Din bedste opskrift på tomatsuppe

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
Brugeravatar
mariannaa
Indlæg: 1095
Tilmeldt: 11. aug 2015, 21:11
Kort karma: 181
Likede indlæg: 2184

Din bedste opskrift på tomatsuppe

Indlægaf mariannaa » 22. okt 2015, 10:34

Hvis du har sådan en så vil jeg gerne bede om den :)

Den må meget gerne være kcal.rig da jeg skal lave den til min mor som er småtspiser).
0
Brugeravatar
Whoosh
Indlæg: 2081
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:54
Kort karma: 334
Likede indlæg: 2932

Re: Din bedste opskrift på tomatsuppe

Indlægaf Whoosh » 22. okt 2015, 10:47

Tomatsuppe

750 g modne tomater

2 spsk olivenolie

1 mellemstort finthakket løg

1 fed knust hvidløg

1 lille rød peber i tern

1 l hønse eller grøntsagsbouillion

0,6 dl tomatpure

salt og peber

1 tsk sukker

0,6 dl friske basilikum eller 1½ tørret

2½ dl suppe pasta

Flå tomaterne, hak groft, varm olie, tilsæt løg, hvidløg, peberfrugt, steg i ti min.
tilsæt tomat kog i yderlig ti min.
tilsæt boullion, tomatpure, salt, peber og sukker, kog i 15 min under låg.

Tag gryden af varmen, tilsæt basilikum, køle lidt af.
blend jævnt.
tilbage i gryden kog op, kog pasta i en anden gryde, læg pasta op i suppen.


Jeg tilsætter nogle gange revet kartoffel og lader koge med, inden det skal blendes. Det mætter lidt ekstra.
2
OsCoccygis
Indlæg: 215
Tilmeldt: 1. okt 2015, 11:31
Kort karma: 17
Likede indlæg: 372

Re: Din bedste opskrift på tomatsuppe

Indlægaf OsCoccygis » 22. okt 2015, 11:11

Jeg laver det altid lidt på slump, men nogenlunde sådan her:

1 kg. tomater halveres og lægges i et fad sammen med at par fed hvidløg (4-5 stk. plejer jeg at bruge) lidt olie, salt, peber og evt. et drys sukker henover det hele. I ovnen ved ca. 200 grader i 30-40 min.

Herefter blendes det hele og sigtes (sørg for at få så meget ud af det som muligt). Varmes op og smages til.
2
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Din bedste opskrift på tomatsuppe

Indlægaf Fru Sunshine » 22. okt 2015, 11:23

Min bedste opskrift er den her:
Lidt olie
1-2 fed hvidløg
1 løg
2 ds. flåede tomater
100 g. suppehorn
1 dl. fløde
Salt og peber.
Evt. chili.
Hak (eller kvas som jeg foretrækker) løg og hvidløg og svits dem i olie.
Hæld tomaterne i og kog lad det simre lidt. Hvis man vil blende sin suppe, skal det gøres nu.
Tilsæt suppehorn og lad dem blive møre.
Tilsæt så fløde og lad det jævne en smule.
Smag til med salt, peber og evt. chili.
Hvis suppen er for tyk, kan man godt hælde lidt vand i.
Jeg putter nogle gange kogt kylling i.
2
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Re: Din bedste opskrift på tomatsuppe

Indlægaf Wizzze » 22. okt 2015, 11:27

Jeg kan godt lide en rigtig flødefed tomatsuppe, med masser af saft og kraft.

Start med at hakke et stort løg, eller 2 medium størrelse. Snit så 2 fed hvidløg nogenlunde fint, og start med at riste dem i bunden af en gryde i ca. 50g smør og et godt skvæt olivenolie, sådan en god stor spiseske. Når løgene har fået lidt farve, så tilsæt omkring 600-700g friske tomater der er skåret i både, og så delt på midten. Det må meget gerne være en blanding af forskellige tomater, gule, grønne, røde, store og små. Dertil en dåse tomatpure, 2 dåser hakkede flåede tomater og 1½ liter grøntsagsbouillon eller fond (man kan godt bruge terninger opløst i vand, eller kyllingefond hvis man har det), rør godt rundt, og tilsæt så 2 pressede fed hvidløg, 2 spiseskeer Oregano, 2 spiseskeer Basilikum, 1 spiseske sød mild paprika (er det røget paprika, så maks 1 teske) og en teske timian. Har man Marsala eller Vin Santo, kan man med fordel give suppen et skvæt, men det er ikke strengt nødvendigt.

Lad det simre/småkoge i 3 kvarter, og så er det Bamix tid :D Suppen blendes godt igennem, så der ikke er nogle store stykker tilbage, så tilsættes en kvart piskefløde, og der smages til med salt og peber, er suppen blevet for lys, eller tomatsmagen er blevet for mild, så tilsæt lidt ekstra tomatpure lidt ad gangen, til den er perfekt.

Har man lidt kogt pasta til rest, eller nogle kødboller i fryseren kan de med fordel puttes i, ellers er suppen også fin "ren" med noget godt brød eller flutes. Server suppen med lidt frisk olivenolie på toppen, og evt. et par friske basilikum blade.

Velbekomme :-D
2
Do as I say! :whip:
Karkluden
Indlæg: 1684
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:30
Kort karma: 256
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 2441

Re: Din bedste opskrift på tomatsuppe

Indlægaf Karkluden » 22. okt 2015, 12:01

Jeg laver det også nogenlunde som alle andre, det varierer lidt, men jeg vil anbefale at udskifte al væske i alle opskrifterne med fløde og evt putte lidt ekstra olie i, hvis hun er meget småtspisende.
0
Some days I amaze myself. Other days I put the laundry in the oven.
Brugeravatar
mariannaa
Indlæg: 1095
Tilmeldt: 11. aug 2015, 21:11
Kort karma: 181
Likede indlæg: 2184

Re: Din bedste opskrift på tomatsuppe

Indlægaf mariannaa » 22. okt 2015, 16:56

Karkluden skrev:Jeg laver det også nogenlunde som alle andre, det varierer lidt, men jeg vil anbefale at udskifte al væske i alle opskrifterne med fløde og evt putte lidt ekstra olie i, hvis hun er meget småtspisende.


Det vil jeg gøre :) for ja, hun er meget småtspisende.
0
Brugeravatar
mariannaa
Indlæg: 1095
Tilmeldt: 11. aug 2015, 21:11
Kort karma: 181
Likede indlæg: 2184

Re: Din bedste opskrift på tomatsuppe

Indlægaf mariannaa » 22. okt 2015, 16:57

Tal alle sammen. Hvor er i gode :)
0
Brugeravatar
Kattefjæs
Indlæg: 2540
Tilmeldt: 29. aug 2015, 15:06
Kort karma: 360
Geografisk sted: London
Likede indlæg: 6387

Re: Din bedste opskrift på tomatsuppe

Indlægaf Kattefjæs » 22. okt 2015, 18:05

Jeg laver helst tomatsuppe på grøntsagsrester - så den ene dag laver jeg root roast/rodfrugter i ovnen og dagen efter bruger jeg så resterne til suppen.

Som regel bruger jeg alm. kartoffel, sød kartoffel, løg, hvidløg, persillerod, gulerod, fennikel (altid fennikel!) og rødbede. Det skal bages i ovnen med sort peber, rosmarin og olivenolie til det bliver rigtig dejlig mørt og også meget gerne lidt mørkt i overfladen (men altså ikke brændt). Hvis min root roast skal være lidt ekstra lækker, bruger jeg også champignon og rød peber i stykker. Det skal dog først i ovnen når rodfrugterne er ca. halvvejs færdige da de ikke skal have så lang tid.

Jeg tager resterne deraf og varmer op i en gryde hvorefter jeg hælder dåsetomater over. Jeg bruger også gerne friske tomater, men synes at de er bedst hvis de er ved at blive lidt runkne og bløde.

Når det er blandet skal det blendes (jeg bruger bare en stavmixer). Konsistensen afhænger selvfølgelig meget af hvor mange grøntsager man har brugt til hvor mange dåser tomat, men det er noget jeg gør på slump, så jeg ved ikke helt hvor meget der skal til af hvert, men man kan altid bruge en smule vand hvis man synes at suppen er for tyk. Eller fløde hvis man er et luksusdyr.

Jeg smager til med salt, peber, måske lidt mere rosmarin og gerne noget chili/harissa.

Serveres med kold flødeskum, makaroni og hårdkogte æg i både. ;)
1

Tilbage til "Mad og drikke"