Menstruationskop - erfaringer?

Hvis din krop gør ting den ikke burde, er dette stedet du kan snakke om det.
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Menstruationskop - erfaringer?

Indlægaf kidkomb » 8. okt 2015, 23:48

Hvorfor sidder min øvrigt ikke rigtigt, når der er vacuum?
Hvad fack er up med det?
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Pityt
Indlæg: 2608
Tilmeldt: 26. aug 2015, 13:43
Kort karma: 529
Geografisk sted: Sofaen, selvfølgelig!
Likede indlæg: 5055

Re: Menstruationskop - erfaringer?

Indlægaf Pityt » 9. okt 2015, 09:21

Medd skrev:Men.... nu spørger jeg måske dumt... er der ikke den der "stang" på jeres? For jeg hiver bare i den ligesom med en tampon, og så kommer den ud. Jeg behøver ikke lette trykket, putte fingre op eller noget. Altså selvfølgelig skal der hives lidt til, men ud kommer den.

Jeg har klippet det meste af den af,- den kunne mærkes når jeg sad ned...som om den borede sig ind i slimhinden :nerve:
0
What's done in the dark will be brought to the light
Brugeravatar
Dublin-mudslide
Indlæg: 146
Tilmeldt: 2. sep 2015, 11:30
Kort karma: 11
Likede indlæg: 81

Re: Menstruationskop - erfaringer?

Indlægaf Dublin-mudslide » 10. okt 2015, 10:57

Pityt skrev:Hmmm...jeg må jo prøve igen :gruble: Det SKAL fandme kunne lade sig gøre!
Jeg tog ikke tid, så jeg ved ikke om det reelt tog 10 minutter, men det var noget i den retning. Var fandme tæt på panikangst og tanker om at fiske den ud med en pølsetang!


:lol: Pølsetang :lol: Good one!

Great, min cup sidder fast et eller andet sted i UPS system. :nerve: Gad vide om de leverer 3. gang eller de har sendt tilbage til afsender. SÅ typisk man skal bestille noget og at det vælger at ankomme i præcis den uge man er på ferie :evil:
0
Brugeravatar
Dublin-mudslide
Indlæg: 146
Tilmeldt: 2. sep 2015, 11:30
Kort karma: 11
Likede indlæg: 81

Re: Menstruationskop - erfaringer?

Indlægaf Dublin-mudslide » 18. okt 2015, 12:06

Hvor langt har I andre cup´en oppe eller spurgt på en anden måde - skal den der lange dut forneden være ret "langt" oppe i skede eller skal den titte ud? Jeg kan ikke rigtig finde ud af det.

Jeg kan heller ikke finde ud af om min cup er foldet helt ud. Det føles ikke sådan, når jeg mærker efter, men det er ret svært at mærke for der er ikke rigtig plads, men jeg bløder ikke igennem på trusseindlægget, så den er måske fint udfoldet...
0
Brugeravatar
Medd
Indlæg: 130
Tilmeldt: 24. aug 2015, 12:56
Kort karma: 18
Likede indlæg: 130

Re: Menstruationskop - erfaringer?

Indlægaf Medd » 29. okt 2015, 12:02

Min cup sidder med spidsen af stangen lige ved åbningen. Jeg sætter den bare op, uden at tænke over hvor langt oppe jeg sætter den, og så synes jeg selv den falder naturligt på plads derinde. Jeg tror at hvis den sidder for langt ude, så ville det føles unaturligt, og du ville kunne mærke det.

Jeg synes jeg plejer at kunne mærke om den er foldet ud, hvis jeg fører en finger op langs kanten. Det nemmeste er, hvis jeg har fingeren bagerst (om mod bagdelen). Hvis den ikke er foldet helt ud, kan jeg let trykke på huden indefra og ud mod bagdelen, så der skabes mere plads i skeden, og så plejer den at folde sig helt ud :)
1
Brugeravatar
Garfield
Indlæg: 805
Tilmeldt: 7. sep 2015, 07:19
Kort karma: 117
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 1309

Re: Menstruationskop - erfaringer?

Indlægaf Garfield » 29. okt 2015, 16:29

Medd skrev:Min cup sidder med spidsen af stangen lige ved åbningen. Jeg sætter den bare op, uden at tænke over hvor langt oppe jeg sætter den, og så synes jeg selv den falder naturligt på plads derinde. Jeg tror at hvis den sidder for langt ude, så ville det føles unaturligt, og du ville kunne mærke det.

Jeg synes jeg plejer at kunne mærke om den er foldet ud, hvis jeg fører en finger op langs kanten. Det nemmeste er, hvis jeg har fingeren bagerst (om mod bagdelen). Hvis den ikke er foldet helt ud, kan jeg let trykke på huden indefra og ud mod bagdelen, så der skabes mere plads i skeden, og så plejer den at folde sig helt ud :)


Dit trick med at skabe mere plads ved at trykke indefra lyder som en god idé - det vil jeg prøve næste gang, jeg synes udfoldningen driller.
0
Garfield er en hankat, men jeg er altså en hunkat. Lev med det.
Brugeravatar
Medd
Indlæg: 130
Tilmeldt: 24. aug 2015, 12:56
Kort karma: 18
Likede indlæg: 130

Re: Menstruationskop - erfaringer?

Indlægaf Medd » 29. okt 2015, 18:37

Det drillede også rigtig meget for mig i starten, men jeg læste selv dét trick et eller andet sted på nettet, og det hjalp for mig. :) Når jeg gør det kan jeg tydeligt mærke at den popper ud, hvis ikke den allerede har gjort det. Det kan godt føles lidt ubehageligt - som om man skal på toilettet - fordi man jo faktisk presser ud mod tarmen, men det er jo bare lige kortvarigt.
1
HappyHippo
Indlæg: 2530
Tilmeldt: 13. aug 2015, 13:16
Kort karma: 170
Likede indlæg: 4383

Re: Menstruationskop - erfaringer?

Indlægaf HappyHippo » 4. nov 2015, 12:57

Jeg har prøvet min i dag, men jeg kan simpelthen ikke få den ind. Hvordan holder den sig foldet sammen til den er helt inde, for min åbner sig, når jeg er halvvejs.

Og så synes jeg den er kæmpestor, men jeg har både født og er lige blevet 30, så den burde jo passe...
0
Hop-sa-sa
Indlæg: 29
Tilmeldt: 3. sep 2015, 19:49
Kort karma: 11
Likede indlæg: 47

Re: Menstruationskop - erfaringer?

Indlægaf Hop-sa-sa » 6. nov 2015, 21:39

Jeg har desværre ikke gode erfaringer med den. Jeg havde ellers håbet på en åbenbaring, da det af en underlig grund altid er lykkedes mig at bløde "forbi" tamponer. Men ak - der kom stadig blod ved siden af, selvom det føltes som om, at den var helt foldet ud. Jeg må jo have en skede på størrelse med en hangar. Overvejer at lege pladsen ud til opbevaring.

I øvrigt kunne jeg ikke bryde vacuumet, da jeg skulle have den ud igen, så det føltes, som om jeg var ved at hive samtlige kønsorganer ud gennem skeden.
2
Brugeravatar
Evapeva
Indlæg: 1098
Tilmeldt: 20. aug 2015, 10:45
Kort karma: 223
Likede indlæg: 2166

Re: Menstruationskop - erfaringer?

Indlægaf Evapeva » 18. nov 2015, 20:02

In_your_eyes skrev:Jeg har haft en divacup og var super glad for den. Det kræver lige lidt øvelse at få den op, men når man så har det, så er den bare nem og bekvem.
Man skal dog ikke være alt for sart mht at få blod på fingrene, for det er der risiko for når man tager den ud og det er derfor også en meget god ide altid at benytte et toilet med en håndvask i samme rum, hvilket der jo ikke altid er på offentlige toiletter.
Måtte opgive den pga for voldsom blødning pga noget alders noget. Nu har jeg en hormonspiral, så bløder så godt som slet ikke. :pompom:


Æh. Måske er jeg sart, men jeg synes virkelig ikke om, at nogle vælger at skylle deres menstruationskop i en håndvask på et offentligt toilet. :forvirret: Burde man ikke i stedet skylle den helt øverst i toilettet, når man alligevel skyller ud?

Edit: Efter at have læst mere af tråden igennem, kan jeg forstå, at man skal bruge lunkent vand og lidt sæbe, før man sætter den op. I rest my case. (Men synes sgu alligevel, det er lidt mærkeligt at bruge håndvasken til den slags... :genert:)
1
Kom lad os gå. Kom lad os se. Gennem tusind verdner venter vægtløs kærlighed.

Et fyrtårn af fornuft i et hav af vrøvl. :engel:
Juliet
Indlæg: 341
Tilmeldt: 15. aug 2015, 16:07
Kort karma: 44
Likede indlæg: 298

Re: Menstruationskop - erfaringer?

Indlægaf Juliet » 18. nov 2015, 20:48

Evapeva skrev:
In_your_eyes skrev:Jeg har haft en divacup og var super glad for den. Det kræver lige lidt øvelse at få den op, men når man så har det, så er den bare nem og bekvem.
Man skal dog ikke være alt for sart mht at få blod på fingrene, for det er der risiko for når man tager den ud og det er derfor også en meget god ide altid at benytte et toilet med en håndvask i samme rum, hvilket der jo ikke altid er på offentlige toiletter.
Måtte opgive den pga for voldsom blødning pga noget alders noget. Nu har jeg en hormonspiral, så bløder så godt som slet ikke. :pompom:


Æh. Måske er jeg sart, men jeg synes virkelig ikke om, at nogle vælger at skylle deres menstruationskop i en håndvask på et offentligt toilet. :forvirret: Burde man ikke i stedet skylle den helt øverst i toilettet, når man alligevel skyller ud?

Edit: Efter at have læst mere af tråden igennem, kan jeg forstå, at man skal bruge lunkent vand og lidt sæbe, før man sætter den op. I rest my case. (Men synes sgu alligevel, det er lidt mærkeligt at bruge håndvasken til den slags... :genert:)



Jeg ville virkelig ikke prøve at skylle den i toilette og så sætte den op i mit underliv bagefter. Toilettet er så beskidt, og selvom underlivet er sejt tror jeg ikke det kan anbefales at forsøge at fylde det med bakterier fra et fremmed offentligt toilet.
6
Brugeravatar
Evapeva
Indlæg: 1098
Tilmeldt: 20. aug 2015, 10:45
Kort karma: 223
Likede indlæg: 2166

Re: Menstruationskop - erfaringer?

Indlægaf Evapeva » 18. nov 2015, 22:09

Juliet skrev:
Evapeva skrev:
In_your_eyes skrev:Jeg har haft en divacup og var super glad for den. Det kræver lige lidt øvelse at få den op, men når man så har det, så er den bare nem og bekvem.
Man skal dog ikke være alt for sart mht at få blod på fingrene, for det er der risiko for når man tager den ud og det er derfor også en meget god ide altid at benytte et toilet med en håndvask i samme rum, hvilket der jo ikke altid er på offentlige toiletter.
Måtte opgive den pga for voldsom blødning pga noget alders noget. Nu har jeg en hormonspiral, så bløder så godt som slet ikke. :pompom:


Æh. Måske er jeg sart, men jeg synes virkelig ikke om, at nogle vælger at skylle deres menstruationskop i en håndvask på et offentligt toilet. :forvirret: Burde man ikke i stedet skylle den helt øverst i toilettet, når man alligevel skyller ud?

Edit: Efter at have læst mere af tråden igennem, kan jeg forstå, at man skal bruge lunkent vand og lidt sæbe, før man sætter den op. I rest my case. (Men synes sgu alligevel, det er lidt mærkeligt at bruge håndvasken til den slags... :genert:)



Jeg ville virkelig ikke prøve at skylle den i toilette og så sætte den op i mit underliv bagefter. Toilettet er så beskidt, og selvom underlivet er sejt tror jeg ikke det kan anbefales at forsøge at fylde det med bakterier fra et fremmed offentligt toilet.


Vi er enige om, at det er rent vand, der skylles ud i toilettet, ikke? :gruble: Man KAN jo benytte vandet UDEN at ellers at røre ved toilettet.

Mit fokus ligger i øvrigt et andet sted, hvilket jeg allerede har peget på - nemlig at man må jo også gerne tænke på de næste, der skal bruge toilettets faciliteter. Som sagt synes jeg virkelig, det er en ulækker tanke, at jeg kommer SÅ tæt på at røre ved rester af andres menstruationsblod, når jeg vasker hænder på offentlige toiletter. Dén havde jeg ikke lige set komme, må jeg sige.
1
Kom lad os gå. Kom lad os se. Gennem tusind verdner venter vægtløs kærlighed.

Et fyrtårn af fornuft i et hav af vrøvl. :engel:
Juliet
Indlæg: 341
Tilmeldt: 15. aug 2015, 16:07
Kort karma: 44
Likede indlæg: 298

Re: Menstruationskop - erfaringer?

Indlægaf Juliet » 19. nov 2015, 07:57

Evapeva skrev:
Juliet skrev:
Evapeva skrev:
In_your_eyes skrev:Jeg har haft en divacup og var super glad for den. Det kræver lige lidt øvelse at få den op, men når man så har det, så er den bare nem og bekvem.
Man skal dog ikke være alt for sart mht at få blod på fingrene, for det er der risiko for når man tager den ud og det er derfor også en meget god ide altid at benytte et toilet med en håndvask i samme rum, hvilket der jo ikke altid er på offentlige toiletter.
Måtte opgive den pga for voldsom blødning pga noget alders noget. Nu har jeg en hormonspiral, så bløder så godt som slet ikke. :pompom:


Æh. Måske er jeg sart, men jeg synes virkelig ikke om, at nogle vælger at skylle deres menstruationskop i en håndvask på et offentligt toilet. :forvirret: Burde man ikke i stedet skylle den helt øverst i toilettet, når man alligevel skyller ud?

Edit: Efter at have læst mere af tråden igennem, kan jeg forstå, at man skal bruge lunkent vand og lidt sæbe, før man sætter den op. I rest my case. (Men synes sgu alligevel, det er lidt mærkeligt at bruge håndvasken til den slags... :genert:)



Jeg ville virkelig ikke prøve at skylle den i toilette og så sætte den op i mit underliv bagefter. Toilettet er så beskidt, og selvom underlivet er sejt tror jeg ikke det kan anbefales at forsøge at fylde det med bakterier fra et fremmed offentligt toilet.


Vi er enige om, at det er rent vand, der skylles ud i toilettet, ikke? :gruble: Man KAN jo benytte vandet UDEN at ellers at røre ved toilettet.

Mit fokus ligger i øvrigt et andet sted, hvilket jeg allerede har peget på - nemlig at man må jo også gerne tænke på de næste, der skal bruge toilettets faciliteter. Som sagt synes jeg virkelig, det er en ulækker tanke, at jeg kommer SÅ tæt på at røre ved rester af andres menstruationsblod, når jeg vasker hænder på offentlige toiletter. Dén havde jeg ikke lige set komme, må jeg sige.


I teorien er det jo rigtignok rent vand der skylles ud - ligesom at din urin i teorien er steril. Men begge møde på vejen sider af toiletkummen/hud, disse er bestemt ikke bakteriefri hvorfor der må formodes at der tilblandes bakterier til væsken.
I toiletkummen er der yderligere at der oftes samles en massiv kalkrende der hvor vandet kommer ud (i hvert fald steder hvor vandet er hårdt), og den overflade er jo heller ikke ren, for den bliver ramt af toiletbørsten hver gang toilettet skrubbes.

Jeg forstår godt at dit fokus er et andet sted, måske fordi du slet ikke har forestillet at det kunne ske, men helt ærligt, folk gør sgu så mange klamme ting på offentlige toiletter at jeg tror at det er noget af det mere rene. Og vel egentlig ikke meget anderledes end, at jeg personligt i hvert fald, ville vaske mine fingre efter jeg havde opsat tampon, hvilket jo heller ikke altid er helt blodfrit.
Jeg synes fx at tanken om folk der får afføring på fingrene og så vasker det i vasken er værre. Jeg har også set folk vaske hundelort af skoene. Begge dele betydelig mere bakteriefyldt. Folk der spytter/snotter i vasken synes jeg egentlig heller ikke er lækkert. Men tror det er sådan lidt ude af syn, ude af sind agtigt, hvis du ikke kan se det efter, ja så er det måske bedre at undlade at tænke hvad der egentlig er foregået på det offentlige toilet.
2
DAWNSAN
Indlæg: 1
Tilmeldt: 3. dec 2015, 14:15
Kort karma: 0
Likede indlæg: 2

Re: Menstruationskop - erfaringer?

Indlægaf DAWNSAN » 3. dec 2015, 14:17

Har brugt en Organicup i 3 "perioder" nu og jeg er omvendt, jeg går aldrig tilbage til de gamle metoder igen. Fakta om mig: 44 år, 1 barn (taget ved kejsersnit), bruger spiral.
Plusser
-Holder tæt LANG tid ad gangen
-Billigt (under 200,- - holder i 10 år)
-God indsigt i den egentlige mængde af menses
-Lugter mindre
-Udtørrer ikke slimhinder mv
-Man har den bare = skal ikke ud og skaffe noget op til menses
Minuser
-Man skal lige lære hvordan man bedst sætter den rigtigt, 1. periode blev den hevet ind og ud en del gange før jeg fandt teknikken
- Man kan komme til at sætte den forkert, det er sket for mig én gang per periode, men man kan faktisk mærke ret hurtigt at den ikke er helt på plads.. og få det rettet.
-Man skal have fingrene op...og man får blod på dem
-Man skal tømme og vaske koppen

Min frygt før jeg startede var at det var besværligt at man altid skulle have en vask i nærheden når man skulle "skifte".. nu "tømme". Men der fandt jeg hurtigt ud af at når det skal ske så sjældent (ca 3 gange i døgnet) kan man helt strategisk vælge hvornår man VIL gøre det.. altså hvilket WC/badeværelse man vælger at gøre det på... Hvis stedet ikke er godt nok, kan man bare gøre det ved næste WC-besøg.
Man står sådan set aldrig i en "nød-situation".. Jeg tømmer inden sengetid og om morgenen... så er det én gang i løbet af dagen jeg skal finde det rette sted ...

Håber det kan give nogen mod på at prøve :) Jeg er i hvert fald super tilfreds
2
avdotja
Indlæg: 4930
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 537
Likede indlæg: 14700

Re: Menstruationskop - erfaringer?

Indlægaf avdotja » 3. dec 2015, 17:33

Jeg er overrasket over at læse hvor ofte I andre tømmer jeres. Jeg har et par dage hvor jeg tømmer den en, måske to, gange i døgnet og så lader jeg den ellers gladeligt sidde i flere dage i træk i resten af perioden.
0

Tilbage til "Helbred"