Når systemet fejler

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40585

Re: Når systemet fejler

Indlægaf Akehurst2 » 28. sep 2015, 08:52

Yvooonne skrev:
Jeg synes simpelthen at vores land er i en kæmpe krise, og jeg håber vi får vendt skuden. Jeg plejer at være ved godt mod og gøre mit for det, men i dag er jeg bare trist. Jeg havde det også sådan da jeg læste dette her: http://www.information.dk/546155 man må ikke vokse op her i landet og ikke kende danskere som et kærligt, hjælpsomt og varmt folk.



Det her kan jeg simpelthen ikke tage seriøst:

Jeg har været i Folkets Park mange gange før, men denne aften var stemningen anderledes. Folk var anspændte. Jeg spurgte en af drengene, hvad der var gang i, og han fortalte mig om de mange flygtninge, der var ankommet aftenen før, og som de havde reddet fra politiet.


Reddet fra politiet? Reddet fra at blive registreret i overensstemmelse med reglerne, få tilbudt husly, forsørgelse, sagsbehandling, familiesammenføring og mulighed for at blive i et civiliseret, fredeligt land?

Jeg synes bestemte ikke, der er noget som helst opløftende i, at nogle "gadedrenge"

beskæftigede politiet med at mosle, råbe og skrige


for at undgå, at politiet kan udføre deres arbejde. Tværtimod.

Hvis Liban Mohammed i øvrigt mener, danskerne hader ham, så er det nok fordi, han har begået flere meget voldelige hjemmerøverier. Jeg er fx ikke særlig imoneret af ham og synes det er en skændsel, han ikke kan udvises.
3
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40585

Re: Når systemet fejler

Indlægaf Akehurst2 » 28. sep 2015, 09:35

Yvooonne skrev:Jeg er hverken enig eller uenig i det du skriver Akehurst - jeg mener bare det er uvæsentligt med de ting. Det er følelserne der snakker og et indblik i hans tanker - ikke i en faktuel virkelighed. Jeg synes det er skrækkeligt at en kriminel ikke føler han har mødt varme fra danskere før i sit liv. Jeg mener systemet har fejlet hvis det sker. Men jeg tror også mere på indsatser end straf.


Men hvordan kan det være uvæsentligt?

Som det også har været diskuteret meget henover weekenden, så må vi indstille os på, at de her flygtninge, de kommer til at være indvandrere og blive her for altid. Og så er det jo relevant, hvor mange det drejer sig om, og hvordan de skal integreres og hvordan det forholder sig med at udvise dem, hvis de er totalt utilpassede.

Jeg har al mulig forståelse for, at man som flygtning er traumatiseret, bange, irrationel og meget andet, men det ændrer bare ikke på, at der kommer rigtig mange mennesker fra en anden kultur, som jeg da er bekymret for, hvordan skal komme til at passe ind i det danske samfund og hvordan der skal være råd til det.

Umiddelbart tænker jeg, at man er nødt til at forholde sig til, at vores velfærdssamfund indtil videre her excelleret i at gøre flygtninge/indvandrere til klienter og hvor vi er nødt til at se på vores høje de facto-mindstelønninger og høje overførselsindkomster - altså forholde os til, at vi ikke kan have det samme system med forsørgelse i en verden, hvor grænserne åbnes og forsørgelsen ikke sker i et lukket kredsløb. Jeg er sådan set ikke ked af, hvis samfundet på den måde trækkes i en mere liberal retning, men det vil jo være en ændring - og den må man kunne diskutere.

På samme måde må vi kunne diskutere, hvad det gør ved vores frihed og værdier, hvis der kommer en masse mennesker, der ikke er opdraget i en demokratisk, ligestillet tradition, hvor fx ytringsfrihed og kvinders lige rettigheder har stor vægt.

Men hvis man ikke må diskutere sådanne emner og ikke mindst, hvilket antal, vi kan bære og hvordan det kan reguleres, uden at der skal beskrives som "fuldstændige umenneskelige og ubarmhjertige regler", så er det virkelig op af bakke.

Lige nu er det jo ude af kontrol. Der vælter mennesker op over grænserne til Europa, både flygtninge og migranter i en skønsom blanding og det kan ikke blive ved at gå.
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59511

Re: Når systemet fejler

Indlægaf DetSorteCirkus » 28. sep 2015, 10:29

Sådan overordnet mener jeg, at gode løsninger er afhængige af, at følelser bliver mødt med faglighed.
Selvom jeg grundlæggende finder dit startindlæg sympatisk, og jeg også selv på alle planer er berørt af sagen fra Afghanistan, ser jeg samtidig i din fremstilling en retorisk pendant til dele af højrefløjens måde at kommunikere på:
Den er helt gal, og katastrofen er fem minutter fra at indtræde.

Man skal efter min mening passe på ikke at blande alt muligt sammen, der vedrører flygtninge og indvandrere og lade de forskellige sager blive argumenter for hinanden, fordi det lige passer ind i ens eget verdensbillede.
Jeg tror ikke et øjeblik på, at de unge kriminelle aldrig har mødt venlige danskere, men jeg ved fra mit arbejde og studie, at mange af dem, der ender med at bilde sig selv det ind og, endnu værre, bruger det til at blåstemple en kriminel løbebane, kommer fra isolerede og ressourcesvage familier, hvor man i en blanding af uvidenhed og afmagt prøver at holde sine børn væk fra "det danske", og hvor opdragelsen derfor ret hurtigt risikerer at faldr i hænderne på netop bander og inkompetente imamer.
Det er et kæmpe problem, men det løses ikke ved at slå hvide danskere i hovedet med beskyldninger om ikke at være venlige nok. Jeg mener - hvis det vitterlig skyldtes kulde og fjendtlighed fra en majoritet i befolkningen, ville de to unge drenge fra Afghanistan vel næppe inderligt have ønsket at blive her?

Spørgsmålet er i det hele taget, hvad de to drenge har tilfælles med bandemedlemmerne fra ghettoen, ud over at være muslimer og mørke i huden. Ikke særlig meget, vil jeg mene. Hvilket netop også har været kernen i eksperternes vurdering, hvoraf det fremgår, at to velintegrerede og velfungerende drenge netop ikke skal sendes tilbage, da deres tilknytning til Danmark er så stor, at de ikke vil kunne begå sig i dagens Afghanistan og derfor er i ekstra stor fare.
De bandemedlemmer, der påstår aldrig at have mødt venlighed fra etniske danskere, er øjensynlig født og opvokset i Danmark uden at være blevet integreret.

Hvis modstanden mod den førte udlændingepolitik, som jeg heller ikke er fan af på en række områder, manifesterer sig som et stærkt følelsesmæssigt angreb skudt af med spredehagl, hvor selve demokratiet bliver overvejet afskaffet, fordi ens egne holdninger ikke kan trumfes igennem, frygter jeg, at den lige så oprørte del af højrefløjen netop får en masse argumenter for at skyde tilbage med samme kraft og metode.
Og på den måde bliver den saglige og vidensbårne debat stadig mere presset og politikerne på begge fløje stadig mere orienterede mod følelser og populisme.
4
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59511

Re: Når systemet fejler

Indlægaf DetSorteCirkus » 28. sep 2015, 11:13

Yvooonne skrev:Hvis et barn bliver udvist af landet og dør efterfølgende som direkte konsekvens af denne udvisning - og alle var informeret om risikoen, så mener jeg faktisk at at katastrofen er indtruffet.

Og jeg mener på ingen måde at det at han ikke føler han har mødt venlige danskere før er fordi der ikke findes venlige danskere. Det er at læse mine ord helt helt forkert. Jeg mener jo netop at det så er udtryk for at han ikke føler han har mødt danskerne som vi er - at han har levet et isoleret liv. Og at det er DET der er problemet. Hvor er indsatsen henne? Og ja - måske er han bare en enkelt - men det er ikke min erfaring.

Og jeg giver udtryk for mine egne personlige holdninger - der er ingen grund til at ophøje dem til en helt masse som jeg ikke har givet udtryk for. Jeg skriver jo netop at jeg pt er følelsesmæssigt påvirket - og det gør jo netop at man så kan tage det med i sine overvejelser omkring mine ord lige nu. Cirkus - hvad tænker du løsningerne er? Det er jo det interessante tænker jeg.


Ja, det er en katastrofe for drengen og hans bror, og det viser et hul i lovgivningen, hvor for meget er lagt ud på den unikke vurdering.
Det hul skal lukkes, og forhåbentlig har vi politikere, der vil gøre det. Helst på kort sigt. Det er den vej, det må gå i et demokrati.

Jamen, jeg tror ikke engang på, at den unge mand føler aldrig at have mødt venlighed. Eller jo, det efterrationaliserer han sig frem til nu, men det er ikke det samme, som at han som yngre aldrig har registreret godhed fra etniske danskere. Han er sandsynligvis blevet hevet i fra begge sider som barn og er blevet forvirret, og der er løsningen formidling, dialog og klare, faste forventninger, så de voksne samarbejder i stedet for at modarbejde hinanden. Børn i klemme vil næsten altid vælge deres familie og nærmiljø.
Det er en indsats, der koster penge, især i form af opkvalificering af dem, der har med familien af gøre, samt løn til flere til at varetage denne vigtige opgave, og en god del af de penge vil øjensynlig kunne hentes i form af senere besparelser ift. anbringelse udenfor hjemmet, fængsel, afbrudte uddannelsesforløb og kontanthjælp.
En væsentlig del af løsningen er altså for mig at se at slippe pengene, mens de kan bruges vitalt, i stedet for at bilde sig selv ind, at de penge helt kan undgå at blive brugt nogensinde.

Jeg er godt klar over, at dit første indlæg til dels var et følelsesudbrud. Jeg har det bare sådan, at også følelsesudbrud må kunne tåle at blive debatteret sagligt og blive spurgt ind til, når de bliver ytret offentligt og her som oplægget til en debat. Det kan mine egne rene følelsesudbrud sjældent, overhovedet, og derfor holder jeg dem gerne ude af debatter om samfundsforhold. Uden at jeg selvfølgelig bilder mig selv ind, at jeg så dermed er objektiv.
0
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40585

Re: Når systemet fejler

Indlægaf Akehurst2 » 28. sep 2015, 11:50

Yvooonne skrev:Og så mener jeg ikke at det mulige dødsfald er et hul i lovgivningen. Det er resultat af en mangeårig drejning af udlændingepolitikken og de alt alt for stramme regler. Og ja jeg er venstreorienteret - men størstedelen af de venstreorienterede partier gør heller ikke en pind ved det. Det handler for meget om magt og skin. jeg brækker mig.


Først og fremmest er dødsfaldet et resultat af et land, der ikke fungerer. Og det land er ikke Danmark, men Afghanistan.

Det er helt forfærdeligt sørgeligt at en ung mand er blevet dræbt, men der er virkelig mange unødvendige dødsfald i rigtig mange lande, herunder selvsagt de lande hvor folk flygter fra. Men løsningen er ikke at tømme Afghanistan for afghanere. For nu at omskrive Karen Hækkerups udsagn om syrere: http://justitsministeriet.dk/nyt-og-pre ... flygtninge
1
Jacan
Indlæg: 82
Tilmeldt: 12. aug 2015, 16:21
Kort karma: 1
Likede indlæg: 24

Re: Når systemet fejler

Indlægaf Jacan » 28. sep 2015, 16:21

Dansk udlændingepolitik er hård, men også retfærdig og fair. Danmark kan ikke tage imod alle velfærdsturister, men yde støtte til reelle flygtninge som vi også gør og skal. Det er noget pjat at kalde Danmark fremmedfjendsk, og bare fordi flertallet har en mening end dig TS gør det dem ikke til dårlige mennesker og for en god ordens skyld så har demokratiet det fremragende her i dk.
1
Brugeravatar
Tux
Indlæg: 3042
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:36
Kort karma: 182
Likede indlæg: 5788

Re: Når systemet fejler

Indlægaf Tux » 29. sep 2015, 08:31

Yvooonne skrev:
Akehurst2 skrev:
Yvooonne skrev:Og så mener jeg ikke at det mulige dødsfald er et hul i lovgivningen. Det er resultat af en mangeårig drejning af udlændingepolitikken og de alt alt for stramme regler. Og ja jeg er venstreorienteret - men størstedelen af de venstreorienterede partier gør heller ikke en pind ved det. Det handler for meget om magt og skin. jeg brækker mig.


Først og fremmest er dødsfaldet et resultat af et land, der ikke fungerer. Og det land er ikke Danmark, men Afghanistan.

Det er helt forfærdeligt sørgeligt at en ung mand er blevet dræbt, men der er virkelig mange unødvendige dødsfald i rigtig mange lande, herunder selvsagt de lande hvor folk flygter fra. Men løsningen er ikke at tømme Afghanistan for afghanere. For nu at omskrive Karen Hækkerups udsagn om syrere: http://justitsministeriet.dk/nyt-og-pre ... flygtninge


Jeg ser slet ikke din sammenligning som relevant. Det har intet at gøre med at et barn er sendt væk fra Danmark - og måske er død på grund af den beslutning der er blevet truffet i Danmark. Ja selvfølgeligt er "Afghanistan" den direkte årsag - men "Danmark" er lige så skyldig i denne ene skæbne.


Om drengene skulle være udvist eller ej skal jeg ikke gøre mig klog på, da jeg ikke kan læse nogen konkrete detaljer ud af den nyhed du linker til.

Det er virkelig tragisk, at drengen har mistet livet, men jeg synes ikke man af dette alene kan slutte, at det var forkert at sende dem tilbage. Ja det er farligt at befinde sig i Afganistan, men er det det samme som at vi skal tage imod alle afganere som søger asyl i landet? (Som vi gør med flygtninge fra Syrien) - det mener jeg bestemt ikke det er. Man er ikke nødvendigvis flygning eller har krav på beskyttelse iht. flygntingekonventionen, blot fordi man kommer fra et land der er usikkert at befinde sig i.

Ikke at jeg ikke gerne ville tage imod en masse mennesker fra lande dårligere stillet end Danmark - men faktum er at vi bare ikke kan redde hele verden, selv om visse dele af venstrefløjen åbenbart mener at det er tilfældet..
1
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40585

Re: Når systemet fejler

Indlægaf Akehurst2 » 29. sep 2015, 08:53

DetSorteCirkus skrev:
Jamen, jeg tror ikke engang på, at den unge mand føler aldrig at have mødt venlighed. Eller jo, det efterrationaliserer han sig frem til nu, men det er ikke det samme, som at han som yngre aldrig har registreret godhed fra etniske danskere. Han er sandsynligvis blevet hevet i fra begge sider som barn og er blevet forvirret, og der er løsningen formidling, dialog og klare, faste forventninger, så de voksne samarbejder i stedet for at modarbejde hinanden. Børn i klemme vil næsten altid vælge deres familie og nærmiljø.
Det er en indsats, der koster penge, især i form af opkvalificering af dem, der har med familien af gøre, samt løn til flere til at varetage denne vigtige opgave, og en god del af de penge vil øjensynlig kunne hentes i form af senere besparelser ift. anbringelse udenfor hjemmet, fængsel, afbrudte uddannelsesforløb og kontanthjælp.
En væsentlig del af løsningen er altså for mig at se at slippe pengene, mens de kan bruges vitalt, i stedet for at bilde sig selv ind, at de penge helt kan undgå at blive brugt nogensinde.



Jeg kom til at tænke på dette, da jeg læste denne i dagens avis: http://m.b.dk/nationalt/eksflygtning-in ... gt-arbejde

Fra tid til anden stødte den unge mand ganske vist på en politimand, som opfordrede ham og de andre rødder til at gå i skole, tage en uddannelse, få noget nyttigt ud af tilværelsen – gribe den chance, Danmark havde givet dem.

»Men vi tænkte bare: »Fuck danskerne!« og »fuck politiet!« Nu forstår jeg, at de faktisk prøvede at hjælpe. Det opdagede jeg desværre alt for sent.«


Der er utvivlsomt begået mange fejl i dansk flygtninge- og indvandrerpolitik. Men det ændrer ikke ved, at der også er kastet kolossalt mange ressourcer i området, og at mange fejl har været misforståede gode hensigter.

Jeg synes ikke, det løser noget at være så selvhadende og udnævne Danmark til et frygteligt land og danskere til forfærdelige mennesker.
0
Jacan
Indlæg: 82
Tilmeldt: 12. aug 2015, 16:21
Kort karma: 1
Likede indlæg: 24

Re: Når systemet fejler

Indlægaf Jacan » 18. okt 2015, 09:39

GnueN skrev:
Akehurst2 skrev:Det her kan jeg simpelthen ikke tage seriøst:

Jeg har været i Folkets Park mange gange før, men denne aften var stemningen anderledes. Folk var anspændte. Jeg spurgte en af drengene, hvad der var gang i, og han fortalte mig om de mange flygtninge, der var ankommet aftenen før, og som de havde reddet fra politiet.


Reddet fra politiet? Reddet fra at blive registreret i overensstemmelse med reglerne, få tilbudt husly, forsørgelse, sagsbehandling, familiesammenføring og mulighed for at blive i et civiliseret, fredeligt land?

Jeg synes bestemte ikke, der er noget som helst opløftende i, at nogle "gadedrenge"

beskæftigede politiet med at mosle, råbe og skrige


for at undgå, at politiet kan udføre deres arbejde. Tværtimod.


Det burde du. Tage det seriøst... For det er udtryk for, at der hersker en magtfuldkommenhed i dansk politik, som ikke længere kun fremmedgør indvandrere og efterkommere af disse, men også eroderer flere og flere etniske danskeres tro på, at Danmark som rets- og velfærdssamfund er værd at investere i, hvilket jeg også ser Yvonnes indlæg som udtryk for. Jeg er i og for sig ikke uenig med dig i, at kritikken fra nogle kanter kan blive lige hysterisk nok, og at den særlige form for civile ulydighed, der lader hånt om sikkerhed og tryghed for flygtninge i en vanskelig situation, til fordel for lidt rav i gaden, er lige til at lukke op og skide i. Men hændelsen i Rødby vidner om, at danske politikere har gjort regning uden vært, hvis de tror de kan føre Europas mest restriktive indvandrerpolitik uden også at skulle stå til ansvar, hvis den ikke fungerer...

Den vidner også om, at en stor del af den danske befolkning - hvoraf en stadig større del enten gennem forældres eller egne oplevelser ser sig i stand til at identificere sig med flygtningene - oplever magtfuldkommenhedens politik som et overgreb på deres værdier og menneskeforståelse, og hvis de etablerede partier ikke kan levere et behørigt modsvar, så gør de det selv. Det kan man selvfølgelig sagtens affeje som skinger kritik eller eller måske ligefrem antidemokratisk sindelag og landsskadelig virksomhed, men det er jo sådan set ikke anderledes end da den yderste højrefløj i 90'erne beklagede sig (meget højlydt) over meningstyranni og politisk korrekthed. Nu er det så bare en ny politisk korrekthed, der sætter dagsordenen - og så er spørgsmålet jo sådan set bare, om den herskende politiske klasse har tænkt sig at lære af fortidens fejltagelser og sætte nationens samhørighed over egne politiske visioner, eller om vi skal igennem et halvt årti mere, hvor en reel bekymring for landets fremtid marginaliseres ud i en stadig mere skinger og unuanceret samfundskritik.

... og hvis vi så skal lidt ned på jorden igen og forholde os til startindlægget, så er jeg ikke overraskende meget enig med Yvonne. Jeg har arbejdet med flygtninge i mange år - både herhjemme og der, hvor de flygter fra - og jeg havde forsvoret, at jeg nogensinde skulle se flygtninge trisse afsted langs en dansk motorvej flankeret af politi og rullende kameraer... og det var i øvrigt heller ikke, hvad jeg kørte mere end 20.000 kilometer patrulje med et dansk flag på skulderen i et borgerkrigshærget land for heller.

Jeg synes, det er beskæmmende at en regering som den siddende, der først og fremmest har tiltusket sig magten på en masse snak om at tage fast hånd om "indvandringsproblemer", overhovedet kan slippe afsted med at sidde totalt handlingslammede tilbage i 72 timer, mens en situation som den i Rødby (der i øvrigt ikke engang er TÆT på at ligne den langt mere alvorlige virkelighed i lande som Serbien og Ungarn), udspiller sig... og som Yvonne synes jeg at historien om de to udviste brødre er udtryk for en medmenneskelig armod, der slet ikke er dette land (som jeg iøvrigt stadigvæk elsker med hud og hår) værdigt.


Jacan skrev:Dansk udlændingepolitik er hård, men også retfærdig og fair. Danmark kan ikke tage imod alle velfærdsturister, men yde støtte til reelle flygtninge som vi også gør og skal. Det er noget pjat at kalde Danmark fremmedfjendsk, og bare fordi flertallet har en mening end dig TS gør det dem ikke til dårlige mennesker og for en god ordens skyld så har demokratiet det fremragende her i dk.


Den danske udlændingepolitik er ingen af delene. Den danske udlændingepolitik er designet til at køre trættekamp med mennesker, og de allermest sårbare - som feks Vahid og Abolfaz - betaler prisen for en opstyltet retorik om indvandrere og flygtninge (i skøn forenelighed) som udgiftstunge velfærdsshoppende døgenigte, når de efter et årelangt opslidende sagsforløb med gentagne afslag, trusler om pludselig og uvarslet hjemsendelse, og i øvrigt ulovlige frihedsberøvelser presses ud i tvivlsomme hjemsendelsesaftaler... og som kirsebærret på toppen af flødeskumskagen, propper man så deres lommer med skrid hjem-penge og sender dem retur til et land uden forudgående aftale med det "netværk", brødrene angiveligt skulle være i besiddelse af i hjemlandet. Det er den moralske ækvivalent af at smøre en blind mand ind i taco-sovs og smide ham i et hajbassin... Men du har helt ret: demokratiet har det fremragende her i DK. Hvis man altså vel at mærke har et dansk pas, og ikke er en afghansk teenager med psykiske problemer.


Men har du tænkt på hvilke konsekvenserne der vil være, hvis det var kriterierne for at få asyl i DK?
Anerkender du egentlig at der en grænse for hvor mange flygtninge DK/Europa kan kapere?

Selv i Tyskland står de ikke og klapper på banegårdene mere når tog efter tog kommer med flygninge, og et samlet EU har lavet en aftale med Tyrkiet om at stoppe flygtningestrømmen, det er helt utroligt som du kan ignorere det og være forarget over enkeltsager, du glemmer helt det store billede.

Jeg tvivler på at du vitterligt har arbejdet med flygtninge, selv organisationer indenfor området anerkender at der en grænse for hvor mange flygtninge et land kan tage uden selv at gå under, de ved også at løsningen på problemet findes i Syrien og i nærområderne.
0
Jacan
Indlæg: 82
Tilmeldt: 12. aug 2015, 16:21
Kort karma: 1
Likede indlæg: 24

Re: Når systemet fejler

Indlægaf Jacan » 18. okt 2015, 14:12

GnueN skrev:
Jacan skrev:
Men har du tænkt på hvilke konsekvenserne der vil være, hvis det var kriterierne for at få asyl i DK?
Anerkender du egentlig at der en grænse for hvor mange flygtninge DK/Europa kan kapere?


Ja, da... jeg anerkender bare ikke, at 1.000.000 eller 20.000.000 for den sags skyld, er bare i nærheden af EU's smertegrænse. :)


Jacan skrev:Selv i Tyskland står de ikke og klapper på banegårdene mere når tog efter tog kommer med flygninge, og et samlet EU har lavet en aftale med Tyrkiet om at stoppe flygtningestrømmen, det er helt utroligt som du kan ignorere det og være forarget over enkeltsager, du glemmer helt det store billede.


EU's "aftale" skal omfordele 120.000 flygtninge - af mere end 60.000.000 på verdensplan - til andre EU-lande. 11 milliarder euro - af EU's årlige budget på mere end 1100 milliarder - som i 1100.000.000.000 euro - skal bruges på at forhindre fremtidige flygtningestrømme gennem bedre kystbevogtning, bedre lokale beredskabsmodeller, etc. Det er mindre end 1%, svarende til det, lille Danmark i år måske med lidt god fantasi ender med at have brugt sine mindre end 20.000 flygtninge. Til alle EU's flygtninge og de 15.000.000 mere, som sidder på spring i nærområderne omkring Syrien og Afghanistan.

Jeg ville mene, at det er dig (og EU-politikerne), der glemmer det store billede - eller forsøger i hvert fald... Forskellen er selvfølgelig, at EU-politikerne bliver betalt for det af deres vælgere. Hvad din undskyldning er, skal jeg ikke gøre mig klog på. I øvrigt er EU-aftalen ikke en aftale endnu. Den skal godkendes - du ved, af dem i den, som rent faktisk forpligter sig til at hjælpe mennesker, vil taler om. Det glemte Lars Løkke bare lige at nævne forleden, da hans hær af spindoktorer havde travlt med at få det til at lyde som om, hans betragtninger tillægges nogen nævneværdig vægt i eller uden for EU.


Jacan skrev:Jeg tvivler på at du vitterligt har arbejdet med flygtninge, selv organisationer indenfor området anerkender at der en grænse for hvor mange flygtninge et land kan tage uden selv at gå under, de ved også at løsningen på problemet findes i Syrien og i nærområderne.


Hvad du tror, du ved, om mig eller min person interesserer mig ikke, og er næppe relevant for denne debat heller. Hvis du ikke kan acceptere præmissen for mine indlæg, står det dig frit for at ignorere dem eller min profil i det hele taget.

Hvad angår din kommentar om, hvad organisationer indenfor området anerkender, så er det jo for det første lidt af et stråmandsargument, eftersom jeg slet ikke har påstået, at der ikke skulle være en grænse for antallet af flygtninge i Europa. Derudover, så er jeg sådan set enig med både dem og dig (hvis det ellers er det, du mener) i, at løsninger bør findes i nærområderne. Hvis man altså allokkerer ressourcerne til det. Held og lykke med at finde en større organisation i eller udenfor Danmarks grænser, som mener, at vi eller EU mere overordnet er bare i nærheden af at bruge de ressourcer, der skal til at bremse flygtningestrømmen.


Nu er det jo dig og ikke mig der bringer din baggrund på bane, så derfor må du også forvente at andre debattører forholder sig til den ;)
Meget kort kan man sige at du ønsker at Europa skal gå til grunde i forsøget på at hjælpe flygtninge, hvorimod jeg og de realistiske politikere indser at vi ikke kan hjælpe nogensomhelst hvis vores eget kontinent er drænet for ressourcer. Ligemeget hvor mange flygtninge Europa tager er det fuldstændig ligegyldigt, hvis ikke der bliver fundet en løsning i Syrien. Det er kernen af problemet og bør være der at fokus rettes hen i stedet for at være forarget over at velstillede velfærdsturister bliver sendt hjem igen, fordi de ikke opfylder kriterierne for at få asyl.
0
Jacan
Indlæg: 82
Tilmeldt: 12. aug 2015, 16:21
Kort karma: 1
Likede indlæg: 24

Re: Når systemet fejler

Indlægaf Jacan » 18. okt 2015, 15:09

GnueN skrev:@Jacan: For en god ordens skyld skal jeg lige skynde mig at sige, der indledningsvis var en fejl i mine tal for EU's årlige budget, som jeg havde angivet i kroner, og ikke i euro. Det skal jeg beklage, og jeg gør dig samtidig opmærksom på, at beløbet er rettet i mit forrige indlæg, i forhold til det, du har quotet tidligere i tråden. ;)

Derudover, så skriver du:

Jacan skrev:Nu er det jo dig og ikke mig der bringer din baggrund på bane, så derfor må du også forvente at andre debattører forholder sig til den ;)


Jeg sætter mine argumenter i den nødvendige kontekst - og du betvivler konteksten. Fint nok. Men det svarer altså til at hoppe ind i en tråd, hvor en person skriver om sine hjertesorger med argumentet: "Fint nok, Sulejma! Men jeg tvivler altså på du overhovedet har HAFT en kæreste, der har droppet dig..."

Som i: Du er velkommen til at betvivle de ting, jeg skriver - men hvad er så pointen med at forholde dig til resten eller for den sags skyld debattere med mig overhovedet? Jeg skal ikke føre vidnesbyrd overfor dig, ligesom jeg heller ikke betvivler dine erfaringsrammer, hvis du gør brug af dem. Det er den simplest tænkelige præmis for en online debat... hvis ikke vi har dét, så har vi ingen diskussion.

Jacan skrev:Meget kort kan man sige at du ønsker at Europa skal gå til grunde i forsøget på at hjælpe flygtninge, hvorimod jeg og de realistiske politikere indser at vi ikke kan hjælpe nogensomhelst hvis vores eget kontinent er drænet for ressourcer.


Nej. Det er din udlægning, som du i øvrigt ikke har ført bevis for overhovedet. Jeg har anskueliggjort, at EU bruger mindre end 1% af sine samlede ressourcer på at komme stigningen i antallet af flygtninge til livs. Du har anskueliggjort hvad helt præcist? Andet end at du gør dig nogle antagelser om, hvem jeg i virkeligheden er og hvad jeg EGENTLIG er ude på. Jeg kan ikke se, hvordan vi kommer videre, med mindre du begynder at forholde dig til andres argumenter, i stedet for deres person. Men kom endelig igen, hvis du skulle få lyst til en seriøs debat om emnet. :)

Edit: Nej, egentlig... Ved du hvad? Jeg kom her på den nye debat i håb om at finde nogle diskussioner, hvor der er plads til både at diskutere sagligt og redegøre for de følelser, der ligger bag de ting, man skriver - helt uden at man bliver mødt med stråmænd, redelighedsanfægtelse eller alt muligt nid og dårlig ju-ju fra tidligere diskussioner. Vi to har bare for meget dårlig bagage fra den gamle debat, og jeg tror simpelthen ikke på, at vi kan rykke hinanden eller tilføje denne eller fremtidige diskussioner noget som helst konstruktivt overhovedet. Så jeg trækker stikket på den her og smider dig på ignore. Held og lykke med det - og god vind i dine debatter fremover. :)

Ignorer- hurtigt du måtte erkende at enkeltsager ikke er repræsentative for det egentlige problem :cool:
Ærgerligt at du kun ønsker en rygklapperdebat :naughty: (ved godt at han ikke kan se det, men alligevel... :gisp: )
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"