Moderationen på stedet her.

Mangler der noget herinde, eller vil du have lavet ændringer? Så er det her du skal brokke dig.
Brugeravatar
Sophaya
Indlæg: 2974
Tilmeldt: 22. aug 2015, 11:26
Kort karma: 624
Likede indlæg: 6643

Re: Moderationen på stedet her.

Indlægaf Sophaya » 20. sep 2015, 12:42

Dikus skrev:
Sophaya skrev:
Elvispop skrev:Slette eller låse (og evt flytte) r meget svært at blive enige om.

Eksempelvis er vi nogen der synes at trolls er for plat og bør slettes med det samme. Andre synes at det er sjovt og hyggeligt.
Med hensyn til svinere, synes jeg personligt at skidtet skal slettes med det vuns, men jeg kan godt se problematikken i at det kan gi' huller i trådene.
Derfor hældt jeg til en løsning, der hedder passivitet indtil ofret anmelder.

Men igen, så har nogen ytret at de ikke gider at anmelde hele tiden.
:gruble:



Så er man altså for doven :lol:

Jeg er klart på den løsning med forholde sig relativt passivt indtil brugeren selv anmelder. Vi må da for fanden (pardon my french) være voksne mennesker der selv kan vurdere, hvornår vi føler os trådt på - og tage konsekvensen af det og anmelde. Hvis ikke man magter det, så skal man måske holde sig til at læse en bog.


Måske er man ikke på? Og ligger så ind til en shitstorm efter tre dage, hvor man er blevet diskuteret/hængt ud/mobbet?


Som jeg skrev tidligere i tråden synes jeg at personrettede sviner-indlæg skal slettes uden varsel. Det samme med dødstrusler. Men hvis man bare er lidt uenige og bølgerne går lidt højt, så synes jeg der kan være langt imellem hvornår folk føler sig trådt på - og her mener jeg at den enkelte må appelere til "modstanderen" og hvis dette ikke virker, så fatte knappen og anmelde.
1
cat has nine lives babe
nine lives to itself
but you only got one

x
Brugeravatar
Sophaya
Indlæg: 2974
Tilmeldt: 22. aug 2015, 11:26
Kort karma: 624
Likede indlæg: 6643

Re: Moderationen på stedet her.

Indlægaf Sophaya » 20. sep 2015, 12:48

Yvooonne skrev:

Jeg har tidligere skrevet at jeg synes der mangler et sted på nettet der ikke er præget af negativitet og ondskabsfuldhed - jeg håber debatten kan være det sted. Hvis man vil gå til grænsen og være negativ på andres bekostning så er der masser af steder man kan være det.

Jeg mener bare ikke at det negative har en værdi. Jeg kan ikke se behovet for at det skal gemmes. Udover drama og det at de skaber præcedens for tonen på stedet.


Jeg taler ikke for at der skal være mulighed for at mobbe hinanden, for det synes jeg ikke, hvilket jeg også synes fremgår af mine indlæg. Når jeg så alligevel kommenterer på dette indlæg er det fordi jeg har en anden pointe - du synes ikke det negative har en værdi. Jeg bare synes ikke man skal slette alt der kunne have et snert af noget der måske kunne være negativt, for så tror jeg at man mister en masse positivt, lærende eller udviklende i svinget.
1
cat has nine lives babe
nine lives to itself
but you only got one

x
Brugeravatar
Joe
Indlæg: 3253
Tilmeldt: 4. sep 2015, 19:03
Kort karma: 759
Likede indlæg: 12397

Re: Moderationen på stedet her.

Indlægaf Joe » 20. sep 2015, 12:50

Jeg var ikke til stede i nat, jeg havde travlt med at drikke øl. Jeg kan derfor i dag - med dundrende hovedpine - ikke helt finde hoved og hale i, hvad der skete.

Men jeg er absolut ikke særligt autoritetstro. Jeg har det generelt ret svært ved, når folk får "fine titler" og synes, de skal bestemme lidt mere end alle andre, og kan tillade sig lidt mere end alle andre. Det ser jeg ske i trådene fra denne weekend, og det er noget der ikke skal gentage sig voldsomt mange gange, før jeg er væk.

Jeg tror egentlig ikke vi har brug for de massive sletterier, der åbenbart finder sted. Vi er alle voksne mennesker, der har debatteret i mange år, og ved hvordan man bør opføre sig. Når folk skriver noget, vi synes er for meget, er vi vant til selv at indlede en dialog med vedkommende - ikke bare ringe efter en, med en fin titel, som så kan komme og slette alle beviser. Og jeg ønsker at vi fortsætter med i så vidt muligt at klare os gennem ord, fra debattør til de debattør. Og svinere af mig, må sgu gerne blive stående, jeg har ikke noget problem med at se dem igen og igen, som der blev spurgt til.

En anden ting, jeg vil kommentere på, som jeg observerede, er evnen til at kommunikere. Når man er moderator, er det så vigtigt, at man forstår, hvordan de ord man skriver, bliver opfattet. At man kan være noget så irriteret, men at man forstår alligevel at formulere sig i en neutral og høflig tone. Og at man altid husker i sin kommunikation, at man ikke henvender sig til umulige børn, men til voksne mennesker.
Jeg vil faktisk sige, at evner man ikke den disciplin, så skal man ikke være moderator på en internetdebat. For her er den skriftlige kommunikation ret vigtig.
12
Brugeravatar
Elvispop
Indlæg: 2407
Tilmeldt: 14. aug 2015, 16:37
Kort karma: 263
Geografisk sted: 9900
Likede indlæg: 4555

Re: Moderationen på stedet her.

Indlægaf Elvispop » 20. sep 2015, 12:59

Altså, hvis nogen skriver: "perverse svin @Elvispop, føj hvor er du gusten" vil en moderator måske slå ned på det.
Jeg ville bare skrive: "tak :gris: :devil:"
1
Så tænd dog for helvede de baglygter
Brugeravatar
Joe
Indlæg: 3253
Tilmeldt: 4. sep 2015, 19:03
Kort karma: 759
Likede indlæg: 12397

Re: Moderationen på stedet her.

Indlægaf Joe » 20. sep 2015, 13:02

Dikus skrev:
Jahon skrev:Jeg var ikke til stede i nat, jeg havde travlt med at drikke øl. Jeg kan derfor i dag - med dundrende hovedpine - ikke helt finde hoved og hale i, hvad der skete.

Men jeg er absolut ikke særligt autoritetstro. Jeg har det generelt ret svært ved, når folk får "fine titler" og synes, de skal bestemme lidt mere end alle andre, og kan tillade sig lidt mere end alle andre. Det ser jeg ske i trådene fra denne weekend, og det er noget der ikke skal gentage sig voldsomt mange gange, før jeg er væk.

Jeg tror egentlig ikke vi har brug for de massive sletterier, der åbenbart finder sted. Vi er alle voksne mennesker, der har debatteret i mange år, og ved hvordan man bør opføre sig. Når folk skriver noget, vi synes er for meget, er vi vant til selv at indlede en dialog med vedkommende - ikke bare ringe efter en, med en fin titel, som så kan komme og slette alle beviser. Og jeg ønsker at vi fortsætter med i så vidt muligt at klare os gennem ord, fra debattør til de debattør. Og svinere af mig, må sgu gerne blive stående, jeg har ikke noget problem med at se dem igen og igen, som der blev spurgt til.

En anden ting, jeg vil kommentere på, som jeg observerede, er evnen til at kommunikere. Når man er moderator, er det så vigtigt, at man forstår, hvordan de ord man skriver, bliver opfattet. At man kan være noget så irriteret, men at man forstår alligevel at formulere sig i en neutral og høflig tone. Og at man altid husker i sin kommunikation, at man ikke henvender sig til umulige børn, men til voksne mennesker.
Jeg vil faktisk sige, at evner man ikke den disciplin, så skal man ikke være moderator på en internetdebat. For her er den skriftlige kommunikation ret vigtig.


Det er virkeligt unfair at kalde sletning af et indlæg (og de få indlæg debattøren nåede at skrive, før jeg fik sendt mit indlæg) massiv sletning.


Jeg var som sagt ikke til stede, så jeg skal ikke kunne sætte et antal på sletningerne. Men jeg tog udgangspunkt i dit indlæg i den anden tråd, hvor du skriver "vi sletter faktisk en del."
0
Brugeravatar
Sophaya
Indlæg: 2974
Tilmeldt: 22. aug 2015, 11:26
Kort karma: 624
Likede indlæg: 6643

Re: Moderationen på stedet her.

Indlægaf Sophaya » 20. sep 2015, 13:04

Elvispop skrev:Altså, hvis nogen skriver: "perverse svin @Elvispop, føj hvor er du gusten" vil en moderator måske slå ned på det.
Jeg ville bare skrive: "tak :gris: :devil:"


Man kunne også skrive mange grimme ting om mig før jeg ikke ville grine af det mere, så måske mine holdninger er farvet af at jeg ikke lader mig gå særligt på af den slags :lol:
0
cat has nine lives babe
nine lives to itself
but you only got one

x
Brugeravatar
Elvispop
Indlæg: 2407
Tilmeldt: 14. aug 2015, 16:37
Kort karma: 263
Geografisk sted: 9900
Likede indlæg: 4555

Re: Moderationen på stedet her.

Indlægaf Elvispop » 20. sep 2015, 13:09

@Ninjawho
Vi er osse igang med at drøfte at vi fremover siger "en moderator pr. problem"
0
Så tænd dog for helvede de baglygter
Brugeravatar
Stars
Indlæg: 4884
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:11
Kort karma: 190
Likede indlæg: 6471

Re: Moderationen på stedet her.

Indlægaf Stars » 20. sep 2015, 13:13

Elvispop skrev:Slette eller låse (og evt flytte) r meget svært at blive enige om.

Eksempelvis er vi nogen der synes at trolls er for plat og bør slettes med det samme. Andre synes at det er sjovt og hyggeligt.
Med hensyn til svinere, synes jeg personligt at skidtet skal slettes med det vuns, men jeg kan godt se problematikken i at det kan gi' huller i trådene.
Derfor hældt jeg til en løsning, der hedder passivitet indtil ofret anmelder.

Men igen, så har nogen ytret at de ikke gider at anmelde hele tiden.
:gruble:


Det med sletning og huller:
Kunne man så i stedet slette indholdet i indlægget - evt kun den svinske del, hvis der også er en sober del og erstatte det med: "Slettet af Mod" eller lign.
3
"Vi har .. truffet den beslutning, at vi ikke tager børnene til Danmark, fordi deres forældre har vendt Danmark ryggen og har kæmpet for Islamisk Stat, og dermed har de truffet et valg på deres børns vegne."

Børnenes statsminister?
Brugeravatar
Elvispop
Indlæg: 2407
Tilmeldt: 14. aug 2015, 16:37
Kort karma: 263
Geografisk sted: 9900
Likede indlæg: 4555

Moderator

Indlægaf Elvispop » 20. sep 2015, 13:25

Stars skrev:
Elvispop skrev:Slette eller låse (og evt flytte) r meget svært at blive enige om.

Eksempelvis er vi nogen der synes at trolls er for plat og bør slettes med det samme. Andre synes at det er sjovt og hyggeligt.
Med hensyn til svinere, synes jeg personligt at skidtet skal slettes med det vuns, men jeg kan godt se problematikken i at det kan gi' huller i trådene.
Derfor hældt jeg til en løsning, der hedder passivitet indtil ofret anmelder.

Men igen, så har nogen ytret at de ikke gider at anmelde hele tiden.
:gruble:


Det med sletning og huller:
Kunne man så i stedet slette indholdet i indlægget - evt kun den svinske del, hvis der også er en sober del og erstatte det med: "Slettet af Mod" eller lign.

Yep.
Det er vist osse det, vi hælder mest til i teamet.
0
Så tænd dog for helvede de baglygter
Brugeravatar
Aima
Indlæg: 3595
Tilmeldt: 23. aug 2015, 01:43
Kort karma: 1397
Likede indlæg: 15898

Re: Moderationen på stedet her.

Indlægaf Aima » 20. sep 2015, 13:45

Dikus skrev:Der er en måde til: at vi kun agerer som moderatorer en af gangen i en tråd. Og vi identificerer os som moderatorer, når vi agerer som sådan.

Så er der plads til, vi også kan agere som almindelige debattører. Og der er ikke tvivl om, hvornår vi er hvad.


Det synes jeg lyder som en fin idé, altså at I lige pointerer, at I har moderator-kasket på, når I har, så har I også mulighed for at deltage på lige fod i debatterne.

Derudover synes jeg måske lidt det er at gøre et ikke-problem til et problem at snakke om for mange moderatorer. Det kan godt være, der er lidt små-kontroverser nu, men det har fungeret så fint ellers, og hvis teamet ellers lige får snakket sammen internt, er jeg sikker på, det ikke gør nogen forskel om de består af fire eller 10 mennesker.

Jeg synes faktisk bare, vi skal være glade for, at nogen gider påtage sig det ekstra ansvar, og jo flere de er, des mere kan de fordele mellem sig og lette byrden for hinanden.
2
I'll stick with hell no's and headphones...
Brugeravatar
Ultraviolet
Indlæg: 279
Tilmeldt: 10. aug 2015, 16:57
Kort karma: 83
Likede indlæg: 338

Re: Moderationen på stedet her.

Indlægaf Ultraviolet » 8. okt 2015, 18:49

Det lader til at der er nogen der synes at moderationen herinde er for streng. Er der nogen der har nogle forslag til hvad der kan gøres bedre?

Der bliver modereret meget lidt herinde - og det meste er henstillinger om at tale pænere, sammenfletning/flytning af tråde, opfordring til at holde en debat på sporet, banning af reklameprofiler osv. Det er meget sjældent at der bliver uddelt advarsler og når det sker bliver det begrundet.

Lige nu foregår moderationen sådan at alt ud over de helt åbenlyse ting (banning af reklameprofiler f.eks.) bliver diskuteret af de moderatorer der er online, således at det er en fælles beslutning hvad der modereres og hvad der ikke gør. Det synes vi (moderatorene, Patrick og jeg) fungerer rigtig godt, for der kommer forskellige mennesker meninger og holdninger ind over.

Så, vi vil utrolig gerne vide hvad det er i anser som et problem og hvad der evt kan gøres bedre? Det vil være en stor hjælp. Hele pointen med at have moderatorer er jo at gøre debatten så god for alle som det er muligt.
2
“You are mine. I recognize you. We twist our souls around each other's miseries. It is that which makes us family."
Brugeravatar
Joe
Indlæg: 3253
Tilmeldt: 4. sep 2015, 19:03
Kort karma: 759
Likede indlæg: 12397

Re: Moderationen på stedet her.

Indlægaf Joe » 8. okt 2015, 19:08

Ultraviolet skrev:Det lader til at der er nogen der synes at moderationen herinde er for streng. Er der nogen der har nogle forslag til hvad der kan gøres bedre?

Der bliver modereret meget lidt herinde - og det meste er henstillinger om at tale pænere, sammenfletning/flytning af tråde, opfordring til at holde en debat på sporet, banning af reklameprofiler osv. Det er meget sjældent at der bliver uddelt advarsler og når det sker bliver det begrundet.

Lige nu foregår moderationen sådan at alt ud over de helt åbenlyse ting (banning af reklameprofiler f.eks.) bliver diskuteret af de moderatorer der er online, således at det er en fælles beslutning hvad der modereres og hvad der ikke gør. Det synes vi (moderatorene, Patrick og jeg) fungerer rigtig godt, for der kommer forskellige mennesker meninger og holdninger ind over.

Så, vi vil utrolig gerne vide hvad det er i anser som et problem og hvad der evt kan gøres bedre? Det vil være en stor hjælp. Hele pointen med at have moderatorer er jo at gøre debatten så god for alle som det er muligt.


Jeg tænker lige nu, at moderatorerne måske skulle gøre op med sig selv, hvad deres rolle er: Føler de sig som ledelsen på debatten, eller føler de sig som debattører, der blot har nogle ekstra beføjelser, for at få det til at glide.
For skulle vi lade som om, dette er en arbejdsplads, er jeg ret sikker på, jeg ikke ville få særligt meget ud af, at sætte mig op på min direktørs kontor og fortælle ham, hvad han gør forkert. Hvorimod jeg sagtens kan påpege fejl hos mine kolleger, uden det på nogen måde er et problem.
Jeg ønsker at vi på denne side har moderatorer, der fungerer som kolleger, der bare har nogle beføjelser, der gør at det her kommer til at glide. Og med det indebærer det at man kan få lov til åbent at stille spørgsmål til moderatorernes rolle. Ligesom vi kan snakke om det herinde.
Det virker også på mig som om, det er det I helst vil, for eksempel når du lægger dette op til debat.

Personligt synes jeg egentlig, moderatorerne kunne være meget mindre på banen som moderatorer, end de er herinde. Jeg kan godt se et behov for at der er folk der kan slette reklame/spam, og jeg ville sætte meget pris på det, hvis der var moderatorer online i en tænkt situation hvor en random person lagde personlige oplysninger ud om mig, truede mig, m.m.
Men de der "nu skal tråden tilbage på sporet"-indlæg, dem kan jeg egentlig ikke se, hvorfor en hvilken som helst af os, ligeså godt kunne lave. Henstillinger om at tale pænere, skulle vi nok alle også kunne klare at lave. Jeg mener, vi er vel alle voksne mennesker, og vi er vel også selv i stand til at sige fra.

Jeg aner til gengæld ikke om der bliver uddelt mange advarsler eller bortvist mange debattører, eller hvad ved jeg. Jeg har kun kendskab til den enkelte advarsel, der blev lagt ud i dag, og den har jeg også kommenteret på. Men jeg aner ikke hvad der ellers foregår bag kulissen, som jeg ikke kender til, og ud fra det enkelte tilfælde kan jeg ikke sige, om det generelt tyder på, moderationen var for streng. Jeg kan kun sige, at lige i det tilfælde, virkede det lidt hen i vejret, og som om man følte sig som den der direktør, man ikke må stille spørgsmålstegn ved.

Disclaimer: Min egen direktør er egentlig en flink fyr, og jeg er sikker på, jeg på en pæn måde godt kunne påpege uhensigtsmæssigheder uden at blive hældt ud. Men sådan har det ikke været alle steder, jeg har arbejdet.
6
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Moderationen på stedet her.

Indlægaf Fru Sunshine » 8. okt 2015, 19:12

Vi er bare debattører, og alle er velkomne til at smide en "få nu tråden tilbage på sporet"-besked.

Men vi er nødt til at reagere på anmeldelser i det omfang vi nu kan (dvs. Vi kan ikke reagere på et anmeldt kort, for dem kan vi heldigvis ikke se, ligesom vi ikke kan læse andres pb'er -og sådan skal det være), og vi er også nødt til at kunne gribe ind, når nogen føler sig chikaneret.

Forresten vil det aldrig bare være en enkelt mod, der beslutter om der skal modereres og i givet fald, hvordan.
Der er altid et par stykker inde over sådan noget.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Elvispop
Indlæg: 2407
Tilmeldt: 14. aug 2015, 16:37
Kort karma: 263
Geografisk sted: 9900
Likede indlæg: 4555

Svar som moderator

Indlægaf Elvispop » 8. okt 2015, 19:15

Henstillinger om at tale pænere, er (så vidt jeg ved) kun kommet på baggrund af anmeldelser fra andre brugere.
Når jeg har skrevet "tilbage på sporet"-indlæg, har det været som bruger og ikke moderator.
Advarsler er osse kun kommet på baggrund af anmeldelser.
Og jo, vi har ekskluderet en lille håndfuld spam- og reklamebrugere.
0
Så tænd dog for helvede de baglygter
Brugeravatar
Puffi
Indlæg: 1085
Tilmeldt: 16. sep 2015, 18:06
Kort karma: 311
Geografisk sted: Esbjerg-ish
Likede indlæg: 2284

Re: Moderationen på stedet her.

Indlægaf Puffi » 8. okt 2015, 19:17

Jeg kan godt forstå, at man bliver lidt forvirret af om en mod skriver som mod eller sig selv. Der står jo mod som titel - uanset hvad farve, man skriver med.

Derudover har jeg ingen beef, den jeg havde, er længe løst :)
0
You had me from the start, won’t let this end
First you wanna go to the left then you wanna turn right
Wanna argue all day, make love all night
First you up then you’re down and then between
Ohh! I really want to know…

Tilbage til "Forslag til forbedringer"