Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Brugeravatar
HappyPaww
Indlæg: 5624
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15465

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf HappyPaww » 5. dec 2016, 07:08

^ Jeg tror det hovedsageligt er en fordom om provinsen/udkantsdk. Jeg er selv opvokset i en by på Lolland og det var nok sådan at 75% flyttede mod Kbh direkte efter gymnasiet og blandt dem der gik på andre mere praktisk orienterede ungdomsuddannelser var andelen der blev noget højere.
Og der er et ret tydeligt billede af, at dem der blev, de har korte uddannelser, er blevet gift og har fået børn ret unge, bor i hus og lever ellers det liv deres forældre levede.

Og der er jo bestemt ikke noget galt i det - det ligger bare meget fjernt for mig personligt, da jeg virkelig ikke har lyst til det der provinsliv. Ikke fordi mig liv hverken er mere spændende eller bedre end deres, men jeg ville selv få totalt økuller af at leve i den bobbel...
4
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19609
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2443
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46091

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf LadyFox » 5. dec 2016, 07:27

HappyPaww skrev:^ Jeg tror det hovedsageligt er en fordom om provinsen/udkantsdk. Jeg er selv opvokset i en by på Lolland og det var nok sådan at 75% flyttede mod Kbh direkte efter gymnasiet og blandt dem der gik på andre mere praktisk orienterede ungdomsuddannelser var andelen der blev noget højere.
Og der er et ret tydeligt billede af, at dem der blev, de har korte uddannelser, er blevet gift og har fået børn ret unge, bor i hus og lever ellers det liv deres forældre levede.

Og der er jo bestemt ikke noget galt i det - det ligger bare meget fjernt for mig personligt, da jeg virkelig ikke har lyst til det der provinsliv. Ikke fordi mig liv hverken er mere spændende eller bedre end deres, men jeg ville selv få totalt økuller af at leve i den bobbel...

Men det var denne "Jeg ser lidt ned på dem, der som unge stadig bor der, hvor de er vokset op." der startede det hele - jeg synes ikke jeg kan læse mig frem til det kun gælder folk der kommer fra meget små steder.

Men selv hvis jeg kun kigger på små flækker så kender jeg også folk der lever fint op til beskrivelsen, og nogle der ikke gør. Men uanset hvad synes jeg det er fjollet at se ned på folk blot fordi de synes Hasle er en dejlig by at bo i og fordi Christian fra folkeskolen er en dejlig fyr.
7
...
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19609
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2443
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46091

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf LadyFox » 5. dec 2016, 07:45

Samano skrev:
LadyFox skrev:
HappyPaww skrev:^ Jeg tror det hovedsageligt er en fordom om provinsen/udkantsdk. Jeg er selv opvokset i en by på Lolland og det var nok sådan at 75% flyttede mod Kbh direkte efter gymnasiet og blandt dem der gik på andre mere praktisk orienterede ungdomsuddannelser var andelen der blev noget højere.
Og der er et ret tydeligt billede af, at dem der blev, de har korte uddannelser, er blevet gift og har fået børn ret unge, bor i hus og lever ellers det liv deres forældre levede.

Og der er jo bestemt ikke noget galt i det - det ligger bare meget fjernt for mig personligt, da jeg virkelig ikke har lyst til det der provinsliv. Ikke fordi mig liv hverken er mere spændende eller bedre end deres, men jeg ville selv få totalt økuller af at leve i den bobbel...

Men det var denne "Jeg ser lidt ned på dem, der som unge stadig bor der, hvor de er vokset op." der startede det hele - jeg synes ikke jeg kan læse mig frem til det kun gælder folk der kommer fra meget små steder.

Men selv hvis jeg kun kigger på små flækker så kender jeg også folk der lever fint op til beskrivelsen, og nogle der ikke gør. Men uanset hvad synes jeg det er fjollet at se ned på folk blot fordi de synes Hasle er en dejlig by at bo i og fordi Christian fra folkeskolen er en dejlig fyr.


Nej for mig gælder det ikke kun folk der bor småsteder eller provinsen.
Det gælder også folk der boet i det samme kvarter i København hele deres liv osv.
Jeg har også mødt folk der bor i Manhatten, der lider af det samme groet fast-syndrom :lol:

Det er fint du synes det fjollet og for sort/hvid, men det er vel der den her tråd er til for.
Det giver jo ingen mening at komme med et statement og så komme med flere tusind disclaimer, så det bliver vildt nuanceret.
Det tager jo det sjove ude af den her tråd!
Det er jo mening det skal være lidt provokerende og få folk op af stolene ellers opfylder det jo ikke trådens præmis.

Jamen, selvfølgelig er det da sort/hvidt - hvorfor skulle ham der var flyttet fra Holbæk til Ringsted nødvendigvis være mere åben for inputs end ham der altid har boet i Ballerup men har et spændende job og som bruger alle sine penge på at eventyr i hele verden? Det giver for mig ingen mening.

Men hvis det er ment for at få folk op af stolene, så er det vel fint at det for folk op af stolene - jeg synes det sjove ville ryge af denne tråd hvis den endte med at blive en tråd hvor man bare kan komme med en upopulær holdning, uden at det var til debat. Altså, hvis man er klar på at provokerer, så må man vel også være klar på nogen bliver provokerede?

Nu, er det ikke fordi jeg selv bliver synderlig provokeret - jeg synes sådan set bare det er en spøjs ting at se ned på.
2
...
Oveditlevsen
Indlæg: 668
Tilmeldt: 18. jun 2016, 20:26
Kort karma: 20
Likede indlæg: 580

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Oveditlevsen » 5. dec 2016, 07:50

Jeg synes det er ærgerligt at mange af dem jeg kender der har taget en Ph.d. ikke har formået at omsætte graden til en relevant forskerstilling.
Mange af dem har helt almindelige introstillinger som andre med en uddannelse på ned til 3 1/2 år også har.

For mig viser det at satsningen på Ph.d.'erne har slået fejl, og man burde nok havde satset mere på kvalitet i stedet for kvantitet, da man bare ukritisk hævede optaget.

http://dea.nu/nyheder-blogs/nyheder/phd ... den-effekt
1
Oveditlevsen
Indlæg: 668
Tilmeldt: 18. jun 2016, 20:26
Kort karma: 20
Likede indlæg: 580

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Oveditlevsen » 5. dec 2016, 08:01

Samano skrev:
Oveditlevsen skrev:Jeg synes det er ærgerligt at mange af dem jeg kender der har taget en Ph.d. ikke har formået at omsætte graden til en relevant forskerstilling.
Mange af dem har helt almindelige introstillinger som andre med en uddannelse på ned til 3 1/2 år også har.

For mig viser det at satsningen på Ph.d.'erne har slået fejl, og man burde nok havde satset mere på kvalitet i stedet for kvantitet, da man bare ukritisk hævede optaget.

http://dea.nu/nyheder-blogs/nyheder/phd ... den-effekt


Men pointen med det nye forøget optag har vel heller ikke været at alle skulle ud i forskerstillinger?
Det har universiteterne da slet ikke råd til.

Det vel ligeså meget for øge talentmassen man rekruttere forskere fra.

Der er også forskere i den private industri.
0
Oveditlevsen
Indlæg: 668
Tilmeldt: 18. jun 2016, 20:26
Kort karma: 20
Likede indlæg: 580

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Oveditlevsen » 5. dec 2016, 08:17

Samano skrev:
Ja men det vel ikke inden for alle område.
Jeg tror en filosofi Ph.d. ville få svært ved finde en forskerstilling i det private.

Og satsningen har vel ikke kun været på naturvidenskab?


Fra artiklen "Ph.d.-løftet har blandt andet betydet, at antallet af nyindskrevne ph.d.er er mere end fordoblet. Især inden for områderne sundhedsvidenskab, naturvidenskab og teknisk videnskab, har antallet nået svimlende højder og ca. hver anden sundhedsfaglige kandidat går i dag ph.d.-vejen."

Pointen har været at forskning skulle omsættes til innovation og med al respekt for filosofi, så er de nok ikke her at man finder det.
0
Oveditlevsen
Indlæg: 668
Tilmeldt: 18. jun 2016, 20:26
Kort karma: 20
Likede indlæg: 580

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Oveditlevsen » 5. dec 2016, 09:05

Samano skrev:
Det tror jeg nu ikke du skal være så sikker på. Jeg var til oplæg med en ekspert fra et Væksthus og han fortalte at de havde erfaret at humaniora ofte skabt mere vækst i virksomheder når de blev ansat, fordi de kom med en nyvinkel og perspektiv, hvis endnu en ingeniør bare gav mere at det samme.

Derudover tror jeg et af problemerne er at mange på medicin laver en ph.d., fordi det giver dem større sandsynlighed for få det speciale de vil have og ikke fordi de vil forske.


Igen tiltaget handler om at omsætte forskning til innovation, en biotech virksomhed bliver ikke hjulpet videre med deres projekt om DNA-sekvensering ved at ansætte en historiker.
0
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19609
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2443
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46091

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf LadyFox » 5. dec 2016, 09:13

Samano skrev:
LadyFox skrev:[
Jamen, selvfølgelig er det da sort/hvidt - hvorfor skulle ham der var flyttet fra Holbæk til Ringsted nødvendigvis være mere åben for inputs end ham der altid har boet i Ballerup men har et spændende job og som bruger alle sine penge på at eventyr i hele verden? Det giver for mig ingen mening.

Men hvis det er ment for at få folk op af stolene, så er det vel fint at det for folk op af stolene - jeg synes det sjove ville ryge af denne tråd hvis den endte med at blive en tråd hvor man bare kan komme med en upopulær holdning, uden at det var til debat. Altså, hvis man er klar på at provokerer, så må man vel også være klar på nogen bliver provokerede?

Nu, er det ikke fordi jeg selv bliver synderlig provokeret - jeg synes sådan set bare det er en spøjs ting at se ned på.


Fordi jeg ikke har set den tendens i de folk jeg har mødt. Jeg har mest set tendensen til, at folk der er blevet på det samme sted er lidt, efter min mening, små kedelig og ikke har rykket sig, mens dem der har flyttet rundt og har ser lidt mere af Danmark og verden er lidt mere interessante og klar på forandring. Det udelukket ikke, at det modsatte kan lade sig gøre. Det er bare ikke det jeg har observeret når jeg begivet mig ud blandt folk.
Edit: Og jeg er tydeligvis ikke den eneste der har observeret tendensen.

Og ja det er da ikke et synderligt pænt at se ned på andre mennesker, men altså det her er bare en gruppe jeg ikke kan lade være med at se lidt ned på. Jeg tænker vi alle sammen har de der mennesker vi af en eller anden grund ser lidt ned på og ligegyldigt hvad er der jo aldrig en god grund til at se ned på folk.

Og jo jeg er da klar på folk lader sig provokeret.
Jeg synes bare ikke alle, der modtager det i trådens ånd så og sige.

Jamen det er nu ikke fordi jeg ikke oplevet tendensen - jeg har bare også oplevet massere af tilfælde der var omvendt, både hvad gælder folk de er flyttet rundt og alligevel været rimelig kedelige og uden at få "det der ekstra" af det. Omvendt har jeg oplevet folk der har boet det samme sted der bestemt har fået smagt på verden og Danmark. :)
0
...
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59511

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf DetSorteCirkus » 5. dec 2016, 09:35

Jeg har boet det samme sted hele mit liv på nær det år, hvor jeg var på højskole og fem måneder i udlandet. Jeg kan godt lide at rejse, men det er ikke en drift, jeg har, og jeg har indtil videre kun været udenfor Europa, fordi jeg blev født på et andet kontinent.

Jeg er så ansat i mit nuværende job, fordi jeg vurderes at have særlige kompetencer indenfor interkultur, kulturmøder og inklusion af mennesker der på den ene eller anden måde (kulturelt, socialt, psykisk, whatever) skiller sig ud fra det store flertal.
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59511

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf DetSorteCirkus » 5. dec 2016, 11:15

Samano skrev:Men Sortecirkel så har du jo også rykket dig. Der jo ingen der sagt at man skal have flakket rundt som en vagabond. Et enkelt udlandsophold eller lignende gør efter min erfaring en enorm forskel. Det mere dem der aldrig bare haft næsen en lille smule uden for den lokale andedam, der er tænkt på.


Det år gjorde nu ikke den store forskel. Faktisk havde jeg det elendigt det meste af tiden og ville meget gerne hjem fra mit udlandsophold, men jeg blev, fordi jeg fik tudet ørene fulde med, at man lærer så meget af at være ude. Jeg er slet ikke i tvivl om, at jeg under andre omstændigheder ville have nydt at bo i et andet land, for det var rammerne, som den var gal med, og det kunne lige så vel være sket i et dårligt job 5 min. fra mit hjem i Danmark; det er mere for at pointere, at det ikke er det år, der specielt har formet mine interkulturelle kompetencer og min forståelse for andre. Det har de værdier, jeg er vokset op med i mit barndomshjem, mit lokalmiljø, mine venner og min uddannelse.
2
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7467
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 823
Likede indlæg: 19509

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Animi » 5. dec 2016, 11:18

Men altså, der er vel også mange flere måder at rykke sig på, på det personlige plan, end at bo flere forskellige steder. Jeg kan ikke rigtig se hvilken forskel det ville have gjort, hvis jeg var blevet boende i min hjemby fremfor at bo her i KBH. Jeg ville nok ikke have rykket mig mere eller mindre.

Jeg har så også være på udlandsophold, men ligesom DetSorteCirkus gjorde det ikke meget for mig personlig - snarere tværtimod, gjordet det mig meget dårligt (jeg ved så også godt at langt de fleste har haft det fedt på udlandsophold, jeg var så bare ikke en af dem)

Faktisk er jeg nok en person der rykker mig allermest, når jeg kan gøre det med en fast base i trygge rammer.
1
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40585

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Akehurst2 » 5. dec 2016, 11:24

Jeg synes virkelig det er en spændende diskussion det med, hvordan man udvikler sig, så jeg har lavet en tråd til den : viewtopic.php?f=39&t=5793
6
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20416
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43832

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf paint » 5. dec 2016, 14:25

Dating Guide til kvinder i 1938. Måske skulle den genoptrykkes? :lol:


Billede

Mand i færd med at stryge damen, i sin lille notesbog.
Billede
8
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
englishchannel
Indlæg: 1815
Tilmeldt: 28. aug 2015, 23:37
Kort karma: 632
Likede indlæg: 8534

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf englishchannel » 5. dec 2016, 14:29

Med al respekt, men hvis man er glad og tilfreds med de livsvalg, man har taget, kan man så ikke være fløjtende ligeglad med om andre synes, at ens liv er kedeligt, ensformigt, overfladisk, materialistisk eller noget femte?

Jeg er en af dem, der rykkede fra provinsen, og hver eneste gang jeg mødes med visse dele af min familie, skal jeg høre på hvor tomt mit liv er, fordi jeg ikke er gift, har børn eller ejer et hus. Hvor overbetalte og ligegyldige for samfundet djøffere er, og hvor overfladisk det er at bruge penge på designertasker.

Og så gør jeg det, at jeg i mit stille sind tænker, at de er nogle idioter, der ikke ved bedre, og så lader jeg det ligge og fortsætter med mit liv. I stedet for at bruge en krig for at forsvare mig og prøve at overbevise folk, der alligevel aldrig vil skifte mening, om at de tager fejl. Live and let live, og lad dog folk have deres holdninger. Det er den slags evindelige gåen i forsvar, der til tider gør denne tråd lidt småtræls.
10
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7467
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 823
Likede indlæg: 19509

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Animi » 5. dec 2016, 14:38

Men hvorfor kan man ikke debattere et emne (der egentlig er ret spændende) uden at det så betyder at man nødvendigvis tager det personligt?
Hvis Samano ikke havde lyst til at debattere sin mening, så kunne h*n jo bare lade være med at svare, og så var det jo det :)
0
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.

Tilbage til "Generelt"