Blindtarmsbetændelse, what to do?

Hvis din krop gør ting den ikke burde, er dette stedet du kan snakke om det.
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9488
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 787
Likede indlæg: 7809

Blindtarmsbetændelse, what to do?

Indlægaf Sophies-mor » 10. apr 2017, 20:31

Min kusines datter er lige blevet semi-akut opereret i dag pga. mistanke om appendicit/ blindtarmsbetændelse.
MEN:
De fandt, at det var nogle lymfeknuder, der lå tæt op ad tarmen, der gav lignende symptomer, så de lukkede hende bare igen.

Hvorfor fjernede de ikke blindtarmen?
Hvornår holdt man op med det?
Hvad godt skulle det gøre, at den får lov til at blive siddende?
Og hvem tager ansvaret, når hun engang kommer til en læge med mavesmerter, lægen ser arret og udelukker blindtarmsproblemer?

Jeg forstår det ikke.
Har en veninde, der er læge og hun er helt oppe i det røde felt fordi den ikke blev fjernet.
Men hvad er eventuelle årsager?
:gruble:
0
Hæklerier på hjernen :cool:
Brugeravatar
Tanten
Indlæg: 1922
Tilmeldt: 14. aug 2015, 12:03
Kort karma: 457
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 9624

Re: Blindtarmsbetændelse, what to do?

Indlægaf Tanten » 10. apr 2017, 20:59

Lægen udelukker ikke blindtarmsproblemer pga. et ar på maven - de har jo adgang til journaler, og desuden kunne operationen jo være for alt mulig andet.

Men udtager ikke længere sunde, raske organer, fordi man mener, det er en unødig belastning for kroppen.

Jeg håber dog, de har gjort sig nogle tanker om, hvorfor de smertende lymfeknuder gav så voldsomme symptomer, at det kunne forveksles med blindtarmsbetændelse, og så får gjort noget ved dét problem.
2
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Blindtarmsbetændelse, what to do?

Indlægaf Sangius » 10. apr 2017, 21:02

Man fjerner ikke længere blindtarmen på samlebånd. Man har fundet ud af, at den er nyttig. Synes det er en god beslutning ikke at fjerne et rask organ. :)
Senest rettet af Sangius 11. apr 2017, 05:10, rettet i alt 1 gang.
3
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9488
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 787
Likede indlæg: 7809

Re: Blindtarmsbetændelse, what to do?

Indlægaf Sophies-mor » 10. apr 2017, 21:05

Tanten skrev:Lægen udelukker ikke blindtarmsproblemer pga. et ar på maven - de har jo adgang til journaler, og desuden kunne operationen jo være for alt mulig andet.

Men udtager ikke længere sunde, raske organer, fordi man mener, det er en unødig belastning for kroppen.

Jeg håber dog, de har gjort sig nogle tanker om, hvorfor de smertende lymfeknuder gav så voldsomme symptomer, at det kunne forveksles med blindtarmsbetændelse, og så får gjort noget ved dét problem.

Pas.
Det vides ikke. Men når de alligevel har åbnet og en sprængt blindtarm trods alt er værre...?
Jeg er indrømmet præget af, at jeg selv måtte kæmpe for at få fjernet min blindtarm, som VAR betændt og at vi i omgangskredsen (pga. forældrene gav smertestillende, da barnet havde mavesmerter) har mistet en til bughindebetændelse som flg. af en sprængt blindtarm, plus at min veninde som sagt er læge og ikke synes, at man skal lade den sidde.
Men tak.
Jeg forstår s dog heller ikke, hvad gavn den skulle gøre ved at blive siddende?
1
Hæklerier på hjernen :cool:
Oddinary
Indlæg: 573
Tilmeldt: 15. jan 2016, 16:08
Kort karma: 57
Likede indlæg: 679

Re: Blindtarmsbetændelse, what to do?

Indlægaf Oddinary » 10. apr 2017, 21:44

Men konstaterede de ikke ved selvsyn, at den ikke var inficeret?
0
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9488
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 787
Likede indlæg: 7809

Re: Blindtarmsbetændelse, what to do?

Indlægaf Sophies-mor » 10. apr 2017, 21:49

Oddinary skrev:Men konstaterede de ikke ved selvsyn, at den ikke var inficeret?

Det går jeg ud fra.
Men da jeg ikke ved, hvornår skiftet er sket, så kan jeg kun sige, at man "tidligere" ....? fjernede den af sikkerhedsårsager, når først man havde lukket op.
Og selv med EPJ og dataudveksling osv, så kan der ske fejl.
I mit hovede giver det ikke mening, fordi jeg ikke ved, hvad de tænker på ved at lade den sidde.
Der må jo være en grund. Og det er jo ret hyppigt, at folk kommer ind med sprængt blindtarm og jeg tænker, at med 1813''s høje fejlprocent i lægevagtsystemet, så skal der nok ske noget på et tidspunkt, hos én der har været lukket op, men hvor de ikke fjernede den.
:gruble:
0
Hæklerier på hjernen :cool:
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Blindtarmsbetændelse, what to do?

Indlægaf kidkomb » 10. apr 2017, 21:51

Kan det være pga lymferne?
Altså kan man beskadige noget mht dem, hvis man piller for meget?
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9488
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 787
Likede indlæg: 7809

Re: Blindtarmsbetændelse, what to do?

Indlægaf Sophies-mor » 10. apr 2017, 21:56

kidkomb skrev:Kan det være pga lymferne?
Altså kan man beskadige noget mht dem, hvis man piller for meget?

Det kan man vel godt?
Det går jeg ud fra. Man kan beskadige dem ved brystfjernelse, ved jeg. Så det kan man vel også med maven...
0
Hæklerier på hjernen :cool:
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Blindtarmsbetændelse, what to do?

Indlægaf kidkomb » 10. apr 2017, 21:58

Sophies-mor skrev:
kidkomb skrev:Kan det være pga lymferne?
Altså kan man beskadige noget mht dem, hvis man piller for meget?

Det kan man vel godt?
Det går jeg ud fra. Man kan beskadige dem ved brystfjernelse, ved jeg. Så det kan man vel også med maven...

Så kan det måske være derfor.
Men så burde de jo have sagt det kan man sige...
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Oddinary
Indlæg: 573
Tilmeldt: 15. jan 2016, 16:08
Kort karma: 57
Likede indlæg: 679

Re: Blindtarmsbetændelse, what to do?

Indlægaf Oddinary » 10. apr 2017, 21:59

Sophies-mor skrev:
Oddinary skrev:Men konstaterede de ikke ved selvsyn, at den ikke var inficeret?

Det går jeg ud fra.
Men da jeg ikke ved, hvornår skiftet er sket, så kan jeg kun sige, at man "tidligere" ....? fjernede den af sikkerhedsårsager, når først man havde lukket op.
Og selv med EPJ og dataudveksling osv, så kan der ske fejl.
I mit hovede giver det ikke mening, fordi jeg ikke ved, hvad de tænker på ved at lade den sidde.
Der må jo være en grund. Og det er jo ret hyppigt, at folk kommer ind med sprængt blindtarm og jeg tænker, at med 1813''s høje fejlprocent i lægevagtsystemet, så skal der nok ske noget på et tidspunkt, hos én der har været lukket op, men hvor de ikke fjernede den.
:gruble:


Det er ellers normal procedure nu, at man lader den sidde ved betændelse i lymfeknuderne i bughinden:
https://www.sundhed.dk/sundhedsfaglig/l ... ymfadenit/

Jeg forstår godt, du er bekymret med de oplevelser, du selv har haft, men jeg tror ikke, du behøver være så bange. Man vil altid have blindtarmsbetændelse i baghovedet, hvis lignende symptomer opstår igen. Og der er jo ingen grund til at fjerne et raskt organ som måske er nyttigt. :)
2
Brugeravatar
Daphne
Indlæg: 2377
Tilmeldt: 12. aug 2015, 14:19
Kort karma: 575
Likede indlæg: 3529

Re: Blindtarmsbetændelse, what to do?

Indlægaf Daphne » 11. apr 2017, 08:57

Jeg forstår godt din bekymring med dine erfaringer, men hvis jeg fik valget selv, ville jeg lade den blive siddende.
Lægerne fjerner den ikke længere per automatik - i gamle dage snuppede man den bare, hvis man alligevel var ved at operere i den region. Men det at den ikke er forsvundet igennem millioner af års evolution, både hos dyr og mennesker, kan tyde på, at den har en reel funktion. Forskerne mener, at den sandsynligvis har en funktion i forhold til at producere gavnlige bakterier, som styrker immunforsvaret. Desværre foreligger der endnu ikke endegyldige beviser.
0
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15282
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1241
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25603

Re: Blindtarmsbetændelse, what to do?

Indlægaf Delfin » 16. apr 2017, 23:34

Jeg tror aldrig fortællingen om årsagen til, at blindtarmen rutinemæssigt blev fjernet, uanset om der var betændelse eller ej, har været sand. Eftersom man regnede med, at den ingen funktion har, tror jeg simpelthen man fjernede den, når man nu alligevel var derinde, så den ikke kunne lave ballade engang i fremtiden.
I dag kan evt ar i øvrigt intet bruges til, da blindtarmen i de fleste tilfælde fjernes ved kikkert-operation, og der sidder arrene samme sted som ved en lang række andre kikkert-operationer, og så kan patienten eller pårørende da endelig også spørges.
0
14 11 14

Tilbage til "Helbred"