Er det fesent at få ring på, når man ikke skal giftes?

Her kan du snage løs i dine meddebattørers parforhold eller singleliv, og alt hvad der følger med.
Brugeravatar
Vixen
Indlæg: 1265
Tilmeldt: 16. aug 2015, 08:53
Kort karma: 339
Likede indlæg: 2834

Re: Er det fesent at få ring på, når man ikke skal giftes?

Indlægaf Vixen » 19. okt 2015, 15:22

Jeg hælder mest til, at det bør være ligegyldigt, hvad andre synes. Og som en anden skriver, så kan man jo ikke se på ringen, at papirerne mangler. Et kærlighedssymbol i form af ringe er, for mig, romantisk og dejligt, og jeg synes, I skal slå jer løs. :)

Og så synes jeg i øvrigt, det er lidt sjovt, at så mange ikke bryder sig om at kalde hinanden for kærester. Jeg synes tværtimod, det er så fint et udtryk, især når man tænker nærmere over ordets betydning; "(den) kæreste (af alle)!". Jeg havde også en amerikansk professor på mit studie, som nævnte, at han syntes det var et vidunderligt udtryk netop på grund af semantikken bag. Men jeg vil dog sige, at jeg også et par gange har kaldt min kæreste for 'my husband' i udlandet, fordi det i mit hoved lød lidt tumpet at sige 'my boyfriend'.
2
What ain't no country I ever heard of. They speak English in What?
Brugeravatar
Aima
Indlæg: 3595
Tilmeldt: 23. aug 2015, 01:43
Kort karma: 1397
Likede indlæg: 15898

Re: Er det fesent at få ring på, når man ikke skal giftes?

Indlægaf Aima » 19. okt 2015, 15:24

Altså, og så tænker jeg også lidt, at det der med signalværdi, ik'? I mine øjne er den største signalværdi i et parforhold måske i virkeligheden, at man er i stand til at sætte sig 100% udover den. :)
0
I'll stick with hell no's and headphones...
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40586

Re: Er det fesent at få ring på, når man ikke skal giftes?

Indlægaf Akehurst2 » 19. okt 2015, 15:31

Pjeps skrev:Jeg. Synes I skal skide højt og flot på hvad andre mener, og gøre lige nøjagtig hvad der føles rigtigt for jer.


Det synes jeg så i øvrigt også, og jeg går ikke og dømmer folk på, hvad de gør (og ofte ved man jo ikke, om folk man ikke er tæt med, rent faktisk er gift eller det modsatte).

Men direkte adspurgt om min holdning som her, ja så synes jeg, at man reserverer mand og kone-betegnelsen og ringene til ægteskab. Men jeg er også meget konventionel.
2
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Er det fesent at få ring på, når man ikke skal giftes?

Indlægaf Fru Sunshine » 19. okt 2015, 17:06

Men altså: der er vel heller ingen, der løber rundt og spørger folk med ringe, om det nu også er en vielsesring.
3
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Grissebassen
Indlæg: 1997
Tilmeldt: 12. aug 2015, 14:42
Kort karma: 163
Likede indlæg: 3425

Re: Er det fesent at få ring på, når man ikke skal giftes?

Indlægaf Grissebassen » 19. okt 2015, 17:09

Jeg synes det er super romantisk og fint. Nu afviser du formaliteterne ved et ægteskab, men jeg tænker at man jo godt kan foretage en vielse, som ikke er juridisk gældende. Hvis det stadig er for formel, tænker jeg at det kunne være super fint at holde jeres egen lille hjemmelavede ceremoni uden andre til stede, hvor i siger ja til hinanden, for ligesom at eliminere det der teenage-aspekt.
0
Brugeravatar
Flora
Indlæg: 14712
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:21
Kort karma: 688
Likede indlæg: 19042

Re: Er det fesent at få ring på, når man ikke skal giftes?

Indlægaf Flora » 19. okt 2015, 17:26

Jeg synes det er fesent og teenageagtigt og jeg forstår det egentlig ikke. Altså hvis man gerne vil have ring på, hvorfor så ikke bare blive gift og hvis man ikke vil giftes hvorfor så have ring på?

Du skriver at din kæreste forbinder ægteskab med det ubehagelige i forhold til hans ekskone, men det er jo hamrende irrationelt. Jeres forhold har jo ingenting at gøre med hans tidligere ægteskab og bliver jo ikke pludselig et mareridt af at I bliver gift. Så egentlig synes jeg det giver bedre mening at han arbejder lidt på den tankegang og at I så bliver gift når han er klar til det.

Og ovenstående er altså ikke for at være fordømmende. I skal selvfølgelig gøre hvad der føles rigtigt for jer. Jeg synes bare det virker lidt mærkeligt.
1
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40586

Re: Er det fesent at få ring på, når man ikke skal giftes?

Indlægaf Akehurst2 » 19. okt 2015, 17:41

Grissebassen skrev:Jeg synes det er super romantisk og fint. Nu afviser du formaliteterne ved et ægteskab, men jeg tænker at man jo godt kan foretage en vielse, som ikke er juridisk gældende. Hvis det stadig er for formel, tænker jeg at det kunne være super fint at holde jeres egen lille hjemmelavede ceremoni uden andre til stede, hvor i siger ja til hinanden, for ligesom at eliminere det der teenage-aspekt.


Jeg må tilstå, at hjemmelavede hemmelige ceremonier virker virkelig teenageragtigt på mig :genert:
1
Grissebassen
Indlæg: 1997
Tilmeldt: 12. aug 2015, 14:42
Kort karma: 163
Likede indlæg: 3425

Re: Er det fesent at få ring på, når man ikke skal giftes?

Indlægaf Grissebassen » 19. okt 2015, 17:48

Akehurst2 skrev:
Grissebassen skrev:Jeg synes det er super romantisk og fint. Nu afviser du formaliteterne ved et ægteskab, men jeg tænker at man jo godt kan foretage en vielse, som ikke er juridisk gældende. Hvis det stadig er for formel, tænker jeg at det kunne være super fint at holde jeres egen lille hjemmelavede ceremoni uden andre til stede, hvor i siger ja til hinanden, for ligesom at eliminere det der teenage-aspekt.


Jeg må tilstå, at hjemmelavede hemmelige ceremonier virker virkelig teenageragtigt på mig :genert:

Ja, så har det jo netop den modsatte effekt af, hvad jeg tænkte det kunne :)
Altså, min ekskæreste gav mig en ring i fødselsdagsgave. Han understregede kraftigt, at det ikke var en forlovelsesring, men at den skulle symbolisere, at jeg var hans. Så der er jo mange måder "at tage ring på".
1
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59513

Re: Er det fesent at få ring på, når man ikke skal giftes?

Indlægaf DetSorteCirkus » 19. okt 2015, 18:00

Det eneste, jeg finder fesent her, er tanken om, at der kun findes én acceptabel måde at binde sig til hinanden på, nemlig den statsautoriserede.
7
Brugeravatar
Flora
Indlæg: 14712
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:21
Kort karma: 688
Likede indlæg: 19042

Re: Er det fesent at få ring på, når man ikke skal giftes?

Indlægaf Flora » 19. okt 2015, 18:12

Jeg synes heller ikke ægteskab er den eneste acceptable måde at binde sig på. Overhovedet. At få et barn sammen, at bo sammen eller ganske enkelt erklære hinanden at man vil hinanden 100 % anser jeg også for helt acceptable måder at binde sig på (acceptabel lyder forkert, for der er jo ikke noget der som sådan er uacceptabelt. Men i mangel af bedre ord..).

Men jeg ser det lidt som AF. Hvis man går med ring uden at være gift, så bliver det lidt som at man "leger" man er gift og det er nok der det lidt teenageagtige kommer ind.
3
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59513

Re: Er det fesent at få ring på, når man ikke skal giftes?

Indlægaf DetSorteCirkus » 19. okt 2015, 18:17

Allmost_Famous skrev:Ahh, det er lidt et stretch. Jeg ser ingen, der skriver, at man kun er bundet til hinanden, hvis man er gift. Men at gå med forlovelses/vielsesring og kalde hinanden mand og kone uden at være gift, er altså det samme som når nyudklækkede HG'er går med hue og kalder sig studenter. Der er intet galt med hverken det ene eller det andet, men det er bare ikke det samme.


Hvis man dermed erklæret går efter at efterligne et ægteskab, så ja, der kan jeg godt se din sammenligning, men hvis man netop ikke er interesseret i at blive gift på den autoriserede måde, er det for mig noget andet. Jeg synes ikke, at ægteskabet som forhold har monopol på hverken udveksling af ringe eller brugen af "mand/kone" om partneren.

Havde argumentet i stedet været, at man regnede med at blive sammen resten af livet, men lige vil holde en dør åben og derfor bilder andre ind, at man er gift, selvom man ikke er det, ville jeg derimod ryste på hovedet.

Når man vælger en alternativ løsning, er det dog, synes jeg, ekstra vigtigt, at man begge to virkelig vil den model, man har besluttet sig for, og der må jeg medgive, at det her mest virker som TS' kærestes ønske.
1
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40586

Re: Er det fesent at få ring på, når man ikke skal giftes?

Indlægaf Akehurst2 » 19. okt 2015, 18:32

DetSorteCirkus skrev:
Hvis man dermed erklæret går efter at efterligne et ægteskab, så ja, der kan jeg godt se din sammenligning, men hvis man netop ikke er interesseret i at blive gift på den autoriserede måde, er det for mig noget andet. Jeg synes ikke, at ægteskabet som forhold har monopol på hverken udveksling af ringe eller brugen af "mand/kone" om partneren.



Næ, ægteskaber har jo ikke monopol på noget - man må kalde sig lige hvad man vil. Og man skader ingen - faktisk er der jo ingen, der behøver at så meget som have en holdning til det (medmindre man som her bliver direkte spurgt).

Men man bruger symboler fra et ritual til noget andet, og det synes jeg helt personligt ligesom med studenterhuerne til ikke-studenter, er - ja, fesent. Find på noget andet, så.
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59513

Re: Er det fesent at få ring på, når man ikke skal giftes?

Indlægaf DetSorteCirkus » 19. okt 2015, 18:39

Akehurst2 skrev:
Næ, ægteskaber har jo ikke monopol på noget - man må kalde sig lige hvad man vil. Og man skader ingen - faktisk er der jo ingen, der behøver at så meget som have en holdning til det (medmindre man som her bliver direkte spurgt).

Men man bruger symboler fra et ritual til noget andet, og det synes jeg helt personligt ligesom med studenterhuerne til ikke-studenter, er - ja, fesent. Find på noget andet, så.


Forskellen på de to eksempler ligger for mig i, at man i TS' tilfælde faktisk gør det samme som ved indgåelse af et ægteskab, nemlig lover hinanden evig troskab, hvilket gør ringen til et oplagt symbol på uendelighed.
For mig er et personligt løfte altså på det følelsesmæssige område præcis så ligestillet med et bryllup, som de fire gymnasiale ungdomsuddanelser er med hinanden.
1
Karkluden
Indlæg: 1684
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:30
Kort karma: 256
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 2441

Re: Er det fesent at få ring på, når man ikke skal giftes?

Indlægaf Karkluden » 19. okt 2015, 19:59

Fru Sunshine skrev:Men altså: der er vel heller ingen, der løber rundt og spørger folk med ringe, om det nu også er en vielsesring.

Det skal du ikke være sikker på. Min kæreste har foræret mig en Spinningring, jeg har ønsket mig længe, fordi den pludseligt var virkelig meget på tilbud, og derfor økonomisk mulig at nå. Jeg er blevet spurgt de første 10 gange de sidste 14 dage, om vi er blevet forlovet eller gift. Sådan i ramme alvor. Og når jeg siger "nej, han var bare sød at give mig en gave", så siger folk fandeme "er du sikker?" :lol:

Til trådens emne:
Det må folk selv om. Personligt ville jeg finde det fjollet og unødvendigt, og jeg synes, det er ligesom HG'ere eller SOSU'er, der kalder sig studenter, og tager en hue på, når de er færdige. Det er ikke bedre at være HHX eller STX end HG eller SOSU, og det er ikke mere værd at gift end ikke at være det. Men for mig personligt hører en ring, man bruger på dén måde til at være forlovet og gift, og jeg ville personligt også føle mig fjollet over at være forlovet mere end maksimalt 2 år før et bryllup.
Men folk er forskellige.
1
Some days I amaze myself. Other days I put the laundry in the oven.
Karkluden
Indlæg: 1684
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:30
Kort karma: 256
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 2441

Re: Er det fesent at få ring på, når man ikke skal giftes?

Indlægaf Karkluden » 19. okt 2015, 20:00

Allmost_Famous skrev:
DetSorteCirkus skrev:
Hvis man dermed erklæret går efter at efterligne et ægteskab, så ja, der kan jeg godt se din sammenligning, men hvis man netop ikke er interesseret i at blive gift på den autoriserede måde, er det for mig noget andet. Jeg synes ikke, at ægteskabet som forhold har monopol på hverken udveksling af ringe eller brugen af "mand/kone" om partneren.

Havde argumentet i stedet været, at man regnede med at blive sammen resten af livet, men lige vil holde en dør åben og derfor bilder andre ind, at man er gift, selvom man ikke er det, ville jeg derimod ryste på hovedet.

Når man vælger en alternativ løsning, er det dog, synes jeg, ekstra vigtigt, at man begge to virkelig vil den model, man har besluttet sig for, og der må jeg medgive, at det her mest virker som TS' kærestes ønske.

Hvis man går med vielsesring og kalder hinanden mand/kone, så er det da netop at efterligne et ægteskab, og så endda med tanke på "signalværdi". Altså har man et ønske om, at man bliver opfattet som ægtefolk, selvom man ikke er det, og ikke har intentioner om nogensinde at blive det. Det ér altså teenageagtigt i min bog.

For min skyld kan man gøre som man vil. Men direkte adspurgt, siger jeg altså min mening. Og en så gennemført efterligning finder jeg altså særdeles teenageagtig.

Det er nemlig netop dét - at man jo gerne vil efterligne noget. Det forstår jeg ikke.
Jeg har en veninde, der har et barn med sin kæreste, og de har været kærester i 12 år eller sådan noget. Det er et aktivt valgt, at de ikke er gift, og de gør meget ud af, at folk ikke skal omtale dem som hinandens ægtefæller, netop fordi de er kærester - ikke gift.
0
Some days I amaze myself. Other days I put the laundry in the oven.

Tilbage til "Forhold og sex"