Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Brugeravatar
Ado
Indlæg: 12946
Tilmeldt: 12. aug 2015, 11:28
Kort karma: 3533
Geografisk sted: Korsbæk
Likede indlæg: 55652
Kontakt:

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Ado » 9. okt 2015, 11:45

ManicNinja skrev:^ Jeg er stor tilhænger af at gøre andre mennesker glade. Men ikke af at sige søde ting uden at mene dem.

Du har ret i, at skønhed er mange ting. Synes bare, der er gået inflation i brugen af "smuk" om ganske almindelige billeder. Hvad blev der af ord som fx "pæn"?

Duckfaces orker jeg slet ikke forholde mig til. :D



Jeg undrer mig også over inflationen af smuk. :D Jeg véd godt, at "beauty is in the eye of the beholder". Og det passer også. Men jeg så et billede for et par måneder siden af en kvinde på 55+. Skævt brillestel. Sur mund. Kedelig "jeg er blevet klippet hos Klip & Klap i Øster Bording"-frisure. Sådan en type, der ikke er hæslig, men blot almindelig "Familie Journalen og DK4-Bingo" i udseendet. Og det skortede ikke på komplimenter.

"Godt billede, smukke!"

"Piiiiiift"

"Hej smuksak <3"

Og meget godt er hun, men smuk er altså ikke en af det.
0
Donna Martin Graduates!
Brugeravatar
Whoosh
Indlæg: 2081
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:54
Kort karma: 334
Likede indlæg: 2932

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Whoosh » 9. okt 2015, 11:54

Så det er vigtigt med komplimenter i hverdagen, men de skal være 100% ærlige? :-D
2
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf dgd2007 » 9. okt 2015, 12:16

Skumfidusen skrev:Måske bare en smule troværdige ville være tilstrækkeligt at stile efter :).

Nu ved jeg jo ikke rigtig, hvordan intra-kvindelige komplimenter fungerer. Hvis de pågældende bagefter vender sig mod nogle andre og siger: "Aarrlså, har det kvindemenneske da slet ingen selvkritik ... tsk, tsk!", så er det selvfølgelig ikke så sympatisk ;)

På den anden side, hvis det bare er for at udtrykke en eller anden sympati eller påskønnelse, så er det vel ok at rose fremtoningen, når nu det er et billede, hun har lagt på.

Når "vi" siger: Det er vel nok en pæn kjole (eller whatever), så mener vi også ofte bare "jeg kan godt lide dig" - og ikke nødvendigvis, at vi har forudsætninger for at bedømme kjolekvaliteten. :fløjt: Og det bliver jo også tit bare opfattet sådan (tror jeg).

Men altså, jeg er da sikker på, at det kan være for meget af det gode, siden det blev bragt på bane.
1
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59511

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf DetSorteCirkus » 9. okt 2015, 12:18

Puffi skrev:Jeg har det lidt blandet med det. For nej, de er måske ikke model-smukke eller pææææne, men de har da vel forhåbentlig nogle kvaliteter, der gør dem til gode mennesker - og det skinner måske igennem og gør at de ér smukke.

Og jeg synes, det er ret så fantastisk, at der sidder folk og siger pæne ting, kun for at sige noget pænt til et menneske, der måske har mere brug for at høre, at også de er smukke på deres egen måde, uanset om de så har en stor næse, lidt for små øjne, vejer 20 kg. for meget, har en uheldig frisure eller hvad det nu er, der gør, at de ikke er smukke-smukke, end de klassiske skønheder, der igen og igen og igen altid er de pæneste - og, her kommer en fordom, godt ved det og høster likes og kommentarer og føler sig enormt selvfed pga. dem - og for øvrigt poster det ene billede efter det andet, med samme duckface, samme synlige kavalergang og fra samme vinkel.

Det er lige vel rundkreds-hippie-agtigt, jeg ved det, men det er da også en lidt skøn tanke, at man skriver "du er så smuk" kun for at gøre et andet menneske glad.


For mig bunder min undren i, at jeg slet ikke kan følge behovet for hele tiden at skulle udtale sig om andres udseende/have sit udseende omtalt.
Det er ikke noget, jeg overhovedet kender fra min egen venindekreds.

Selv når jeg minder mig selv om, at vi alle har forskellige præferencer, efterlader mødet med det, Ninjaen beskriver, mig med en oplevelse af noget helt vildt krampagtigt.
4
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf dgd2007 » 9. okt 2015, 12:45

DetSorteCirkus skrev:For mig bunder min undren i, at jeg slet ikke kan følge behovet for hele tiden at skulle udtale sig om andres udseende/have sit udseende omtalt.
Det er ikke noget, jeg overhovedet kender fra min egen venindekreds.

Selv når jeg minder mig selv om, at vi alle har forskellige præferencer, efterlader mødet med det, Ninjaen beskriver, mig med en oplevelse af noget helt vildt krampagtigt.

God pointe!
På den anden side viser et billede jo netop ... udseendet.
Så på den måde er det vel naturligt, at det er det, man kommenterer.
Jeg har dog ikke forstand på det, da jeg ikke følger de der sites, hvor det sker. :genert:
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59511

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf DetSorteCirkus » 9. okt 2015, 12:53

dgd2007 skrev:
DetSorteCirkus skrev:God pointe!
På den anden side viser et billede jo netop ... udseendet.
Så på den måde er det vel naturligt, at det er det, man kommenterer.
Jeg har dog ikke forstand på det, da jeg ikke følger de der sites, hvor det sker. :genert:


Det er en del af kulturen på Facebook, at dit profilbillede viser et portræt/foto af dig, så det er sådan set meget naturligt, at de fleste med jævne mellemrum poster et sådant. Det, jeg ikke forstår, er, hvis hyppigheden er meget fremherskende, og det ligesom i vedkommendes kreds på Fb ligger i kortene, at et portræt skal udløse likes og kommentarer som dem, Ninja nævner.

Hvis jeg møder en af mine veninder på gaden, vil vi som et minimum hilse på hinanden og som oftest stoppe op og snakke sammen. Lad os nu sige, at jeg i stedet gengældte en venindes hilsen med tavshed og så væk; det ville helt sikkert såre og undre hende. Og det er sådan, jeg opfatter de der helt kontinuerlige kommentarer til portrætter af folks venner og veninder. Som om de bare skal falde; ellers bliver veninden ked af det og omvendt. Det virker kramaptigt på mig på den måde at bytte komplimenter.
Senest rettet af DetSorteCirkus 9. okt 2015, 12:56, rettet i alt 1 gang.
2
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf dgd2007 » 9. okt 2015, 12:57

Allmost_Famous skrev:Jeg var ved at falde bagover, da jeg afleverede kage i sønnikes klasse i dag. Halvdelen sf ungerne hev smartphones frem, og begyndte at tage billeder. Jeg føler mig gammel! Hvad pokker skal så mange børn med smartphones?

He-he ... og hvad skal de med alle de billeder af en kage? Men man ved selvfølgelig aldrig, hvad man får brug for senere :)
0
Brugeravatar
ManicNinja
Indlæg: 5484
Tilmeldt: 27. aug 2015, 14:16
Kort karma: 1159
Likede indlæg: 8962

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf ManicNinja » 9. okt 2015, 12:58

Skumfidusen skrev:
ManicNinja skrev:I langt de fleste af de tilfælde, hvor en kvinde lægger en selfie op på Facebook eller Instagram, og en hel masse andre kvinder HIMLER op op, hvor smuk hun er og skriver "piiift" (hold i øvrigt OP med det!), er damen altså ikke smuk. Eller flot. I heldigste fald ser hun sød eller pæn eller måske velklædt ud.
I en del tilfælde har jeg haft lidt den samme følelse, som de få gange jeg har set X-factor. Sådan lidt: "Hvor er det synd, alle fortæller hende, at hun kan synge/er smuk. Bare hun ikke en dag tror, at det er en god idé at stille op i en modelkonkurrence." Flere gange har bemeldte kvinder været decideret uskønne at se på. Men dét må man helt sikkert ikke sige.


Jeg troede det var en del af sådan et særligt kvinde-regelsæt, som blev udleveret ved første menstruation eller lå med når man køber Kig Ind eller Alt for Dåserne eller Burda eller hvad I nu læser for noget alle sammen. "Hvis en du kender skifter profilbillede, så SKAL du skrive 'smuksak' eller 'piiiiift' eller 'lækkerlækker' eller anden sproglig ubehjælpsom og overdreven påskønnelse" var jeg sikker på var paragraf 1 eller 2, for uanset om en kvinde ligner en selvdød komodovaran med en omvendt paryk hæfteklammet skævt fast på hovedet kan man være stensikker på at alle hendes veninder vil juble over hvor småååååååg hun er.


Hvis du har ret, er det opsigtsvækkende. Fordi det går imod påstanden om, at ingen i denne verden læser brugsanvisninger ...
0
"Success is the ability to go from one failure to another - with no loss of enthusiasm".

Winston Churchill
Brugeravatar
girl_beat
Indlæg: 3982
Tilmeldt: 21. sep 2015, 19:24
Kort karma: 406
Likede indlæg: 5211

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf girl_beat » 9. okt 2015, 12:58

DetSorteCirkus skrev:
dgd2007 skrev:
DetSorteCirkus skrev:God pointe!
På den anden side viser et billede jo netop ... udseendet.
Så på den måde er det vel naturligt, at det er det, man kommenterer.
Jeg har dog ikke forstand på det, da jeg ikke følger de der sites, hvor det sker. :genert:


Det er en del af kulturen på Facebook, at dit profilbillede viser et portræt/billede af dig, så det er sådan set meget naturligt, at de fleste med jævne mellemrum poster et sådant. Det, jeg ikke forstår, er, hvis hyppigheden er meget fremherskende, og det ligesom i vedkommendes kreds på Fb ligger i kortene, at et portræt skal udløse likes og kommentarer som dem, Ninja nævner.


Måske det er min egen fordom, der spiller ind hér, men jeg ser tendensen ofte hos personer, som jeg ved, har overordentligt lavt selvværd. Det er altid de samme, der skifter profilbillede hver weekend, når de står foran spejlet på badeværelset og forventer at sole sig i likes, fordi de har fået en ny T-shirt, øjeskygge, whatever.

I er sørgelige at se på. Få et liv :D
0
I don't mind living in a man's world as long as I can be a woman in it! :-D
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf dgd2007 » 9. okt 2015, 13:01

DetSorteCirkus skrev:Det er en del af kulturen på Facebook, at dit profilbillede viser et portræt/foto af dig, så det er sådan set meget naturligt, at de fleste med jævne mellemrum poster et sådant. Det, jeg ikke forstår, er, hvis hyppigheden er meget fremherskende, og det ligesom i vedkommendes kreds på Fb ligger i kortene, at et portræt skal udløse likes og kommentarer som dem, Ninja nævner.

Ja, I har uden tvivl ret. Især hvis det bare er profilbilledet, der kommenteres. Jeg tænkte på det, som at de havde uploadet nogle ekstra billeder. I sidstnævnte tilfælde lægger det jo op til et par (venlige) kommentarer. Men hvis det bare er profilbilledet, så er det jo overgearet :)
0
Brugeravatar
ManicNinja
Indlæg: 5484
Tilmeldt: 27. aug 2015, 14:16
Kort karma: 1159
Likede indlæg: 8962

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf ManicNinja » 9. okt 2015, 13:03

DetSorteCirkus skrev:For mig bunder min undren i, at jeg slet ikke kan følge behovet for hele tiden at skulle udtale sig om andres udseende/have sit udseende omtalt.
Det er ikke noget, jeg overhovedet kender fra min egen venindekreds.

Selv når jeg minder mig selv om, at vi alle har forskellige præferencer, efterlader mødet med det, Ninjaen beskriver, mig med en oplevelse af noget helt vildt krampagtigt.


Men når du så ses med en veninde - kan du så ikke finde på at fortælle hende, hun ser godt ud? Dét kan jeg nemlig sagtens. IKKE som rutine eller hilsen. Slet ikke. Men i tilfælde, hvor jeg mener, hun vitterligt SER godt ud. Nu har jeg så også nogle RET pæne veninder. Som i øvrigt næsten aldrig poster selfies.
1
"Success is the ability to go from one failure to another - with no loss of enthusiasm".

Winston Churchill
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Fru Sunshine » 9. okt 2015, 13:11

Jeg er ikke blind. Jeg ved godt, at jeg ikke er smuk.
Og at dem, der skriver det alligevel overdriver så det kan ses.

Jeg ved det godt. Jeg ser i bedste fald nogenlunde pæn ud, men smuk? Nej, det ved jeg godt, jeg ikke er.

Men derfor bliver jeg lidt glad alligevel, når nogen gerne vil glæde mig og lyve en lille smule om det, når jeg poster et billede.
6
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59511

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf DetSorteCirkus » 9. okt 2015, 13:16

ManicNinja skrev:Men når du så ses med en veninde - kan du så ikke finde på at fortælle hende, hun ser godt ud? Dét kan jeg nemlig sagtens. IKKE som rutine eller hilsen. Slet ikke. Men i tilfælde, hvor jeg mener, hun vitterligt SER godt ud. Nu har jeg så også nogle RET pæne veninder. Som i øvrigt næsten aldrig poster selfies.


Ja, det kan jeg sagtens.
Jeg kommer dog oftest til at give komplimenter for noget, de gør eller tænker, da det mest er det, de gør sig i.
Den ene af mine bedsteveninder har i de sidste 15 år haft det samme lange, sortfarvede hår, er i 99% af sit liv klædt i sorte bukser og en sort bluse og bruger ikke makeup eller smykker. Så ER det altså svært at finde noget nyt eller anderledes at bemærke :lol: På det indre plan er der masser til gengæld. Disclaimer: Ikke at det ene udelukker det andet.
0
Brugeravatar
Kommodedyret
Indlæg: 3908
Tilmeldt: 28. aug 2015, 13:23
Kort karma: 782
Likede indlæg: 9159

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Kommodedyret » 9. okt 2015, 14:11

Skumfidusen skrev:
ManicNinja skrev:I langt de fleste af de tilfælde, hvor en kvinde lægger en selfie op på Facebook eller Instagram, og en hel masse andre kvinder HIMLER op op, hvor smuk hun er og skriver "piiift" (hold i øvrigt OP med det!), er damen altså ikke smuk. Eller flot. I heldigste fald ser hun sød eller pæn eller måske velklædt ud.
I en del tilfælde har jeg haft lidt den samme følelse, som de få gange jeg har set X-factor. Sådan lidt: "Hvor er det synd, alle fortæller hende, at hun kan synge/er smuk. Bare hun ikke en dag tror, at det er en god idé at stille op i en modelkonkurrence." Flere gange har bemeldte kvinder været decideret uskønne at se på. Men dét må man helt sikkert ikke sige.


Jeg troede det var en del af sådan et særligt kvinde-regelsæt, som blev udleveret ved første menstruation eller lå med når man køber Kig Ind eller Alt for Dåserne eller Burda eller hvad I nu læser for noget alle sammen. "Hvis en du kender skifter profilbillede, så SKAL du skrive 'smuksak' eller 'piiiiift' eller 'lækkerlækker' eller anden sproglig ubehjælpsom og overdreven påskønnelse" var jeg sikker på var paragraf 1 eller 2, for uanset om en kvinde ligner en selvdød komodovaran med en omvendt paryk hæfteklammet skævt fast på hovedet kan man være stensikker på at alle hendes veninder vil juble over hvor småååååååg hun er.


:sur:
9
Closure, closure, closure closure closure
Brugeravatar
Æske
Indlæg: 1304
Tilmeldt: 12. aug 2015, 17:01
Kort karma: 423
Geografisk sted: Århus
Likede indlæg: 2340

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Æske » 9. okt 2015, 14:12

Jeg er stadig skuffet over, at jeg ikke har set min gode venindes datter endnu.
2
Det skal være sjovt, ellers er det ikke morsomt!

Tilbage til "Generelt"