Hvad er romantik for dig?

Her kan du snage løs i dine meddebattørers parforhold eller singleliv, og alt hvad der følger med.
Brugeravatar
Joe
Indlæg: 3252
Tilmeldt: 4. sep 2015, 19:03
Kort karma: 759
Likede indlæg: 12388

Hvad er romantik for dig?

Indlægaf Joe » 16. okt 2015, 16:54

Jeg tænkte lidt over den der damebladsklumme, der er gengivet i en anden tråd herinde, hvor skribenten skriver noget om at man ikke kan opdrage mænd til at være romantiske, dvs komme med blomster og chokolade.
Først tænkte jeg, at det der "romantik=blomster og chokolade"-ting er helt vild kliché-agtigt, og ikke sådan jeg opfatter romantik.

Men nu har jeg tænkt over det i dag, og jeg er ikke sikker på, jeg overhovedet er klar over, hvad jeg egentlig forbinder med romantik. Jeg ved at jeg står helt af på det, jeg opfatter som forceret romantik, jeg vil helst være fri for at få leveret en buket blomster på min arbejdsplads (men herhjemme er det da dejligt, men ikke noget jeg ligefrem drømmer om at få,) jeg ville ikke være helt tilfreds med et offentligt frieri med hundrede mennesker omkring mig (men et privat ville da være skønt, og er til gengæld noget, jeg drømmer om.) Jeg tror heller ikke på den eneste ene og sådan.

Alligevel betragter jeg mig selv som et romantisk menneske. Men jeg kan ikke helt sætte ord på, hvorfor og hvordan.

Nu er det jeres tur!
0
Brugeravatar
Hunkat
Indlæg: 7787
Tilmeldt: 20. aug 2015, 03:20
Kort karma: 574
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 19143

Re: Hvad er romantik for dig?

Indlægaf Hunkat » 16. okt 2015, 17:11

Jeg betragter romantik som en omsorg og omtanke udover det jeg ville forvente i hverdagen. Altså, hvis han kom hjem med en mælkebøtte og sagde han havde set den og slet ikke kunne tænke på andet end mig, så ville det være romantisk. 40 røde roser fordi "det skal man" så ville jeg være lidt mindre blød i knæene.

Det er noget med at se/huske/tænke på mig først i en eller anden situation og måske vælge noget han ikke selv/ellers ville have valgt (altså ikke ekstremt, vel?). Og den anden vej rundt også selvfølgelig.
9
L'enfer, c'est les autres

First debat-mover :rock:

Persnikedy skrev
Hun er så på tværs at de skal have fat i de slæbebåde fra Suez kanalen
Brugeravatar
Aima
Indlæg: 3595
Tilmeldt: 23. aug 2015, 01:43
Kort karma: 1397
Likede indlæg: 15898

Re: Hvad er romantik for dig?

Indlægaf Aima » 16. okt 2015, 17:55

Hvor er det fedt med dine tråde, Johan! Du er så god til at oprette sjove, gode tråde. Det ville jeg bare lige sige. Jeg kommer tilbage og svarer i dem allesammen senere.
1
I'll stick with hell no's and headphones...
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23791
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22044

Re: Hvad er romantik for dig?

Indlægaf dgd2007 » 16. okt 2015, 18:21

Jahon skrev:Hvad er romantik for dig?

Kedeligt ... :D
0
Brugeravatar
Joe
Indlæg: 3252
Tilmeldt: 4. sep 2015, 19:03
Kort karma: 759
Likede indlæg: 12388

Re: Hvad er romantik for dig?

Indlægaf Joe » 16. okt 2015, 18:37

Aima skrev:Hvor er det fedt med dine tråde, Johan! Du er så god til at oprette sjove, gode tråde. Det ville jeg bare lige sige. Jeg kommer tilbage og svarer i dem allesammen senere.


Hahaha, jeg tænker ligesom bare helt vildt meget over tingene for tiden. Måske fordi jeg har knap så travlt nu, som for halvanden uge siden. Så før man tid til at tænke!
1
Gniske
Permanent bortvist
Indlæg: 44
Tilmeldt: 11. okt 2015, 14:58
Kort karma: 1
Likede indlæg: 9

Re: Hvad er romantik for dig?

Indlægaf Gniske » 16. okt 2015, 18:39

Piger uden tøj på.
0
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Hvad er romantik for dig?

Indlægaf Fru Sunshine » 16. okt 2015, 18:42

Jeg synes det er romantisk, at han gider fejre Valentins Dag med mig, at han husker min yndlingsduft, at han er opmærksom på mig og viser mig, at han elsker mig.
1
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Planten
Indlæg: 4283
Tilmeldt: 17. aug 2015, 21:06
Kort karma: 1042
Likede indlæg: 7228

Re: Hvad er romantik for dig?

Indlægaf Planten » 16. okt 2015, 18:43

Jeg har det meget som hunkat - romantik er for mig omsorg, omtanke, at "se" hinanden. Eller at få at vide, hvor meget man fylder i hinandens tanker.
0
Brugeravatar
Whoosh
Indlæg: 2081
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:54
Kort karma: 334
Likede indlæg: 2932

Re: Hvad er romantik for dig?

Indlægaf Whoosh » 16. okt 2015, 18:46

Omsorg og omtanke.

Chokolade og blomster kan da være romantiske.
Det er bare ikke det der Hollywood scenarie, hvor man tropper op i kjole og hvidt, med 12 langstilkede, blodrøde roser og en kæmpe hjerteformet æske chokolade.

For mig er det at han køber en buket, fordi han så den og tænkte på mig, fordi det er min yndlingsfarve eller fordi jeg elsker pæoner.
At han kommer hjem med en Snickers, fordi han så den og kom i tanke om, at sådan en creavede jeg for 4 dage siden.
1
Brugeravatar
Danseprinsesse
Indlæg: 3726
Tilmeldt: 18. aug 2015, 09:57
Kort karma: 652
Likede indlæg: 11281

Re: Hvad er romantik for dig?

Indlægaf Danseprinsesse » 17. okt 2015, 08:05

Det er faktisk rigtig svært at beskrive, synes jeg. For mig ligger romantikken i oprigtigt nærvær og når små ting bliver gjort til store øjeblikke.
De der tidspunkter, hvor man føler sig set, værdsat og elsket - måske i kombination med en form for overraskelsesmoment.

Hvis jeg skal være konkret, så er det romantisk for mig, at han har gemt billetterne fra vores første date, når han køber en blomst til min mors grav, når vi sniger os til at bade fulde i poolen midt om natten eller når han stikker hovedet ind under min sweater, og man bare kan mærke, at der ikke er noget sted, han hellere ville være.
1
Brugeravatar
Dime
Indlæg: 838
Tilmeldt: 13. aug 2015, 17:17
Kort karma: 394
Likede indlæg: 1726
Kontakt:

Re: Hvad er romantik for dig?

Indlægaf Dime » 17. okt 2015, 08:57

For mig er romantik fundamentalt forskellig, fra relation til relation.
Jeg anser de typiskt fremhævede eksempler på romantik (blomster, choko, v-dag osv.) som nogle lidt søgte undskyldninger; som en slags "når du ikke lige kan tænke længere", hvor man kan hive lidt point hjem på at foretage en handling der egentlig er bedøvende ligegyldig, og som modtageren er flintrende ligeglad med, men bliver glad alligevel fordi giveren på den måde indikerer en lyst og vilje til at ville gøre noget... fantasien var der bare ikke lige, så det blev til en standardhandling uden betydning, men med noget goodwill bagved.
Den helt store forskel på om en æske chokolade eller en buket roser bliver til en standardhandling eller ej, ligger i årsagen. Har giver tænkt "crap, jeg må hellere gøre noget romantisk, men hvad? Oh, roser/chokolade..." så bliver det til sådan en slags fantasiforladt standardhandling som beskrevet ovenfor, men har tanken bag været noget i retning af "Oh, se lige de roser der... dem vil h*n fandme blive glad for..." så bliver det ægte.

Reel romantik foregår i samspillet, i den måde man er sammen på.
Det er, for mig, de der bittesmå detaljer hvor en gør et eller andet for sin partner, udelukkende fordi det giver glæde at glæde vedkommende. Det er der romantikken findes, for mig.
4
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7089
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1430
Likede indlæg: 13310

Re: Hvad er romantik for dig?

Indlægaf Rapfisk » 17. okt 2015, 09:21

Altså, jeg er vild med det hele. De store arrangementer, over valentinsdag, til de små hverdagsting. Det gør ikke engang noget, at det er klichéfyldt, hvis det bare er oprigtigt. Så længe det er noget, der bunder i kærlighed til én fra en anden, er det romantik for mig.

Canoodles beretning om hendes far, der tændte lys og spillede "Isn't she lovely", da hendes mor kom hjem med hende, er i øvrigt noget af det mest romantiske, jeg nogensinde har hørt om :love:

På et mere abstrakt niveau har romantik vel så tre komponenter:

Den ene, hvis følelser udstilles, og den anden, der bliver set og forstået som menneske og som relation, og situationen.

Nå, jeg er i hvert fald fan!
9
Livslinjen: 70 201 201
Karkluden
Indlæg: 1684
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:30
Kort karma: 256
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 2441

Re: Hvad er romantik for dig?

Indlægaf Karkluden » 17. okt 2015, 18:41

Jeg ville dø af pinlighed over at få leveret blomster på mit job eller et offentligt frieri fx. Det er virkelig slet ikke mig. Jeg synes også, at Valentines er fjollet, og ja.. Det der klassiske romantik er vist ikke lige mig. Altså sådan på "chokolade og blomster, fordi det skal man"-måden.
Men hvis han har købt rød sodavand light, fordi han ved, jeg elsker det, synes jeg, det er så sødt og romantisk. Eller når jeg fx ser en ring eller vase, jeg har ønsket mig på tilbud, og han så siger, at han gerne vil forære mig det. Eller tilbyder at tage opvasken eller at ligge og putte med mig i sengen, fordi jeg er puttetræt. Sådan nogle ting med at huske på noget hinanden virkelig elsker eller ønsker sig, om det så er lys chokolade fremfor mørk, at man virkelig ønsker sig en ny hårtørrer eller at nusse hinanden på yndlingsstedet.

Jeg synes fx også, at det er ret romantisk, at jeg lige om lidt står, og laver romkugler, fordi han vist var kommet til at love dommermakkeren sådan nogen.

Jeg kan sagtens forstå, at Valentines og offentlige frierier er romantiske for nogle, og synes, det er dejligt for dem. Jeg ville bare slet ikke kunne med det. Jeg bryder mig heller ikke rigtigt om klassiske bryllupsfester fx.
2
Some days I amaze myself. Other days I put the laundry in the oven.
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Hvad er romantik for dig?

Indlægaf Fru Sunshine » 17. okt 2015, 20:23

Forresten var det også dødromantisk at sidde og kigge ud over havet på restaurant Cosmos i Agia Marina, hvor vi spiste en dejlig middag, mens solen gik ned.
Det er der mit avabillede er taget.
1
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9522
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 787
Likede indlæg: 7834

Re: Hvad er romantik for dig?

Indlægaf Sophies-mor » 17. okt 2015, 20:31

Rapfisk skrev:Altså, jeg er vild med det hele. De store arrangementer, over valentinsdag, til de små hverdagsting. Det gør ikke engang noget, at det er klichéfyldt, hvis det bare er oprigtigt. Så længe det er noget, der bunder i kærlighed til én fra en anden, er det romantik for mig.

Canoodles beretning om hendes far, der tændte lys og spillede "Isn't she lovely", da hendes mor kom hjem med hende, er i øvrigt noget af det mest romantiske, jeg nogensinde har hørt om :love:

På et mere abstrakt niveau har romantik vel så tre komponenter:

Den ene, hvis følelser udstilles, og den anden, der bliver set og forstået som menneske og som relation, og situationen.

Nå, jeg er i hvert fald fan!

Dette.
Jeg ville måske nok synes, at det var "underligt" at få blomster på arbejdet, men hvis han gjorde det for at glæde mig? Så ville det da være dejligt. Omend jeg nok både ville blive "flov", rundt på gulvet og rød i hovedet :lun:

Det eneste, jeg nogensinde vil have mig frabedt er det helt store flashmob-agtige event - om det så er frieri, alt muligt andet. Hvis jeg skal fries til igen, ville jeg foretrække mindre offentlighed og mere privatliv.
Alt i alt... romantik er, hvad man som par vælger at gøre det til.

En mælkebøtte plukket på vej hjem, at han laver aftensmad eller serverer morgenmad på sengen, at han holder min paraply i regnvejr og åbner døre. Fint nok. Det er også romantik. Hvis begge parter har det godt med det, og det ikke forceres som noget man skal!
3
Hæklerier på hjernen :cool:

Tilbage til "Forhold og sex"