Ignoreret og afvist af veninde.

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Grissebassen
Indlæg: 1997
Tilmeldt: 12. aug 2015, 14:42
Kort karma: 163
Likede indlæg: 3425

Ignoreret og afvist af veninde.

Indlægaf Grissebassen » 17. aug 2015, 07:12

En af mine bedste veninder virker til at ignorere mig for tiden. Hun har aflyst vores sidste par aftaler, og er nu næsten holdt helt op med at svare når jeg skriver/ringer til hende, hvilket jeg måske plejer at gøre en gang eller to om ugen. Hun har det med at kunne forsvinde i lidt tid af gangen, men aldrig så lang tid, og hun har aldrig været så afvisende før. De undskyldninger hun har brugt til at aftale med, har oftest bare været, at hun var lidt træt og ikke lige kunne tage sig sammen. Nogle gange, når jeg har taget initiativ til at se hende, har hun slet ikke svaret eller bare sagt "nej".
Jeg er nu selv stoppet med at kontakte hende og håber på, at hun selv vender tilbage. Sidst jeg havde hul igennem, gav jeg udtryk for, at jeg gerne ville tale med hende. Det er selvfølgelig fair nok, at hun ikke altid er tilgængelig og til rådighed. Men det, der får bægeret til at flyde over for mig, er hendes afvisende adfærd og ignorering. Jeg kan ville sagtens kunne forstå en sms fra hende, der sagde at hun havde brug for lidt ro og alenetid eller bare ikke følte for at ses lige for tiden, og ville vende tilbage når overskuddet og lysten var til det. Det er jo ikke noget nyt at hun har sådanne perioder, men det har aldrig været så længe, og hun har før altid svaret mig pænt tilbage.
Hun har det vist godt. Jeg mødte hendes mor, som hun er tæt med, for et par dage siden og spurgte til, hvordan hun har det.

Jeg tænker, at jeg gerne ville snakke med hende om det og fortælle, at jeg finder det ret respektløst at hun ignorerer mig og ikke kan afvise i en pæn tone, og at det bestemt ikke er en pligt at være min ven, og at hun såmænd bare kan melde direkte ud, hvis hun ikke føler for at ses i en periode. Hvis hun ikke er til at tale med, må jeg nok desværre indse at jeg må trække mig helt væk fra venskabet.
Hvordan ville I gribe hele situationen an? Der er jo ingen garanti for, at jeg nogensinde lykkes med at få talt med hende, når jeg samtidig er stoppet med at kontakte hende. På den anden side, er jeg også i tvivl om, om al den afvisning og ignorering simpelhen har ødelagt venskabet for mig, så jeg nok aldrig helt vil føle mig tilpas og ønsket af min veninde igen.

Et andet problem er, at hendes mor og jeg er lidt veninder. Før i tiden sås min veninde, hendes mor, jeg, og en anden veninde ofte om nogle fælles interesser. Moren inviterer mig fra tid til anden, men jeg har valgt at takke pænt nej, da jeg simpelthen ikke føler mig velkommen i selskabet, når jeg får den behandling af hendes datter. Jeg har svært ved at finde ud af, hvor meget jeg kan tale med moren om i det her tilfælde. Kan jeg tillade mig at sige, at det er på grund af hendes datter jeg takker nej? Og hvad med fremtiden, hvis nu venskabet ikke holder. Kan jeg så stadig være lidt veninde med hendes mor? Der var faktisk et tilfælde for ikke så længe siden, som illustrerer meget godt, hvordan jeg kan føle mig i klemme. Jeg havde spurgt datteren om hun ville ses. Hendes svar hed kort og kontakt "nej - hovedpine". Moren skriver så til mig og inviterer mig hjem til fællesspisning samme aften, hvor jeg må fortælle, at det er pænt af hende og jeg rigtig gerne ville, men at datteren har afvist at se mig, så jeg synes vi skal finde en anden dag, hvor datteren også har lyst til selskab.
Jeg følte det lidt grænseoverskridende at tale med moren om det, og hun har da heller ikke inviteret mig siden, hvilken egenlig bare lidt forstærker følelsen af at være afvist fra den side. Vi har en masse løse planer, som mange har været mit forslag, og som jeg ved at moren har tænkt sig at invitere til i den nærmeste fremtid. Skal jeg takke nej til dem også? Og skal jeg være ærlig med begrundelsen som er, at jeg simpelthen ikke føler mig velkommen på grund af datteren?

Edit: Lidt baggrundsoplysninger: Hun er 27 år. Vi var på ferie sammen i starten af juni måned, og har set hinanden tre gange siden. Hun har ferie nu, men starter nyt job senere på denne uge, et job som hun faktisk fik via min anbefaling, eftersom jeg tidligere har været ansat i virksomheden. Jeg har tænkt, at det må være stressende for hende, at skulle starte i nyt job, men at hun måske netop kunne bruge min erfaring. En af grundende til jeg har valgt at stoppe med at kontakte hende, har været at jeg tænkte hun måske havde brug for lige at falde på plads i sit nye job, og måske ville få mere overskud derefter. Før vi var på ferie sammen, sås vi hver uge og havde kontakt næsten dagligt.
0
Grissebassen
Indlæg: 1997
Tilmeldt: 12. aug 2015, 14:42
Kort karma: 163
Likede indlæg: 3425

Re: Ignoreret og afvist af veninde.

Indlægaf Grissebassen » 17. aug 2015, 09:55

Skumfidusen skrev:Jeg ville afskrive veninden - synes ikke hun er en god veninde og hvis hun ønsker dit selskab, må hun efterspørge det. Nogle gange vælger vi dårlige venner og når de viser sig at være det, så skal de luges ud og vi skal koncentrere os om andre og nye venskaber. Ikke alle venskaber er livslange; nogle varer en aften, nogle varer årtier, men rigtig mange holder nogle år og så glider de ud. Det kan der være mange grunde til og nogen af dem er begrædelige, men at slippe af med en dårlig ven er ikke en trist begivenhed mere end det er trist at slippe af med en fodvorte man har vænnet sig til. Så veninden ville jeg mene har gjort det klart at hun faktisk ikke er en god veninde og ønsker hun at være veninde igen, må det være op til hende at vise at hun kan være det på en respektfuld måde.

Moren - det er straks sværere. Men jeg kan simpelt hen ikke se nogen god måde det venskab kan fortsætte. Risikoen for at komme i klemme vil være stor for hende og I vil altid skulle undgå emner og sørge for kun at mødes på bestemte måder eller tidspunkter for at det ikke skal blive akavet.

Jeg har en god kammerat, men oprindeligt var det hans bror jeg kendte. Men broren blev mere og mere mærkelig og blev til sidst direkte truende og beskyldte mig for at have knaldet hans kone og han blev ført bort af panserne efter han havde taget kvælertag på sin kone (nu eks-kone). Ham har jeg intet at gøre med mere, men jeg stadig kammeraten, hans bror. Det kan altså lade sig gøre, men der er emner vi sjældendt diskuterer, selv om han også synes hans bror er en idiot. Men jeg vil ikke anbefale at tilstræbe sådan et venskab; det kræver temmelig mange ting for at virke. Så det korte af det lange er, at jeg tror de er tabt begge to - veninden og hendes mor.

Du har nok ret, og jeg gider egentlig heller ikke kæmpe for noget, hvis modparten har meldt sig ud af spillet.
Så opstår problemet så: Vores feriebilleder blev taget med hendes kamera med os begge som fotografer, og jeg har adskillige gange meldt ud, at jeg gerne vil have at hun sender billederne til mig. Indtil videre er der ikke sket en fløjtende fis, og jeg synes det er svært at afkræve sådan noget :gruble: Hvad filan bør mit næste træk være, når jeg har mindet hende om det tonsvis af gange allerede?
0
Grissebassen
Indlæg: 1997
Tilmeldt: 12. aug 2015, 14:42
Kort karma: 163
Likede indlæg: 3425

Re: Ignoreret og afvist af veninde.

Indlægaf Grissebassen » 17. aug 2015, 10:02

Skumfidusen skrev:
Grissebassen skrev:Du har nok ret, og jeg gider egentlig heller ikke kæmpe for noget, hvis modparten har meldt sig ud af spillet.
Så opstår problemet så: Vores feriebilleder blev taget med hendes kamera med os begge som fotografer, og jeg har adskillige gange meldt ud, at jeg gerne vil have at hun sender billederne til mig. Indtil videre er der ikke sket en fløjtende fis, og jeg synes det er svært at afkræve sådan noget :gruble: Hvad filan bør mit næste træk være, når jeg har mindet hende om det tonsvis af gange allerede?


Det kommer vel an på hvor vigtige de billeder er for dig. Igen synes jeg hun viser at hun faktisk ikke er en videre hensynsfuld veninde. Ved ikke hvordan jeg ville gribe de an, men jeg ville nok overveje at tænke at de billeder er tabt på lige fod med veninden.

Jeg synes egentlig de billeder er ret vigtige for mig. Jeg vil i hvert fald være rigtig ked af ikke at få dem. Havde det været en fysisk ting, havde jeg såmænd bare mødt op og banket på døren og bedt om at få tingen udleveret. Men det kan man jo ikke rigtigt med digitale billeder :/
0
Brugeravatar
icelady
Moderator
Indlæg: 16224
Tilmeldt: 12. aug 2015, 06:56
Kort karma: 1068
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 32426

Re: Ignoreret og afvist af veninde.

Indlægaf icelady » 17. aug 2015, 10:03

Ang moderen: Jeg tror det venskab også er slut, da det nemt kan ende med at sætte især moderen i nogle gevaldige kattepiner.


Ang veninde; Jeg ville skrive til hende at "eftersom du ikke vil ses med mig må jeg gå ud fra, du ikke ønsker mit venskab mere." Og så ville jeg spørge om hun ville være så venlig at sende billederne fra ferien til mig. Jeg er dog ikke sikker på hun vil, så i mit stille sind ville jeg også afskrive billederne.
1
....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler
Grissebassen
Indlæg: 1997
Tilmeldt: 12. aug 2015, 14:42
Kort karma: 163
Likede indlæg: 3425

Re: Ignoreret og afvist af veninde.

Indlægaf Grissebassen » 17. aug 2015, 10:31

Dikus skrev:Var der noget, der kørte skævt på ferien?

Nej, vi havde en skide god ferie, og talte meget sammen kort tid efter :)
0
Grissebassen
Indlæg: 1997
Tilmeldt: 12. aug 2015, 14:42
Kort karma: 163
Likede indlæg: 3425

Re: Ignoreret og afvist af veninde.

Indlægaf Grissebassen » 17. aug 2015, 12:32

God dammit! Jeg faldt i snak med en fælles bekendt over facebook, som fortalte mig nogle ting, der bekræfter at min veninde direkte har løjet over for mig. Eller, jeg kan så ikke helt finde ud af, om det er mig, der tager løgnen lidt for hårdt:
Sidst jeg kontaktede hende, spurgte jeg om hun ville ses den følgende dag. Jeg havde regnet med, at hun ville have tid, da vi havde en gammel aftale den dag, vi dog ikke havde fået fulgt op på. Hun fortæller mig, at hun ikke kan, da hun skal bruge dagen på noget specifikt. Min bekendte har så lige fortalt mig, at hun var taget i byen den dag med nogle andre venner :gruble:
Er det bare mig, eller er det ikke at stikke en lodret løgn, selvom byturen måske ikke var planlagt?
0
Grissebassen
Indlæg: 1997
Tilmeldt: 12. aug 2015, 14:42
Kort karma: 163
Likede indlæg: 3425

Re: Ignoreret og afvist af veninde.

Indlægaf Grissebassen » 17. aug 2015, 13:01

Skumfidusen skrev:
Grissebassen skrev:God dammit! Jeg faldt i snak med en fælles bekendt over facebook, som fortalte mig nogle ting, der bekræfter at min veninde direkte har løjet over for mig. Eller, jeg kan så ikke helt finde ud af, om det er mig, der tager løgnen lidt for hårdt:
Sidst jeg kontaktede hende, spurgte jeg om hun ville ses den følgende dag. Jeg havde regnet med, at hun ville have tid, da vi havde en gammel aftale den dag, vi dog ikke havde fået fulgt op på. Hun fortæller mig, at hun ikke kan, da hun skal bruge dagen på noget specifikt. Min bekendte har så lige fortalt mig, at hun var taget i byen den dag med nogle andre venner :gruble:
Er det bare mig, eller er det ikke at stikke en lodret løgn, selvom byturen måske ikke var planlagt?


Er det ikke lige meget? Du kommer aldrig til for alvor at få vished for det og det er ærgerligt, men hun er åbenlyst ikke interesseret I at I skal være veninder mere og under de betingelser er du vel heller ikke?

Jeg foretrækker nu som regel at lade tvivlen komme folk til gode, når der er tale om folk jeg har kendt længe og har (haft) en god relation til :) Så nej, jeg synes egentlig ikke det er lige meget. Jeg vil ikke tolere at blive løjet overfor, men jeg vil godt tolerere at en god ven forsvinder for en periode, hvis vedkommende kommer tilbage af sig selv med en beklagelse.
0
Grissebassen
Indlæg: 1997
Tilmeldt: 12. aug 2015, 14:42
Kort karma: 163
Likede indlæg: 3425

Re: Ignoreret og afvist af veninde.

Indlægaf Grissebassen » 17. aug 2015, 13:05

Rakel skrev:
Grissebassen skrev:
Skumfidusen skrev:
Grissebassen skrev:God dammit! Jeg faldt i snak med en fælles bekendt over facebook, som fortalte mig nogle ting, der bekræfter at min veninde direkte har løjet over for mig. Eller, jeg kan så ikke helt finde ud af, om det er mig, der tager løgnen lidt for hårdt:
Sidst jeg kontaktede hende, spurgte jeg om hun ville ses den følgende dag. Jeg havde regnet med, at hun ville have tid, da vi havde en gammel aftale den dag, vi dog ikke havde fået fulgt op på. Hun fortæller mig, at hun ikke kan, da hun skal bruge dagen på noget specifikt. Min bekendte har så lige fortalt mig, at hun var taget i byen den dag med nogle andre venner :gruble:
Er det bare mig, eller er det ikke at stikke en lodret løgn, selvom byturen måske ikke var planlagt?


Er det ikke lige meget? Du kommer aldrig til for alvor at få vished for det og det er ærgerligt, men hun er åbenlyst ikke interesseret I at I skal være veninder mere og under de betingelser er du vel heller ikke?

Jeg foretrækker nu som regel at lade tvivlen komme folk til gode, når der er tale om folk jeg har kendt længe og har (haft) en god relation til :) Så nej, jeg synes egentlig ikke det er lige meget. Jeg vil ikke tolere at blive løjet overfor, men jeg vil godt tolerere at en god ven forsvinder for en periode, hvis vedkommende kommer tilbage af sig selv med en beklagelse.



Men du er jo blevet løjet for?

Tænker du i forhold til, at hun tager i byen med nogle andre efter at have afvist mig? :)
For jeg er nemlig ikke helt i stand til at se klart på den situation lige nu. På den ene side ser jeg det som en løgn, på den anden side var byturen måske ikke planlagt, men så synes jeg stadig hun burde have håndteret situationen anderledes :gruble:
0
Grissebassen
Indlæg: 1997
Tilmeldt: 12. aug 2015, 14:42
Kort karma: 163
Likede indlæg: 3425

Re: Ignoreret og afvist af veninde.

Indlægaf Grissebassen » 17. aug 2015, 13:07

Skumfidusen skrev:Er der en fejl med at indlæg forsvinder hvis to skriver samtidig? Jeg havde lige svaret og mit svar er væk og det har jeg oplevet et par gange.

Jeg ved det ikke. Jeg kan i hvert fald ikke se noget fra dig, udover det jeg allerede har citeret :)
0
Grissebassen
Indlæg: 1997
Tilmeldt: 12. aug 2015, 14:42
Kort karma: 163
Likede indlæg: 3425

Re: Ignoreret og afvist af veninde.

Indlægaf Grissebassen » 17. aug 2015, 13:13

Skumfidusen skrev:
Grissebassen skrev:
Skumfidusen skrev:Er der en fejl med at indlæg forsvinder hvis to skriver samtidig? Jeg havde lige svaret og mit svar er væk og det har jeg oplevet et par gange.

Jeg ved det ikke. Jeg kan i hvert fald ikke se noget fra dig, udover det jeg allerede har citeret :)


Jeg tror der er en bøf af en slags.

Men altså, jeg skrev at jeg godt kunne se din pointe - jeg har ikke alverden til overs for din veninde ud fra hvad du har skrevet her, men jeg har jo heller ikke kendt hende de gode år I har haft sammen.

Hun har sine gode og dårlige perioder, men det har aldrig før været så slemt som denne omgang. Jeg er bare så sindssygt dårlig til at se klart på sådan noget, når jeg ikke føler mig behandlet ordentligt. Lige nu kan jeg slet ikke finde ud af, om jeg skal tolke den bytur som en lodret løgn, eller som hvad der kan ske, hvis man tager spontant afsted uden at tænke over, om man har afvist andre.
0
Brugeravatar
icelady
Moderator
Indlæg: 16224
Tilmeldt: 12. aug 2015, 06:56
Kort karma: 1068
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 32426

Re: Ignoreret og afvist af veninde.

Indlægaf icelady » 17. aug 2015, 13:17

Hvis jeg var dig ville jeg ringe til hende. Eller endnu bedre troppe op personligt og spørge: "Nu vil jeg gerne have det på det rene. Er vi stadig veninder eller ej? Det virker til du trækker dig, og du har endda aflyst en gammel aftale for at være sammen med andre."

Det med at sidde og tolke på det er som regel ikke godt; du risikerer at få de mest negative tanker og ideer ud af det, og alt andet lige, så er sandheden bedre.

Men altså; hvis hun ikke vil snakke med dig, så er der ikke så meget at gøre andet end skrive til hende og lade det være op til hende, om der fortsat skal være et venskab mellem jer.




Edit: Tastefejl.
3
....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler
Brugeravatar
Pjeps
Indlæg: 6324
Tilmeldt: 11. aug 2015, 20:12
Kort karma: 764
Geografisk sted: Det skønne København
Likede indlæg: 14464

Re: Ignoreret og afvist af veninde.

Indlægaf Pjeps » 17. aug 2015, 13:18

Jeg tænker at du skal skrive til hende, et "brev" hvor du lufter dine følelser af at være afvist og kasseret, Og samtidig også får spurgt ind til om der er en specifik årsag/ hændelse til dette. Undlad bebrejdelser og konfrontation om den/de løgn du har opdaget.

Der skal nogen gange ikke mere end en lille misforståelse til at man vender ryggen til folk.
2
:ninja:
Grissebassen
Indlæg: 1997
Tilmeldt: 12. aug 2015, 14:42
Kort karma: 163
Likede indlæg: 3425

Re: Ignoreret og afvist af veninde.

Indlægaf Grissebassen » 17. aug 2015, 13:26

Icelady og Pjeps:
Tak for jeres svar :-)
0
Grissebassen
Indlæg: 1997
Tilmeldt: 12. aug 2015, 14:42
Kort karma: 163
Likede indlæg: 3425

Re: Ignoreret og afvist af veninde.

Indlægaf Grissebassen » 17. aug 2015, 13:51

Dikus skrev:Jeg forstår slet ikke, hvorfor hun pludselig skulle opføre sig sådan, når I lige har været på ferie sammen? Kan det ikke bare være en misforståelse, der kan afklares med en opringning? Altså... Hvor det er emnet?

Det er også meget det, jeg stiller mig uforstående overfor. Vi havde en skide god ferie og havde relativt meget kommunikation efterfølgende. Kort tid efter tog hun på ferie med sin mor, og har opført sig sådan lige siden. Jeg kan vitterligt ikke se, hvor problemet skulle være opstået.
0
Brugeravatar
icelady
Moderator
Indlæg: 16224
Tilmeldt: 12. aug 2015, 06:56
Kort karma: 1068
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 32426

Re: Ignoreret og afvist af veninde.

Indlægaf icelady » 17. aug 2015, 14:21

Kunne det tænkes, at hun på ferien med sin mor pludselig har følt sig jaloux? At hun føler, du måske "tager" noget fra hendes mor, som hun så ikke får.

Mulighederne er mange og ens tanker kan sommetider spille en et puds.

Vil under alle omstændigheder håbe for dig, at du får en forklaring og/eller en afklaring. Det her med at vide om man er inde eller ude er drænende.
1
....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler

Tilbage til "Livets forhold"