Julemanden i din barndom

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
egernunge
Indlæg: 385
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:01
Kort karma: 58
Likede indlæg: 418

Julemanden i din barndom

Indlægaf egernunge » 22. okt 2015, 20:48

Beklager, hvis der sidder nogen, der får nervøse trækninger af omtale af juletraditioner i oktober :P

Jeg blev lige inspireret af en tråd på et andet (internationalt) forum, hvor der var en, der efterspurgte julemandstraditioner fra rundt om i verden. Der var så allerede en dansker, der havde svaret - med en tradition, som jeg aldrig har hørt om før (nemlig at Julemanden kommer natten mellem den 23. og 24. december :gruble:).

Så, hvordan og hvornår kom Julemanden på besøg hos jer (hvis han overhovedet kom, altså)?

Jeg voksede op med, at det var Julemanden, der kom med mine pakkekalendergaver - altså hver dag i december. De blev lagt i en julesok og var der allerede, når jeg vågnede. Jeg kan ikke huske, at det nogensinde blev uddybet, præcist hvordan han kom ind i huset og lagde pakken der. Egentligt en lidt spøjs tradition; man skulle tro, at Julemanden havde andet at tage sig til i december end at levere min pakkekalender :-D

I øvrigt fik det brat ende, da jeg var 5-6 år. Jeg skulle overnatte hos min farmor en nat i december og havde selvfølgelig min sok med. Jeg var dog ikke helt overbevist om, at Julemanden kunne finde ud af, at jeg sov et andet sted end jeg plejede. Min farmor forklarede mig så ret upædagogisk, at det behøvede jeg ikke bekymre mig om, for Julemanden fandtes ikke og det var bare hende, der skulle lægge gaven i sokken :lol:
1
Brugeravatar
Kyle
Indlæg: 170
Tilmeldt: 29. aug 2015, 18:30
Kort karma: 21
Likede indlæg: 166

Re: Julemanden i din barndom

Indlægaf Kyle » 22. okt 2015, 20:56

Der var ingen julemand i min barndom. Men en nisse på loftet, som fik grød. Jeg tænker det har noget med mine forældres tro at gøre, at julemanden ikke fik plads.
1
Brugeravatar
Tibbler
Indlæg: 4645
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 248
Likede indlæg: 8390

Re: Julemanden i din barndom

Indlægaf Tibbler » 22. okt 2015, 21:04

Jeg er vokset op med, at når julemaden var spist, og gaverne lagt under træet. Så gik mændene i stuen, og vi andre sad/stod bag den lukkede dør og lyttede.
Så kunne vi høre, at det banker på døren, og høre, at julemanden kommer ind i stuen og taler med dem derinde. Så vi hørte ham, men så ham aldrig.

Når døren ind til stuen, så blev åbnet, så var lysene på træet tændt, og der stod en sæk med gaver fra julemanden.

Da min bror og jeg blev ældre, stoppede julemanden med at komme på besøg. Vi holdt dog fast i traditionen med at mændene i familien tændte lysene i træet bag den lukkede dør.

Nu har vi selv børn, og julemanden kommer sørme på besøg igen :)


Vi sætter desuden også grød på loftet til nissen den 23.
1
Brugeravatar
Flora
Indlæg: 14723
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:21
Kort karma: 688
Likede indlæg: 19075

Re: Julemanden i din barndom

Indlægaf Flora » 22. okt 2015, 21:06

Jeg havde også en sok der blev lagt noget i i løbet af natten. Jeg tror det blev sagt at det var nissen. Og så kom julemanden (min onkel) og delte gaver ud juleaften.
1
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21958
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59560

Re: Julemanden i din barndom

Indlægaf DetSorteCirkus » 22. okt 2015, 21:09

Jeg tillader mig lige at genbruge et indlæg fra tråden "Troede du på julemanden?" :)

"Nej, jeg vil mere sige, at jeg indtil en vis alder vidste, at Julemanden var en virkelig person. Det var ikke et trosspørgsmål.
Det blev det senere, da jeg helt udramatisk erfarede, at det var noget, der herskede mange forskellige meninger om, og efter en kort overgangsperiode, som, tror jeg, primært skyldtes min generelle modning, gik Julemanden over til at være en fiktiv karakter for mig.

Jeg fik heldigvis lov til at have min viden om Julemanden for mig selv. Mine forældre gik kun med på den i det omfang, jeg selv direkte eller indirekte efterspurgte det. Jeg var fx. tidligt klar over, at voksne også kunne klæde sig ud som og spille julemand, og det interesserede mig ikke. I Magasin kunne man møde den ægte vare, mente jeg, og det ville jeg gerne; til gengæld ville det have været en misforståelse, hvis nogen for at glæde mig havde leget julemand d. 24. Her ved jeg også, at mine forældre generelt lagde vægt på, at børn skal have deres fantasi og forestillingsverden i fred. At der ligger en egen klogskab og værdi i et barns indre liv, som voksne skal passe på ikke at forstyrre eller forfladige og slet ikke forsøge at narre for egen underholdnings skyld. Jeg mente også, det var mine forældre, der købte gaver til mig, men at mine kalendergaver blev sat ved min farmor, hvor Julemanden hver nat hentede en af dem, drak kaffe med hende og til sidst tog hen og hængte pakken på min kalender.

Et år ville jeg gerne sætte risengrød op til Nissen, og det hjalp min far mig med, ligesom han også sørgede for at tømme skålen igen, da jeg var kommet i seng, så jeg fik en god oplevelse næste dag. Igen var det ikke noget, de voksne tog initiativ til, men når jeg nu gerne ville have det, skulle der omvendt foregå på en måde, som understøttede min opfattelse af, at Nissen eksisterede."
1
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23792
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22045

Re: Julemanden i din barndom

Indlægaf dgd2007 » 23. okt 2015, 00:04

Julemanden ... det var mig, med en hel pakke vat som skæg - og sæk og det hele :fløjt: :santa2:
0
Brugeravatar
girl_beat
Indlæg: 3993
Tilmeldt: 21. sep 2015, 19:24
Kort karma: 407
Likede indlæg: 5237

Re: Julemanden i din barndom

Indlægaf girl_beat » 23. okt 2015, 07:59

I mit barndomshjem var det nisser, der lagde gaver i nissehuen hver dag i december - de var jo Julemandens hjælpere :) Julemanden har sjovt nok aldrig været på besøg juleaften...
1
I don't mind living in a man's world as long as I can be a woman in it! :-D
Brugeravatar
Persnikedy
Indlæg: 12397
Tilmeldt: 1. sep 2015, 11:31
Kort karma: 1072
Likede indlæg: 18411

Re: Julemanden i din barndom

Indlægaf Persnikedy » 23. okt 2015, 10:58

Hos os kom julemanden d 24 når maden var spist og morfar skulle ud og gå tur med hunden, også det var nissen der kom ting i vores julestrømper.
1
Santa skrev:Penis.
Altid penis.
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21958
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59560

Re: Julemanden i din barndom

Indlægaf DetSorteCirkus » 23. okt 2015, 11:03

Persnikedy skrev:Hos os kom julemanden d 24 når maden var spist og morfar skulle ud og gå tur med hunden, også det var nissen der kom ting i vores julestrømper.


Det minder mig om kapitlet om jul i Astrid Lindgrens bog om Madicken.
Selvom jeg jo altså godt vidste, at voksne kunne klæde sig ud som julemænd, levede jeg mig åbenbart så meget ind i hovedpersonens tankegang, at jeg fuldt ud forstod, hvorfor hun syntes, at det var så synd for faderen, at han altid skulle ned og købe avis, når julemanden kom forbi.
"Jeg så julemanden kysse mor" gik også helt henover hovedet på mig i mange år.
3
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7491
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 829
Likede indlæg: 19600

Re: Julemanden i din barndom

Indlægaf Animi » 24. okt 2015, 15:20

Julemanden kom desværre aldrig rigtig på besøg hjemme hos mig. Kun én gang kan jeg huske, hvor skoene og armbåndsuret hurtigt afslørede at det vidst bare var Onkel.
Til gengæld kom der altid en nisse og lagde slik i vores julesok, og kom med en adventsgaver hver søndag. Det gør han sørme stadigvæk hver jul, selvom jeg er fyldt 24 :rock:
1
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
Flora
Indlæg: 14723
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:21
Kort karma: 688
Likede indlæg: 19075

Re: Julemanden i din barndom

Indlægaf Flora » 24. okt 2015, 15:47

^ Da et af børnene i min familie lige var holdt op med at tro på julemanden og hans mormor ikke vidste det endnu, da sad hun engang og fortalte levende historier til ham om julemanden. Efter lidt tid kiggede han på hende og sagde undrende "tror du virkelig på det mormor?" :lol:
2
Brugeravatar
Thestral
Indlæg: 2772
Tilmeldt: 11. aug 2015, 07:15
Kort karma: 432
Likede indlæg: 3057

Re: Julemanden i din barndom

Indlægaf Thestral » 24. okt 2015, 16:18

Der var ingen julemand i mit barndomshjem :genert:
1
Jeg har nået den alder,
hvor jeg ved, hvad der er værd at vide
og på en god dag kan jeg også huske noget af det..
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Julemanden i din barndom

Indlægaf Fru Sunshine » 24. okt 2015, 17:45

Jeg kan simpelthen ikke huske, at jeg nogensinde har troet på julemanden.

(men jeg tror på nisser :blush:)
1
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Sorenspige
Indlæg: 7102
Tilmeldt: 29. sep 2015, 06:34
Kort karma: 969
Likede indlæg: 9465

Re: Julemanden i din barndom

Indlægaf Sorenspige » 24. okt 2015, 18:11

Jeg har aldrig haft besøg af julemanden, men der kom nisser med gaver til pakkekalenderen.

Gaverne til juleaften har jeg altid vidst ikke var fra julemanden.
1
Brugeravatar
MyGirl
Indlæg: 4797
Tilmeldt: 17. sep 2015, 13:12
Kort karma: 579
Likede indlæg: 4454

Re: Julemanden i din barndom

Indlægaf MyGirl » 24. okt 2015, 21:12

Julemanden kom med kalendergaver til os hver nat i december.

Han kom ned gennem skorstenen og lagde dem i pejsen.

Vi lagde småkager og lignende til ham, og en seddel hvis vi ikke sov hjemme, så kan kunne finde os! (min mor har gemt nogen af sedlerne)
1

Tilbage til "Livets forhold"