For mange er på deltid (siger regeringen)

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Jacan
Indlæg: 82
Tilmeldt: 12. aug 2015, 16:21
Kort karma: 1
Likede indlæg: 24

Re: For mange er på deltid (siger regeringen)

Indlægaf Jacan » 24. okt 2015, 11:58

Ministrene har selvfølgelig ret, Danmark har brug et øget antal personer på arbejdsmarkedet. Det er beskæmmende at nogle forældre kan blive så forarget over sådan en udmelding, det siger noget om hvor meget magt den gruppe har og hvor bange politikerne er for dem. Det man burde gøre var at fjerne de enormt mange tilskud til forældre, og lave det som et fradrag i stedet for. Når så mange forældre er usolidariske og bare vil gå derhjemme må der adfærdskorrigering til og det gøres bedst ved at ramme dem på pengepungen.
0
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: For mange er på deltid (siger regeringen)

Indlægaf dgd2007 » 24. okt 2015, 12:18

Jacan skrev:Ministrene har selvfølgelig ret, Danmark har brug et øget antal personer på arbejdsmarkedet.
[...]

Nej, det kan ikke komme bag på nogen, at hr. Dansk Arbejdsgiverforening gerne vil have så meget "arbejdskraft" som muligt at vælge imellem. Men jeg er snart træt af høre det fastslået som en uimodsigelig kendsgerning, at vi får brug for så meget mere arbejdskraft. Mere og mere overtages jo af maskiner, robotter, computere osv. Så det er slet ikke sikkert, det er rigtigt.
0
Jacan
Indlæg: 82
Tilmeldt: 12. aug 2015, 16:21
Kort karma: 1
Likede indlæg: 24

Re: For mange er på deltid (siger regeringen)

Indlægaf Jacan » 24. okt 2015, 12:52

dgd2007 skrev:
Jacan skrev:Ministrene har selvfølgelig ret, Danmark har brug et øget antal personer på arbejdsmarkedet.
[...]

Nej, det kan ikke komme bag på nogen, at hr. Dansk Arbejdsgiverforening gerne vil have så meget "arbejdskraft" som muligt at vælge imellem. Men jeg er snart træt af høre det fastslået som en uimodsigelig kendsgerning, at vi får brug for så meget mere arbejdskraft. Mere og mere overtages jo af maskiner, robotter, computere osv. Så det er slet ikke sikkert, det er rigtigt.


befolkningssammensætningen tilsiger at vi kommer til at mangle hænder, selvom der tages højde for det.
0
Jacan
Indlæg: 82
Tilmeldt: 12. aug 2015, 16:21
Kort karma: 1
Likede indlæg: 24

Re: For mange er på deltid (siger regeringen)

Indlægaf Jacan » 24. okt 2015, 12:57

Pernille skrev:
Jacan skrev:Ministrene har selvfølgelig ret, Danmark har brug et øget antal personer på arbejdsmarkedet. Det er beskæmmende at nogle forældre kan blive så forarget over sådan en udmelding, det siger noget om hvor meget magt den gruppe har og hvor bange politikerne er for dem. Det man burde gøre var at fjerne de enormt mange tilskud til forældre, og lave det som et fradrag i stedet for. Når så mange forældre er usolidariske og bare vil gå derhjemme må der adfærdskorrigering til og det gøres bedst ved at ramme dem på pengepungen.


Så det er "beskæmmende", at forældre gerne vil have tid med de børn de selv har sat i verden?

:rulle:


Det er helt fint så længe de selv betaler for det ;)
Der er ingen grund til at staten støtter med en masse deltidsjob og ENORME tilskud.
0
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: For mange er på deltid (siger regeringen)

Indlægaf dgd2007 » 24. okt 2015, 13:06

Jacan skrev:befolkningssammensætningen tilsiger at vi kommer til at mangle hænder, selvom der tages højde for det.

Men har du en reel analyse, der både regner på aldersfordeling OG prøver at forudse graden af jobbortfald pga. automatisering?

For 30 år siden kunne jeg ringe til et firma eller en instutution og få et menneske i røret, jeg kunne gå ned på stationen og købe en billet (af et menneske), jeg kunne gå i banken og hæve penge (hos et menneske) osv. Alle de jobs er jo væk.

Det med "befolkningssammensætningen" - hvis det ikke tager højde for en fortsat udvikling i den retning - virker som et mantra, der gentages af højreorienterede, der vil nedsætte dagpenge - og radikale, der vil have flere flygtninge, i kor :)
0
Jacan
Indlæg: 82
Tilmeldt: 12. aug 2015, 16:21
Kort karma: 1
Likede indlæg: 24

Re: For mange er på deltid (siger regeringen)

Indlægaf Jacan » 24. okt 2015, 13:11

dgd2007 skrev:
Jacan skrev:befolkningssammensætningen tilsiger at vi kommer til at mangle hænder, selvom der tages højde for det.

Men har du en reel analyse, der både regner på aldersfordeling OG prøver at forudse graden af jobbortfald pga. automatisering?

For 30 år siden kunne jeg ringe til et firma eller en instutution og få et menneske i røret, jeg kunne gå ned på stationen og købe en billet (af et menneske), jeg kunne gå i banken og hæve penge (hos et menneske) osv. Alle de jobs er jo væk.

Det med "befolkningssammensætningen" - hvis det ikke tager højde for en fortsat udvikling i den retning - virker som et mantra, der gentages af højreorienterede, der vil nedsætte dagpenge - og radikale, der vil have flere flygtninge, i kor :)


I og med at mange jobs ikke er lavpraktiske serviceydelser(salg af billetter), siger det jo sig selv at mange jobs ikke kan blive udført af maskiner og det er faktum at mange går på pension fremover...
Det ligger lige til højrebenet, så egentlig bør det være dig der kommer med analyse der viser det modsatte ;)
Billetsalg er ikke et validt argument :)
0
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: For mange er på deltid (siger regeringen)

Indlægaf dgd2007 » 24. okt 2015, 13:18

Jacan skrev:I og med at mange jobs ikke er lavpraktiske serviceydelser(salg af billetter), siger det jo sig selv at mange jobs ikke kan blive udført af maskiner og det er faktum at mange går på pension fremover...
Det ligger lige til højrebenet, så egentlig bør det være dig der kommer med analyse der viser det modsatte ;)
Billetsalg er ikke et validt argument :)

Nu er jeg jo ikke forsker ...

Men jeg ved da fx Postvæsnet: før 30.000 ansatte - nu 11.000
Banksektoren har jeg ikke tallene, men i 80'erne lå der filialer på alle gadehjørner med masser af ansatte - nu må/kan folk ordne det meste via Netbank.
... osv., osv.

Jeg spørger også bare, om de undersøgelser, du bygger på, tager højde for den slags.

Det er jo dig, der bruger det som argument for, at der ikke er tid til, at folk passer deres børn ... :D
0
Jacan
Indlæg: 82
Tilmeldt: 12. aug 2015, 16:21
Kort karma: 1
Likede indlæg: 24

Re: For mange er på deltid (siger regeringen)

Indlægaf Jacan » 24. okt 2015, 13:22

dgd2007 skrev:
Jacan skrev:I og med at mange jobs ikke er lavpraktiske serviceydelser(salg af billetter), siger det jo sig selv at mange jobs ikke kan blive udført af maskiner og det er faktum at mange går på pension fremover...
Det ligger lige til højrebenet, så egentlig bør det være dig der kommer med analyse der viser det modsatte ;)
Billetsalg er ikke et validt argument :)

Nu er jeg jo ikke forsker ...

Men jeg ved da fx Postvæsnet: før 30.000 ansatte - nu 11.000
Banksektoren har jeg ikke tallene, men i 80'erne lå der filialer på alle gadehjørner med masser af ansatte - nu må/kan folk ordne det meste via Netbank.
... osv., osv.

Jeg spørger også bare, om de undersøgelser, du bygger på, tager højde for den slags.

Det er jo dig, der bruger det som argument for, at der ikke er tid til, at folk passer deres børn ... :D


Hvor mange arbejdede der i vindmølleindustrien dengang kontra i dag, hvad med it-industrien....fortsæt selv listen...
0
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: For mange er på deltid (siger regeringen)

Indlægaf dgd2007 » 24. okt 2015, 13:29

Jacan skrev:Hvor mange arbejdede der i vindmølleindustrien dengang kontra i dag, hvad med it-industrien....fortsæt selv listen...

Nej, men jeg mener ikke, at vi to kan afgøre spørgsmålet ved nogle løse eksempler, vi lige sidder her og kommer i tanke om.
Men jeg efterlyser faktisk nogen, der seriøst har prøvet at regne den slags med i prognoserne.
0
Jacan
Indlæg: 82
Tilmeldt: 12. aug 2015, 16:21
Kort karma: 1
Likede indlæg: 24

Re: For mange er på deltid (siger regeringen)

Indlægaf Jacan » 24. okt 2015, 13:34

dgd2007 skrev:
Jacan skrev:Hvor mange arbejdede der i vindmølleindustrien dengang kontra i dag, hvad med it-industrien....fortsæt selv listen...

Nej, men jeg mener ikke, at vi to kan afgøre spørgsmålet ved nogle løse eksempler, vi lige sidder her og kommer i tanke om.
Men jeg efterlyser faktisk nogen, der seriøst har prøvet at regne den slags med i prognoserne.


:D

Google er din ven ;)
Du kan ikke forlange at andre skal være dit personlige serviceorgan fordi du undrer dig over det åbenlyse.
0
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: For mange er på deltid (siger regeringen)

Indlægaf dgd2007 » 24. okt 2015, 13:53

Jacan skrev: :D

Google er din ven ;)
Du kan ikke forlange at andre skal være dit personlige serviceorgan fordi du undrer dig over det åbenlyse.

Ja, Google er bestemt udmærket.
Men jeg synes da godt, man kan forlange af folk, der vil bestemme, om andre skal gå på deltid, at de selv ved, om deres argumenter om truende arbejdsmangel, har taget den slags med i beregningerne, eller de bare løber med en enkelt vinkel på sagen.

En prognose fra 1880 om trafiksituationen i København kunne sagtens være kommet frem til, at fremtidens største problem ville blive mængden af hestepærer på gaderne pga. den stigende trafik :)
0
Jacan
Indlæg: 82
Tilmeldt: 12. aug 2015, 16:21
Kort karma: 1
Likede indlæg: 24

Re: For mange er på deltid (siger regeringen)

Indlægaf Jacan » 24. okt 2015, 15:47

dgd2007 skrev:
Jacan skrev: :D

Google er din ven ;)
Du kan ikke forlange at andre skal være dit personlige serviceorgan fordi du undrer dig over det åbenlyse.

Ja, Google er bestemt udmærket.
Men jeg synes da godt, man kan forlange af folk, der vil bestemme, om andre skal gå på deltid, at de selv ved, om deres argumenter om truende arbejdsmangel, har taget den slags med i beregningerne, eller de bare løber med en enkelt vinkel på sagen.

En prognose fra 1880 om trafiksituationen i København kunne sagtens være kommet frem til, at fremtidens største problem ville blive mængden af hestepærer på gaderne pga. den stigende trafik :)


Skal vi ikke lige prøve at rekapitulere, jeg vil aldeles ikke bestemme om folk må gå på nedsat tid. Jeg mener bare ikke at samfundet skal betale for det og fremme det gennem mange deltidsstillinger og store tilskud som forældre får i dag.
Derudover stiller du spørgsmålstegnet ved noget som egentlig er et faktum, så det virker som om du vil aflede debatten.
0
Brugeravatar
Flora
Indlæg: 14712
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:21
Kort karma: 688
Likede indlæg: 19040

Re: For mange er på deltid (siger regeringen)

Indlægaf Flora » 24. okt 2015, 15:56

Får man tilskud som forældre hvis man går på deltid?? Og i så fald, hvad er argumentet bag det?

Jeg er all for at man går på deltid hvis man vil prioritere sin familie, men sgu da ikke på statens regning.
0
Brugeravatar
Flora
Indlæg: 14712
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:21
Kort karma: 688
Likede indlæg: 19040

Re: For mange er på deltid (siger regeringen)

Indlægaf Flora » 24. okt 2015, 15:58

Dikus skrev:
Flora skrev:Får man tilskud som forældre hvis man går på deltid?? Og i så fald, hvad er argumentet bag det?

Jeg er all for at man går på deltid hvis man vil prioritere sin familie, men sgu da ikke på statens regning.


Man kompenseres for den lavere indkomst


Det giver slet ikke mening i min verden. Hvorfor skal staten betale for det?
0
Brugeravatar
Flora
Indlæg: 14712
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:21
Kort karma: 688
Likede indlæg: 19040

Re: For mange er på deltid (siger regeringen)

Indlægaf Flora » 24. okt 2015, 16:06

Dikus skrev:
Flora skrev:
Dikus skrev:
Flora skrev:Får man tilskud som forældre hvis man går på deltid?? Og i så fald, hvad er argumentet bag det?

Jeg er all for at man går på deltid hvis man vil prioritere sin familie, men sgu da ikke på statens regning.


Man kompenseres for den lavere indkomst


Det giver slet ikke mening i min verden. Hvorfor skal staten betale for det?


Sådan er det jo med alle de tilskud, der gives: De er indtægtsbestemte.


Nå, på den måde. Det virker nu stadig forkert. Prisen for børn ændres jo ikke af ens indtægt, så tilskuddet burde da være fast og så må man selv betale resten. Om man så vælger at arbejde lidt eller meget må være op til den enkelte. Men at man bare kan gå ned i tid og så få smidt ekstra penge i nakken, det virker helt forkert synes jeg.
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"