Hvor definerende har dit første job været for din karriere?

Brugeravatar
Neenah
Indlæg: 4428
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:37
Kort karma: 664
Likede indlæg: 7305

Hvor definerende har dit første job været for din karriere?

Indlægaf Neenah » 18. sep 2015, 16:28

Det er et emne jeg har diskuteret lidt med nogle af mine andre nyuddannede bekendte, men reelt ved ingen af os jo noget som helst om det. Så hermed en tråd, som jeg håber nogle af de arbejdsmarkedsvante vil deltage i :D

Hvor definerende har dit første job efter endt uddannelse været for din karriere? Er du fortsat med de samme opgaver som i det første job du havde? Er du kommet til at arbejde med det område du allerhelst ville? Har du skiftet fokus efterhånden som du er blevet mere rutineret og erfaren? Har du helt skiftet spor? Del din oplevelse!

Jeg er jo selv humanist, og derfor føler jeg der er omtrent 15 forskellige retninger jeg kan ende med at gå i. Men jeg frygter at man, i mangel på bedre udtryk, låser sig lidt fast igennem det første job. Fx. har jeg søgt forskellige vejlederstillinger, men tænker at jeg så ikke ville kunne komme ind i noget mere kommunikationsrettet eller internationalt på et senere tidspunkt, da jeg jo vil have mindre erfaring med det.
Senest rettet af Neenah 18. sep 2015, 16:48, rettet i alt 1 gang.
0
Brugeravatar
thomassneum
Indlæg: 3355
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:23
Kort karma: 135
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 2920

Re: Hvor definerende har dit første job været for din karriere?

Indlægaf thomassneum » 18. sep 2015, 16:32

Første arbejde var i en cykelbutik i Sydhavnen. Her skulle jeg bla. Hente øl og vand til Anker Jørgensen... Lønnen var lige nok til en pølse med brød, som jeg susede ned og spiste efter arbejde.

Jeg lærte vel at arbejde fra en ret tidlig alder, hvilket vel ikke er så dårligt. :)
0
Med bov skal man mad lave, men...
Brugeravatar
thomassneum
Indlæg: 3355
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:23
Kort karma: 135
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 2920

Re: Hvor definerende har dit første job været for din karriere?

Indlægaf thomassneum » 18. sep 2015, 16:58

Hvor blev indlægget af?.

Well..

Ah! :træt3:

Første job gav mig muligheden for at komme over i min nuværende branche.Jeg lærte mig selv en del om computere, som lagde bunden for resten af min karriere, som p.t. Løber på 17. År. Vi første ansatte og chefen i mit første job, mødes stadig et par gange om året og min første chefs mand, er i dag revisor i min forening. :)
1
Med bov skal man mad lave, men...
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7067
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1430
Likede indlæg: 13276

Re: Hvor definerende har dit første job været for din karriere?

Indlægaf Rapfisk » 18. sep 2015, 19:56

Interessant diskussion!

Vi havde engang i en pause i undervisningen på uni den diskussion med en underviser. Nogle medstuderende ville gerne vide, hvordan man fik et job som hans, som var i høj kurs på det tidspunkt. Han fortalte, at han havde planlagt en mere klassisk karriere inden for vores branche, da han var nyuddannet, men så fik han sådan et job, og så var det ligesom den retning, hans karriere var gået i. Det ene havde taget det andet, og efter måske 10 år stod han med valget mellem at fortsætte og udvikle sig eller at skifte spor og starte fra bunden.

Han valgte det første, og det tror jeg, de fleste gør i større eller mindre omfang.

Mit allerførste job var et vikariat, der ikke fik den store betydning for mit videre forløb. Mit næste job, som også var et vikariat, gav mig blod på tanden i forhold til det første job, jeg blev fastansat i. Det blev så springbrættet til det job, jeg har nu, som langt hen ad vejen ligner det forrige ud over at være på et lidt højere niveau. Det er en branche, jeg er rigtig glad for, selv om jeg nok ikke havde artikuleret det, da jeg var nyuddannet for syv år siden.
0
Livslinjen: 70 201 201
Brugeravatar
Neenah
Indlæg: 4428
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:37
Kort karma: 664
Likede indlæg: 7305

Re: Hvor definerende har dit første job været for din karriere?

Indlægaf Neenah » 20. sep 2015, 13:38

Rapfisk skrev:Interessant diskussion!

Vi havde engang i en pause i undervisningen på uni den diskussion med en underviser. Nogle medstuderende ville gerne vide, hvordan man fik et job som hans, som var i høj kurs på det tidspunkt. Han fortalte, at han havde planlagt en mere klassisk karriere inden for vores branche, da han var nyuddannet, men så fik han sådan et job, og så var det ligesom den retning, hans karriere var gået i. Det ene havde taget det andet, og efter måske 10 år stod han med valget mellem at fortsætte og udvikle sig eller at skifte spor og starte fra bunden.

Han valgte det første, og det tror jeg, de fleste gør i større eller mindre omfang.

Mit allerførste job var et vikariat, der ikke fik den store betydning for mit videre forløb. Mit næste job, som også var et vikariat, gav mig blod på tanden i forhold til det første job, jeg blev fastansat i. Det blev så springbrættet til det job, jeg har nu, som langt hen ad vejen ligner det forrige ud over at være på et lidt højere niveau. Det er en branche, jeg er rigtig glad for, selv om jeg nok ikke havde artikuleret det, da jeg var nyuddannet for syv år siden.


Tak for svaret :kys: Må jeg spørge hvordan du fik gaflet vikariater? Var du igennem bureau, eller var det bare den klassiske jobansøgningsvej? (måske du allerede har nævnt det på den gamle debat? :gruble: )
0
Brugeravatar
Pjeps
Indlæg: 6324
Tilmeldt: 11. aug 2015, 20:12
Kort karma: 764
Geografisk sted: Det skønne København
Likede indlæg: 14467

Re: Hvor definerende har dit første job været for din karriere?

Indlægaf Pjeps » 20. sep 2015, 16:51

Mit første uddannelse var bare et springbræt til den næste, og det første job der var et basis job og jeg avancerede og blev mellemleder efter 6 mdr. Og løbende som jeg fik mere erfaring , jo flere og mere udfordrende opgaver

Min sidste uddannelse , blev jeg også ansat i en basis stilling, og har efterhånden fået tiltusket mig nogle ansvarsområder og mere løn.
0
:ninja:
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40586

Re: Hvor definerende har dit første job været for din karriere?

Indlægaf Akehurst2 » 23. sep 2015, 12:02

Mit første job var et vikariat, jeg slet ikke havde søgt, inden for den gren af mit fag, der interesserede mig om muligt allermindst.

Jeg havde søgt et fast job et andet sted i den pågældende styrelse, som jeg ikke fik, men kort efter fik de pludselig et vikariat, og i stedet for at slå det op, gennemgik de bunken af ansøgere fra seneste opslag. Og så fik jeg det - blandt andet med den begrundelse, at jeg "kunne starte med det samme". Det kan jo også være en kvalitet :-D

Jeg var der i flere år som vikar, og blev rigtig glad for stedet og fagområdet, så glad for det, at da jeg stoppede og fik andet job, fandt jeg et, der mindede om det jeg forlod, og jeg begyndte at undervise i det pågældende fag på universitetet. Og efter en årrække i et par andre stillinger, så kom der en ledig stilling i mit gamle kontor fra mit første job, som jeg søgte og fik - og "hjemme igen" har jeg ingen planer om at søge væk.

Så mit allerførste job blev meget definerende for mit arbejdsliv - og det var helt tilfældigt.
0
Brugeravatar
girl_beat
Indlæg: 3982
Tilmeldt: 21. sep 2015, 19:24
Kort karma: 406
Likede indlæg: 5211

Re: Hvor definerende har dit første job været for din karriere?

Indlægaf girl_beat » 23. sep 2015, 12:48

Min uddannelsesmæssige baggrund er meget lig Ballademagerens, men modsat startede jeg ved et tilfælde med at arbejde med Marketing og ekstern kommunikation - og det må siges at have været definerende for min videre karriere. Egentlig var det ikke det område, jeg brændte mest for, men med tiden er jeg blevet rigtig glad for det :)

Som jobsøgende - og især nyuddannet - bliver der kigget enormt meget på erfaring og knapt så meget på eksamenspapirer. Det har derfor været min erfaring, at det er svært at få job inden for et område, man interesserer sig for, hvis man ikke har skyggen af erfaring. Så har det trods alt været nemmere at få foden inden for, når man kender til området, og så efterfølgende brede sig ud over andre spændende opgaver i dén grad, jobbet tillader det :)
0
I don't mind living in a man's world as long as I can be a woman in it! :-D
Brugeravatar
Lurende Peber
Indlæg: 3091
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:28
Kort karma: 487
Geografisk sted: Langt ude
Likede indlæg: 6065

Re: Hvor definerende har dit første job været for din karriere?

Indlægaf Lurende Peber » 23. sep 2015, 15:25

Mit første "rigtige" job var i forlængelse af min uddannelse som værktøjsmager.
Det meste af det, jeg har arbejdet med siden, er knyttet til fremstilling og montage.
Om end jeg ikke selv bruger hænderne så meget mere. Mere fingre på tastatur :P
0
Registreret Gammel Gris :gris:
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7067
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1430
Likede indlæg: 13276

Re: Hvor definerende har dit første job været for din karriere?

Indlægaf Rapfisk » 10. okt 2015, 17:46

Neenah skrev:
Rapfisk skrev:Interessant diskussion!

Vi havde engang i en pause i undervisningen på uni den diskussion med en underviser. Nogle medstuderende ville gerne vide, hvordan man fik et job som hans, som var i høj kurs på det tidspunkt. Han fortalte, at han havde planlagt en mere klassisk karriere inden for vores branche, da han var nyuddannet, men så fik han sådan et job, og så var det ligesom den retning, hans karriere var gået i. Det ene havde taget det andet, og efter måske 10 år stod han med valget mellem at fortsætte og udvikle sig eller at skifte spor og starte fra bunden.

Han valgte det første, og det tror jeg, de fleste gør i større eller mindre omfang.

Mit allerførste job var et vikariat, der ikke fik den store betydning for mit videre forløb. Mit næste job, som også var et vikariat, gav mig blod på tanden i forhold til det første job, jeg blev fastansat i. Det blev så springbrættet til det job, jeg har nu, som langt hen ad vejen ligner det forrige ud over at være på et lidt højere niveau. Det er en branche, jeg er rigtig glad for, selv om jeg nok ikke havde artikuleret det, da jeg var nyuddannet for syv år siden.


Tak for svaret :kys: Må jeg spørge hvordan du fik gaflet vikariater? Var du igennem bureau, eller var det bare den klassiske jobansøgningsvej? (måske du allerede har nævnt det på den gamle debat? :gruble: )

Lidt forsinket svar, men ja, jeg var begyndt i bureau, mens jeg læste, og det var derigennem, jeg begyndte at få fuldtidsvikariater.
0
Livslinjen: 70 201 201
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15290
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1241
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25614

Re: Hvor definerende har dit første job været for din karriere?

Indlægaf Delfin » 10. okt 2015, 18:42

Hvert jobskifte har samtidig været et skift af målgruppe, så jeg har været nogenlunde hele vejen fra 0-102 år. De ældre var en afstikker til et andet fag, men nu arbejder jeg igen som pædagog. Denne gang unge med specialbehov.
Senest rettet af Delfin 12. okt 2015, 00:20, rettet i alt 1 gang.
0
14 11 14
avdotja
Indlæg: 4930
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 537
Likede indlæg: 14700

Re: Hvor definerende har dit første job været for din karriere?

Indlægaf avdotja » 11. okt 2015, 19:55

Meget. Min sidste studiejob dannede grundlag for mit første voksenjob (pga de ting jeg lærte der - og så var det ovenikøbet via et netværk skabt på studiearbejdspladsen at jeg overhovedet blev tilbudt stillingen - på trods af at det altså var en helt anden virksomhed :)) og det efterfølgende job fik jeg udelukkende pga de erfaringer jeg havde gjort mig på både studiejobbet og det første voksenjob.
0
D.itsen
Indlæg: 3294
Tilmeldt: 11. aug 2015, 15:23
Kort karma: 561
Geografisk sted: Vestsjælland
Likede indlæg: 8896

Re: Hvor definerende har dit første job været for din karriere?

Indlægaf D.itsen » 29. mar 2016, 19:35

Mit første job var en ph.d. Jeg endte med at droppe midtvejs. Og det er på ingen måde noget der ligner det jeg laver nu.
0
UH UH UH UH KORT :love:

Hjemme i DK igen :banan2:
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Hvor definerende har dit første job været for din karriere?

Indlægaf Wizzze » 29. mar 2016, 19:56

D.itsen skrev:Mit første job var en ph.d. Jeg endte med at droppe midtvejs. Og det er på ingen måde noget der ligner det jeg laver nu.


Men du er også unik og awesome, os andre dødelige arbejdede bare mere og mere på studiejobbet til det blev en fuldtidsansættelse og så er vi mere eller mindre forsat med at lave det samme for forskellige arbejdsgivere lige siden :gruble:
0
Do as I say! :whip:
D.itsen
Indlæg: 3294
Tilmeldt: 11. aug 2015, 15:23
Kort karma: 561
Geografisk sted: Vestsjælland
Likede indlæg: 8896

Re: Hvor definerende har dit første job været for din karriere?

Indlægaf D.itsen » 29. mar 2016, 20:29

Wizzze skrev:
D.itsen skrev:Mit første job var en ph.d. Jeg endte med at droppe midtvejs. Og det er på ingen måde noget der ligner det jeg laver nu.


Men du er også unik og awesome, os andre dødelige arbejdede bare mere og mere på studiejobbet til det blev en fuldtidsansættelse og så er vi mere eller mindre forsat med at lave det samme for forskellige arbejdsgivere lige siden :gruble:

I know :D
Jeg har aldrig haft et studierelevant fritidsjob, men det er vist ret typisk inden for mit felt
0
UH UH UH UH KORT :love:

Hjemme i DK igen :banan2:

Tilbage til "Job"