Hvorfor - hvorfor ikke? Om at vælge bopæl...

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9488
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 787
Likede indlæg: 7809

Hvorfor - hvorfor ikke? Om at vælge bopæl...

Indlægaf Sophies-mor » 21. okt 2015, 15:22

@Patrick...

Jeg kunne ikke lige finde et "geografi" forum, så derfor blev det denne, da jeg tænker at valg af bopæl i dén grad influerer på alle forhold i ens liv.
Bare tænk på ny læge, ny tandlæge, skoleflytning, frisører, indkøbsrutiner osv. osv.
Tænker ikke kun på mit liv, men også min datters.

Kan nogle fortælle mig om fordele og ulemper ved at bo i Københavns området??

Ja, jeg ved godt, at det for nogle er et begrænset område og for andre dækker helt ud i nærheden af Vest for Slagelse, men altså...
For mig er Kbhv andet og mere end "broerne", men samtidig også et stort område, der indeholder en masse godt og skidt.

Hvis jeg nogensinde havner i Kbh bliver det sandsynligvis kun min datter og jeg, da mit ægteskab er "kritisk".

Men, kan man have sin cykel i fred?
Hvilke skoler er gode, med stort fokus på anti-mobning og gode sociale relationer i klassen?
Hvor "bør" man bo og ikke bo? Og hvad er priserne?
Kan man overleve at cykle i Kbh, uden at blive høvlet ned? Af andre cyklister/ div. biler.
Hvor går "man" til fritidsaktiviteter osv.? Ja i klubber :stoned: :D
Er det til at undgå stoffer osv.?

Jeg synes jo kun, at jeg har hørt om trælse ting, men altså - familier overlever jo og får sunde og raske børn - selv i København, så hvis jeg havner derinde, så kan jeg jo også få min datter godt på vej :blush:
Men at bo på xvej og få stjålet 20 cykler om året, at min datter ikke kan gå alene pga. stofmisbrugere osv, hvis det kan undgås ved at flytte 100 meter mod øst/ vest eller whatever, ville jo være træls.

og undskyld, hvis jeg træder Københavnere over tæerne, det er IKKE min agt :)
0
Hæklerier på hjernen :cool:
Brugeravatar
lillebjoern
Indlæg: 5380
Tilmeldt: 13. aug 2015, 15:39
Kort karma: 698
Likede indlæg: 10394

Re: Hvorfor - hvorfor ikke? Om at vælge bopæl...

Indlægaf lillebjoern » 21. okt 2015, 16:30

Altså, København er jo en meget varieret bydel, må man sige. Der er meget diversitet i de forskellige bydele, og det kan jeg egentlig godt lide. Jeg er vokset op her, så for mig er det skønt at alle ting er tæt på, og det må vel også sige at være en af de største fordele ved at bo i en hovedstad. Udbuddet af ting er bare meget større her, både på aktivitets, jobs- og boligfronten.

For lige at svare bare nogenlunde kort på dine konkrete spørgsmål:

Men, kan man have sin cykel i fred?
Det ærlige svar er egentlig nej, synes jeg. Jeg har fået stjålet så mange cykler gennem mit liv at det ikke kan tælles på to hænder længere, tror jeg. Og dét selvom de er låst godt fast. Så nu er jeg gået over til cykler, der ikke koster mere end 1000,-, og så bare acceptere at de nok ikke holder hele livet. Men gode tips er fx ikke at stille dem på store åbne pladser eller på stationer – det kan godt betale sig at stille dem lidt væk derfra. Og så ind i gården, hvis byggeriet har sådan en.

Hvilke skoler er gode, med stort fokus på anti-mobning og gode sociale relationer i klassen?
Der er så mange skoler i København at det er svært at vurdere. Det er jo meget forskelligt fra skole til skole, men hvis privatskole er en mulighed, ville jeg nok gå efter det. Jeg har aldrig selv gået på en, men kender til utroligt mange der har, og det ville jeg nok også overveje til mit eget barn, hvis jeg blev boende her. Ikke at der er noget galt med folkeskolerne, jeg havde det fantastisk på min folkeskole, men jeg tror at der er størst sikkerhed sådan læringsmæssigt ved en privatskole (so shoot me :-D )

Hvor "bør" man bo og ikke bo? Og hvad er priserne?
Øhbøh. Jeg synes ikke rigtig der er nogen steder, man bør eller ikke bør bo. Altså, sådan, der er selvfølgelig ghettoområderne som jeg ville undgå, og så ville jeg sådan helt ud fra mine egne erfaringer også undgå områder som Amager, Brøndby, Ishøj og Hvidovre, men det er bare fordi jeg har dårlige erfaringer derfra. Broerne synes jeg allesammen er fantastiske og har hver deres charme - der er selvfølgelig minusser ved alt, men sådan generelt kan man godt finde rigtig gode boliger på alle broerne. Mht. pris så er det jo dyrt, hvis det skal være København-København. Hus er ret udelukket, medmindre man vil bo på Amager, der er de vist okay rimelige, og lejligheder er ret svære at få fat på til en ordentlig pris for tiden. Men ligeså snart man kommer ud fra zone 2 er det ret rimeligt og ikke umuligt at støve noget op, synes jeg.

Kan man overleve at cykle i Kbh, uden at blive høvlet ned? Af andre cyklister/ div. biler.
Ork, ja, man skal bare være lidt hurtig i reaktionerne :-D Ej, jeg tror det bliver blæst ret meget op. Jo, der er MANGE cyklister, og jo, der er også rigtig mange der kører skidt, men hvis man selv sørger for at køre ordentligt og køre med cykelhjelm, så ville jeg ikke tænke mere over det. Man skal bare være vågen på cykelstien.

Hvor går "man" til fritidsaktiviteter osv.? Ja i klubber :stoned: :D
Overalt. Der er virkelig mange fritidstilbud, og mange forskellige af slagsen... Alm. fritidsklubber, dyreklubber, sportsklubber, alt... Og skolerne har som regel altid et samarbejde med et eller flere fritidstilbud, så børnene kan have relationer udenfor klassen også (eller danne nye relationer andre steder). Det er charmen ved København - jeg gik selv til sport andre steder end hos dem fra min klasse og udviklede nye venskaber dér. Der er tonsvis af muligheder hvis man bare kigger efter :)

Er det til at undgå stoffer osv.?
Ja! Det er det altså. Jeg har boet her hele mit liv, og de eneste gange jeg er stødt på stoffer, er i rendestenene på Istedgade (i form af brugte kanyler). Det er altså ikke noget at være bange for... :)

Nå, nu blev det lidt langt alligevel, og måske ikke så konstruktivt, siden jeg ikke rigtig får svaret på noget konkret. :-D Men det er fordi at København er så alsidig, og du kan finde lidt af det hele over det hele, hvis man kan sige det sådan. Og jeg ville på ingen måde være utryg ved at lade mine børn vokse op i København - tværtimod, så synes jeg det har givet mig mange muligheder, som jeg aldrig ville have haft, hvis jeg var vokset op i provinsen.
3
If you love something, set it free. Unless it’s a tiger.
:danse:
Brugeravatar
Panton
Indlæg: 4496
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:50
Kort karma: 941
Likede indlæg: 4728

Re: Hvorfor - hvorfor ikke? Om at vælge bopæl...

Indlægaf Panton » 21. okt 2015, 16:36

^^
det er mega svært at svare på dine spørgsmål, for det er meget subjektivt.

det er skønt og lækkert at bo i kbh og nej du kan ikke have din cykel i fred hvis du ikke tænker dig om. Dertil, så skal man sørge for at låse den fast til noget, have en god lås og ikke lade den flyde på gaden hvis der er en gård.

Ang. priserne, det er ret dyrt at bo i kbh, lejebolig medmindre det er i boligselskab eller fordi du kender nogen, så skal man være yderst heldig. Købe bolig, også dyrt og der er rift om dem. Man skal være hurtig og man får ikke meget for pengene.

Gode skoler, tja, det handler mere om den enkelte klasse, og forældre sammen sætningen, for er den i top, så er der trivsel uanset hvad. Jeg tror de fleste skoler har en holdning til mobning. Igen, nogle kvarter er mere hårde end andre.

Selvfølgelig kan man overleve på cykel, det gør vi andre da. Det handler meget om igen, at tænke sig om og køre pænt. Min søn har selv cyklet rundt i kbh siden han var 7 og han er nu 10 . Han har lært at færdes i trafikken og holder aldrig på ret, behøver ikke ligge i overhalingsbanen og kører ikke over for rødt fordi dem foran gør. Det handler om at man indordner sig, der er travlt på cykelstien, men det fungere virkelig godt det meste af tiden.

Man går til aktiviteter alle mulige steder, der er mange tilbud og mange forskellige steder så det kan tilgodeses mht hvad der passer een bedst.

Man kan aldrig undgå stoffer, der igen, dialogen med sit barn er vejen frem. Mit barn går i skole lige foran Christiania og han møder og ser mange ting og skal forholde sig til meget. Det kan han sagtens, og selvom han ved der er masser af hash lige 50M fra klassen, så ved han da godt at det skal han holde sig fra. Han kan jo kigge på de folk han ser nogen gange ligge på gaden når han cykler i skole og dem vil han ikke være som. Så stoffer er i hvert et hjørne, det handler bare om at være stærk og ikke lade sig presse.

Du træder ikke nogen over tæerne, og kom du bare til hovedstaden, her er virkelig mange tilbud og dejligt at bo.
1
You Think you’re in shape, until you try boxing// Tough times don't last, tough people do

Winners never quit
Quitters never win
Brugeravatar
HappyPaww
Indlæg: 5624
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15465

Re: Hvorfor - hvorfor ikke? Om at vælge bopæl...

Indlægaf HappyPaww » 21. okt 2015, 17:08

Prøv at tjek Ørestad ud :) 10 minutter fra Kongens Nytorv, stort fokus på børnefamilier og nye moderne skoler, praktisk talt ingen "sociale tilfælde", deriblandt stoffer.
Vi har ikke oplevet cykeltyverier (tror der hovedsageligt gås efter ladcykler), og der er lækre grønne områder.
Eneste ulempe er at parkering og husleje er dyr..
1
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59511

Re: Hvorfor - hvorfor ikke? Om at vælge bopæl...

Indlægaf DetSorteCirkus » 21. okt 2015, 17:11

I denne sammenhæng er København og omegn så stor, at det sandsynligvis vil give mere mening, at du skriver, hvad du lægger vægt på af gode ting, hvorefter folk kan foreslå dig konkrete områder, bydele og kvarterer :)
3
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8894
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25487

Re: Hvorfor - hvorfor ikke? Om at vælge bopæl...

Indlægaf Madam Pomfrey » 21. okt 2015, 17:22

Den indre del af København er særdeles vanskelig, og også ofte ret pebret, at anskaffe sig en bolig, med mindre du overvejer ejerbolig - hvilket også er DYRT! Andel er dog en overvejelse værd, der er mange foreninger med rimelige priser på både andelsleje og pris på bolig.

Ellers vil jeg sige at du bør overveje kommunerne i udkanten af storkøbenhavn!
Der kan nævnes
Ishøj, vallensbæk, Høje Taastrup/Taastrup, Glostup, Albertslund, Brøndby, Rødovre, Hvidovre, Skovlunde, Gladsaxe, Ballerup,... yadayadayada.
Fælles for alle byerne er nok at de alle i en eller anden grad har deres andel af borgere med sociale problemer, og disse bor typisk i lejebolig kvartererne.
Alle byerne har S-togs station, inden for forholdsvis kort afstand, og med S-tog kommer man nemt og hurtigt ind mod københavn hvis det er der man har job. Så vidt jeg husker er du inden for SOSU faget? og der findes der jo job ALLE steder nærmest.

Jeg kender personligt til Ishøj, hvor vi har boet i 12 år. Vi har boet i ejerkvarter, og oplevede aldrig nogensinde noget der gjorde os usikre. Vi kender folk i alle de sociale boligområder, og de var heller ikke hverken kede af eller utrygge ved disse områder, eneste anker var egentligt kvaliteten af byggerierne (klassisk 70'er stil...) og de renoveringer der har pågået inden for de seneste år, med gener for lejerne til følge (f.x. toilet og badevogn neden for opgangen)
Skolerne er så som så, og egentligt tænker jeg at det er klasselærere og klasse som helhed der afgører om man har en god skole, og ikke hele skolen som sådan.

Ifht. bolig så har mange af de nævnte kommuner anvisningsret til lejeboligerne, og man kan derfor søge direkte på deres hjemmesider.
3
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9488
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 787
Likede indlæg: 7809

Re: Hvorfor - hvorfor ikke? Om at vælge bopæl...

Indlægaf Sophies-mor » 21. okt 2015, 17:26

Tusind tak for, at I ikke høvler mig ned :blush:
:kys:

Jamen, det er stadig så abstrakt, især fordi job osv. ikke er fastlagt.
Og igen, når det er abstrakt, er det svært.
Men sikker bopæl, skolevej og grønne områder uden kanyler osv., er vigtige.
Liv og varierede tilbud ligeledes. Min datter går til karate, så en god klub, privatskole (hvis jeg på nogen måde kan få råd) og en fitness-klub/ danseskole til mig.
:gruble:

Så i worst case havner jeg i Nakskov eller lignende :D
0
Hæklerier på hjernen :cool:
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59511

Re: Hvorfor - hvorfor ikke? Om at vælge bopæl...

Indlægaf DetSorteCirkus » 21. okt 2015, 17:31

Det med stoffer kommer i øvrigt meget an på, hvad der præcist tænkes på.

Jeg har en veninde, der bor på en sidegade til Istedgade, og det er ikke, fordi de ligefrem går og falder over sprøjter og tilbud om stoffer eller ikke er trygge ved at færdes i kvarteret med deres små børn, men hverken en opvækst her eller noget andet sted kan forhindre unge i senere selv at opsøge miljøer med stoffer, om det så er lig med snuskede hashklubber eller fancy diskoteker med kokainsnifferi på toilettet.

København byder fx. på et bredt spektrum af gymnasier, og det er meget almindeligt til dels at vælge, hvor man vil søge ind, ud fra hvilken slags ungdomsliv, man fører. Jeg gad ikke gå på gymnasium i forstaden, selvom det lå tættere på mit hjem, og kom på den måde ind i et andet miljø end det, jeg havde kendt til fra folkeskolen. Ikke at det førte mig ud på et skråplan eller tættere på/længere væk fra stoffer; det er mere for at sige, at det er meget almindeligt for unge mennesker at færdes over hele byen, uanset hvor de bor og er vokset op.
1
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9488
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 787
Likede indlæg: 7809

Re: Hvorfor - hvorfor ikke? Om at vælge bopæl...

Indlægaf Sophies-mor » 21. okt 2015, 17:38

Der var bare en overgang, hvor jeg syntes at man hørte meget om brugte kanyler på legepladser, i sandkasser osv.
Og mht. stoffer, så ved jeg godt, at de findes alle steder. Også her såmænd.

Jeg kender bare NADA til Kbhv, så ville lige tjekke ;)
0
Hæklerier på hjernen :cool:
Juliet
Indlæg: 341
Tilmeldt: 15. aug 2015, 16:07
Kort karma: 44
Likede indlæg: 298

Re: Hvorfor - hvorfor ikke? Om at vælge bopæl...

Indlægaf Juliet » 21. okt 2015, 17:42

Jeg tror ikke du skal bekymre dig hvis det du vægter er grønne områder uden kanyler og lidt fritidsaktiviteter (groft sagt).

Jeg har fået stjålet 1 cykel i mit liv og er vokset op i storkøbenhavn. Jeg cykler til alt og er endnu ikke blevet kørt ned. Tror kun det er omkring halmtorvet og Christiania at jeg reelt på gaden er blevet konfronteret med at nogle folk tager stoffer, der vil nok altid være stoffer til halbal/klubfester og lignende om du bor i København eller Tønder, og der er det selvfølgelig vigtigt at turde tale om det med sine børn og hjælpe hvis de oplever at føle sig pressede.

Mht karate og danseklubber/fitness, tror jeg det er karateklubber der er færrest af, men der ligger vist begge dele på fx Amager, og helt sikkert også mange andre steder i københavnsområdet.

Jeg tror som flere andre nævner at det vil være nemmere at vejlede når du ved lidt nærmere i hvilke områder du er efter. Men generelt vil jeg sige at København ikke er så stor og styg som jeg tror mange der ikke er herfra frygter.
1
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59511

Re: Hvorfor - hvorfor ikke? Om at vælge bopæl...

Indlægaf DetSorteCirkus » 21. okt 2015, 17:47

Sophies-mor skrev:Der var bare en overgang, hvor jeg syntes at man hørte meget om brugte kanyler på legepladser, i sandkasser osv.
Og mht. stoffer, så ved jeg godt, at de findes alle steder. Også her såmænd.

Jeg kender bare NADA til Kbhv, så ville lige tjekke ;)


Det var primært i 90' erne og før, hvor København slet ikke var en familieby, medmindre man ikke havde råd til at bo andre steder eller havde hus i forstaden. Sådan groft sagt.
Byfornyelsen har vendt op og ned på det, og i dag er der endda nogen, som mener at brokvartererne er blevet for pæne. Selvfølgelig er der stadig små pletter rundt omkring, hvor de færreste vil bo med børn, men de er ikke svære at undgå.
Personligt finder jeg fx. Ørestaden og Østerbro for homogene og er glad for at bo i et til stadighed meget blandet (og samtidig trygt) kvarter, så det kan også være et spørgsmål om præferencer.
1
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9488
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 787
Likede indlæg: 7809

Re: Hvorfor - hvorfor ikke? Om at vælge bopæl...

Indlægaf Sophies-mor » 21. okt 2015, 17:48

Juliet skrev:Jeg tror ikke du skal bekymre dig hvis det du vægter er grønne områder uden kanyler og lidt fritidsaktiviteter (groft sagt).

Jeg har fået stjålet 1 cykel i mit liv og er vokset op i storkøbenhavn. Jeg cykler til alt og er endnu ikke blevet kørt ned. Tror kun det er omkring halmtorvet og Christiania at jeg reelt på gaden er blevet konfronteret med at nogle folk tager stoffer, der vil nok altid være stoffer til halbal/klubfester og lignende om du bor i København eller Tønder, og der er det selvfølgelig vigtigt at turde tale om det med sine børn og hjælpe hvis de oplever at føle sig pressede.

Mht karate og danseklubber/fitness, tror jeg det er karateklubber der er færrest af, men der ligger vist begge dele på fx Amager, og helt sikkert også mange andre steder i københavnsområdet.

Jeg tror som flere andre nævner at det vil være nemmere at vejlede når du ved lidt nærmere i hvilke områder du er efter. Men generelt vil jeg sige at København ikke er så stor og styg som jeg tror mange der ikke er herfra frygter.

Jeg kan ikke finde ud af at multiquote, så here goes...
Præcis.
Problemet er jo, som i mange andre sager, at det er nemmere at sælge en dårlig historie, end en god, så man hører jo mest til de trælse historier i medierne.
Som jeg også nævnte før, kanyler i sandkasser osv.
Men jeg kan godt lide diversiteten i områder og befolkning.

Og vægter klart gode uddannelsesmuligheder, fritidsaktiviteter og muligheden for grønne områder.
0
Hæklerier på hjernen :cool:
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59511

Re: Hvorfor - hvorfor ikke? Om at vælge bopæl...

Indlægaf DetSorteCirkus » 21. okt 2015, 18:49

adagio skrev:De sidste par gange jeg er gået rundt i gaderne omkring Istedgade, har jeg set brugte kanyler på fortovet, så det er vel stadig ret almindeligt?


Forskellen er, at der dengang var kanyler over det hele, bl.a. på legepladserne. Det hører jeg ikke om fra de familier, jeg kender i området.
Det er rigtigt, at der stadig er temmelig råt på det første stykke af Istedgade, som er en af de pletter, hvor jeg ikke ville bo med børn (eller selv for den sags skyld), men jeg har så godt som aldrig set kanyler på fortovet efter Gasværksvej, og på det første stykke synes jeg heller ikke, at man vader i dem.
Der er sket meget siden 90'erne.
1
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8894
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25487

Re: Hvorfor - hvorfor ikke? Om at vælge bopæl...

Indlægaf Madam Pomfrey » 21. okt 2015, 19:56

Når du efterlyser sikre skolevej, stier osv. så ville jeg helt sikkert holde mig til udkanten af storkøbenhavn.
Byerne her er langt mindre trafikerede, har en god infrastruktur, og der er god sammenhæng imellem f.x. sociale boligbyggerier, skoler, og div. fritidstilbud.
De af kommunerne jeg har kendskab til har alle meget aktive idrætsliv for børn/unge og voksne,

I Ishøj er der f.x. en god og aktiv svømmeklub, der er mange idrætsforening der tilbyder alle former for gymnastik, trampolin, boldspil, dans, linedance, sumba.
Der er karateklub. skydning, motorcross, der er åben bondegård hvor man kan have en kanin, der er rideskole, og der er massere af "aftenskolehold" i selve byen og i nabobyerne. Byens infrastruktur er bygget op på veje til biler, og kun biler, stisystem til bløde trafikanter, disse stisystemer forbundet til de omkringliggende byer.

Sådan tror jeg faktisk det er i de fleste af de kommuner, at der er et stort udbud af akviteter, og inden for overskuelig afstand, de fleste af byerne har f.x. svømmehal også!
1
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
Pjeps
Indlæg: 6324
Tilmeldt: 11. aug 2015, 20:12
Kort karma: 764
Geografisk sted: Det skønne København
Likede indlæg: 14465

Re: Hvorfor - hvorfor ikke? Om at vælge bopæl...

Indlægaf Pjeps » 21. okt 2015, 21:52

Jeg har boet i Kbh NV det meste af mit liv, også i ret belastede kvarterer. jeg har fået stjålet 1 cykel og jeg tror ærlig talt at jeg havde glemt at låse den. Fandt den i øvrigt igen efter 3 uger.

Jeg synes at Kbh byder på så mange ting, alt fra skønne oaser, larmende stede, rolige kvarterer og til de mere hippe in steder. Jeg vil vove den påstand at der er noget for alle.

Det er ikke alle folkeskoler i Kbh jeg ville putte et barn ind i, og jeg ville heller ikke bo hvor som helst. Men lidt research og sund fornuft, så skulle du nok kunne finde et dejligt sted at bo her.

Men jeg synes at du har nogle ret vilde forestillinger om hvordan det er bo her :D
3
:ninja:

Tilbage til "Livets forhold"