Er det fesent at få ring på, når man ikke skal giftes?

Her kan du snage løs i dine meddebattørers parforhold eller singleliv, og alt hvad der følger med.
Brugeravatar
lillebjoern
Indlæg: 5395
Tilmeldt: 13. aug 2015, 15:39
Kort karma: 703
Likede indlæg: 10424

Re: Er det fesent at få ring på, når man ikke skal giftes?

Indlægaf lillebjoern » 19. okt 2015, 20:01

Jeg synes ikke det er fesent. Utraditionelt, joh, men det er vel op til personerne selv at afgøre ringenes betydning, ligesom der er mange der gør det på andre områder. Ringene kan jo også være gaver til hinanden, som symboliserer jeres kærlighed til hinanden, ligesom andre gaver kan være det? De behøver ikke have relation til det ægteskabelige i min verden.

Og som Sunshine også påpeger – hvor mange spørger så i realiteten ind til ringenes betydning?
2
If you love something, set it free. Unless it’s a tiger.
:danse:
Akehurst2
Indlæg: 14189
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1266
Likede indlæg: 40748

Re: Er det fesent at få ring på, når man ikke skal giftes?

Indlægaf Akehurst2 » 19. okt 2015, 20:05

DetSorteCirkus skrev:
Forskellen på de to eksempler ligger for mig i, at man i TS' tilfælde faktisk gør det samme som ved indgåelse af et ægteskab, nemlig lover hinanden evig troskab, hvilket gør ringen til et oplagt symbol på uendelighed.
For mig er et personligt løfte altså på det følelsesmæssige område præcis så ligestillet med et bryllup, som de fire gymnasiale ungdomsuddanelser er med hinanden.


For mig vægter det konkrete ansvar, man påtager sig ved ægteskab også ret tungt, og det er også en grund til, at jeg synes det er noget mærkeligt noget at "lege".

Gifter man sig, så handler det ikke kun om løftet om troskab og sammenhold, men også om formel pligt til at forsørge sin ægtefælle, at børn i ægteskabet regnes som mandens, at man kan sidde i uskiftet bo, at man forpligter sig til ikke at disponere over den fælles bolig, alle de ting, der tilsammen ligger i at være gift. For mig er ægteskabet ikke bare et romantisk ritual, det er i allerhøjeste grad også det med ansvaret, ikke kun følelsesmæssigt, men også lovmæssigt.

Og ja, det følelsesmæssige er lige så fint dækket ind ved at man lover hinanden det uden indblanding af hverken verdslige eller religiøse myndigheder, men det er som sagt ikke kun det følelsesmæssige, der tegner ægteskabet for mig.
1
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8941
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1517
Likede indlæg: 25618

Re: Er det fesent at få ring på, når man ikke skal giftes?

Indlægaf Madam Pomfrey » 20. okt 2015, 08:52

Jeg synes det er sjovt som mange her i tråden synes der er så stærk en sammenhæng imellem ringe og ægteskab.

Og det fik mig til at tænke, - jeg har ikke brugt min vielsesring specielt meget det sidste års tid.
En af årsagerne er bl.a. mit job, hvor jeg dels vasker/spritter hænder mange gange dagligt og ringene var til gene, men også ifht. madlavning skulle de af/på gr. hygiejnen. Ligeledes med madlavning hjemme, havearbejde...
Og så får jeg bare indimellem en følelse af "klaustrofobi" på mine fingre når jeg har ringe på.

Og det gør mig jo ikke mindre gift, at jeg ikke går med min dagligt.
0
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Er det fesent at få ring på, når man ikke skal giftes?

Indlægaf Fru Sunshine » 20. okt 2015, 08:54

Jeg har en sød veninde, der er forlovet for fjerde gang.
Kun en af de forlovelser har været med ægteskab for øje.

Hendes lillebror er også lige blevet forlovet, men de skal ikke giftes.

For dem betyder forlovelsen jo bare, at de viser, at de hører sammen. At jeg synes, det er noget underligt noget, er jo ikke deres problem.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Aima
Indlæg: 3595
Tilmeldt: 23. aug 2015, 01:43
Kort karma: 1397
Likede indlæg: 15898

Re: Er det fesent at få ring på, når man ikke skal giftes?

Indlægaf Aima » 20. okt 2015, 08:55

Alternativt er der jo 'the love bracelet', hvor du har smykket og han har 'nøglen'. Sådan et svarer nok i øvrigt også til en mellemstor bryllupsfest i pris :D

image.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Senest rettet af Aima 20. okt 2015, 09:27, rettet i alt 1 gang.
1
I'll stick with hell no's and headphones...
Brugeravatar
Aima
Indlæg: 3595
Tilmeldt: 23. aug 2015, 01:43
Kort karma: 1397
Likede indlæg: 15898

Re: Er det fesent at få ring på, når man ikke skal giftes?

Indlægaf Aima » 20. okt 2015, 09:03

DD_81 skrev:Jeg synes det er sjovt som mange her i tråden synes der er så stærk en sammenhæng imellem ringe og ægteskab.

Og det fik mig til at tænke, - jeg har ikke brugt min vielsesring specielt meget det sidste års tid.
En af årsagerne er bl.a. mit job, hvor jeg dels vasker/spritter hænder mange gange dagligt og ringene var til gene, men også ifht. madlavning skulle de af/på gr. hygiejnen. Ligeledes med madlavning hjemme, havearbejde...
Og så får jeg bare indimellem en følelse af "klaustrofobi" på mine fingre når jeg har ringe på.

Og det gør mig jo ikke mindre gift, at jeg ikke går med min dagligt.


Nej, og på samme måde kan man jo argumentere med, at det heller ikke er mindre jul hos mig, fordi jeg ikke har noget juletræ. Derfor tror jeg stadig flertallet vil forbinde et pyntet grantræ midt i stuen med jul, også selvom kalenderen siger oktober og vi insisterer på, det udelukkende er for hyggens skyld. :)
3
I'll stick with hell no's and headphones...
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8941
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1517
Likede indlæg: 25618

Re: Er det fesent at få ring på, når man ikke skal giftes?

Indlægaf Madam Pomfrey » 20. okt 2015, 09:09

Aima skrev:
DD_81 skrev:Jeg synes det er sjovt som mange her i tråden synes der er så stærk en sammenhæng imellem ringe og ægteskab.

Og det fik mig til at tænke, - jeg har ikke brugt min vielsesring specielt meget det sidste års tid.
En af årsagerne er bl.a. mit job, hvor jeg dels vasker/spritter hænder mange gange dagligt og ringene var til gene, men også ifht. madlavning skulle de af/på gr. hygiejnen. Ligeledes med madlavning hjemme, havearbejde...
Og så får jeg bare indimellem en følelse af "klaustrofobi" på mine fingre når jeg har ringe på.

Og det gør mig jo ikke mindre gift, at jeg ikke går med min dagligt.


Nej, og på samme måde kan man jo argumentere med, at det heller ikke er mindre jul hos mig, fordi jeg ikke har noget juletræ. Derfor tror jeg stadig flertallet vil forbinde et pyntet grantræ midt i stuen med jul, også selvom kalenderen siger oktober og vi insisterer på, det udelukkende er for hyggens skyld. :)


Men der er da også mange nogle der holder "jul i juli" - og dem om det ;)
0
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Akehurst2
Indlæg: 14189
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1266
Likede indlæg: 40748

Re: Er det fesent at få ring på, når man ikke skal giftes?

Indlægaf Akehurst2 » 20. okt 2015, 09:11

Aima skrev:Alternativt er der jo 'the love brachelet', hvor du har smykket og han har 'nøglen'. Sådan et svarer nok i øvrigt også til en mellemstor bryllupsfest i pris :D

image.jpg


Stemmer klart for armbåndet! Det er så fint og fyldt med symbolik :love:

Hvis manden også gerne vil have et symbolsk smykke skal det dog nok være et andet.
1
Brugeravatar
Aima
Indlæg: 3595
Tilmeldt: 23. aug 2015, 01:43
Kort karma: 1397
Likede indlæg: 15898

Re: Er det fesent at få ring på, når man ikke skal giftes?

Indlægaf Aima » 20. okt 2015, 09:24

DD_81 skrev:Men der er da også mange nogle der holder "jul i juli" - og dem om det ;)

Mange er så vist et definitionsspørgsmål, tror jeg, og desuden er det vist også mest som en gimmick og ikke en seriøs og kulturel ting, men ja, det er jeg klar over, og det var ikke konceptet, jeg kommenterede. Det var derimod det, at du satte spørgsmålstegn ved selve symbolikken og associationen mellem ringe og forlovelse/bryllup og din personlige redegørelsen for, hvorfor de to ting ikke nødvendigvis hænger sammen.
DD_81 skrev:Jeg synes det er sjovt som mange her i tråden synes der er så stærk en sammenhæng imellem ringe og ægteskab

Min pointe var blot, at man sagtens kan bestemme sig for, at man gør tingene anderledes og tilfører dem en subjektiv og ny symbolik, men at det jo ikke ændrer på den objektive og generelle symbolik og association, som jo i det her tilfælde med TS' egne ord, har væsentlig betydning :)
0
I'll stick with hell no's and headphones...
Brugeravatar
Aima
Indlæg: 3595
Tilmeldt: 23. aug 2015, 01:43
Kort karma: 1397
Likede indlæg: 15898

Re: Er det fesent at få ring på, når man ikke skal giftes?

Indlægaf Aima » 20. okt 2015, 09:26

Akehurst2 skrev:
Aima skrev:Alternativt er der jo 'the love brachelet', hvor du har smykket og han har 'nøglen'. Sådan et svarer nok i øvrigt også til en mellemstor bryllupsfest i pris :D

image.jpg


Stemmer klart for armbåndet! Det er så fint og fyldt med symbolik :love:

Hvis manden også gerne vil have et symbolsk smykke skal det dog nok være et andet.


Manden får jo skruetrækkeren. Han kan få den i en kæde og hænge den om halsen, så :D

Jeg stemmer også for armbåndet, KitKat!
1
I'll stick with hell no's and headphones...
Brugeravatar
Flora
Indlæg: 14724
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:21
Kort karma: 688
Likede indlæg: 19077

Re: Er det fesent at få ring på, når man ikke skal giftes?

Indlægaf Flora » 20. okt 2015, 09:39

Altså jeg synes heller ikke I skal lade jer diktere af hvad andre mener. Hvis i selv synes det er en fin idé med de ringe, så skal I da bare gøre det. Så kommer der muligvis undrende spørgsmål i starten, men folk vænner sig jo til det og så er det bare sådan det er.

Men hvis I beslutter jer for at gøre noget andet, så synes jeg det viste armbånd er en fin ide. Ellers er der jo også sådan et brækket hjerte her, hvor man har halvdelen hver i en kæde. Måske det kunne bruges?

Billede
0
Brugeravatar
icelady
Moderator
Indlæg: 16251
Tilmeldt: 12. aug 2015, 06:56
Kort karma: 1069
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 32473

Re: Er det fesent at få ring på, når man ikke skal giftes?

Indlægaf icelady » 20. okt 2015, 09:40

Det vigtigste må vel være, hvordan jeres familie og venner ville reagere på det?

At fremmede synes det er fesent er i min optik ikke en god grund til at aflyse det.
2
....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21958
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59560

Re: Er det fesent at få ring på, når man ikke skal giftes?

Indlægaf DetSorteCirkus » 20. okt 2015, 09:43

Aima skrev:in pointe var blot, at man sagtens kan bestemme sig for, at man gør tingene anderledes og tilfører dem en subjektiv og ny symbolik, men at det jo ikke ændrer på den objektive og generelle symbolik og association, som jo i det her tilfælde med TS' egne ord, har væsentlig betydning :)


Det er jeg helt enig i.
Hvis man ikke er interesseret i at forklare og finder det irriterende at blive misforstået, skal man ikke vælge symboler, der er så tæt knyttet til noget andet. Det er ikke i ond mening, at de fleste får associationer til ægteskab. Det ville jeg helt sikkert også gøre, selvom jeg ikke finder TS' oprindelige ide fesen.
0
Brugeravatar
Aima
Indlæg: 3595
Tilmeldt: 23. aug 2015, 01:43
Kort karma: 1397
Likede indlæg: 15898

Re: Er det fesent at få ring på, når man ikke skal giftes?

Indlægaf Aima » 20. okt 2015, 10:26

DetSorteCirkus skrev:
Aima skrev:in pointe var blot, at man sagtens kan bestemme sig for, at man gør tingene anderledes og tilfører dem en subjektiv og ny symbolik, men at det jo ikke ændrer på den objektive og generelle symbolik og association, som jo i det her tilfælde med TS' egne ord, har væsentlig betydning :)


Det er jeg helt enig i.
Hvis man ikke er interesseret i at forklare og finder det irriterende at blive misforstået, skal man ikke vælge symboler, der er så tæt knyttet til noget andet. Det er ikke i ond mening, at de fleste får associationer til ægteskab. Det ville jeg helt sikkert også gøre, selvom jeg ikke finder TS' oprindelige ide fesen.


Præcis. Og altså, det er i øvrigt ikke fordi jeg ikke er med på den der meget fine tankegang om at "Folk skal jo gøre helt som de vil, også selvom jeg og titusinde andre mennesker ville synes det var besynderligt/forkert/fesent/upassende/whatever", det er jo klart det korrekte og idealistiske svar, men TS skriver jo bare ret ærligt, at hun ikke er ligeglad med, hvad andre folk tænker, hvilket jeg i øvrigt virkelig godt kan forstå. Det er så nemt at være kold i røven i teorien, i praksis er det bare ofte noget andet, er min erfaring. Det er lidt a la den der "Nå, du er blevet klippet? Altså, det er jo slet ikke min kop te, men bare du selv er glad for det :)"

Naturligvis er ens egne ønsker vigtigst, men jeg synes egentlig det er okay at anerkende at den mere generelle opfattelse også kan have betydning, og at det er ok.
0
I'll stick with hell no's and headphones...
Brugeravatar
Aima
Indlæg: 3595
Tilmeldt: 23. aug 2015, 01:43
Kort karma: 1397
Likede indlæg: 15898

Re: Er det fesent at få ring på, når man ikke skal giftes?

Indlægaf Aima » 20. okt 2015, 11:19

^ Jeg har det omvendt. Småtingene rager mig mindst, hvorimod de større, personlige valg, som i sagens natur også kan tillægges en større identifikationsmæssig værdi, vægter højere. Det ville gå mig mere på, hvis jeg konverterede til Islam og folk anfægtede dét, end hvis jeg fik nye sko, og nogen syntes, de var grimme. Jo større og mere betydningsfuldt mit valg er, des mere peger det også på mit personlige jeg, derfor er det også proportionelt følsomt for mig. For at perspektivere til noget helt personligt fra mit eget liv, rammer det mig også mere, når folk anfægter mit valg om, at jeg ikke skal have børn, end det rammer mig, når de siger, de ikke forstår, jeg har klippet mit lange hår af. Uanset er valget jo mit, og uanset føler jeg manglende anerkendelse, når folk, medmindre de er direkte adspurgt, begynder at forholde sig kritisk på mine vegne. Håret kan jeg trække på skuldrene af, men fravalget af børn er så big of a deal, at det, i mine øjne, kammer over i decideret respektløshed, når nogen begynder at anfægte og profetere og stille sig kritisk i forhold til min egen dømmeevne.

Nå, blabla, jeg ved godt, jeg ikke behøvede den der redegørelse, men jeg synes, hele snakken om det personlige valg og betydningen af andres opfattelse, er ret spændende. :)

Mit udgangspunkt var egentlig bare det der med, at uanset hvor ligeglad man selv er, og også synes TS bør være, så er hun det ikke, og dét skal anerkendes, for det er ok ikke at være ligeglad, synes jeg :)
1
I'll stick with hell no's and headphones...

Tilbage til "Forhold og sex"