Den store juletråd 2015

Er du faret vild i planlægningen af din fest, eller er du bare vild med påske? Så skal du kigge herinde.
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 12998
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1556
Likede indlæg: 21756

Re: Den store juletråd 2015

Indlægaf Pandesteg » 20. okt 2015, 10:41

Whoosh skrev:Har I planlagt hvad I vil bage?

Det eneste jeg ligger fast på er fedtebrød.
Og så mangler jeg en god opskrift på klejner.

Jeg lavede en rigtig god portion for nogle år siden, og jeg er bare så ærgerligt over at jeg ikke gemte den.
De var store og lidt svampede i det.

Og så er jeg på jagt efter en dej, der egner sig til stempler, altså en der ikke flyder for meget ud. Og smager godt!


Jeg laver altid dem her: http://www.arla.dk/opskrifter/klejner/ De smager præcis som jeg husker det fra min barndom :lun:

Edit: Og ud over det bager jeg nok nogle pebernødder som jeg plejer, men tror ikke jeg gider lave brunkager i år. Vil hellere bruge tiden på at lave lidt forskelligt konfekt/guf.
1
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Brugeravatar
Maoam
Indlæg: 1454
Tilmeldt: 28. sep 2015, 10:26
Kort karma: 111
Likede indlæg: 3374

Re: Den store juletråd 2015

Indlægaf Maoam » 20. okt 2015, 13:07

Jeg har allerede bagt de første honningkager.Laver nok en portion mere. Derudover regner jeg med at lave pebernødder, brunkager, gingernuts og måske klejner. Jeg elsker julesmåkager.
0
Love, love, peace, peace :pompom:
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8895
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25488

Re: Den store juletråd 2015

Indlægaf Madam Pomfrey » 20. okt 2015, 14:13

Maoam skrev:Jeg har allerede bagt de første honningkager.Laver nok en portion mere. Derudover regner jeg med at lave pebernødder, brunkager, gingernuts og måske klejner. Jeg elsker julesmåkager.



har du en god opskrift på honningkagerne?
0
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
Kattefjæs
Indlæg: 2540
Tilmeldt: 29. aug 2015, 15:06
Kort karma: 360
Geografisk sted: London
Likede indlæg: 6387

Re: Den store juletråd 2015

Indlægaf Kattefjæs » 20. okt 2015, 14:18

Jabi skrev:Mht. Julegaver. Har i så oplevet at nogen nærmest har lavet en bestilling i form af kun et ønske og så nægte at komme med flere ønsker når man har bedt om lidt valgmuligheder og hvis ja, hvad har i så gjort ved det??


Jep, den kender jeg godt...

Min søster kan godt være ret træls med sådan noget. Hun ønsker sig altid kun dyre ting (ikke nødvendigvis vanvittigt dyre, men for dyre for os, og det ved hun godt) som skal være noget meget specifikt og altid kun sådan noget som kan fås i specialbutikker som ligger langt væk - eller noget hvor man skal have bil og trailer til rådighed før det kan lade sig gøre, hvilket vi ikke har.

Sjovt nok er hun selv på røven og hvert år siger jeg at hun ikke behøver at give mig gaver. Det mener jeg virkelig, for jeg ønsker mig sjældent noget. Det insisterer hun så alligevel på, og det er også helt fint. De sidste par år har hun så lavet spiselige gaver til mig, og det har da været rigtig lækkert, men hendes gaver repræsenterer ikke en værdi som står mål med de ting som hun selv ønsker sig/beder om. Det er ikke fordi at det skal være noget-for-noget på den måde, og jeg har været rigtig glad for at hun har lavet noget lækkert til mig, men når man ved at resten af familien er lige så meget på røven som én selv, så er det altså lidt flabet opførsel at smide besværlige ønsker til 500kr.+ på sin ønskeseddel.

En af mine bekendte var til fødselsdag for en 16-årig for nylig, og hun havde afleveret en ønskeseddel med to ting på: et halstørklæde til lige over 2500kr. og ellers penge så hun selv kunne spare sammen og købe halstørklædet. Argh... :stoned:
1
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Den store juletråd 2015

Indlægaf Fru Sunshine » 20. okt 2015, 14:37

Min tidligere svigerinde (som jeg faktisk ret godt kunne lide på alle andre områder) sendte altid en alenlang ønskeseddel for både sig selv, sin mand og deres børn. Stort set ingen af gaverne var til at betale - vi taler om Milassmykker og rejser til Cypern i 14 dage for hele hendes familie med All Inclusive.
Det var helt latterligt, for deres egne gaver lå i 100-kroners omegnen, hvilket er fint for mig, men så må man jo godt selv sætte forventningerne en smule ned.
1
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Thestral
Indlæg: 2772
Tilmeldt: 11. aug 2015, 07:15
Kort karma: 432
Likede indlæg: 3056

Re: Den store juletråd 2015

Indlægaf Thestral » 20. okt 2015, 15:06

Det er min mor der ønsker sig en bog og ikke noget andet. Jeg har set på den og den er ok billig så det er ikke prisen. Det er bare mere princippet i at hun ikke ønsker sig noget andet end den bog. Det irriterer mig at det mere minder om en bestilling end et ønske. Altså en to-tre ting skulle da nok være til at finde på men nej. Det skal være den der bog :rulle:

Overvejer et gavekort fra Inspiration bare for at være på tværs. Noget som ikke kan byttes
0
Jeg har nået den alder,
hvor jeg ved, hvad der er værd at vide
og på en god dag kan jeg også huske noget af det..
Brugeravatar
Maoam
Indlæg: 1454
Tilmeldt: 28. sep 2015, 10:26
Kort karma: 111
Likede indlæg: 3374

Re: Den store juletråd 2015

Indlægaf Maoam » 20. okt 2015, 16:19

DD_81 skrev:
Maoam skrev:Jeg har allerede bagt de første honningkager.Laver nok en portion mere. Derudover regner jeg med at lave pebernødder, brunkager, gingernuts og måske klejner. Jeg elsker julesmåkager.



har du en god opskrift på honningkagerne?


Jeg bruger den her http://www.anneheinze.dk/tag/bl%C3%B8de-honningkager/
2
Love, love, peace, peace :pompom:
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Den store juletråd 2015

Indlægaf Fru Sunshine » 20. okt 2015, 19:57

Hvad er gingernuts?
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8895
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25488

Re: Den store juletråd 2015

Indlægaf Madam Pomfrey » 20. okt 2015, 20:01

Fru Sunshine skrev:Hvad er gingernuts?


ingefær nødder - måske noget ala pebernød...?
0
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8895
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25488

Re: Den store juletråd 2015

Indlægaf Madam Pomfrey » 20. okt 2015, 20:02

Jabi skrev:Det er min mor der ønsker sig en bog og ikke noget andet. Jeg har set på den og den er ok billig så det er ikke prisen. Det er bare mere princippet i at hun ikke ønsker sig noget andet end den bog. Det irriterer mig at det mere minder om en bestilling end et ønske. Altså en to-tre ting skulle da nok være til at finde på men nej. Det skal være den der bog :rulle:

Overvejer et gavekort fra Inspiration bare for at være på tværs. Noget som ikke kan byttes



Altså min mor ønsker sig nærmest aldrig noget som helst... Sidste år ønskede hun sig gode skuresvampe :stoned: og i år til sin fødseldag ønskede hun sig en lagkage af mig - og det fik hun så.
Men hun bliver glad for alt man køber/laver, og der er ingen bestilling over det, bare total uopfindsomhed/jeg har hvad jeg har brug for problematik :-P
3
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Den store juletråd 2015

Indlægaf Wizzze » 20. okt 2015, 20:17

DD_81 skrev:
Jabi skrev:Det er min mor der ønsker sig en bog og ikke noget andet. Jeg har set på den og den er ok billig så det er ikke prisen. Det er bare mere princippet i at hun ikke ønsker sig noget andet end den bog. Det irriterer mig at det mere minder om en bestilling end et ønske. Altså en to-tre ting skulle da nok være til at finde på men nej. Det skal være den der bog :rulle:

Overvejer et gavekort fra Inspiration bare for at være på tværs. Noget som ikke kan byttes



Altså min mor ønsker sig nærmest aldrig noget som helst... Sidste år ønskede hun sig gode skuresvampe :stoned: og i år til sin fødseldag ønskede hun sig en lagkage af mig - og det fik hun så.
Men hun bliver glad for alt man køber/laver, og der er ingen bestilling over det, bare total uopfindsomhed/jeg har hvad jeg har brug for problematik :-P


Det passer også på mine forældre (og på mig :genert:) jeg ville elske en lang ønskeseddel, men jeg er lykkelig for bare at få eet ønske, ellers er det altid "jeg ønsker mig ikke noget, vi mangler jo ingen ting" og i den dur. Heldigvis er min mor nogenlunde nem, for hun elsker duftevand, lys og stager, blomster og vase osv. så man kan altid finde noget, hun bliver glad for, men min far er et evigt problem, for han køber bare hvad han ønsker/mangler, når han ønsker/mangler det. Gad vide hvor jeg har det fra? :gruble: :lol:
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Anne Droid
Indlæg: 2145
Tilmeldt: 28. sep 2015, 07:28
Kort karma: 125
Likede indlæg: 4979

Re: Den store juletråd 2015

Indlægaf Anne Droid » 20. okt 2015, 20:19

Jabi skrev:Det er min mor der ønsker sig en bog og ikke noget andet. Jeg har set på den og den er ok billig så det er ikke prisen. Det er bare mere princippet i at hun ikke ønsker sig noget andet end den bog. Det irriterer mig at det mere minder om en bestilling end et ønske. Altså en to-tre ting skulle da nok være til at finde på men nej. Det skal være den der bog :rulle:

Overvejer et gavekort fra Inspiration bare for at være på tværs. Noget som ikke kan byttes


Min svigerinde er storslem. Hun deler ønskesedler op, så samme ønsker ikke kommer til mere end et par stykker.
For et par år siden fik jeg min mindste nieces ønskeseddel. Pigen var 6 og der var ET ønske på den del af ønskesedlen jeg fik. En pyjamas. Det fik hun.
Hendes mor og far fik at vide, at næste gang ville pigen få en hest. Det er hendes højeste ønske (og står af flere grunde ikke på ønskesedlen). Nu får jeg ønskesedler med mindst tre ting på :jule:
2
Klimatosse
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59513

Re: Den store juletråd 2015

Indlægaf DetSorteCirkus » 20. okt 2015, 20:25

Det er en stående joke, at min mors ønskeseddel altid ser sådan her ud:

- God bog
- Spændende film
- Flot tøj
- [noget fra Royal Copenhagen]
4
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Den store juletråd 2015

Indlægaf Fru Sunshine » 20. okt 2015, 20:27

DD_81 skrev:
Fru Sunshine skrev:Hvad er gingernuts?


ingefær nødder - måske noget ala pebernød...?

Det lyder sandsynligt. Jeg ville gerne se opskriften. Jeg elsker ingefær.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8895
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25488

Re: Den store juletråd 2015

Indlægaf Madam Pomfrey » 20. okt 2015, 20:32

Fru Sunshine skrev:
DD_81 skrev:
Fru Sunshine skrev:Hvad er gingernuts?


ingefær nødder - måske noget ala pebernød...?

Det lyder sandsynligt. Jeg ville gerne se opskriften. Jeg elsker ingefær.



Der er da ingefær i en del af de klassiske småkager, så vidt jeg husker også i pebernødder. Og krydderierne kan man trods alt selv skrue på :)
Så måske du skal forsøge dig med ingefær småkager i år :D

- at jeg så ikke forstår du gider spise noget der smager af sæbe er en helt anden sag ;)
1
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."

Tilbage til "Fest og bryllup"