Kvinders påklædning gør dem medansvarlige for voldtægt

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Kvinders påklædning gør dem medansvarlige for voldtægt

Indlægaf Wizzze » 25. okt 2015, 15:57

Inden I kaster jer over mig, så er det ikke noget jeg mener, men der er åbenbart nogen derude der gør :8:

http://www.bt.dk/danmark/16-aarig-stude ... de-bliver-

Ok han er 16, og fra en anden kulturgruppe, så hvad ved han :rulle: men er det ikke netop det farlige, at der findes så langt ude meninger i så ung en alder?
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
SonataA
Indlæg: 518
Tilmeldt: 1. sep 2015, 05:20
Kort karma: 52
Likede indlæg: 823

Re: Kvinders påklædning gør dem medansvarlige for voldtægt

Indlægaf SonataA » 25. okt 2015, 16:06

jo, det er mega skræmmende - enten er han helt uden for pædagogisk rækkevidde, eller også er han provokatør der bare vil have taletid.

MEN, han er jo ikke den første jeg møder med den holdning! Og det skræmmer mig helt ind til benet, t mænd kan rende rundt og se på kvinder på den måde. Omvendt mener de jo også, at mænd er nogle forbandede neandertalere, der ikke kan kontrollere deres seksuelle lyster?! Come on! Bliv voksen, tag ansvar for egne handlinger i stedet for at give en kvinde skylden.
6
Brugeravatar
icelady
Moderator
Indlæg: 16224
Tilmeldt: 12. aug 2015, 06:56
Kort karma: 1068
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 32427

Re: Kvinders påklædning gør dem medansvarlige for voldtægt

Indlægaf icelady » 25. okt 2015, 16:17

Hans holdning ligger desværre i forlængelse af undersøgelse, som YouGov lavede for et par år siden for Metrowxpres.


http://www.mx.dk/nyheder/danmark/story/20032668

I den svarer 18% at de er enige eller meget enige i, at "Kvinder, der går udfordrende klædt eller opfører sig flirtende, har selv en del af ansvaret, hvis de bliver seksuelt forulempet."

Det er jo hul i hovedet at tænke sådan.
1
....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7467
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 823
Likede indlæg: 19509

Re: Kvinders påklædning gør dem medansvarlige for voldtægt

Indlægaf Animi » 25. okt 2015, 16:17

Jeg er ekstremt uenig i den holdning. Uanset hvordan jeg går klædt, uanset hvor jeg går, uanset hvad tid på natten jeg går alene hjem, så kan det aldrig nogensinde blive mit ansvar, hvis en sindsforstyrret mand synes det er okay at voldtage mig. Jeg vil ikke tage ansvar for andres handlinger.
1
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Peanutbutt
Indlæg: 406
Tilmeldt: 12. aug 2015, 14:10
Kort karma: 44
Likede indlæg: 829

Re: Kvinders påklædning gør dem medansvarlige for voldtægt

Indlægaf Peanutbutt » 25. okt 2015, 16:21

Jeg synes, at det er mere farligt, at den type holdning er mere udbredt blandt ældre:
http://amnesty.dk/danske-pressemeddelel ... -voldtaegt
Og her er en anden undersøgelse vedr. tøjvalg:
http://www.dr.dk/nyheder/regionale/hove ... vforskyldt

Det er et ret stort problem, som vi (stadig) har i Danmark, men det er ikke rigtigt noget, der er så stort fokus på (måske kun i forbindelse med udtalelser eller holdninger hos muslimer). Jeg har mødt holdningen hos både mænd og kvinder, unge og gamle og kristne og muslimer.
1
Jacan
Indlæg: 82
Tilmeldt: 12. aug 2015, 16:21
Kort karma: 1
Likede indlæg: 24

Re: Kvinders påklædning gør dem medansvarlige for voldtægt

Indlægaf Jacan » 25. okt 2015, 16:22

Selvfølgelig kan det aldrig blive kvindens skyld, men igen er det også tilladt at tænke sig om og minimere evt risici.
Iøvrigt er det da journalistik af værste skuffe hvor det bare bliver mikrofonholderi, da langt de færreste voldtægter sker ved at fremmede voldtager tilfældige kvinder på åben gade. Hvor er de kritiske spørgsmål?
0
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7467
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 823
Likede indlæg: 19509

Re: Kvinders påklædning gør dem medansvarlige for voldtægt

Indlægaf Animi » 25. okt 2015, 16:24

Desuden kan jeg ikke tage hans argumentation seriøst. Det er åbenbart ikke med i BT artiklen, men han har bl.a. også udtalt sig sådan:

Men det er sjældent, at det fremgår, hvordan kvinden har været påklædt, når man hører om voldtægt i nyhedsdækningen.

- Ja, men hvis man kaster et blik på de sidste 50 voldtægtssager i Danmark, så er jeg sikker på, at man vil kunne konstatere, at påklædningen har været medvirkende faktor.

Har du gennemgået de 50 sager?

- Jeg har læst om det, og jeg går ofte hjem fra en fest, hvor jeg møder en pige, der går alene i udfordrende tøj, og så strejfer tanken mig nogle gange, at hun måske er med i nyhederne dagen efter, siger Ebrahim Said.


http://nyhederne.tv2.dk/2015-10-24-16-a ... -voldtaegt

Sødete Ebrahim, du kan simpelthen ikke bruge "sikkert" eller "måske" eller "jeg tænker selv sådan" som belæg for din argumentation. Hvis man gerne vil have det til at lyde som om at man har videnskabelig grund til sin holdning, og det ikke bare er personlig mening, så skal dokumentationen sørme også være i orden
0
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
SonataA
Indlæg: 518
Tilmeldt: 1. sep 2015, 05:20
Kort karma: 52
Likede indlæg: 823

Re: Kvinders påklædning gør dem medansvarlige for voldtægt

Indlægaf SonataA » 25. okt 2015, 16:33

Animi skrev:Desuden kan jeg ikke tage hans argumentation seriøst. Det er åbenbart ikke med i BT artiklen, men han har bl.a. også udtalt sig sådan:

Men det er sjældent, at det fremgår, hvordan kvinden har været påklædt, når man hører om voldtægt i nyhedsdækningen.

- Ja, men hvis man kaster et blik på de sidste 50 voldtægtssager i Danmark, så er jeg sikker på, at man vil kunne konstatere, at påklædningen har været medvirkende faktor.

Har du gennemgået de 50 sager?

- Jeg har læst om det, og jeg går ofte hjem fra en fest, hvor jeg møder en pige, der går alene i udfordrende tøj, og så strejfer tanken mig nogle gange, at hun måske er med i nyhederne dagen efter, siger Ebrahim Said.


http://nyhederne.tv2.dk/2015-10-24-16-a ... -voldtaegt

Sødete Ebrahim, du kan simpelthen ikke bruge "sikkert" eller "måske" eller "jeg tænker selv sådan" som belæg for din argumentation. Hvis man gerne vil have det til at lyde som om at man har videnskabelig grund til sin holdning, og det ikke bare er personlig mening, så skal dokumentationen sørme også være i orden


Ej men det er jo helt skævt. Okay, han er kun 16 og tror sikkert, at han svarene på alle livets store spørgsmål. At det så forholder sig anderledes kan knøsen næppe se.
0
Brugeravatar
Aima
Indlæg: 3595
Tilmeldt: 23. aug 2015, 01:43
Kort karma: 1397
Likede indlæg: 15898

Re: Kvinders påklædning gør dem medansvarlige for voldtægt

Indlægaf Aima » 25. okt 2015, 16:34

Jeg synes, det mest 'farlige' umiddelbart er, at medier tillader sig selv at bringe den slags uovervejet, uigennemtænkt bullshit fra en 16-årig, og lade ham og hans holdninger eksponere på den måde og i den kontekst.

Jeg synes det er dybt uansvarligt at et barn gives den slags taletid i den medieformidledede samfundsdebat. Havde han ytret sig sådan der i Paradise Hotel, altså forudsat han var gammel nok til at deltage, var der ikke en kæft der havde taget ham seriøs, men fordi udgivere som Weekendavisen bringer lortet, forventes der implicit at drengen står anderledes til ansvar, og det synes jeg simpelthen ikke, man nødvendigvis kan forvente af en 16-årig, heller ikke selvom man konfronteres med hans ord i et seriøst format.

Jeg synes ærligt talt det er pisseuheldigt, og jeg synes der burde have siddet en redaktør et sted og tænkt, at afsenderen af det læserbrev lige skulle bage et par år eller tre yderligere, inden man kastede ham for løverne.
7
I'll stick with hell no's and headphones...
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7467
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 823
Likede indlæg: 19509

Re: Kvinders påklædning gør dem medansvarlige for voldtægt

Indlægaf Animi » 25. okt 2015, 16:37

Aima skrev:Jeg synes, det mest 'farlige' umiddelbart er, at medier tillader sig selv at bringe den slags uovervejet, uigennemtænkt bullshit fra en 16-årig, og lade ham og hans holdninger eksponere på den måde og i den kontekst.

Jeg synes det er dybt uansvarligt at et barn gives den slags taletid i den medieformidledede samfundsdebat. Havde han ytret sig sådan der i Paradise Hotel, altså forudsat han var gammel nok til at deltage, var der ikke en kæft der havde taget ham seriøs, men fordi udgivere som Weekendavisen bringer lortet, forventes der implicit at drengen står anderledes til ansvar, og det synes jeg simpelthen ikke, man nødvendigvis kan forvente af en 16-årig, heller ikke selvom man konfronteres med hans ord i et seriøst format.

Jeg synes ærligt talt det er pisseuheldigt, og jeg synes der burde have siddet en redaktør et sted og tænkt, at afsenderen af det læserbrev lige skulle bage et par år eller tre yderligere, inden man kastede ham for løverne.


Fuldkomme enig, det er virkelig ikke gennemtænkt fra redaktionens side. Da jeg var på hans alder, havde jeg også selv nogen ekstreme holdninger, som jeg i dag har ændret fuldkommen. Selvom jeg ikke kan lide at bruge udtrykket "Du bliver klogere, når du bliver ældre" så er det alligevel tit at man ser tingene mere nuanceret, og ikke så sort/hvidt når man er lidt ældre.
0
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Kvinders påklædning gør dem medansvarlige for voldtægt

Indlægaf Wizzze » 25. okt 2015, 16:43

Altså kvinders påklædning kan påvirke min adfærd i den grad at jeg drejer hovedet, men derfra til at mene, at hun da helt sikkert vil have min krop nu, der er godt nok et stykke, og jeg fatter ikke hvordan en hjerne kan drage den slutning, og da slet ikke at kvinden har del i den process :gruble: :rulle:

Men er den unge mand og tIl dels os andre, ikke skyldige i at forbinde voldtægt med afklædthed og sex, når voldtægt i virkeligheden handler om vold, magt og kontrol? Det er vel ikke tiltrækningen og udseende / lækkerhed, der får folk til at overfalde og voldtage ældre kvinder, eller trækker cyklende kvinder ind i biler? :tie: :whine:
0
Do as I say! :whip:
D.itsen
Indlæg: 3294
Tilmeldt: 11. aug 2015, 15:23
Kort karma: 561
Geografisk sted: Vestsjælland
Likede indlæg: 8896

Re: Kvinders påklædning gør dem medansvarlige for voldtægt

Indlægaf D.itsen » 25. okt 2015, 17:14

Aima skrev:Jeg synes, det mest 'farlige' umiddelbart er, at medier tillader sig selv at bringe den slags uovervejet, uigennemtænkt bullshit fra en 16-årig, og lade ham og hans holdninger eksponere på den måde og i den kontekst.

Jeg synes det er dybt uansvarligt at et barn gives den slags taletid i den medieformidledede samfundsdebat. Havde han ytret sig sådan der i Paradise Hotel, altså forudsat han var gammel nok til at deltage, var der ikke en kæft der havde taget ham seriøs, men fordi udgivere som Weekendavisen bringer lortet, forventes der implicit at drengen står anderledes til ansvar, og det synes jeg simpelthen ikke, man nødvendigvis kan forvente af en 16-årig, heller ikke selvom man konfronteres med hans ord i et seriøst format.

Jeg synes ærligt talt det er pisseuheldigt, og jeg synes der burde have siddet en redaktør et sted og tænkt, at afsenderen af det læserbrev lige skulle bage et par år eller tre yderligere, inden man kastede ham for løverne.

på den ene side er jeg enig. På en anden side er 16-årige udviklet nok til at kunne begå overgreb. Ikke at jeg tror knægten her vil lave overgreb, men andre af hans jævnaldrene kunne. Og stakkels piger i hans omgangskreds hvis de blev voldtaget, jeg ville da frygte at blive fordømt, hvis det var mig.
Jeg synes den er kompliceret og kan ikke blive enig med mig selv
0
UH UH UH UH KORT :love:

Hjemme i DK igen :banan2:
Brugeravatar
Aima
Indlæg: 3595
Tilmeldt: 23. aug 2015, 01:43
Kort karma: 1397
Likede indlæg: 15898

Re: Kvinders påklædning gør dem medansvarlige for voldtægt

Indlægaf Aima » 25. okt 2015, 17:52

D.itsen skrev:
Aima skrev:Jeg synes, det mest 'farlige' umiddelbart er, at medier tillader sig selv at bringe den slags uovervejet, uigennemtænkt bullshit fra en 16-årig, og lade ham og hans holdninger eksponere på den måde og i den kontekst.

Jeg synes det er dybt uansvarligt at et barn gives den slags taletid i den medieformidledede samfundsdebat. Havde han ytret sig sådan der i Paradise Hotel, altså forudsat han var gammel nok til at deltage, var der ikke en kæft der havde taget ham seriøs, men fordi udgivere som Weekendavisen bringer lortet, forventes der implicit at drengen står anderledes til ansvar, og det synes jeg simpelthen ikke, man nødvendigvis kan forvente af en 16-årig, heller ikke selvom man konfronteres med hans ord i et seriøst format.

Jeg synes ærligt talt det er pisseuheldigt, og jeg synes der burde have siddet en redaktør et sted og tænkt, at afsenderen af det læserbrev lige skulle bage et par år eller tre yderligere, inden man kastede ham for løverne.

på den ene side er jeg enig. På en anden side er 16-årige udviklet nok til at kunne begå overgreb. Ikke at jeg tror knægten her vil lave overgreb, men andre af hans jævnaldrene kunne. Og stakkels piger i hans omgangskreds hvis de blev voldtaget, jeg ville da frygte at blive fordømt, hvis det var mig.
Jeg synes den er kompliceret og kan ikke blive enig med mig selv


Ja, jeg forstår din pointe, selvom jeg ikke heeelt er keen på overfaldssammenligningen. Der er forskel på, hvornår vi forventes at være kønsmodne og hvornår vi forventes at være alle mulige andre slags modne, det er jo bl.a. derfor man må kneppe, når man er 15, og stemme, når man er 18, tænker jeg? Og derfor, der er forskel på, hvordan man straffes hvis man voldtager som 16-årig ift. hvis man gør det som 18-årig.

Der findes med garanti 16-årige, man kan forvente en masse af, også at de er i stand til at konsekvensberegne som voksne og stå på mål for egne holdninger, men der findes bare også de 16-årige, der kun LIGE har fået hår på dén, bevidstheden, altså, og hvis horisonter, perspektiver og referencerammer simpelthen, og i sagens natur, bare ikke spænder bredere end hvad man nok kan forvente, hvis man kun har haft det dér halvandet årtis tid til at skrabe indsigt sammen i. Jeg var selv sådan en 16-årig, jeg kunne formulere som en voksen og hive 13-taller hjem, jeg gad helt vildt godt tage stilling til en masse, så det gjorde jeg, men mine holdninger var, modsat min teoretiske viden på flere områder, ret proportionelle med de sølle 16 års erfaring og tid til reflektion, jeg havde i rygsækken. Abstraktionsniveauet kan man ikke lære i skolen, det kommer med erfaring, og det var mit 16-årige jeg et klasseeksempel på. Jeg tror, de fleste 16-årige er den slags eksempler, og jeg håber, staklen Ebrahim også er det.

Men hey, for god ordens skyld, er jeg ikke så stålsat i min overbevisning, som jeg måske lyder. Jeg har ikke tænkt mine holdninger om det her 100% til ende endnu, og lige nu argumenterer jeg lige så meget for mig selv. Jeg er også lidt splittet ift. hvad man bør kunne forvente, men uanset synes jeg bare i det her tilfælde, at nogen på den der avis skulle have taget noget voksen-ansvar og beskyttet drengen, og jeg synes også umiddelbart at 'fordi han er 16 år' er grund nok.
1
I'll stick with hell no's and headphones...
Brugeravatar
Whoosh
Indlæg: 2081
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:54
Kort karma: 334
Likede indlæg: 2932

Re: Kvinders påklædning gør dem medansvarlige for voldtægt

Indlægaf Whoosh » 25. okt 2015, 17:57

Og resten af hans liv vil fremtidige arbejdsgivere kunne google den artikel frem.
Det er godt nok lige så dumt som hans mening.
0
Brugeravatar
Persnikedy
Indlæg: 12397
Tilmeldt: 1. sep 2015, 11:31
Kort karma: 1072
Likede indlæg: 18411

Re: Kvinders påklædning gør dem medansvarlige for voldtægt

Indlægaf Persnikedy » 25. okt 2015, 18:02

Jeg rullede med øjnene så meget da jeg læste det at jeg fik hovedpine.

Han forsøger vist at trække lidt i land i den spøgerting som BT havde http://www.bt.dk/danmark/16-aarig-mener ... dan-forsva
Desværre graver han vist det hul lidt dybere.

Men jeg håber virkelig at han bliver ældre/læser mere om emnet, og opdager at voldtægt mod kvinder ikke har noget at gøre med sex eller påklædning eller hvad klokken er, men om magt og kvindesyn.
1
Santa skrev:Penis.
Altid penis.

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"