Prins Henrik føler sig højlydt diskrimineret igen - gør det noget?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Akehurst2
Indlæg: 14182
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1266
Likede indlæg: 40717

Prins Henrik føler sig højlydt diskrimineret igen - gør det noget?

Indlægaf Akehurst2 » 16. okt 2015, 09:05

Ja, nu har han været ude med den efterhånden ganske velkendte klagesang om at han vil være konge: http://www.b.dk/nationalt/prins-henrik- ... krimineret

Selve det med at han ikke kan blive konge er jo egentlig ikke så interessant. Han er ikke regent, og i Danmark er det kun regenten, der kan være konge - det kan der ikke koges meget suppe på. Man kan undre sig over, at en ellers begavet og veludannet mand har så svært ved at forstå, at det er være konge er en statsretlig funktion, og at titlen ikke er til at understøtte mænds ego i ægteskabt med regenten.

Men skader det kongehuset med den jævnlige brok? Nogen synes det gør: http://www.bt.dk/royale/kongehusekspert ... kongehuset Han er endda ikke i tvivl om at det skader.

Jeg er ikke royalist, men tværtimod indædt republikaner, så mit forhold til kongehuset og min respekt for det bliver hverken større eller mindre af sådan nogle udtalelser. Jeg har dog svært ved at se, hvorfor det decideret skulle skade kongehusets omdømme for dem, der rent faktisk er tilhængere, for er det så slemt at brokke sig? Lidt unødvendigt, og man kan mene, at nu må han videre, men hvis han virkelig har brug for at få det ud, så lad ham dog. Men det er måske fordi, jeg ikke er royalist, at jeg ikke forventer så meget af ham. Hvis jeg nu var stor tilhænger af kongehuset, så ville det måske irritere mig mere, at han bliver ved og ved.

Under alle omstændigheder er han jo efterhånden en gammel mand. Det er ikke ham, der er kongehusets fremtid, så hvis han ikke gør noget værre end at brokke sig jævnligt til franske aviser, så kan jeg ikke se for mig, at det rent faktisk skulle få større betydning.
0
Brugeravatar
Flora
Indlæg: 14722
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:21
Kort karma: 688
Likede indlæg: 19075

Re: Prins Henrik føler sig højlydt diskrimineret igen - gør det noget?

Indlægaf Flora » 16. okt 2015, 09:18

Jeg tror ikke det ligefrem skader, men jeg synes det er patetisk at han bliver ved. Han har jo kendt vilkårene siden de blev gift, så han burde have accepteret det for længe siden. Havde han det SÅ svært med det skulle han jo have ladet være med at gifte sig med hende.

Jeg synes det bliver mere og mere pinligt for ham hver gang han bringer det op. Hvis han har så stort behov for at snakke om det, så skulle han måske opsøge en psykolog frem for at tude i pressen.

Men jeg er heller ikke royalist overhovedet, så for min skyld kan de da gøre hvad de vil. Men synes han ydmyger sig selv ved at bringe det op igen og igen.
6
Brugeravatar
Ado
Indlæg: 12997
Tilmeldt: 12. aug 2015, 11:28
Kort karma: 3538
Geografisk sted: Korsbæk
Likede indlæg: 55889
Kontakt:

Re: Prins Henrik føler sig højlydt diskrimineret igen - gør det noget?

Indlægaf Ado » 16. okt 2015, 09:23

Jeg er ligeglad. Jeg kan godt lide ham. Men jeg magter ikke de samme fjolser i kommentafelterne: "Buhuu, han kan ikke engang tale dansk".
Øh jo, det kan han. Oh han har et større ordforråd, end mange danskere. Stop jer selv.
5
Donna Martin Graduates!
Brugeravatar
icelady
Moderator
Indlæg: 16248
Tilmeldt: 12. aug 2015, 06:56
Kort karma: 1069
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 32465

Re: Prins Henrik føler sig højlydt diskrimineret igen - gør det noget?

Indlægaf icelady » 16. okt 2015, 09:43

Jeg synes han burde affinde sig med det. Sådan har det været siden han blev gift med Margrethe, så det kan jo ikke komme som en overraskelse.

Jeg må dog indrømme, jeg til dels godt kan forstå ham. Mary bliver jo dronning,når Pingo engang bliver konge. Ikke udøvende (eller hvad det nu hedder), men hun får titlen som dronning.
Og så kan jeg godt forstå hans utilfredshed med, at han "kun" har titel af prinsgemal.
1
....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler
Brugeravatar
Panton
Indlæg: 4497
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:50
Kort karma: 941
Likede indlæg: 4728

Re: Prins Henrik føler sig højlydt diskrimineret igen - gør det noget?

Indlægaf Panton » 16. okt 2015, 10:17

Lurer der en kongelig skilsmisse rundt om hjørnet måske :D Det kunne være Henri ville trives i det svanemølske med et par vinranker i baghaven sammen med bidske gravhunde :pompom:
1
You Think you’re in shape, until you try boxing// Tough times don't last, tough people do

Winners never quit
Quitters never win
Akehurst2
Indlæg: 14182
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1266
Likede indlæg: 40717

Re: Prins Henrik føler sig højlydt diskrimineret igen - gør det noget?

Indlægaf Akehurst2 » 16. okt 2015, 10:34

Ado skrev:Jeg er ligeglad. Jeg kan godt lide ham. Men jeg magter ikke de samme fjolser i kommentafelterne: "Buhuu, han kan ikke engang tale dansk".
Øh jo, det kan han. Oh han har et større ordforråd, end mange danskere. Stop jer selv.


Det er også så totalt latterligt. Han taler glimrende dansk - han har bare accent.

Og så taler han i øvrigt fransk (selvfølgelig), engelsk, spansk, vietnamesisk og kinesisk. Han er da en kæmpe sprogbegavelse som de færreste kan matche.

Hvis der er noget, der er pinligt, så er det at prins Frederik taler så dårligt dansk. Ikke at Henrik har accent.
2
Akehurst2
Indlæg: 14182
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1266
Likede indlæg: 40717

Re: Prins Henrik føler sig højlydt diskrimineret igen - gør det noget?

Indlægaf Akehurst2 » 16. okt 2015, 10:41

Flora skrev:Jeg tror ikke det ligefrem skader, men jeg synes det er patetisk at han bliver ved. Han har jo kendt vilkårene siden de blev gift, så han burde have accepteret det for længe siden. Havde han det SÅ svært med det skulle han jo have ladet være med at gifte sig med hende.

Jeg synes det bliver mere og mere pinligt for ham hver gang han bringer det op. Hvis han har så stort behov for at snakke om det, så skulle han måske opsøge en psykolog frem for at tude i pressen.

Men jeg er heller ikke royalist overhovedet, så for min skyld kan de da gøre hvad de vil. Men synes han ydmyger sig selv ved at bringe det op igen og igen.


Måske virkede det ikke så slemt, da han blev gift, hvor han "bare" var gift med kronprinsessen, og jo selv kom fra god familie med fine forbindelser? Hvor det så blev mere tydeligt, hvor stor forskel, der er på deres rang, da hun blev dronning, og i det hele taget efterhånden som han oplevede igen og igen, at hun var hovedpersonen og han var et vedhæng.

Og så tænker jeg også, at det må være svært at sætte sig ind i, hvordan noget så anderledes er på forhånd. Det der med "du vidste det jo" er lidt hårdt at sige, for ved man egentlig nogensinde hvordan det er at gifte sig ind i kongehuset?

Til gengæld er jeg mere end enig i, at han efterhånden burde have affundet sig med det. Du er over 80 - det her er dit liv, du bliver ikke pludselig til noget helt andet nu. En psykolog til at hjælpe på erkendelsen var måske faktisk ikke helt af vejen :)
1
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21958
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59559

Re: Prins Henrik føler sig højlydt diskrimineret igen - gør det noget?

Indlægaf DetSorteCirkus » 16. okt 2015, 11:28

Når man kønsligt har ligestillet embedet som regent, er det for mig en naturlig konsekvens, at kongetitlen også på sigt bliver neutraliseret til både at kunne være regerende og tilgiftet, men om det reelt vil løse Henriks problem, er jeg nu ikke så sikker på. På mig virker det, som om hans egentlige anke går på at være underordnet sin kone i rang, og det vil en ægtefælle til en regent altid være, uanset titlen.
På den måde har han vidst, hvad han gik ind til.

Der er i øvrigt en god historisk forklaring på, at man ikke automatisk bliver konge ved at gifte sig med en dronning.
De kongedøtre, som en sjælden gang fik mulighed for at overtage tronen, sad som regel på et temmelig løst mandat, og derfor skulle de ikke nyde noget af at tabe den reelle magt til deres mand. Edward d. 6. af England blev efterfulgt af sin søster Mary, som giftede sig med sin fætter Felipe, den spanske tronarving, og igennem hele det ægteskab var der bøvl, fordi fætteren troede, at han skulle være konge af England. Da Mary døde og blev efterfulgt af sin lillesøster Elizabeth, ville Felipe gifte sig med hende, men det ville han så ikke alligevel, fordi hun heller ikke ville give ham kongetitlen. Stortset alle Europas unge konger og hertuger friede på skift til Elizabeth, også Frederik d. 2. fra Danmark, og alle fik nej, fordi de tog for givet, at de skulle over og regere England.
Den næste regerende engelske dronning, Anne, var i øvrigt gift en en dansk prins, der aldrig blev konge og vist affandt sig fint med det.
De fik da i hvert fald 17 børn sammen, så helt galt har det ikke været.
7
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21958
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59559

Re: Prins Henrik føler sig højlydt diskrimineret igen - gør det noget?

Indlægaf DetSorteCirkus » 16. okt 2015, 11:50

Dikus skrev:Og det er jo der, manden har ret. Ved at afholde ham fra titlen, anerkender man jo reelt set at en dronning kun er en kvinde og pr. definition mindre end sin mand - hvorfor kronen skal beskyttes mod den maskuline magt.


Ikke helt. I Danmark kan en tilgiftet person ikke blive regent, uanset køn, så Margrethe er ikke "truet" af sin mand. Før i tiden kunne man alt muligt mystisk, indtil arvefølgen blev indført, fordi regenten skulle vælges af rigsrådet eller tilsvarende samling af højadelige.
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21958
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59559

Re: Prins Henrik føler sig højlydt diskrimineret igen - gør det noget?

Indlægaf DetSorteCirkus » 16. okt 2015, 11:57

Dikus skrev::lol: Så langt var jeg nu med.

Men det historiske signal er der. Mænd en tand stærkere end kvinder, så hvis dronningen er regent, så skal det ses ud fra partnerens titel.


Jamen, helt sikkert, og det er som altid vigtigt ikke bare at lukke diskussionen med et "sådan har det altid været, fordi!", men taget i betragtning hvor langsomt ting, der har med grundloven at gøre, bliver ændret, er det omvendt i mine øjne også dumt af Henrik at blive ved med at gøre det til et personligt spørgsmål.
1
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21958
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59559

Re: Prins Henrik føler sig højlydt diskrimineret igen - gør det noget?

Indlægaf DetSorteCirkus » 16. okt 2015, 12:32

ShuruQ skrev:Quoter mig selv fra FB.

Jeg kan faktisk godt lide Prins Henrik, men han bliver altså ikke diskrimikeret lige hvad titel angår og så giftede han sig vel med Dronning Margrethe i sin tid af kærlighed eller? Jeg synes det giver anledning til et lidt uheldigt billede hvis den titel er så vigtig.


Også fordi den titel, han selv bragte ind i forholdet, er så uendelig underordnet titlen som prinsgemal.
Så det er ikke ligefrem, fordi han har tabt noget på den konto.
0
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Re: Prins Henrik føler sig højlydt diskrimineret igen - gør det noget?

Indlægaf Wizzze » 16. okt 2015, 13:43

Allmost_Famous skrev:Jeg synes, det er ynkeligt at blive ved med klynke til pressen fordi man ikke har fået titlen som konge. Personligt er jeg som sådan ligeglad med om han får den eller ej, men alene fordi han så mange gange går til pressen omkring det, hælder jeg til, at han selvfølgelig ikke skal være konge. Så barnlig er jeg nemlig.


Jeg er mindst lige så barnlig, for jeg er helt enig!
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Annione
Indlæg: 3634
Tilmeldt: 11. aug 2015, 21:23
Kort karma: 822
Likede indlæg: 7730
Kontakt:

Re: Prins Henrik føler sig højlydt diskrimineret igen - gør det noget?

Indlægaf Annione » 16. okt 2015, 14:34

Jeg vil også være konge!!!!

Når det er sagt, så synes jeg bare han er lidt pinlig. Psykologhjælp ville nok ikke være helt af vejen.
0
Brugeravatar
Aima
Indlæg: 3595
Tilmeldt: 23. aug 2015, 01:43
Kort karma: 1397
Likede indlæg: 15898

Re: Prins Henrik føler sig højlydt diskrimineret igen - gør det noget?

Indlægaf Aima » 16. okt 2015, 16:32

Jeg har det helt generelt sådan, at folk, også selvom de er så uheldige at være royale, må have lige præcis de følelser, de nu engang har, uden at alle mulige føler sig i deres ret til at dømme og fortælle, at det er pinligt, misforstået eller på anden vis forkert. Hvis Henrik nu engang føler sådan dér, jamen så synes jeg, han skal have lov til dét, lissom alle mulige andre mennesker har lov til at føle, de bliver uretfærdigt behandlet.

Der er intet forbudt eller forkert eller pinligt ved følelser. Aldrig. Derimod kan der anfægtes og dømmes på den måde, folk handler på dem på, og jeg ved sgu ikke, altså. Jeg kan godt se, at det efterhånden bliver lidt af en farce med jævne mellemrum at læse om Henriks udtalelser om egne komplekser, det bedste, for ham og for kongehuset, var nok, hvis han bare holdt sin kæft, på den anden side er jeg ret sikker på, at det ikke er manden selv der 'kommer rendende' til pressen og tigger om at få lov til at hyle i deres spalter. Det er omvendt pressen der gang på gang konfronterer manden med tidligere udtalelser, og beder ham forholde sig til situationen igen. Og hvad gør man så, hvis man sidder der og bliver direkte spurgt til ens ømme punkt, et punkt der måske stadig er så ømt, at man er ret meget i sine følelsers vold, når man forholder sig til det? Så taler man vel bare, tænker jeg.

Jeg siger ikke, Henrik bør have den titel. Den del er jeg bedøvende ligeglad med, men jeg synes det er synd for manden, at han tydeligvis konsekvent går rundt og føler, han ikke får den fortjente anerkendelse. Hans udtalelser gør kun ondt værre, men det tror jeg simpelthen ikke, han forstår, jeg tror, følelsen af uretfærdighed og de medfølgende komplekser fylder for meget.
3
I'll stick with hell no's and headphones...
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23792
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22044

Re: Prins Henrik føler sig højlydt diskrimineret igen - gør det noget?

Indlægaf dgd2007 » 16. okt 2015, 18:16

Tossestreger fra Hr. Henrik :genert:
0

Tilbage til "Livets forhold"