Dagpengereform - det var dæleme hurtigt!

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Dagpengereform - det var dæleme hurtigt!

Indlægaf dgd2007 » 22. okt 2015, 19:38

Men V, S og DF havde vist en fælles interesse i at få spørgsmålet til at gå væk så hurtigt som muligt (og satsede måske også på, at folk ikke rigtig gider høre mere om det) :fløjt:
Senest rettet af dgd2007 22. okt 2015, 19:44, rettet i alt 1 gang.
0
Brugeravatar
icelady
Moderator
Indlæg: 16224
Tilmeldt: 12. aug 2015, 06:56
Kort karma: 1068
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 32426

Re: Dagpengereform - det var døleme hurtigt!

Indlægaf icelady » 22. okt 2015, 19:50

Med alle forbehold for, at jeg ikke fatter politik så godt som jer andre. :D

Men var det ikke samme Mette F, der da hun sad i regering var ude med en melding om at dagpengesystemet ikke måtte koste mere?

Og jeg forstår slet ikke, at S vil være med til lavere ydelser? Jeg synes hun pisser på sine vælgere.

Jeg hørte TV2s politiske ekspert; han sagde at den reform kom til at koste mere end de 300 millioner, som de 3 partier ellers har meldt ud, den kommer til at koste. Og man kan da kun frygte hvor de vil finde penge.
0
....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Dagpengereform - det var døleme hurtigt!

Indlægaf Wizzze » 22. okt 2015, 20:09

icelady skrev:Med alle forbehold for, at jeg ikke fatter politik så godt som jer andre. :D

Men var det ikke samme Mette F, der da hun sad i regering var ude med en melding om at dagpengesystemet ikke måtte koste mere?

Og jeg forstår slet ikke, at S vil være med til lavere ydelser? Jeg synes hun pisser på sine vælgere.

Jeg hørte TV2s politiske ekspert; han sagde at den reform kom til at koste mere end de 300 millioner, som de 3 partier ellers har meldt ud, den kommer til at koste. Og man kan da kun frygte hvor de vil finde penge.


Hun er dækket ind af at Harald og LO har sagt god for modellen, hun har endda "fået" færre karensdage, og så har det kun kostet 300mio. ekstra det er et fint beløb, der både kan gå ind under "må ikke koste mere", samtidig med at der "tilføres ekstra midler" :stoned: Så alle de 3 store er dækket af.
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
icelady
Moderator
Indlæg: 16224
Tilmeldt: 12. aug 2015, 06:56
Kort karma: 1068
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 32426

Re: Dagpengereform - det var døleme hurtigt!

Indlægaf icelady » 22. okt 2015, 20:15

Wizzze skrev:Hun er dækket ind af at Harald og LO har sagt god for modellen, hun har endda "fået" færre karensdage, og så har det kun kostet 300mio. ekstra det er et fint beløb, der både kan gå ind under "må ikke koste mere", samtidig med at der "tilføres ekstra midler" :stoned: Så alle de 3 store er dækket af.


Så alt i alt skal dagpengemodtagerne betale det, reformen koster i den sidste ende eller hvad? Eller skal de ud og finde de ekstra penge andre steder?
0
....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Dagpengereform - det var døleme hurtigt!

Indlægaf Wizzze » 22. okt 2015, 20:33

icelady skrev:
Wizzze skrev:Hun er dækket ind af at Harald og LO har sagt god for modellen, hun har endda "fået" færre karensdage, og så har det kun kostet 300mio. ekstra det er et fint beløb, der både kan gå ind under "må ikke koste mere", samtidig med at der "tilføres ekstra midler" :stoned: Så alle de 3 store er dækket af.


Så alt i alt skal dagpengemodtagerne betale det, reformen koster i den sidste ende eller hvad? Eller skal de ud og finde de ekstra penge andre steder?


De har lovet hinanden af finde 300 mio. på finansloven, som er "nye" penge, resten kommer fra de arbejdsløse.

Du kan se "prisen" her:

reform.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
1
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Dagpengereform - det var døleme hurtigt!

Indlægaf dgd2007 » 22. okt 2015, 20:35

icelady skrev:Så alt i alt skal dagpengemodtagerne betale det, reformen koster i den sidste ende eller hvad? Eller skal de ud og finde de ekstra penge andre steder?

Omkostningerne skal dækkes ind af, at nyuddannede får en lavere sats, arbejdsløse, der slet ikke får arbejde i perioder, får 3 karensdage om året (hvor de ikke får dagpenge), og så skal der findes 300 mil. et andet sted fra.

Mht. Mette Frederiksen skal man huske på, at hun dengang udtalte sig på S+R-regeringens vegne, mens hun nu kun udtaler sig på S' vegne.
1
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8894
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25487

Re: Dagpengereform - det var dæleme hurtigt!

Indlægaf Madam Pomfrey » 22. okt 2015, 21:21

jeg har undet mig hele dagen...
Om folks udtalelser og rynken på næsen omkring den nu nedsatte dimittendsats.
Der er taget hensyn til forsørgere i aftalen, det finder jeg ret og rimeligt.
Men hvordan kan man stå åbent og udtale sig stærkt kritisk om at modtage 12.500 kr i dagpenge ydelse som nyuddannet, på en forsikring man just har tegnet. Det synes jeg ærligt talt er ret forkælet - jeg ville som dimittend have været fint tilfreds, der er immervæk et spring fra SU'en og op.
Der var en del argumentationer på bl.a. bolig, og ja der er da nogle der må fraflytte kollegier eller anden form for studiebolig, men så er det vel heller ikke flere der er tvunget. Og at man pludselig har en titel på cv'et fordrer vel ikke nødvendigvis man skal ha sin egen 3'er, man kan vel stadig bo i f.x. delebolig.
1
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8894
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25487

Re: Dagpengereform - det var dæleme hurtigt!

Indlægaf Madam Pomfrey » 22. okt 2015, 21:23

Min egen fagforening forholder sig skarpt kritisk til den lavere dimittendsats, formanden herfor gør det åbent på sin egen facebook profil, el anden fagforening inden for fagområdet er også stærkt kritiske...
Og ja, jeg forstår det bare ikke.
0
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Dagpengereform - det var dæleme hurtigt!

Indlægaf dgd2007 » 22. okt 2015, 21:28

^^ De har en pointe i, at det kan føre til, at færre og færre overhovedet indtræder i a-kasse-systemet.
1
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8894
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25487

Re: Dagpengereform - det var dæleme hurtigt!

Indlægaf Madam Pomfrey » 22. okt 2015, 21:48

dgd2007 skrev:^^ De har en pointe i, at det kan føre til, at færre og færre overhovedet indtræder i a-kasse-systemet.


Det argument forstår jeg så ikke helt, for efter en given periode har du optjent rettighed til fulde dagpenge i en periode af 2 år, plus mange A-kasser endda tilbyder lønforsikring oveni for en relativ lille sum.
At undlade A-kasse på baggrund af dimittendsatsen, det giver ik rigtig mening synes jeg, heller ikke selvom satsen er "lav" for de helt nyuddannede.

A-kasse er jo om noget en forsikring der giver et sikkerhedsgrundlag, og for de der har behov for dagpegeydelse er en virkelig god forretning.
Du skal immervæk betale A-kasse bidrag i 3 år + for at ha dækket bare en enkelt måneds dagpengeydelse.


Fravælger man A-kassen tilvælger man kontanthjælp, og der er regler omend endnu mere besværlige og kringlede at hitte rundt i, der er tilbagebetalingspligt, og man kan sendes ud i div. aktiveringsforløb.
jeg tror næppe kontanthjælpen bliver en positivt tilvalg sammenlignet med A-kassen.
1
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Dagpengereform - det var dæleme hurtigt!

Indlægaf dgd2007 » 22. okt 2015, 22:47

DD_81 skrev:Det argument forstår jeg så ikke helt, for efter en given periode har du optjent rettighed til fulde dagpenge i en periode af 2 år, plus mange A-kasser endda tilbyder lønforsikring oveni for en relativ lille sum.
At undlade A-kasse på baggrund af dimittendsatsen, det giver ik rigtig mening synes jeg, heller ikke selvom satsen er "lav" for de helt nyuddannede.

A-kasse er jo om noget en forsikring der giver et sikkerhedsgrundlag, og for de der har behov for dagpegeydelse er en virkelig god forretning.
Du skal immervæk betale A-kasse bidrag i 3 år + for at ha dækket bare en enkelt måneds dagpengeydelse.


Fravælger man A-kassen tilvælger man kontanthjælp, og der er regler omend endnu mere besværlige og kringlede at hitte rundt i, der er tilbagebetalingspligt, og man kan sendes ud i div. aktiveringsforløb.
jeg tror næppe kontanthjælpen bliver en positivt tilvalg sammenlignet med A-kassen.

Njaeøh ... men ikke desto mindre er der en lavere procent af nyuddannede, der melder sig ind i en a-kasse nu end tidligere. Så det, at den dækning, de kan få, hvis de ikke får arbejde med det samme, bliver sat betydeligt ned, kan sagtens forstærke den tendes. Det tror jeg faktisk, fagforeningsfolkene har ret i.
0
Peanutbutt
Indlæg: 406
Tilmeldt: 12. aug 2015, 14:10
Kort karma: 44
Likede indlæg: 829

Re: Dagpengereform - det var dæleme hurtigt!

Indlægaf Peanutbutt » 23. okt 2015, 05:01

DD_81 skrev:jeg har undet mig hele dagen...
Om folks udtalelser og rynken på næsen omkring den nu nedsatte dimittendsats.
Der er taget hensyn til forsørgere i aftalen, det finder jeg ret og rimeligt.
Men hvordan kan man stå åbent og udtale sig stærkt kritisk om at modtage 12.500 kr i dagpenge ydelse som nyuddannet, på en forsikring man just har tegnet. Det synes jeg ærligt talt er ret forkælet - jeg ville som dimittend have været fint tilfreds, der er immervæk et spring fra SU'en og op.
Der var en del argumentationer på bl.a. bolig, og ja der er da nogle der må fraflytte kollegier eller anden form for studiebolig, men så er det vel heller ikke flere der er tvunget. Og at man pludselig har en titel på cv'et fordrer vel ikke nødvendigvis man skal ha sin egen 3'er, man kan vel stadig bo i f.x. delebolig.


Generelt kan vi jo bare afvise alle, der ikke har ydet nok - man må kun få offentlig hjælp, hvis man har betalt (mere) end sin del.
Og hvorfor stoppe der! Unge mennesker burde jo være raske (ellers er de som minimum selv ude om det), så lad os sætte brugerbetaling på lægehjælp for dem. Og gamle mennesker har haft hele livet til at spare op til pensionen, så lad os tage folkepensionen fra dem. Børn er et tilvalg fra forældrenes side, så lad os fjerne alle børneydelser og tilskud til institutioner og skoler.

Ej pjat, men det har aldrig været meningen, at man skulle leve af kun SUen. SUen er et supplement til f.eks. et studiejob, så at sammenligne SU med dagpenge er misvisende. Mange har et SU-lån og/eller et studiejob, så de fleste får jo en del mere udbetalt end bare SUen.
På dagpenge skal man betale SU-lånet tilbage, og hvis man f.eks. er akademiker, er det ikke sikkert, at Netto vil ansætte én (fordi de hellere vil ansætte folk, de regner med også er der om et år) og måske skal man flytte fra sit kollegie eller ungdomsbolig. Derudover bliver forsikringer osv. ofte dyrere, når man ikke er studerende længere, og så skal man f.eks. betale for en a-kasse.
Derudover er der/har der(?) været historisk høj arbejdsløshed blandt nyuddannede inden for nogle fag, så det er jo et interessant tidspunkt at vælge sådanne nedskæringer, fordi man må gå ud fra, at der ikke er arbejde nok til alle (i øjeblikket)
1
Brugeravatar
Neenah
Indlæg: 4428
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:37
Kort karma: 664
Likede indlæg: 7305

Re: Dagpengereform - det var dæleme hurtigt!

Indlægaf Neenah » 23. okt 2015, 05:54

Konkret eksempel: jeg er på dimittenddagpenge, og har været det siden jeg blev færdig i juni. I alt er mine faste udgifter steget med omkring 1200 kroner om måneden. Der udover kan jeg ikke længere få rabat på transport eller andre ting. Den eneste grund til at jeg kan få mit budget til at hænge nogenlunde sammen, er at jeg bor i et svinebilligt forældrekøb.

Hvis man skal til jobsamtale, så kan det hurtigt komme op at koste 5-600 kroner i togbilletter, når man som en god dagpengemodtager søger udenfor ens eget område.
0
Brugeravatar
englishchannel
Indlæg: 1815
Tilmeldt: 28. aug 2015, 23:37
Kort karma: 632
Likede indlæg: 8534

Re: Dagpengereform - det var dæleme hurtigt!

Indlægaf englishchannel » 23. okt 2015, 06:51

DD_81 skrev:jeg har undet mig hele dagen...
Om folks udtalelser og rynken på næsen omkring den nu nedsatte dimittendsats.
Der er taget hensyn til forsørgere i aftalen, det finder jeg ret og rimeligt.
Men hvordan kan man stå åbent og udtale sig stærkt kritisk om at modtage 12.500 kr i dagpenge ydelse som nyuddannet, på en forsikring man just har tegnet. Det synes jeg ærligt talt er ret forkælet - jeg ville som dimittend have været fint tilfreds, der er immervæk et spring fra SU'en og op.
Der var en del argumentationer på bl.a. bolig, og ja der er da nogle der må fraflytte kollegier eller anden form for studiebolig, men så er det vel heller ikke flere der er tvunget. Og at man pludselig har en titel på cv'et fordrer vel ikke nødvendigvis man skal ha sin egen 3'er, man kan vel stadig bo i f.x. delebolig.


Hvis man argumenterer som du gør, kan jeg ikke forstå, at det er rimeligt at differentiere mellem forsørgere og ikke-forsørgere. Forsørgere får i forvejen en masse økonomisk hjælp i form af børnepenge, højere boligydelse og friplads i institution (og givetvis andre ting, jeg har glemt). Hvorfor skal den her gruppe, der i forvejen bliver meget gavmildt belønnet af samfundet, gå fri, mens de barnløse nyuddannede skal finansiere en så stor del af aftalen?
5
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40585

Re: Dagpengereform - det var dæleme hurtigt!

Indlægaf Akehurst2 » 23. okt 2015, 07:55

englishchannel skrev:
DD_81 skrev:jeg har undet mig hele dagen...
Om folks udtalelser og rynken på næsen omkring den nu nedsatte dimittendsats.
Der er taget hensyn til forsørgere i aftalen, det finder jeg ret og rimeligt.
Men hvordan kan man stå åbent og udtale sig stærkt kritisk om at modtage 12.500 kr i dagpenge ydelse som nyuddannet, på en forsikring man just har tegnet. Det synes jeg ærligt talt er ret forkælet - jeg ville som dimittend have været fint tilfreds, der er immervæk et spring fra SU'en og op.
Der var en del argumentationer på bl.a. bolig, og ja der er da nogle der må fraflytte kollegier eller anden form for studiebolig, men så er det vel heller ikke flere der er tvunget. Og at man pludselig har en titel på cv'et fordrer vel ikke nødvendigvis man skal ha sin egen 3'er, man kan vel stadig bo i f.x. delebolig.


Hvis man argumenterer som du gør, kan jeg ikke forstå, at det er rimeligt at differentiere mellem forsørgere og ikke-forsørgere. Forsørgere får i forvejen en masse økonomisk hjælp i form af børnepenge, højere boligydelse og friplads i institution (og givetvis andre ting, jeg har glemt). Hvorfor skal den her gruppe, der i forvejen bliver meget gavmildt belønnet af samfundet, gå fri, mens de barnløse nyuddannede skal finansiere en så stor del af aftalen?


Jeg kunne ikke være mere enig.

Jeg synes generelt, det er utrolig mærkeligt at der skelnes mellem forsørgere og ikke-forsørgere på kontanthjælp, for enlige ikke-forsørgere får et virkelig lavt beløb, især hvis de er under 30. Men at alle ydelser skal til at differentieres efter om man har børn? Så skal der i hvert fald ikke også være generøse tilskud.
3

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"