New Zealand - hvad vil vi gerne vide?

Er du i tvivl om hvor du skal tage på ferie? Her kan du spørge om råd, eller dele dine egne rejseoplevelser.
Brugeravatar
FruKuk
Indlæg: 5647
Tilmeldt: 16. sep 2015, 18:05
Kort karma: 927
Likede indlæg: 10027

New Zealand - hvad vil vi gerne vide?

Indlægaf FruKuk » 26. mar 2017, 07:47

Vi er ved at spare sammen til en 8 ugers rundrejse i New Zealand med vores 2 børn, der på afrejsetidspunktet vil være hhv 7 og 9,5 år.

Så hvis der er nogle, der har været i NZ og vil komme med input til, hvad der er værd at vide og ikke mindst se, så vil vi bliver super glade.

Pt har vi ikke gjort os så mange tanker, andet end at vi satser på at rejse i vinteren 19/20 (er lidt i tvivl om hvilke måneder, der er mest optimale), og at vi skal leje en autocamper.
0
Brugeravatar
Annione
Indlæg: 3634
Tilmeldt: 11. aug 2015, 21:23
Kort karma: 822
Likede indlæg: 7730
Kontakt:

Re: New Zealand - hvad vil vi gerne vide?

Indlægaf Annione » 26. mar 2017, 08:12

Januar - marts er typisk de varmeste måneder.
Julen er pissedyr at leje camper i.

Det kan stadig være køligt, også om sommeren, så pak handsker og en varm trøje lige meget hvornår.

Vi har kørt rundt i camper i NZ 2 gange og vi storelsker landet. Du er velkommen til at kigge på vores blog
http://ude-paa-noget.blogspot.com.mt/se ... ealand?m=0

Vores oplevelse er at Auckland er kedelig - brug ikke meget tid der. Wellington er meget hyggeligere - men den er set på 2 dage.
2
Brugeravatar
FruKuk
Indlæg: 5647
Tilmeldt: 16. sep 2015, 18:05
Kort karma: 927
Likede indlæg: 10027

Re: New Zealand - hvad vil vi gerne vide?

Indlægaf FruKuk » 26. mar 2017, 08:40

Annione skrev:Januar - marts er typisk de varmeste måneder.
Julen er pissedyr at leje camper i.

Det kan stadig være køligt, også om sommeren, så pak handsker og en varm trøje lige meget hvornår.

Vi har kørt rundt i camper i NZ 2 gange og vi storelsker landet. Du er velkommen til at kigge på vores blog
http://ude-paa-noget.blogspot.com.mt/se ... ealand?m=0

Vores oplevelse er at Auckland er kedelig - brug ikke meget tid der. Wellington er meget hyggeligere - men den er set på 2 dage.


Tak for info omkring prisen på camper - havde netop tænkt at være afsted hen over julen, men hvis det er mega dyrt, så er det ikke afgørende (omend undskyldningen for ikke at holde jul i DK stadig trækker :lol: )

Jeg må tjekke din blog ud. Er der nogle steder som du tænker, at vi SKAL se?
0
Brugeravatar
Annione
Indlæg: 3634
Tilmeldt: 11. aug 2015, 21:23
Kort karma: 822
Likede indlæg: 7730
Kontakt:

Re: New Zealand - hvad vil vi gerne vide?

Indlægaf Annione » 26. mar 2017, 08:51

FruKuk skrev:
Annione skrev:Januar - marts er typisk de varmeste måneder.
Julen er pissedyr at leje camper i.

Det kan stadig være køligt, også om sommeren, så pak handsker og en varm trøje lige meget hvornår.

Vi har kørt rundt i camper i NZ 2 gange og vi storelsker landet. Du er velkommen til at kigge på vores blog
http://ude-paa-noget.blogspot.com.mt/se ... ealand?m=0

Vores oplevelse er at Auckland er kedelig - brug ikke meget tid der. Wellington er meget hyggeligere - men den er set på 2 dage.


Tak for info omkring prisen på camper - havde netop tænkt at være afsted hen over julen, men hvis det er mega dyrt, så er det ikke afgørende (omend undskyldningen for ikke at holde jul i DK stadig trækker :lol: )

Jeg må tjekke din blog ud. Er der nogle steder som du tænker, at vi SKAL se?


Kan børnene lide Hobbitten? For Hobbitton i MataMata er fantastisk. Også for de, som ikke har set filmene.

Must see må være:
Milford Sound
Wanaka
Wellington
Det nordligste punkt på Nordøen

Nice to see:
Christchurch
Akaroa
Færgeturen fra Nord til Syd

Sådan lige of the top of my head.

Skriver gerne en masse senere - når jeg ikke er på Malta :-D
1
Brugeravatar
FruKuk
Indlæg: 5647
Tilmeldt: 16. sep 2015, 18:05
Kort karma: 927
Likede indlæg: 10027

Re: New Zealand - hvad vil vi gerne vide?

Indlægaf FruKuk » 26. mar 2017, 10:27

Annione skrev:
FruKuk skrev:
Annione skrev:Januar - marts er typisk de varmeste måneder.
Julen er pissedyr at leje camper i.

Det kan stadig være køligt, også om sommeren, så pak handsker og en varm trøje lige meget hvornår.

Vi har kørt rundt i camper i NZ 2 gange og vi storelsker landet. Du er velkommen til at kigge på vores blog
http://ude-paa-noget.blogspot.com.mt/se ... ealand?m=0

Vores oplevelse er at Auckland er kedelig - brug ikke meget tid der. Wellington er meget hyggeligere - men den er set på 2 dage.


Tak for info omkring prisen på camper - havde netop tænkt at være afsted hen over julen, men hvis det er mega dyrt, så er det ikke afgørende (omend undskyldningen for ikke at holde jul i DK stadig trækker :lol: )

Jeg må tjekke din blog ud. Er der nogle steder som du tænker, at vi SKAL se?


Kan børnene lide Hobbitten? For Hobbitton i MataMata er fantastisk. Også for de, som ikke har set filmene.

Must see må være:
Milford Sound
Wanaka
Wellington
Det nordligste punkt på Nordøen

Nice to see:
Christchurch
Akaroa
Færgeturen fra Nord til Syd

Sådan lige of the top of my head.

Skriver gerne en masse senere - når jeg ikke er på Malta :-D


Fedt :klap: Du er en stjerne. Rigtig god ferie
1
Brugeravatar
Tiger
Indlæg: 1010
Tilmeldt: 12. aug 2015, 15:31
Kort karma: 143
Likede indlæg: 1335

Re: New Zealand - hvad vil vi gerne vide?

Indlægaf Tiger » 26. mar 2017, 10:48

Vi ser Mari Johnson på Youtube. Hun har boet i NZ i Christchurch et stykke tid ved sin kæreste osv (og har været der før denne periode også) og der er vildt mange fede oplevelser. Hvis du vil se lidt i stedet for kun at læse ift. inspiration :)

https://www.youtube.com/channel/UCEZxNa ... 9gEMOCQlhg
1
“Den største ære i livet ligger ikke i aldrig at falde, men i at rejse os hver gang vi falder” (Nelson Mandela)
Brugeravatar
sigge
Indlæg: 14804
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:38
Kort karma: 1182
Likede indlæg: 24916

Re: New Zealand - hvad vil vi gerne vide?

Indlægaf sigge » 27. mar 2017, 06:41

Jeg tillader mig lige at være doven og lægge et link til en gammel tråd, hvor jeg har skrevet noget om vores tur for lidt over et år siden: http://debatten.net/forum/viewtopic.php?f=28&t=4297

Jeg er kæmpe-fan af New Zealand, så jeg vil gerne skrive mere, hvis du får nogle konkrete spørgsmål på et tidspunkt.
1
You can't spell awesome without me.
Brugeravatar
Annione
Indlæg: 3634
Tilmeldt: 11. aug 2015, 21:23
Kort karma: 822
Likede indlæg: 7730
Kontakt:

Re: New Zealand - hvad vil vi gerne vide?

Indlægaf Annione » 27. apr 2017, 06:44

NZ er et dyrt land at køre camper i, man vil jo også gerne have en god forsikring.

Resten er dog ca. svarende til danske priser - og deres supermarkeder er lækre. Vi lavede mad i vores camper så godt som hver dag - men det var nu også fordi vi synes det er så hyggeligt.

Når I er så tidligt ude kan I nyde gavn af early-bird tilbud. Maui og Kea er de bedste (og dyreste) selskaber.

I kan ikke campere frit ret mange steder, så man skal regne med campingpladser - en camper kan som regel klare at skulle lades fuldt op hver 2. dag, så der kan I spare lidt på en plads uden strøm.

Ved Cook-bjergene og flere andre nationalparker koster det 10dollars at overnatte med camper - men det er så også uden bad, så måske er en vådserviet under armene meget rar at have med. Alternativt en klatvask med kogt vand i et kar.
Man kan sove gratis på parkeringspladsen ved Hobbitton, så kan man også komme på dagens første tur. Jeg anbefaler under alle omstændigheder dagens første tur, det er den eneste tur, hvor man kan tage billeder af området uden 1000 andre mennesker på. Turen er dyr, men jeg havde nu gerne betalt det dobbelte.

Book plads på færgen (nord til syd) i god tid - så får I den billige pris.

Skriv, hvis du har spørgsmål - jeg svarer gerne.
1
Brugeravatar
FruKuk
Indlæg: 5647
Tilmeldt: 16. sep 2015, 18:05
Kort karma: 927
Likede indlæg: 10027

Re: New Zealand - hvad vil vi gerne vide?

Indlægaf FruKuk » 12. aug 2017, 07:21

Vi er blevet rådet til at leje autocamper, når der er 2 år til afrejse, så det er her slut på året. Men vi er meget i tvivl om, hvilken camper vi skal leje - vores krav er;
- min mand på 1,93 m skal kunne ligge udstrakt om natten
- samme mand skal have ok plads ved førersædet
- der skal være 4 sovepladser
- der skal være et lille køkken og toilet
Vi har prøvet at google lidt rundt, men synes at det er svært at finde gode sider, hvor man kan se indretningen ordentligt, så nu prøver jeg lige at høre her i tråden, om nogle har anbefalinger.
0
Brugeravatar
FruKuk
Indlæg: 5647
Tilmeldt: 16. sep 2015, 18:05
Kort karma: 927
Likede indlæg: 10027

Re: New Zealand - hvad vil vi gerne vide?

Indlægaf FruKuk » 12. aug 2017, 07:23

Det er min datters store drøm at komme ud og se hvaler, hvilket skulle være muligt i NZ, men det har meget blandede anmeldelser synes jeg. Har nogle af jer været på hvalsafari? Hvad kostede det? Og var det pengene værd?
0
Brugeravatar
sigge
Indlæg: 14804
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:38
Kort karma: 1182
Likede indlæg: 24916

Re: New Zealand - hvad vil vi gerne vide?

Indlægaf sigge » 12. aug 2017, 08:35

FruKuk skrev:Det er min datters store drøm at komme ud og se hvaler, hvilket skulle være muligt i NZ, men det har meget blandede anmeldelser synes jeg. Har nogle af jer været på hvalsafari? Hvad kostede det? Og var det pengene værd?


Min kusine har været på hvalsafari ved Kaikoura. De var lidt uheldige med vejret, da det var meget blæsende, så alle blev søsyge. Da de kom tilbage til havnen, fik de da også at vide, at alle ture resten af dagen var aflyst pga. vejret. Men de så hvaler (kaskelotter), dog ikke specielt tæt på, da man har meget stor respekt for ikke at forstyrre de vilde dyr, og derfor sejler bådene væk fra hvalerne, hvis de kommer tættere på end 100-200 m - også selvom det er hvalerne, der selv svømmer hen mod bådene. Men derfor havde det alligevel været en stor oplevelse at se de store hvaler på afstand.

Jeg ved ikke, hvad det kostede, da min kusine havde købt det som en del af en samlet rejsepakke.

Jeg har jo så været ude at svømme med delfiner ud for Kaikoura i det mest perfekte, stille vejr en tidlig morgen, så jeg tror ikke, at man generelt skal være bange for storme dernede, men selvfølgelig kan de jo forekomme der ligesom i Danmark.

Mht. autocamper: Prøv lige at tagge Annione, de har lejet flere gange.
1
You can't spell awesome without me.
Brugeravatar
Mangoness
Indlæg: 6506
Tilmeldt: 10. jan 2016, 18:04
Kort karma: 630
Likede indlæg: 14440

Re: New Zealand - hvad vil vi gerne vide?

Indlægaf Mangoness » 12. aug 2017, 10:45

Hvis jeg skulle til New Zealand, så ville jeg prøve at finde ud af, om jeg kunne komme til at se en kiwi fugl :love:

Billede
2
Jeg elsker dig lille sølvpapirshat-smiley :love:

Billede

Persnikedy skrev:Hvis jeg en dag føler at mine fødder er løg så skal de da være løg :lol:


Cheese Billede
Lulu
Indlæg: 2225
Tilmeldt: 11. apr 2016, 16:42
Kort karma: 136
Geografisk sted: Odense
Likede indlæg: 2762

Re: New Zealand - hvad vil vi gerne vide?

Indlægaf Lulu » 12. aug 2017, 11:12

Mangoness skrev:Hvis jeg skulle til New Zealand, så ville jeg prøve at finde ud af, om jeg kunne komme til at se en kiwi fugl :love:


Og en kiwi (frugten) platage. Bare fordi man ikke rigtig finder dem i nærheden af DK :-P
1
Brugeravatar
Annione
Indlæg: 3634
Tilmeldt: 11. aug 2015, 21:23
Kort karma: 822
Likede indlæg: 7730
Kontakt:

Re: New Zealand - hvad vil vi gerne vide?

Indlægaf Annione » 12. aug 2017, 15:32

FruKuk skrev:Vi er blevet rådet til at leje autocamper, når der er 2 år til afrejse, så det er her slut på året. Men vi er meget i tvivl om, hvilken camper vi skal leje - vores krav er;
- min mand på 1,93 m skal kunne ligge udstrakt om natten
- samme mand skal have ok plads ved førersædet
- der skal være 4 sovepladser
- der skal være et lille køkken og toilet
Vi har prøvet at google lidt rundt, men synes at det er svært at finde gode sider, hvor man kan se indretningen ordentligt, så nu prøver jeg lige at høre her i tråden, om nogle har anbefalinger.


Alle Mauis http://www.maui-rentals.com/nz/en/motorhome-hire 4 berth ser lækre ud. Fordelen ved en fast seng bagerst i bilen er, at sengen er væsentligt bedre - og man skal ikke slå sengen op og ned hele tiden. Det tager dog en del plads.
Min mand er 7 cm mindre end din mand, og han havde ikke problemer med længden på sengen. Eller ved føresædet. I flere campere kan sædet vendes 180grader - og det kræver en del mobilitet. Derfor kan de køres meget langt frem eller tilbage.

Vi har både lejet gennem Maui og Kea, og har udelukkende haft gode oplevelser. Et minus er dog, at de ikke kan (sådan var det i hvert fald sidst vi lejede) garantere en bestemt type bil. Når I booker en 4berth, så får I naturligvis en 4berth, men indretningen varierer fra bil til bil.
Senest rettet af Annione 14. aug 2017, 05:30, rettet i alt 1 gang.
1
Lulu
Indlæg: 2225
Tilmeldt: 11. apr 2016, 16:42
Kort karma: 136
Geografisk sted: Odense
Likede indlæg: 2762

Re: New Zealand - hvad vil vi gerne vide?

Indlægaf Lulu » 13. aug 2017, 05:12

Jeg har lige set en reklame for verdens største gynge.

Nevis swing i queenstown.

Måske det var noget. Personligt skulle jeg ikke nyde noget :shock:
0

Tilbage til "Rejser"