Fastelavnsbolle tråden

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
IrmaPigen
Indlæg: 7796
Tilmeldt: 17. apr 2016, 06:38
Kort karma: 973
Likede indlæg: 12462

Re: Fastelavnsbolle tråden

Indlægaf IrmaPigen » 22. feb 2017, 07:51

Ado skrev:En fed gærdejsbolle med en lækker vanillecreme indeni. Basta!


Jeps.
0
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9526
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 787
Likede indlæg: 7841

Re: Fastelavnsbolle tråden

Indlægaf Sophies-mor » 22. feb 2017, 08:14

Den nederste!
Som ikke er vandbakkelse, men butterdej ;)
0
Hæklerier på hjernen :cool:
fisken80
Indlæg: 22342
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1133
Likede indlæg: 52574

Re: Fastelavnsbolle tråden

Indlægaf fisken80 » 22. feb 2017, 10:21

Wizzze skrev:Jeg tillader mig lige at hive den her op igen, da tiden nærmer sig, og jeg ikke rigtig synes vi fandt et svar sidste gang.
Men måske har markedet givet os svaret? For jeg synes den lukkede bolle vinder frem overalt på bekostning af Spandauer/wienerbrødsversionen? :gruble:


Ikke i Odense, der er det spandauerversionen, der ses hos bagere og i butikkernes bakeoff
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
godtnavn
Indlæg: 11159
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1104
Likede indlæg: 12978

Re: Fastelavnsbolle tråden

Indlægaf godtnavn » 22. feb 2017, 11:06

Den du viser og kalder vandbakkelse er da en wienerbrødsbolle. Men det er dem der er de bedste, med vaniljecreme :love:
0
Brugeravatar
FrøkenM
Indlæg: 6708
Tilmeldt: 10. okt 2015, 09:05
Kort karma: 1198
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 9689

Re: Fastelavnsbolle tråden

Indlægaf FrøkenM » 22. feb 2017, 11:19

Jeg er rigtig glad for hjemmebagte gærdejsboller med marcipan og chokolade, evt. med en smule glasur, men jeg bager dem ikke selv :)

Ellers er det wienerdejsting med flødeskum og hindbærsyltetøj. Jeg kan også godt lide de åbne med glasur og syltetøj.
0
Volunteers are not paid - not because they are worthless, but because they are priceless! :dåne: :love: :lun:
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7095
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1431
Likede indlæg: 13317

Re: Fastelavnsbolle tråden

Indlægaf Rapfisk » 22. feb 2017, 11:40

Wienerbrød eller vandbakkelse med creme og flødeskum. Jeg er fra Frederiksberg.

De "gammeldags" fastelavsboller kendte jeg ikke før for få år siden. En spandauer er ikke en fastelavnsbolle. Min fars polske kone kommenterede det faktisk også den anden dag. Man kan få dem hele året, men fra nytår til fastelavn har de et andet navn. Det er simpelthen for åndssvagt (vi kigger på jer, marketing-typer).
1
Livslinjen: 70 201 201
JoyNips
Indlæg: 12085
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33991

Re: Fastelavnsbolle tråden

Indlægaf JoyNips » 22. feb 2017, 11:50

Jeg kan lide dem alle, jeg elsker alt kageværk. Jeg synes dog ofte, at fastelavnsbolle med bærfyld bliver lidt tørt, fyldet er som regel bare overpisket flødeskum med bær. Så vil jeg hellere have vaniljecreme eller kaffecreme. Fik dog en god fra Lagkagehuset med rabarber og vaniljecreme, den havde rabarberkompot i og det gav en lækker syrlighed. Vi fik også nogle gode fra RvH med vaniljecreme, de kan anbefales.
Og så er jeg faktisk positivt overrasket over 7-elevens, som er en gærbolle med kagecreme og lyserød glasur. Den er god til prisen.
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
Tricolette
Indlæg: 1674
Tilmeldt: 7. sep 2015, 09:58
Kort karma: 390
Geografisk sted: Himmerland
Likede indlæg: 3883

Re: Fastelavnsbolle tråden

Indlægaf Tricolette » 22. feb 2017, 12:01

Hvis det er hjemmebagt, så er det en god gærdejsbolle med lækker tyk vaniljecreme, til tider spædet op med et stykke godt chokolade.
Tidligere har jeg bagt efter devisen jo større jo bedre, men da både her mand og jeg ikke kan spise de helt store fastelavnsboller, bliver de nu bagt i halv størrelse - til gengæld snupper knægten hurtigt 3-4 stykker, når mor ikke ser det :8:

Hvis den er fra bageren, så bliver det en med flødeskum og det hele. Dem kan jeg så ikke specielt godt tåle for meget af :fløjt:
0
Brugeravatar
Spjaerten
Indlæg: 9844
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:58
Kort karma: 1860
Likede indlæg: 9578

Re: Fastelavnsbolle tråden

Indlægaf Spjaerten » 22. feb 2017, 12:02

JoyNips skrev:Jeg kan lide dem alle, jeg elsker alt kageværk. Jeg synes dog ofte, at fastelavnsbolle med bærfyld bliver lidt tørt, fyldet er som regel bare overpisket flødeskum med bær. Så vil jeg hellere have vaniljecreme eller kaffecreme. Fik dog en god fra Lagkagehuset med rabarber og vaniljecreme, den havde rabarberkompot i og det gav en lækker syrlighed. Vi fik også nogle gode fra RvH med vaniljecreme, de kan anbefales.
Og så er jeg faktisk positivt overrasket over 7-elevens, som er en gærbolle med kagecreme og lyserød glasur. Den er god til prisen.

Tjek må i 7/11 og finde en af de der :ivrig:
0
Tryk på * :slem:
Brugeravatar
musling
Indlæg: 3113
Tilmeldt: 10. jan 2017, 18:00
Kort karma: 180
Likede indlæg: 2295

Re: Fastelavnsbolle tråden

Indlægaf musling » 22. feb 2017, 12:41

I min verden er en 'rigtig' fastelavnsbolle af vandbakkelse fyldt med en smule marmelade, creme, masser af flødeskum og afpyntet med en klat glasur på toppen. Denne er så udviklet til diverse varianter både mht fyld og selve brødet, men for mig er det en rigtig fastelavnsbolle.
Men jeg er enig i, at den hurtigt bliver vammel og kvalm at spise.

Jeg er efterhånden nok mest til den lukkede bolle fyldt med gult creme og en lille glasurklat på toppen, som i øvrigt godt må undværes. Klatten - ikke toppen. Og det der marcipan og chokolade, som nogle bagere ynder at proppe i, det skal holde sig langt væk.
Creme, bare creme - og masser af det.

Men de bedste er dem min mor bagte, da jeg var barn. Tror dejen bare var hendes bolledej, eller en sød udgave heraf.
De blev trillet, trykket lidt flade og udhulet i midten - heri kom cremen. Ala spandauren.
Hun bagte altid vildt mange, så de kunne fryses ned. Så var det bare at tø op og putte lidt glasur på kanten.
Uhm, dem drømmer jeg stadig om. DET er en fastelavnsbolle - hvis ikke for rigtighedens skyld, så for nostalgiens :gammel:
0
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19645
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2446
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46289

Re: Fastelavnsbolle tråden

Indlægaf LadyFox » 22. feb 2017, 14:29

fisken80 skrev:
Wizzze skrev:Jeg tillader mig lige at hive den her op igen, da tiden nærmer sig, og jeg ikke rigtig synes vi fandt et svar sidste gang.
Men måske har markedet givet os svaret? For jeg synes den lukkede bolle vinder frem overalt på bekostning af Spandauer/wienerbrødsversionen? :gruble:


Ikke i Odense, der er det spandauerversionen, der ses hos bagere og i butikkernes bakeoff

Jeg har samme oplevelse som dig, bare i København.
0
...
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9526
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 787
Likede indlæg: 7841

Re: Fastelavnsbolle tråden

Indlægaf Sophies-mor » 22. feb 2017, 14:40

Jeg må indrømme, at den der lukkede tørre fyldte bolle o min verden intet har at gøre med fastelavnsboller.
0
Hæklerier på hjernen :cool:
Brugeravatar
Flora
Indlæg: 14724
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:21
Kort karma: 688
Likede indlæg: 19076

Re: Fastelavnsbolle tråden

Indlægaf Flora » 22. feb 2017, 14:42

For det første er fastelavnsbolletråden i ét ord :gammel:

For det andet gider jeg ikke rigtig fastelavnsboller. Jeg købte en for ikke så længe siden, som var en wienerbrødsdej med en kæmpe klat flødeskum indeni. Kun flødeskum, intet andet. Det var så vammelt, så jeg ikke engang spiste den færdig :badr:

Gærdejsbollerne synes jeg er for tørre. I hvert fald dem jeg har smagt.

Spandauerne kan jeg godt lide, men jeg synes det er noget pjat at kalde dem for fastelavnsboller bare fordi man har puttet farvet glasur på, :rulle: så betragter det egentlig ikke som en fastelavnsbolle.

Så egentlig må I godt bare beholde jeres fastelavnsboller for jer selv :P
2
fisken80
Indlæg: 22342
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1133
Likede indlæg: 52574

Re: Fastelavnsbolle tråden

Indlægaf fisken80 » 22. feb 2017, 17:24

Flora skrev:For det første er fastelavnsbolletråden i ét ord :gammel:

For det andet gider jeg ikke rigtig fastelavnsboller. Jeg købte en for ikke så længe siden, som var en wienerbrødsdej med en kæmpe klat flødeskum indeni. Kun flødeskum, intet andet. Det var så vammelt, så jeg ikke engang spiste den færdig :badr:

Gærdejsbollerne synes jeg er for tørre. I hvert fald dem jeg har smagt.

Spandauerne kan jeg godt lide, men jeg synes det er noget pjat at kalde dem for fastelavnsboller bare fordi man har puttet farvet glasur på, :rulle: så betragter det egentlig ikke som en fastelavnsbolle.

Så egentlig må I godt bare beholde jeres fastelavnsboller for jer selv :P


Helt enig. Det er simpelthen så fjollet, at man putter lidt andet fyld og en ny farve glasur på, og så er det pludselig en fastelavnsbolle. Nej, det er stadig en spandauer.

For mig er fastelavnsboller enten en vandbakkels med fyld eller en lukket bolle med fyld.
1
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
POCKETKITTEN
Indlæg: 5648
Tilmeldt: 28. dec 2015, 18:47
Kort karma: 1488
Likede indlæg: 22963

Re: Fastelavnsbolle tråden

Indlægaf POCKETKITTEN » 22. feb 2017, 17:39

Gærdejsbollerne er ret gode. Resten er vildt klamme.

Jeg er vokset op med spandauerne, som jeg slet ikke kan lide. Vandbakkelse er træls i enhver henseende.

Fik min første gærdejsbolle for to uger siden, og det er hermed min favorit.
0
Man kan godt være dum, selvom man har en høj IP.

Tilbage til "Mad og drikke"