Snik-snak tråd for forældre?

Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf Bimmerdyret » 15. nov 2016, 17:07

Rakel skrev:Børnene i Lillesøsters BH skal have en pakke med til stuens pakkekalender. Så pakker de en pakke op hver dag - til fælles brug på stuen. Fint nok.

Det provokerer mig lidt (okay meget), at der er sat en pris på 100 kr og det fremstår som obligatorisk, men det jo nok ikke værd at lave ballade


Jo det er!
Det er simpelthen uforskammet, og det mener jeg faktisk at man som "kunde" godt kan tillade sig at give udtryk for!
Som forældre, havde jeg så uden at tøve både givet børnehave og forvaltning besked om det.

Det man skal tænke på som forældre er, at man ikke blot taler på egne vegne men også på andres - derfor er det vigtigt at sige fra. Tænk på den enlige mor på kontanthjælp (for lige at stramme skruen) med tvillinger i børnehaven - det er 200 kr for hvad????
Desværre så siger forældre sjældent fra.
0
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf Bimmerdyret » 15. nov 2016, 17:53

Rakel skrev:
Bimmerdyret skrev:
Rakel skrev:Børnene i Lillesøsters BH skal have en pakke med til stuens pakkekalender. Så pakker de en pakke op hver dag - til fælles brug på stuen. Fint nok.

Det provokerer mig lidt (okay meget), at der er sat en pris på 100 kr og det fremstår som obligatorisk, men det jo nok ikke værd at lave ballade


Jo det er!
Det er simpelthen uforskammet, og det mener jeg faktisk at man som "kunde" godt kan tillade sig at give udtryk for!
Som forældre, havde jeg så uden at tøve både givet børnehave og forvaltning besked om det.

Det man skal tænke på som forældre er, at man ikke blot taler på egne vegne men også på andres - derfor er det vigtigt at sige fra. Tænk på den enlige mor på kontanthjælp (for lige at stramme skruen) med tvillinger i børnehaven - det er 200 kr for hvad????
Desværre så siger forældre sjældent fra.


Der er ingen på kontanthjælp i den BH. Hellere ikke med tvillinger.

Jeg vælger mine kampe med omhu, når jeg siger fra (på vores vegne - ikke på andres vegne med mindre, at der er børn i fare for at lide overlast akut) og det er ikke en kamp, jeg gider tage med forvaltningen.

Jeg har rigeligt af udfordringer for at få vores hverdag til at hænge sammen og Lillesøster er i BH ca. 6 dage i december fra kl. 9-13.30.

Hun er i den grad på deltid i BH, at det ikke interesserer mig så meget at inddrage forvaltningen eller lave et nummer ud af det. Jeg har sagt det på kontoret i eftermiddags, da jeg afleverede gaven, at jeg synes, at de skal ændre kurs næste år i forhold til at skrive pris på og så er dét det.


Måske ikke i den børnehave, men måske i en anden børnehave, der også kræver 100 kr for en "kalendergave"
Jeg vælger også mine kampe med omhu - dette er en af dem, jeg især vil kæmpe og faktisk så ved forvaltningen ikke altid hvad f.. der sker i daginstitutionerne, og hvis der gøres opmærksom på sådan et problem, så kan forvaltningen gå ind og lave "retningslinjer" for skik og brug.
Det er simpelthen uacceptabelt!

Hvis man bare lader stå til, så kan man i folkeskolen jo så med god samvittighed sige at "jamen, I havde ikke nogen problemer med at betale 100 kr...så...."
0
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf Bimmerdyret » 15. nov 2016, 20:16

Rakel skrev:
Så tag du den kamp, men respekter at min overskud skal bruges på andre ting end en kalendergave til 100 kr, hvor jeg har brugt 50 kr..

Folkeskole? Jeg taler om BH og har i øvrigt (som jeg skriver tidligere) sagt min mening i eftermiddags på kontoret. Og så er det det. Jeg ser ikke BH de næste to ugers tid.


Tillader mig lige at klippe i citater (hvis du ikke mener det er ok - giv besked :) )

Jeg svarer som udgangspunkt som forældre, der sættes i den pågældende situation: betal 100 kr til en kalendergave i dagtilbud.
Jeg hverken respekterer eller ikke-respekter noget hvad angår dig, fordi jeg ikke har tænkt eller ser at lige din person har noget med det svar jeg har til emnet at gøre :)
Fair nok at du ikke har overskud - det ser jeg ikke lige er noget emne her.

Det jeg skriver mht hvad man gør i dagtilbud og hvad man så "fra officielt hånd" forventer, kan være du ikke lige ved noget om, fordi du ikke er i systement.
Men altså... hvis man som forældre har acceptereret at betale for x altal diverse, så kan det faktisk medføre at man som folkeskoleforældre præsenteres for det argument at man som dp-forældre jo gerne ville betale x antal kr og derfor forventes at være villig til at betale x antal kr i folkeskoleregi.

Egentlig så skal du nok bare se over hvad der påvirker dig og mere på andre :)
0
Sorenspige
Indlæg: 7102
Tilmeldt: 29. sep 2015, 06:34
Kort karma: 969
Likede indlæg: 9466

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf Sorenspige » 15. nov 2016, 21:08

Vi har ikke hørt, at der skal være noget lignende i Rs børnehave, hvilket egentlig passer mig fint. Jeg synes under alle omstændigheder, at 100kr til en gave er for mange penge.
0
Brugeravatar
FruKuk
Indlæg: 5647
Tilmeldt: 16. sep 2015, 18:05
Kort karma: 927
Likede indlæg: 10027

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf FruKuk » 17. nov 2016, 14:02

Så er det blevet tid til at afholde lidt mere af den sommerferie, som jeg ikke har holdt. I morgen flyver vi til Prag med ungerne og hygger os en uges tid :love:

Storesøsters skole er heldigvis helt okay med, at vi har taget hende fri. Orkede ikke rigtigt, hvis vi var blevet mødt alt for negativt omkring det.
4
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf Bimmerdyret » 17. nov 2016, 20:03

Rakel skrev:
Bimmerdyret skrev:
Rakel skrev:
Så tag du den kamp, men respekter at min overskud skal bruges på andre ting end en kalendergave til 100 kr, hvor jeg har brugt 50 kr..

Folkeskole? Jeg taler om BH og har i øvrigt (som jeg skriver tidligere) sagt min mening i eftermiddags på kontoret. Og så er det det. Jeg ser ikke BH de næste to ugers tid.


Tillader mig lige at klippe i citater (hvis du ikke mener det er ok - giv besked :) )

Jeg svarer som udgangspunkt som forældre, der sættes i den pågældende situation: betal 100 kr til en kalendergave i dagtilbud.
Jeg hverken respekterer eller ikke-respekter noget hvad angår dig, fordi jeg ikke har tænkt eller ser at lige din person har noget med det svar jeg har til emnet at gøre :)
Fair nok at du ikke har overskud - det ser jeg ikke lige er noget emne her.

Det jeg skriver mht hvad man gør i dagtilbud og hvad man så "fra officielt hånd" forventer, kan være du ikke lige ved noget om, fordi du ikke er i systement.
Men altså... hvis man som forældre har acceptereret at betale for x altal diverse, så kan det faktisk medføre at man som folkeskoleforældre præsenteres for det argument at man som dp-forældre jo gerne ville betale x antal kr og derfor forventes at være villig til at betale x antal kr i folkeskoleregi.

Egentlig så skal du nok bare se over hvad der påvirker dig og mere på andre :)


Jeg har haft to børn igennem systemet nu, der begge er studenter. Ærlig talt, så verden går ikke under af den grund, at jeg nøjes med at sige min mening på børnehavens kontor, hvor lederen i øvrigt sad. Der er masser bump på vejen forude nøjagtigt som med de to ældste børns vs/bh/skolegang.

Dertil taler vi om et område med ganske ressourcestærke forældre. Jeg overlader gerne til en af dem at tage kampen, hvis den skal føres ud af børnehavekontoret - jeg er ret sikker på, at det vil blive gjort af en med mere overskud end mig (læs bedre helbred). Jeg tror ikke, at du helt er klar over, hvor vigtigt det er at priotere, hvis man har alvorlige helbredsissues og en hverdag med et lille barn og den her kamp prioterer jeg simpelthen ikke og vil ikke påtage mig hverken ansvar eller dårlig samvittighed over, hvad der evt. måtte firegå i folkeskoleregi.



Nej, naturligvis går verden ikke under.Men som systemet er i dag og i forhold til hvordan det var da dine (og også mine) børn var i dagtilbud, så er der langt større ledelse via forvaltning end der er lokalt fra den enkelte leder.
Mange kommuner har såkaldt klyngeledelse, hvor brugerne af den enkelte daginsitution i langt højere grad er distanceret fra lederen af insitutionen. Derfor er det at kontakte forvaltningen med sin utilfredshed/krav mere logiske.

JEg forstår dog slet ikke hvordan du kan sige at jeg ikke skulle være klar over... i forhold til ressourcesvage (her nævnt som du siger helbredsissues).
Jeg siger jo netop at det er et grundlæggende problem at forældre ikke siger fra - hermed ment at det også drejer sig om de ressourcestærke osv.
Jeg ved at der er både er helbredsramte og ikke-helbredsramte der ikke siger fra, selvom begge parter mener der er noget galt.
Dermed skal der ses mere på hvad det er der gør at man ikke uanset hvad siger fra - når man er uening :)
0
Brugeravatar
Bøtte
Indlæg: 5917
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:04
Kort karma: 1206
Likede indlæg: 10937

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf Bøtte » 17. nov 2016, 20:13

FruKuk skrev:Så er det blevet tid til at afholde lidt mere af den sommerferie, som jeg ikke har holdt. I morgen flyver vi til Prag med ungerne og hygger os en uges tid :love:

Storesøsters skole er heldigvis helt okay med, at vi har taget hende fri. Orkede ikke rigtigt, hvis vi var blevet mødt alt for negativt omkring det.


God tur :kys:

Håber vejret er bedre end herhjemme! :rulle:
1
Sorenspige
Indlæg: 7102
Tilmeldt: 29. sep 2015, 06:34
Kort karma: 969
Likede indlæg: 9466

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf Sorenspige » 17. nov 2016, 20:43

God tur FruKuk :kys:.
1
Sorenspige
Indlæg: 7102
Tilmeldt: 29. sep 2015, 06:34
Kort karma: 969
Likede indlæg: 9466

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf Sorenspige » 17. nov 2016, 20:44

Hvordan tackler man det bedst, når ens barn på 3 år siger, at der er nogen, han ikke kan lide?
0
Brugeravatar
FruKuk
Indlæg: 5647
Tilmeldt: 16. sep 2015, 18:05
Kort karma: 927
Likede indlæg: 10027

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf FruKuk » 23. nov 2016, 13:32

Så er vi retur efter en skøn ferie. Desværre er lillebrors astmatiske bronkitis gået helt amok, og han har stort set ikke spist eller sovet det sidste døgns tid. Han hoster og hoster til han kaster op:( Er lidt i tvivl, om jeg burde få ham til lægen.
0
Brugeravatar
FruKuk
Indlæg: 5647
Tilmeldt: 16. sep 2015, 18:05
Kort karma: 927
Likede indlæg: 10027

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf FruKuk » 23. nov 2016, 15:08

Rakel skrev:Et lægetjek skader ikke. Velkommen hjem!


Det endte det også med, og dommen var lungebetændelse:( Og propperne i ørerne var så ikke kun propper efter flyveturen men mellemørebetændelse...

Ikke så mærkeligt, at han er slatten.
0
Brugeravatar
FruKuk
Indlæg: 5647
Tilmeldt: 16. sep 2015, 18:05
Kort karma: 927
Likede indlæg: 10027

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf FruKuk » 23. nov 2016, 16:14

Rakel skrev:
FruKuk skrev:
Rakel skrev:Et lægetjek skader ikke. Velkommen hjem!


Det endte det også med, og dommen var lungebetændelse:( Og propperne i ørerne var så ikke kun propper efter flyveturen men mellemørebetændelse...

Ikke så mærkeligt, at han er slatten.


Arme barn, da :( God bedring!


Tak:)
0
Sorenspige
Indlæg: 7102
Tilmeldt: 29. sep 2015, 06:34
Kort karma: 969
Likede indlæg: 9466

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf Sorenspige » 23. nov 2016, 23:25

God bedring med ham Frukuk :ae:.

Hos os er det (7-9-13) mig, der er syg. Startede som lidt ondt halsen søndag aften, og er her onsdag blevet til den mest voldsomme omgang halsbetændelse, jeg har haft. Fx vågner jeg og kaster op pga. betændelsen :tie:
Jeg har fået pencilin og drømmer om, at der snart er lidt bedring i sigt.
0
Brugeravatar
mulledit
Indlæg: 956
Tilmeldt: 15. sep 2015, 08:08
Kort karma: 51
Likede indlæg: 877

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf mulledit » 24. nov 2016, 13:20

Øhmmm det der øjenbetændelse. Hvordan forstår i sundhedstyrelsens anbefalinger? jeg læser det som om at det kun er ved svær øjenbetændelse at de skal holdes hjemme i 48 timer.

Han har måske slet ikke øjenbetændelse, men er sat i behandling for en sikkerheds skyld, og har nået at få 4 behandlinger. Hans almen tilstand er ikke påvirket, han er ikke lys følsom, røde øjne eller noget. Ingen puds til morgen. Afleverede ham og så ringede de og bad mig hente ham igen :gruble: De vil ikke have ham i 48 timer.
0
Bøllen 08.06.2010 :love:

Billen 22.07.2014 :love:


IG blogger under navnet Strawberryonion
Brugeravatar
mulledit
Indlæg: 956
Tilmeldt: 15. sep 2015, 08:08
Kort karma: 51
Likede indlæg: 877

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf mulledit » 24. nov 2016, 14:01

Rakel skrev:
mulledit skrev:Øhmmm det der øjenbetændelse. Hvordan forstår i sundhedstyrelsens anbefalinger? jeg læser det som om at det kun er ved svær øjenbetændelse at de skal holdes hjemme i 48 timer.

Han har måske slet ikke øjenbetændelse, men er sat i behandling for en sikkerheds skyld, og har nået at få 4 behandlinger. Hans almen tilstand er ikke påvirket, han er ikke lys følsom, røde øjne eller noget. Ingen puds til morgen. Afleverede ham og så ringede de og bad mig hente ham igen :gruble: De vil ikke have ham i 48 timer.


Jeg ville bede lægen om råd ang forsvarlighed i aflevering og tage den derfra videre til ledelse og forvaltning evt embedslægen sidst på listen.


Det lyder voldsomt.

Lægen siger 24. Men det ville inst ikke lytte til "vi følger sundhedsstyrelsens anbefalinger" - men det er jo det jeg ikke mener de gør.

Jeg tager en snak med lederen. Det var mere spørgsmålet om hvordan i andre tolker anbefalingerne.

Disse: https://sundhedsstyrelsen.dk/~/media/6D ... 60A58.ashx
0
Bøllen 08.06.2010 :love:

Billen 22.07.2014 :love:


IG blogger under navnet Strawberryonion

Tilbage til "Forældre"