Hvornår falder det første skud?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Jedi
Indlæg: 1922
Tilmeldt: 6. sep 2015, 06:23
Kort karma: 86
Likede indlæg: 3048

Re: Hvornår falder det første skud?

Indlægaf Jedi » 9. sep 2015, 18:09

GnueN skrev:P4 Esbjerg har netop smidt en video på facebook af endnu en idiot, som står og råber "fuck jer! We wanna kick you in the ass!"...

Hvor mange skal vi op på, før folk synes det bliver bekymrende? Fem? Ti? Hundrede?

Lad mig høre nogle bud. :)


Det kan jeg sætte lige så meget tal på, som jeg kan på folk, der råder "luder!" efter kvinder på gaden dvs. det kan jeg ikke. Det er ikke sådan, at 100 er acceptabelt og 101 så er vægtskålen tippet.
Altså, en gang er en gang for meget - samtidig er det ikke begyndelsen på armageddon.

Jeg ser heller ikke den del af det, som det vigtigste. Den førte politik og den generelle opførsel hos borgere er det, som jeg mener har størst betydning.
Senest rettet af Jedi 9. sep 2015, 18:34, rettet i alt 1 gang.
1
Jedi
Indlæg: 1922
Tilmeldt: 6. sep 2015, 06:23
Kort karma: 86
Likede indlæg: 3048

Re: Hvornår falder det første skud?

Indlægaf Jedi » 9. sep 2015, 18:23

Peanutbutt skrev:
Jeg er helt enig i, at politiet gør det rigtig, rigtig godt. Vi har (for det meste) dygtige og sympatiske politifolk, der heldigvis tænker på menneskerne og jeg elsker at se dem også være sådan overfor flygtningene.

Og selvfølgelig er det forkert, at tvinge sin vilje igennem, når det er imod reglerne.

Men jeg kan bare godt forstå, hvis reglerne virker mærkelige og uforståelige - specielt når man også er stresset og træt og små-bange for myndighederne. Og jeg kan godt forstå, hvis instinktet er at løbe væk - det er jo det, de har gjort både i deres hjemland og på turen herop.

(Tænk på hvor mange der finder parkeringsreglerne uforståelse eller cykelreglerne eller togreglerne - og hvor sure folk bliver, når de får en bøde. Og hvor uretfærdigt de føler sig behandlet. De regler står jo mange steder og på mange måder og de fleste har haft mange år til at lære dem.)

Det er bare den forståelse for, at flygtningene er ekstremt pressede mennesker, jeg synes man bør have (ikke sagt at du ikke har den, det ved jeg jo ikke). Og andre synes jo, at sådan nogle som mig, skal have andre - og mere vigtige - forståelser :D

Jeg tror sådan set ikke, at de er ude på at stoppe trafikken, skabe kø, genere myndighederne, få folk til at donere til dem eller spytte på dem - eller skabe opmærksomhed på nogen anden måde. Jeg tror bare gerne de vil til Sverige.


Der er da ingen tvivl om, at flygtninge er pressede, stressede, bange osv. Selvfølgelig er de det.

At de gerne vil til Sverige er da et fint ønske. Alligevel må de acceptere, at når de søger ind i EU, så er reglerne på en bestemt måde og dem skal de overholde.
Man har i øvrigt mulighed for familiesammenføring som flygtning mellem EU lande :)
0
Peanutbutt
Indlæg: 403
Tilmeldt: 12. aug 2015, 14:10
Kort karma: 44
Likede indlæg: 822

Re: Hvornår falder det første skud?

Indlægaf Peanutbutt » 9. sep 2015, 18:42

Jedi skrev:
Der er da ingen tvivl om, at flygtninge er pressede, stressede, bange osv. Selvfølgelig er de det.

At de gerne vil til Sverige er da et fint ønske. Alligevel må de acceptere, at når de søger ind i EU, så er reglerne på en bestemt måde og dem skal de overholde.
Man har i øvrigt mulighed for familiesammenføring som flygtning mellem EU lande :)


Selvfølgelige må de accepetere, at reglerne er på en bestemt måde og selvfølgelig skal de overholde reglerne. Men der kan jo være mange grunde til, at de tror, reglerne er anderledes. Og så har de jo været på flugt og sikkert også flygtet ulovligt.
Mennesker i krise gør ofte ting, der ikke er så smarte. Og det skal de ikke. Men derfor kan man jo godt vise forståelse for, hvorfor de gør de ting.

Og jeg er overbevist om, at kommunikationen kunne være meget bedre - både fra tyske myndigheder, danske myndigheder og alle mulige andre myndigheder.

Og de kan først få familiesammenføring efter et år i Danmark, mens det har været hurtigere i Sverige. Det har ændret sig lidt, da Sverige har fået så mange sager, at sagsbehandlingstiden er blevet lang. Men flygtningene har jo sikkert ikke den nyeste information.
1
Brugeravatar
Tux
Indlæg: 3037
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:36
Kort karma: 181
Likede indlæg: 5776

Re: Hvornår falder det første skud?

Indlægaf Tux » 9. sep 2015, 20:22

GnueN skrev:
Tux skrev:Hvilke forpligtelser er det du refererer til?

Dublin-aftalen, som Danmark har brugt til nidkært at sende flygtninge tilbage til lande under langt større pres. Derudover, den implicitte solidaritetserklæring, der ligger i EU-medlemskabet.


Mig bekendt er Danmark en af de eneste lande der rent faktisk lever op til Dublin-forordningen, netop ved ikke bare at lade flygtningene passere til Sverige..

GnueN skrev:
Tux skrev:Og i øvrigt tager vi vel imod de flygtninge der kommer, gør vi ikke? - de vil jo så bare ikke registreres men videre til et andet sted. Hvad er det for en velkomst vi burde give dem da, for at det ikke er en "falliterklæring"?

Jeg tror ikke, du forstår... Jeg snakker ikke om nogen velkomst. Der ER ikke nogen velkomst at give nogen længere. De VIL ikke være her. Skaden ER sket, og Danmark har lidt ubodelig skade på sin status og sit renomé i en størrelsesorden, som ikke kan gøres op i kroner og ører - og så snakker vi ikke engang om regningen, når fordelingsnøglen effektueres og Danmark tvinges til at tage langt flere flygtninge end hidtil.


Aha, så du snakker om dem som gerne vil være her - som i en integrationsmæssig sammenhæng.

Jeg er meget imod den retorik og de tiltag som Regeringen lægger for dagen, men tror nu mere det har noget at gøre med at Svenskerne på det nærmest står klar med åbne arme og set i forhold til dem vil folk selvfølgelig hellere videre end at blive her..
1
Brugeravatar
Tux
Indlæg: 3037
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:36
Kort karma: 181
Likede indlæg: 5776

Re: Hvornår falder det første skud?

Indlægaf Tux » 9. sep 2015, 20:30

GnueN skrev:
Rakel skrev:Det ved jeg ikke, men gør du selv noget aktivt for vise, at du har et andet ståsted?


Det synes jeg da bestemt, at jeg gør - både i form af en masse frivilligt arbejde, på mit job og i meningsudvekslinger som denne her. :)

... og jeg er for så vidt enig med dig i, at der er alt for lidt fokus på det positive. Men nu gik diskussionen her på, om grænserne for hvordan man behandler sine medmennesker, har rykket sig - og det fik så et par stykker til at konkludere, det ikke var tilfældet. Lidt kækt, synes jeg måske, når vi lige pt. har et par hundrede mennesker vadende rundt på de danske motorveje, som allerede HAR rejst 7.000 kilometer, og hellere vil gå 200 mere end at blive her hos os.

Det VAR bare dét - og man kan sagtens være uenig, helt uden at beskylde mig for alskens former for uredelighed eller for at sværte det danske folk i sin helhed.


Jeg er ikke helt sikker på din pointe. Set i forhold til hvad de allerede har været igennem, synes et par ekstra km gennem Danmark umådeligt tæt på målet skulle jeg mene. Hvorfor skulle man nøjes med Danmark eller Tyskland, når Sverige (landet hvor det flyder med mælk og honning) er så tæt på?
0
Brugeravatar
missme
Indlæg: 303
Tilmeldt: 12. aug 2015, 17:00
Kort karma: 20
Likede indlæg: 391

Re: Hvornår falder det første skud?

Indlægaf missme » 9. sep 2015, 21:13

Rakel skrev:
missme skrev:
Rakel skrev:
missme skrev:Jeg magter simpelthen ikke at høre på flere, som siger at vi ikke vil hjælpe dem i Danmark. Politiet gør ALT for at overtale dem til at lade sig hjælpe. De må hjertens gerne søge asyl i landet. De skal være så velkomne. Men de vil ikke bo i Danmark. Og vi kan ikke bare skippe dem videre til sverige.
Jeg er ligeglad med om de skal lukke en motorvej en dag eller to, så må vi andre tage landevejen. Det overlever vi nok.
Og jeg føler ikke at jeg som dansker skal undskylde fordi der findes danske idioter, som råber af flygtninge. Folk fra Syrien, Irak og Afganistan er vant til at der findes idioter. De ved da godt, at ikke alle dansker er sådan.

Men kan vi ikke i det mindste blive enige om, at Danmark ikke løber fra sit ansvar. De må gerne bo her i landet. Så kan vi debattere om forholdene vi byder dem her i landet er for dårlige, om ydelserne er for lave, og om alle skal have familiesammenføring. Men det står da ikke til diskussion, om de må søge asyl her


Det overses også, at Danmark har givet mange mennesket asyl og stadig giver mange flygtninge asyl, når man ser tallene på EU og verdensplan.

Det virker på mig som om, at flygtningene ikke nødvendigvis er opdaterede på den aktuelle situation.
Sverige har meldt ud, at de ikke er velkomne og Sverige forventer, at Danmark registerer disse mennesker og behandler deres sager.
Sverige er ikke nødvendigt dét, som disse mennesker tror/forventer.


Jeg så lige et interview med en mand, som var taget med toget fra tyskland til danmark. Han fortalte, at disse flygtninge og migranter havde fået lovning på i tyskland, at hvis de tog toget, så ville de komme til sverige og at de ikke ville blive stoppet i Danmark. Så jeg forstår godt deres frustration og skuffelse. Og vedkommen som har løjet for dem, er en fej hund.
Så nej, de har ikke været opdateret på situationen, hvilket nok er meget forståeligt.

Vi tager allerede flygtninge. Personligt tror jeg godt at vi kan tage flere. Selvfølgelig betyder antallet noget, men det betyder lige så meget, hvordan vi hjælper dem og motivere dem til at integrere sig bagefter. Men at tro, at problemet er løst, hvis EU får deres fordelingnøgle igennem, og får fordel 160.000 mennesker, det er naivt, tror jeg. Der sidder betragtelig flere end 160.000 i syrien, som har brug for hjælp. Og hjælpes skal de, mener jeg. Bare ikke nødvendigvis med statsborgerskab i andre lande.



Tyskland har ikke passet deres forpligtelser - så langt så godt og det er ikke nødvendigt at vade i, men Danmark er nødt til at gøre dét, der skal gøres - og det vil flygtningene være nødt til acceptere. Længere er den for mig at se ikke.

I den grad er man nødt til at se, hvad der kan gøre også i Syrien og nabolande - det er vi helt enige om.

Min pointe er blot, at man kan vælge at bidrage til det positive fremfor den negativitet, der især vist promoveres på FB - det valg har vi hver især.


Man vælger nemlig selv hvor man lægger sit fokus. Og desuden er ens oplevede virkelighed altid en subjektiv virkelighed. Jeg syntes egentlig bare at debatten er polariseret. Jeg ser mange hadefulde opslag og kommentarer på fx facebook. Og jeg ser også mange kommentarer og opslag hvor folk, nærmest helt frelste er lige så hadefulde overfor de som ikke mener at flygtninge er guds gave til Europa. Det er som om, at sådan en krise får folk helt op af stolen og ud i ringhjørnerne.

Jeg syntes at vores politi udviser enorm tålmodighed, og selvfølgelig skal disse her mennesker registreres, sådan er reglerne jo. Dem kan vi jo ikke bare undlade at overholde, fordi de er besværlige.
3
Brugeravatar
Tux
Indlæg: 3037
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:36
Kort karma: 181
Likede indlæg: 5776

Re: Hvornår falder det første skud?

Indlægaf Tux » 10. sep 2015, 05:19

Nu ser det ud til at man ikke vil holde dem det vil til Sverige tilbage, og man lader private køre folk eller lader dem tage toget...

Synes det er virkelig pinligt, at man nu ikke vil leve op til de aftaler man har skrevet under på, og man åbenbart bare kan tvinge sin vilje igennem.

Som svensker ville jeg godt nok ryste noget på hovedet..
2
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24985
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29986

Re: Hvornår falder det første skud?

Indlægaf Wizzze » 10. sep 2015, 06:56

Rakel skrev:
Tux skrev:Nu ser det ud til at man ikke vil holde dem det vil til Sverige tilbage, og man lader private køre folk eller lader dem tage toget...

Synes det er virkelig pinligt, at man nu ikke vil leve op til de aftaler man har skrevet under på, og man åbenbart bare kan tvinge sin vilje igennem.

Som svensker ville jeg godt nok ryste noget på hovedet..



Hvis morgennyhederne er korrekte, så kan vi glemme alt om at holde på, at andre lande skal følge reglerne. Jeg er virkeligt forundret over, at myndighederne gør så lidt på at overholde de spilleregler, som Danmark er en del.

Reelt gør vi jo så overfor Sverige som Tyskland gør ved ikke at registere disse mennesker, men det kan ikke være en undskyldning.

Hvor er Lars Løkke i det her? Fraværende (som altid, ja, undskyld, men han burde være synligt tilstede).


Der er ihvertfald kaos, politiet mener de handler efter politikkernes anvisninger, og politikkerne siger at det er politiet selv der har bestemt at slippe folk igennem. Hvis det sidste er sandt så er det nu politiet der fører udenrigspolitik i Danmark :tie:
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23757
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22003

Re: Hvornår falder det første skud?

Indlægaf dgd2007 » 16. sep 2015, 03:43

Wizzze skrev:Der er pres på Europas grænser, der er en folkevandring igang, og ingen kan blive enige om noget som helst. Så de enkelte lande prøver hver især at stoppe flygtningene, nogen med hegn, nogen med politi, og det er vel bare et spørgsmål om hvornår det bliver med militær?
Og hvad sker der så når en flygtning ikke vil stoppe? :gruble: :trist:

Ja, det er en god pointe, om nogen er parat til det.
Jeg ville også nødig give ordren eller være den, der udførste den.
På den anden side, hvis krigsskibene i Middelhavet havde været parat til fra starten at sige: I sejler bare tilbage til Afrika ... og rent faktisk skyde på dem, hvis de fortsatte, i stedet for at sejle ned til Libyen og smale folk op, så snart det var lykkedes dem at tøffe et par km ud på havet i en synkefærdig skude, så kan det jo være, det ikke havde animeret til så mange håbløse forsøg med mange drukneulykker til følge. Så det er et vanskeligt spørgsmål.
0
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24985
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29986

Re: Hvornår falder det første skud?

Indlægaf Wizzze » 21. sep 2015, 16:35

0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
annella
Indlæg: 723
Tilmeldt: 20. sep 2015, 04:25
Kort karma: 6
Likede indlæg: 343

Re: Hvornår falder det første skud?

Indlægaf annella » 21. sep 2015, 17:54

Wizzze skrev:http://jyllands-posten.dk/international/europa/ECE8038310/Ungarn-sk%C3%A6rper-kursen-over-for-flygtninge-med-ny-lov/

:tie:


Det er uhyggeligt, hvor længe det kun bliver brugen af 'lette våben'.
0
Brugeravatar
thomassneum
Indlæg: 3355
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:23
Kort karma: 135
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 2920

Re: Hvornår falder det første skud?

Indlægaf thomassneum » 22. sep 2015, 06:22

Og imens sidder vores ledere og kan ikke enes om 160.000 flygtninge. Det er direkte flovt.
Et sort kapitel skrives i vores historiebøger.
1
Med bov skal man mad lave, men...
Brugeravatar
annella
Indlæg: 723
Tilmeldt: 20. sep 2015, 04:25
Kort karma: 6
Likede indlæg: 343

Re: Hvornår falder det første skud?

Indlægaf annella » 16. okt 2015, 04:46

Så faldt det første skud - ved den bulgarske grænse: – En stor gruppe illegale migranter forsøgte at rejse ind i Bulgarien fra Tyrkiet. En mand blev ramt af et skud og døde på vej til hospitalet, siger en talskvinde for det bulgarske indenrigsministerium til AFP.

Det er endnu uvist, om der blev skudt direkte mod manden, eller om han blev ramt af et varselskud affyret i luften.

http://newsbreak.dk/flygtning-skudt-af- ... %20Feedbox
0
Akehurst2
Indlæg: 14128
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40533

Re: Hvornår falder det første skud?

Indlægaf Akehurst2 » 16. okt 2015, 07:56

annella skrev:Så faldt det første skud - ved den bulgarske grænse: – En stor gruppe illegale migranter forsøgte at rejse ind i Bulgarien fra Tyrkiet. En mand blev ramt af et skud og døde på vej til hospitalet, siger en talskvinde for det bulgarske indenrigsministerium til AFP.

Det er endnu uvist, om der blev skudt direkte mod manden, eller om han blev ramt af et varselskud affyret i luften.

http://newsbreak.dk/flygtning-skudt-af- ... %20Feedbox


Altså, hvor er det dog trist, at det er kommet dertil.

Jeg håber, at den aftale, EU-landene har fået lavet vil sikre mere styr på tingene fremover. Også henset til vinterens komme.
0
Brugeravatar
annella
Indlæg: 723
Tilmeldt: 20. sep 2015, 04:25
Kort karma: 6
Likede indlæg: 343

Re: Hvornår falder det første skud?

Indlægaf annella » 16. okt 2015, 08:34

Akehurst2 skrev:
annella skrev:Så faldt det første skud - ved den bulgarske grænse: – En stor gruppe illegale migranter forsøgte at rejse ind i Bulgarien fra Tyrkiet. En mand blev ramt af et skud og døde på vej til hospitalet, siger en talskvinde for det bulgarske indenrigsministerium til AFP.

Det er endnu uvist, om der blev skudt direkte mod manden, eller om han blev ramt af et varselskud affyret i luften.

http://newsbreak.dk/flygtning-skudt-af- ... %20Feedbox


Altså, hvor er det dog trist, at det er kommet dertil.

Jeg håber, at den aftale, EU-landene har fået lavet vil sikre mere styr på tingene fremover. Også henset til vinterens komme.



Og jeg er bange for, at det kun er begyndelsen.

Jeg ved ikke hvor meget, EU's aftale med Tyrkiet forhindrer flygtningestrømmen til Europa, jeg tror mere, at flygtninge vil søge nye ruter til Europa.
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"