Fordomme om akademikere

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Fordomme om akademikere

Indlægaf Fru Sunshine » 22. okt 2015, 13:15

Jeg har kun fordomme om akademikere, fordi jeg er misundelig. Jeg vil så gerne læse igen - og denne gang på uni.
2
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59513

Re: Fordomme om akademikere

Indlægaf DetSorteCirkus » 22. okt 2015, 13:32

polavyk skrev:Jeg er helt enig, men det er vel ikke anderledes en proletarbegrebet/fordommen. Vi har en tråd herinde om, hvad folk har gjort, der er prollet. For mig med min baggrund er det dybt provokerende, fordi det er så fordomsfuldt.


Jeg kunne ikke være med enig.
Da tråden i sin tid startede ovre på Den Unævnelige, kritiserede jeg præmissen for den, og jeg skriver konsekvent ikke i de tråde.
"Proletar" er jo et begreb fra marxismen, hvor det anvendes positivt, så i mine øjne er det ufrivilligt komisk at bruge det forkert i en sammenhæng, hvor man tydeligvis gerne vil hævde sig.
1
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Fordomme om akademikere

Indlægaf Fru Sunshine » 22. okt 2015, 13:34

Jeg synes, at den der prolle-tråd burde hedde::"Hvad har du sidst gjort, som Onslow ville gøre."
4
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22016

Re: Fordomme om akademikere

Indlægaf dgd2007 » 22. okt 2015, 13:41

Der er nu også noget sundt i at kunne gøre grin med de ting.
Det, der gør sådan nogle socialgruppe-specifikke ting ufrivilligt morsomme, er jo at de, får afbleget hår på en bestemt måde (eller hvad det kan være), selv tror, at det er universelt sejt.
Så kan det da være meget sundt at få slået fast, at det ikke er det, men kun noget der florerer inden for en speciel gruppe. :gruble:
Jeg har dog ikke læst proletar-tråden, så det er ikke en kommentar til de konkrete fordomme, der er luftet der.
0
Brugeravatar
Novella
Indlæg: 1930
Tilmeldt: 11. aug 2015, 06:21
Kort karma: 488
Likede indlæg: 5499

Re: Fordomme om akademikere

Indlægaf Novella » 22. okt 2015, 16:19

Jeg vil gerne protestere stærkt imod eventuel opfattelse at, at akademikere ikke opfører sig prollet. Det er godt nok forkert.
4
Brugeravatar
Aima
Indlæg: 3595
Tilmeldt: 23. aug 2015, 01:43
Kort karma: 1397
Likede indlæg: 15898

Re: Fordomme om akademikere

Indlægaf Aima » 22. okt 2015, 16:59

^ Jeg er meget enig med Skum.

Derudover synes jeg, det er ok at have det anstrengt med fordomme, men jeg har det dog sådan, at har man dét, må den, i hvert fald hvis det skal give mening (for mig), gælde allround.

Fordomme om akademikere, er ikke hverken mere eller mindre upassende og uberettigede, end fordomme om hjemmeværnsfolk, realitydeltagere, håndværkere, SOSU'er, rollespillere, zumba-elskere eller kvinder, der hedder Bente. Fordomme er bygget på associationer og uvidenhed, og princippet og mekanismen er fuldstændig den samme, uanset om det er den kulturradikale spelttype der sidder på Frederiksberg og får fordomme om de typer, der deltager i Luksusfælden, eller om det er den førtidspensionerede fisker i Thyborøn, der ryster på hovedet og tænker sit om de overbelæste københavnersnuder der hvert år i højsæsonen invaderer hans lille lokalsamfund. Same difference, og det giver ikke mere mening at have fordomme om ét segment, blot fordi segmentet er mindre end andre potentielle segmenter, der vil stadig være tale om fordømmende generaliseringer i det sekund, man ytrer sig konkret om en ukonkret gruppe mennesker, der, udover et enkelt aspekt, her akademikerbaggrunden, ikke umiddelbart har andet til fælles.

Og jeg synes i udgangspunktet det er fint nok at tale om fordomme, for jeg tror ikke på der findes nogen, der ikke har dem. Jo mere vi taler om dem, særligt på den åbenlyse selvironiske måde, der er lagt op til her i tråden, des mere får vi også high-lightet definitionen, og adskilt dem fra reel fakta, tænker jeg.
5
I'll stick with hell no's and headphones...
GoGetter
Indlæg: 93
Tilmeldt: 19. sep 2015, 12:32
Kort karma: 25
Likede indlæg: 171

Re: Fordomme om akademikere

Indlægaf GoGetter » 23. okt 2015, 05:33

Jeg er helt færdig over showet Djøf med løg(n). (Kan ikke finde ud af at indsætte link til youtube). Det går meget specifikt på en bestemt gruppe af akademikere, som jeg selv tilhører, og det er ret spot on. Jeg arbejder oven i købet selv med forandringer i virksomheder, og ja, jeg siger også bullshit som "vi lægger skinnerne, mens vi kører", "vi må have en taskforce" og "ja-hat". Nå, ja, og så afholder jeg seminarer, dog ikke på Nyborg Strand, men noget lignende, hvor jeg viser mine powerpointshows med motiverende statements og organisationsdiagrammer ;)
4
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40586

Re: Fordomme om akademikere

Indlægaf Akehurst2 » 23. okt 2015, 08:03

GoGetter skrev:Jeg er helt færdig over showet Djøf med løg(n). (Kan ikke finde ud af at indsætte link til youtube). Det går meget specifikt på en bestemt gruppe af akademikere, som jeg selv tilhører, og det er ret spot on. Jeg arbejder oven i købet selv med forandringer i virksomheder, og ja, jeg siger også bullshit som "vi lægger skinnerne, mens vi kører", "vi må have en taskforce" og "ja-hat". Nå, ja, og så afholder jeg seminarer, dog ikke på Nyborg Strand, men noget lignende, hvor jeg viser mine powerpointshows med motiverende statements og organisationsdiagrammer ;)


DJØF med løgn er noget af det morsomste, jeg har set i mit liv :lol:

Som embedsmand i staten gennem en årrække var det helt vidunderligt at se "en af os" spidde kulturen så skarpt og selvironisk, og man kunne høre alle de andre embedsmænd stå og i pausen og sige, at "han må arbejde samme sted som mig". Hvilket også var hvad jeg tænkte :-D
4
Brugeravatar
Novella
Indlæg: 1930
Tilmeldt: 11. aug 2015, 06:21
Kort karma: 488
Likede indlæg: 5499

Re: Fordomme om akademikere

Indlægaf Novella » 24. okt 2015, 11:46

Det lyder som om jeg må se DJØF med løgn :D Mit liv er godt nok også fyldt med strategi, mission og vision, kpi'er og benchmarking, procesflowcharts og standing operating procedures :D
0
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22016

Re: Fordomme om akademikere

Indlægaf dgd2007 » 24. okt 2015, 12:10

Novella skrev:Det lyder som om jeg må se DJØF med løgn :D Mit liv er godt nok også fyldt med strategi, mission og vision, kpi'er og benchmarking, procesflowcharts og standing operating procedures :D

Ja, så lige traileren ... hvor han var ærgerlig over, at folkene var så konservative og hellere bare ville passe deres arbejde ;)

De sidste par jul'er og fødselsdage har jeg ønsket mig en tysk bog, der påviser, hvordan mange af ideerne og metoderne til New Public Management er hentet fra, hvordan amerikanske, evangeliske kirkesamfund styres.
Desværre uden held, så nu må jeg nok snart købe den selv :)
0
Brugeravatar
lulu-p
Indlæg: 1778
Tilmeldt: 20. aug 2015, 08:05
Kort karma: 105
Likede indlæg: 2237

Re: Fordomme om akademikere

Indlægaf lulu-p » 25. okt 2015, 09:37

adagio skrev:
Akehurst2 skrev:
GoGetter skrev:Jeg er helt færdig over showet Djøf med løg(n). (Kan ikke finde ud af at indsætte link til youtube). Det går meget specifikt på en bestemt gruppe af akademikere, som jeg selv tilhører, og det er ret spot on. Jeg arbejder oven i købet selv med forandringer i virksomheder, og ja, jeg siger også bullshit som "vi lægger skinnerne, mens vi kører", "vi må have en taskforce" og "ja-hat". Nå, ja, og så afholder jeg seminarer, dog ikke på Nyborg Strand, men noget lignende, hvor jeg viser mine powerpointshows med motiverende statements og organisationsdiagrammer ;)


DJØF med løgn er noget af det morsomste, jeg har set i mit liv :lol:

Som embedsmand i staten gennem en årrække var det helt vidunderligt at se "en af os" spidde kulturen så skarpt og selvironisk, og man kunne høre alle de andre embedsmænd stå og i pausen og sige, at "han må arbejde samme sted som mig". Hvilket også var hvad jeg tænkte :-D


Det kan være man skal tilhøre gruppen... Jeg så de første 15 minutter, men syntes han faldt helt igennem, og jeg ikke så meget som trak på smilebåndet.


Det tænker jeg også. Jeg så noget af showet med min mand, og vi slukkede efter ca 15 minutter, vi syntes det var ret åndssvagt. Vi er begge offentligt ansatte akademikere, men så afgjort ikke DJØF'ere :lol: . Så er der så meget andet åndssvagt indenfor vores 2 fagområder, som vi så griner af.
0
... Look to the light, Leland, find the light. Into the light, Leland, into the
light. Into the light, Leland... into the light... Don't be afraid. ...
Brugeravatar
Zombie
Indlæg: 5109
Tilmeldt: 16. aug 2015, 14:06
Kort karma: 1219
Likede indlæg: 20819

Re: Fordomme om akademikere

Indlægaf Zombie » 25. okt 2015, 20:36

Alle fordomme jeg havde om akademikere, blev bekræftet da jeg selv begyndte på uni. Så er det altså ikke længere fordomme.

Akademikere har ingen arme, så de er ret hjælpeløse i alle praktiske ting.
0
aka Forbies

:gammel:
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: Fordomme om akademikere

Indlægaf Bimmerdyret » 25. okt 2015, 21:09

Jeg er ikke akademiker, men inden for mit arbejde kan jeg gøre deres arbejde hurtigere, bedre og med langt større indsigt.
Min fordom er, at sådan tror jeg det tit er..
0
Karkluden
Indlæg: 1684
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:30
Kort karma: 256
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 2441

Re: Fordomme om akademikere

Indlægaf Karkluden » 25. okt 2015, 23:08

Jeg har faktisk kun oplevet følgende hos mine akademikervenner, der bor i København. Dem der bor i Århus/Odense/Aalborg/udlandet oplever jeg det ikke hos, men here goes:
De er eddermame bedrevidende. På ALLE områder. Undskyld, men hvis du læser dansk på universitetet, så er mit bud faktisk, at jeg som sygeplejerske (jaja, om 3 måneder, men i princippet) ved mere om injektionsteknik, sygeplejeteoretikere eller operationsteknik eksempelvis. Og når de begynder at udbrede sig om det, kan jeg også tydeligt høre, at det gør jeg. Mine karakterer viser i øvrigt også, at jeg da som minimum har styr på den teoretiske del af faget (og jeg ved også, at jeg er dygtig klinisk set). Og alligevel så insisterer flere af dem på at vide bedre? "aaarh, tror du ikke, det er sådan her?". Næh, det ved jeg faktisk, det ikke er. Wtf?
Det gælder i øvrigt også spisesteder, politik, børneopdragelse og alt muligt andet. Så er det tit, fordi jeg "ikke har forstået det". Nej, jeg HAR forstået det, men jeg er bare ikke enig i, at borgerlig politik er det bedste for Danmark, at børn SKAL samsove eller at man ikke kan spise ude andre steder en Grønbech & Churchill.
Det er altså underligt. Jeg står da helt ved, at jeg ikke ved ikke en skid om kvantemekanik, dybe analyser på engelskstudiet eller for den sags skyld at lakere biler (for at komme væk fra akademikerne), og forsøger ikke at insistere på, at jeg gør det, og jeg ser virkelig tendensen til, at de forsøger at dreje og dreje og dreje det, så de kan få ret. Det sjoveste eksempel var, da en gruppe bekendte insisterede på, at jeg havde misforstået noget, og at insulin blev givet intramuskulært. Jeg er næsten sygeplejerske, og min kæreste har type 1 diabetes, så jeg er pænt sikker i min sag. De blev ved og ved og ved, og insisterede til sidst på, at subcutis (som er fedt) var det samme som muskler, og at jeg måtte have misforstået noget...
2
Some days I amaze myself. Other days I put the laundry in the oven.
Brugeravatar
Aima
Indlæg: 3595
Tilmeldt: 23. aug 2015, 01:43
Kort karma: 1397
Likede indlæg: 15898

Re: Fordomme om akademikere

Indlægaf Aima » 26. okt 2015, 00:22

Udover den med at alle kvindelige jurastuderende har Mulberry-tasker, er det vist primært RUC, jeg har hørt fordomme om. Jeg kender to kommunikationsuddannenede, der har givet udtryk for, at de følte sig bagud på point, da de, både under uddannelse og efterfølgende, søgte jobs; Udelukkende pga. diverse åndssvage fordomme om RUC'ere og måden, uddannelserne forløber på. At den har ry for af være Rudolf Steiner for voksne-agtig og den slags. Jeg har dog også en veninde der er journalist fra RUC, hun gik direkte fra studie til drømmejob.

Jeg har også engang, til en kandidatfejring endda, hørt en udtale "Der er akademikere, og der er RUC'ere, høhøhø!"

Faktisk, nu jeg tænker over det, er størstedelen af de forudindtagelser jeg har oplevet, kommet fra akademikere med fordomme om andre akademikere. Sjovt nok, lidt lissom tømreren der ikke synes, mureren er rigtig håndværker.
0
I'll stick with hell no's and headphones...

Tilbage til "Livets forhold"