Dagpengereform - det var dæleme hurtigt!

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59511

Re: Dagpengereform - det var dæleme hurtigt!

Indlægaf DetSorteCirkus » 23. okt 2015, 08:30

DD_81 skrev:jeg har undet mig hele dagen...
Om folks udtalelser og rynken på næsen omkring den nu nedsatte dimittendsats.
Der er taget hensyn til forsørgere i aftalen, det finder jeg ret og rimeligt.
Men hvordan kan man stå åbent og udtale sig stærkt kritisk om at modtage 12.500 kr i dagpenge ydelse som nyuddannet, på en forsikring man just har tegnet. Det synes jeg ærligt talt er ret forkælet - jeg ville som dimittend have været fint tilfreds, der er immervæk et spring fra SU'en og op.
Der var en del argumentationer på bl.a. bolig, og ja der er da nogle der må fraflytte kollegier eller anden form for studiebolig, men så er det vel heller ikke flere der er tvunget. Og at man pludselig har en titel på cv'et fordrer vel ikke nødvendigvis man skal ha sin egen 3'er, man kan vel stadig bo i f.x. delebolig.


Nu er det ikke alle, der går fra SU til dagpenge. SOSU´erne og andre faglærte grupper får elevløn i store dele af deres uddannelse, så her vil den lavere dimittentsats kunne mærkes og sikkert for nogen også svække inticitamentet til at melde sig ind i en a-kasse.

Det er da rigtigt, at ikke alle studerende bor på kollegie, men de, der gør, har typisk et mindre lokalt netværk og en lavere økonomisk sandsynlighed for at kunne komme ind på boligmarkedet. I min egen vennekreds var det os, der enten har haft store børneopsparinger eller mulighed for forældrekøb, som under og efter studierne sad i billige lejligheder, hvor vi kunne blive boende, lige så længe vi havde lyst, mens andre måtte rykke videre til dyre lejeboliger. I København og sikkert også andre steder kan en lav husleje stort set kun opnås, hvis du kan finansiere et stort indskud, og det kan du typisk kun som nyuddannet ledig, hvis din studiebolig har været andel eller eje.
Jeg er enig med dig i, at det sandsynligvis ikke bliver jordens undergang over en bred kam, men pga. ovenstående mener jeg dog, at aftalen rammer socialt skævt ift. gruppen af dimittender, og det finder jeg altid kritisk, når en reform gør.

Og ja, meget kan lade sig gøre i en gasovn, som man siger, men opfordringen til at melde sig ind i en a-kasse har altid uofficielt gået på, at det i modsætning til kontanthjælpen var et tilbud, som sikrede dig et voksenliv, der var nogenlunde sammenligneligt med flertallets, og til det hører, vil jeg mene, din egen bolig og ikke et værelse hos andre.
Det er faktisk ikke, fordi jeg har så meget fokus på den enkelte dimittends situation. Det, der bekymrer mig, er, at man er ved at skære så kraftigt i dimittendsatsen, at det risikerer i mindre grad at blive naturligt at melde sig ind i en a-kasse, hvilket er en tendens, som vil kunne skade hele flexicuritymodellen og dermed alle arbejdsmarkedets parter. Jeg tror nemlig ikke, at man så bare vil melde sig ind, når man får sit første job eller senere. Det er vigtigt at få de nyuddannede med fra starten, og som Neenah skriver, kan du ikke alene sammenligne SU og dimittendsats for at bedømme, om tilbuddet stadig er attraktivt for det brede flertal.
5
Brugeravatar
Kattefjæs
Indlæg: 2540
Tilmeldt: 29. aug 2015, 15:06
Kort karma: 360
Geografisk sted: London
Likede indlæg: 6387

Re: Dagpengereform - det var dæleme hurtigt!

Indlægaf Kattefjæs » 23. okt 2015, 09:05

Det kommer i hvert fald til at få konsekvenser for dem, som har planlagt deres økonomi ud fra hvad de forventede at få i dagpengesats når de blev færdige - og det er vel ret mange lige pt., for jobs hænger på ingen måde på træerne. Man er nødt til ikke at sætte sig for hårdt og samtidig have en rimelig buffer i økonomien hvis man skal kunne betale togbilletter til og fra jobsamtaler og samtidig få mad på bordet og betale regningerne. Hvis denne buffer nu bliver udhulet af stramningerne, så ender vi vel med en masse nye dimittender som må gå fra hus og hjem uden at have noget andet at gå til. Hvem hjælper det i det lange løb? Jeg har svært ved at se hvorfor det er dem, som har allersværest ved at etablere sig både på job- og boligmarkedet, som nu skal betale regningen.
0
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40585

Re: Dagpengereform - det var dæleme hurtigt!

Indlægaf Akehurst2 » 23. okt 2015, 09:26

DetSorteCirkus skrev:
Og ja, meget kan lade sig gøre i en gasovn, som man siger, men opfordringen til at melde sig ind i en a-kasse har altid uofficielt gået på, at det i modsætning til kontanthjælpen var et tilbud, som sikrede dig et voksenliv, der var nogenlunde sammenligneligt med flertallets, og til det hører, vil jeg mene, din egen bolig og ikke et værelse hos andre.
Det er faktisk ikke, fordi jeg har så meget fokus på den enkelte dimittends situation. Det, der bekymrer mig, er, at man er ved at skære så kraftigt i dimittendsatsen, at det risikerer i mindre grad at blive naturligt at melde sig ind i en a-kasse, hvilket er en tendens, som vil kunne skade hele flexicuritymodellen og dermed alle arbejdsmarkedets parter. Jeg tror nemlig ikke, at man så bare vil melde sig ind, når man får sit første job eller senere. Det er vigtigt at få de nyuddannede med fra starten, og som Neenah skriver, kan du ikke alene sammenligne SU og dimittendsats for at bedømme, om tilbuddet stadig er attraktivt for det brede flertal.


Det er jeg meget enig i.

Som dette indlæg også beskrev det: http://politiken.dk/debat/debatindlaeg/ ... sikre-sig/

De der dimittender bliver jo ofte til pengekøer. Men hvis de ikke melder sig ind med det samme, så risikerer man, de aldrig kommer ind - og så mangler de altså.
0
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8894
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25487

Re: Dagpengereform - det var dæleme hurtigt!

Indlægaf Madam Pomfrey » 23. okt 2015, 09:55

jeres argumenter er læst, og forstået, og giver mening.
Men ja jeg er nok bare, personligt, ikke helt enig.
Ja visse uddannelser giver elev-løn og forskel herfra til ny dimitentsats er lav.
Ja man kan supplere sin SU op med lån og studiejob
Ja det kan virke unfair at forsørgere er bedre stillet, (både i dimittend, SU(enlige forældre) og via de ydelser man får ud over)

Men jeg bliver altså stadig lidt "argh" oppe i mit hoved, når jeg læser i aviser, hører i radioen og på tv, den ærgelse/frustration unge mennesker giver udtryk for, jeg synes ærligt talt det giver et udtryk af forkælelse, udelukkende på deres argumentation og holdning.
og ja arbejdsløsheden er stor, og det ER et problem bladt ny-uddannede, men dagpenge skal jo grundlæggende ikke være ens indkomstgrundlag de første 12-24 måneder efter man har fået sit uddannelsesbevis.

Jeg håber dog, og igen jeg har ikke læst aftalen grundigere igennem, at systemet generelt er åbnet mere op ifht. supplerende dagpenge, kortere projekt ansættelses, sæsonarbejde etc. således at man har muligheden for at være selvforsørgende (helt eller delvis) i en given periode, uden at det giver bagslag på den lange bane, hvilket jeg synes er helt hul i hovedet. Det vil sikkert åbne mange døre, hvis man kan projekt ansættes, f.x tilbud om fastansættelse eller anbefalinger til andre, mund til mund, henvisninger via kollegaer osv.
1
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
dykkersild
Indlæg: 2169
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:25
Kort karma: 239
Likede indlæg: 3535

Re: Dagpengereform - det var dæleme hurtigt!

Indlægaf dykkersild » 23. okt 2015, 11:00

Sådan helt lavpraktisk - hvad får man i dagpengesats nu om dage - altså bruttobeløb? Er der sådan noget som laveste, mellem og højeste?
Jeg har aldrig selv været i kontakt med det system så jeg aner det faktisk ikke.
0
Brugeravatar
Flora
Indlæg: 14712
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:21
Kort karma: 688
Likede indlæg: 19042

Re: Dagpengereform - det var dæleme hurtigt!

Indlægaf Flora » 23. okt 2015, 13:26

dykkersild skrev:Sådan helt lavpraktisk - hvad får man i dagpengesats nu om dage - altså bruttobeløb? Er der sådan noget som laveste, mellem og højeste?
Jeg har aldrig selv været i kontakt med det system så jeg aner det faktisk ikke.


Hvis man er fuldtidsforsikret får man som nyuudannet ca. 14.500 kr om måneden. Er man ikke nyuddannet får man ca. 18.000 kr. om måneden.
0
Brugeravatar
Flora
Indlæg: 14712
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:21
Kort karma: 688
Likede indlæg: 19042

Re: Dagpengereform - det var dæleme hurtigt!

Indlægaf Flora » 23. okt 2015, 13:29

Dikus skrev:Hvordan adskiller den nye sats sig fra SU+lån?

Hvis den er lavere end det, så finder jeg det faktisk problematisk.


SU-sats for udeboende er 5900 kr pr måned og maksimale lånebeløb er 3000 kr, så der er stadig et pænt hop op til den nye dagpengesats.
0
Brugeravatar
Stars
Indlæg: 4848
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:11
Kort karma: 188
Likede indlæg: 6416

Re: Dagpengereform - det var dæleme hurtigt!

Indlægaf Stars » 23. okt 2015, 15:19

Flora skrev:
Dikus skrev:Hvordan adskiller den nye sats sig fra SU+lån?

Hvis den er lavere end det, så finder jeg det faktisk problematisk.


SU-sats for udeboende er 5900 kr pr måned og maksimale lånebeløb er 3000 kr, så der er stadig et pænt hop op til den nye dagpengesats.

Du skal så af den difference betale a-kasse, (højere) indboforsikring, flytte, hvis du bor på kollegie, hvad du ellers har fået studierabat på. Der var en tidligere i tråden, der var steget 1200kr i faste udgifter ved endt studie.
1
"Vi har .. truffet den beslutning, at vi ikke tager børnene til Danmark, fordi deres forældre har vendt Danmark ryggen og har kæmpet for Islamisk Stat, og dermed har de truffet et valg på deres børns vegne."

Børnenes statsminister?
Brugeravatar
Flora
Indlæg: 14712
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:21
Kort karma: 688
Likede indlæg: 19042

Re: Dagpengereform - det var dæleme hurtigt!

Indlægaf Flora » 23. okt 2015, 15:32

Stars skrev:
Flora skrev:
Dikus skrev:Hvordan adskiller den nye sats sig fra SU+lån?

Hvis den er lavere end det, så finder jeg det faktisk problematisk.


SU-sats for udeboende er 5900 kr pr måned og maksimale lånebeløb er 3000 kr, så der er stadig et pænt hop op til den nye dagpengesats.

Du skal så af den difference betale a-kasse, (højere) indboforsikring, flytte, hvis du bor på kollegie, hvad du ellers har fået studierabat på. Der var en tidligere i tråden, der var steget 1200kr i faste udgifter ved endt studie.


Ja, det ved jeg. Men mon ikke det kan dækkes ind at den øgede indtægt? Altså så man ender på nogenlunde samme rådighedsbeløb.
0
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15286
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1241
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25608

Re: Dagpengereform - det var dæleme hurtigt!

Indlægaf Delfin » 23. okt 2015, 19:48

Dikus skrev:Ret beset, synes jeg, det er uforskammet at mene, man ikke kan klare sig for det beløb... Når ingen kæmper for en højere sats til kontanthjælpsmodtagere. Som - i tilfælde af sygdom - også skal betale til A-kasse og ikke nødvendigvis har haft samme mulighed for at forberede sig.


Jeg mener så også, at satsen for enlige på kontanthjælp er latterligt lav. Jeg mener heller ikke, at man hører hjemme på kontanthjælp, hvis man er syg, men det er en helt anden diskussion.

Jeg kender person=x.
x har taget sin uddannelse på revalideringsydelse, som svarer til den fulde dagpengesats. x's indkomst falder allerede med dimmitendsats anno 2015, men det har x taget højde for med noget opsparing. x har en ungdomsbolig, der senest skal fraflyttes 3 mdr efter endt uddannelse. x har måttet sætte sit max huslejeønske op til 5-6000 kr for overhovedet at få nogle tilbud fra boligselskabet. Med den nye sats går x 5000 kr ned i indtægt om måneden. Det ville blive svært at få til at hænge sammen. De der billige boliger hænger jo bare ikke på træerne.

Jeg tror x er meget meget glad for, at det først træder i kraft i 2017. Til den tid har x forhåbentlig fået arbejde.
0
14 11 14
Brugeravatar
Kattefjæs
Indlæg: 2540
Tilmeldt: 29. aug 2015, 15:06
Kort karma: 360
Geografisk sted: London
Likede indlæg: 6387

Re: Dagpengereform - det var dæleme hurtigt!

Indlægaf Kattefjæs » 23. okt 2015, 22:50

Hvornår træder denne nye dagpengeordning i kraft?

Det er ikke helt rigtigt at ingen kæmper for kontanthjælpen. Det er bare svært at gøre noget ved det som privatperson, og samtidig drukner ens stemme i mængden når så mange brøler højt om dovenskab og jeg ved ikke hvad.

Selvom det ikke påvirker mig personligt, er jeg MEGET ked af vores kontanthjælpssystem. Man kan kigge på Kontanthjælpsalliancen (også på Facebook) hvis det har interesse. Men det er to helt forskellige systemer og de skal nok have hver sin tråd.
0
Brugeravatar
Flora
Indlæg: 14712
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:21
Kort karma: 688
Likede indlæg: 19042

Re: Dagpengereform - det var dæleme hurtigt!

Indlægaf Flora » 24. okt 2015, 06:54

Kattefjæs skrev:Hvornår træder denne nye dagpengeordning i kraft?

Det er ikke helt rigtigt at ingen kæmper for kontanthjælpen. Det er bare svært at gøre noget ved det som privatperson, og samtidig drukner ens stemme i mængden når så mange brøler højt om dovenskab og jeg ved ikke hvad.

Selvom det ikke påvirker mig personligt, er jeg MEGET ked af vores kontanthjælpssystem. Man kan kigge på Kontanthjælpsalliancen (også på Facebook) hvis det har interesse. Men det er to helt forskellige systemer og de skal nok have hver sin tråd.


Januar 2017
1
Brugeravatar
Kattefjæs
Indlæg: 2540
Tilmeldt: 29. aug 2015, 15:06
Kort karma: 360
Geografisk sted: London
Likede indlæg: 6387

Re: Dagpengereform - det var dæleme hurtigt!

Indlægaf Kattefjæs » 24. okt 2015, 11:24

Flora skrev:
Kattefjæs skrev:Hvornår træder denne nye dagpengeordning i kraft?

Det er ikke helt rigtigt at ingen kæmper for kontanthjælpen. Det er bare svært at gøre noget ved det som privatperson, og samtidig drukner ens stemme i mængden når så mange brøler højt om dovenskab og jeg ved ikke hvad.

Selvom det ikke påvirker mig personligt, er jeg MEGET ked af vores kontanthjælpssystem. Man kan kigge på Kontanthjælpsalliancen (også på Facebook) hvis det har interesse. Men det er to helt forskellige systemer og de skal nok have hver sin tråd.


Januar 2017


Tak for svar. Det vil sige at de første kandidater igennem det næste lille års tid ikke behøver bekymre sig så meget om dét, kan man sige. Og hvis man lige er startet på en kandidat nu, så kan man allerede nu spekulere i at arbejde lidt ekstra eller på anden vis sørge for at fodre opsparingen og dermed gøre det lidt lettere for sig selv over det næste års tid. Det er jo faktisk positivt.

Jeg er virkelig glad for at det ikke bare bliver implementeret fra den ene dag til den anden, for så ville der godt nok være nogle stykker som blev taget med håret i postkassen.

Gad vide om det så bliver med tilbagevirkende kraft for dem som fx har været i systemet i et halvt eller helt år når vi når januar 2017. :gruble:
0
Brugeravatar
Flora
Indlæg: 14712
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:21
Kort karma: 688
Likede indlæg: 19042

Re: Dagpengereform - det var dæleme hurtigt!

Indlægaf Flora » 24. okt 2015, 11:59

Kattefjæs skrev:
Flora skrev:
Kattefjæs skrev:Hvornår træder denne nye dagpengeordning i kraft?

Det er ikke helt rigtigt at ingen kæmper for kontanthjælpen. Det er bare svært at gøre noget ved det som privatperson, og samtidig drukner ens stemme i mængden når så mange brøler højt om dovenskab og jeg ved ikke hvad.

Selvom det ikke påvirker mig personligt, er jeg MEGET ked af vores kontanthjælpssystem. Man kan kigge på Kontanthjælpsalliancen (også på Facebook) hvis det har interesse. Men det er to helt forskellige systemer og de skal nok have hver sin tråd.


Januar 2017


Tak for svar. Det vil sige at de første kandidater igennem det næste lille års tid ikke behøver bekymre sig så meget om dét, kan man sige. Og hvis man lige er startet på en kandidat nu, så kan man allerede nu spekulere i at arbejde lidt ekstra eller på anden vis sørge for at fodre opsparingen og dermed gøre det lidt lettere for sig selv over det næste års tid. Det er jo faktisk positivt.

Jeg er virkelig glad for at det ikke bare bliver implementeret fra den ene dag til den anden, for så ville der godt nok være nogle stykker som blev taget med håret i postkassen.

Gad vide om det så bliver med tilbagevirkende kraft for dem som fx har været i systemet i et halvt eller helt år når vi når januar 2017. :gruble:


Ja, man får netop god tid til at forberede sig på det og derfor synes jeg faktisk det er ok. Jeg tror det er de færreste studerende der allerede 1 år før de bliver færdige har forholdt sig til hvor meget de kan få i dagpenge og kalkuleret med det. Så dem der bliver færdige om et år vil jo bare forholde sig til satsen som den er og tilpasse deres situation efter det.

Jeg kan ikke forestille mig at det bliver med tilbagevirkende kraft. Det ville jo betyde at en masse mennesker pludselig ville stå med en kæmpe gæld, hvilket ville være dybt urimeligt. Jeg ved det ikke, men det tror jeg altså ikke de kan finde på.
0
Brugeravatar
Kattefjæs
Indlæg: 2540
Tilmeldt: 29. aug 2015, 15:06
Kort karma: 360
Geografisk sted: London
Likede indlæg: 6387

Re: Dagpengereform - det var dæleme hurtigt!

Indlægaf Kattefjæs » 24. okt 2015, 12:06

Flora skrev:Ja, man får netop god tid til at forberede sig på det og derfor synes jeg faktisk det er ok. Jeg tror det er de færreste studerende der allerede 1 år før de bliver færdige har forholdt sig til hvor meget de kan få i dagpenge og kalkuleret med det. Så dem der bliver færdige om et år vil jo bare forholde sig til satsen som den er og tilpasse deres situation efter det.

Jeg kan ikke forestille mig at det bliver med tilbagevirkende kraft. Det ville jo betyde at en masse mennesker pludselig ville stå med en kæmpe gæld, hvilket ville være dybt urimeligt. Jeg ved det ikke, men det tror jeg altså ikke de kan finde på.


Jeg synes stadig at den er svær - for de studerende, som skal igennem kandidaten nu, skal igennem den nye reform - det vil sige at de unægteligt har mindre tid til at arbejde, for de kan ikke holde pauser undervejs og sådan. Så alt i alt bliver deres situation mere presset, og det vil især påvirke dem som ikke har muligheden for forældrekøb, ikke kender nogen der kender nogen på boligmarkedet osv. Altså det bliver ikke umuligt, men det bliver sværere. Det generer mig lidt, men på den anden side kan man jo håbe på at der snart for alvor bliver taget hånd om arbejdsløsheden og at der om et års tid vil være bedre muligheder når man har færdiggjort sin uddannelse? Jeg har ærligt talt ikke de store forhåbninger, for den nuværende regering virker ikke særlig forhippet på at oprette nye stillinger og sætte gang i hjulene igen. Men man kan krydse fingre jo. Det ideelle er jo alligevel ikke dagpenge, det ideelle er arbejde, så det er efter min mening det allervigtigste sted at sætte ind uanset hvad.
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"