Snik-snak tråd for forældre?

Brugeravatar
Bøtte
Indlæg: 5917
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:04
Kort karma: 1206
Likede indlæg: 10937

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf Bøtte » 25. okt 2015, 20:00

Hvis vi synes, der er røget for lidt indenbords det seneste døgns tid, får man serveret en leverpostejsmad foran tv'et. Det er sikkert stik mod al pædagogik og kostrådene, men det virker, oftest ryger det hele ned. Og det sker måske 1-2 gange i ugen, så det kan vi fint leve med.

Herhjemme har vi droppet aftensnacken, da vi begyndte at ane et mønster i at man valgte aftensmaden fra til fordel for havregryn/bolle/banen senere. Til gengæld må man altid gerne få en rugbrød eller en portion havregrød til aftensmad, hvis man ikke kan lide maden.
2
Brugeravatar
FruKuk
Indlæg: 5645
Tilmeldt: 16. sep 2015, 18:05
Kort karma: 927
Likede indlæg: 10021

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf FruKuk » 25. okt 2015, 20:55

Mine unger gider ikke spise aftensmad! Og jeg gider ikke have sure børn hængende ved bordet. Så her spiser de, til de er mætte (oftest nærmest ingenting) og så går de fra bordet, hvis de har lyst. Der bliver i udgangspunket ikke serveret mad derefter.

De får oftest et stykke brød og nogle grøntsager, når de er blevet hentet (ca 16.00), og så spiser de normalt først et rigtigt måltid næste morgen.
1
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf vibbsen » 25. okt 2015, 21:33

Jeg slutter mig til koret af med med "barn der ikke spiser alverden" ...Emma har ellers altid spist godt herhjemme. Men pt gider hun ihvertfald ikke aftensmaden.....det må hun jo så selv om....vi tilbyder grønt og saftevand når vi kommer hjem,,og vil hun så ikke spise aftensmad så er det,helt fint. Men vi tilbyder IKKE snack før sengetid mere. Ligesom Bøtte oplevede vi nemlig at aftensmad blev valgt fra til fordel for det vi så serverede senere.

Til gengæld så må man altid få kiks eller grønt om morgenen hvis man står og bliver sulten op før køkkenet åbner. Jeg har kiks og tomater på mit sengebord, så jeg skal ikke engang ud af sengen :fløjt:
2
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf hotlips » 25. okt 2015, 23:01

Hvor meget oplever i andre at det med kun at invitere en håndfuld til fødselsdag bliver brugt?

Min dreng skal til fødselsdag med 5 andre drenge i weekenden,det er første gang vi har været ude for det,normalt holder folk det på hverdage og så kommer hele stuen,dvs 20 børn.

Jeg har et lidt ambivalent forhold til det,på den ene side kan jeg godt se fordelene og det bliver sikkert hyggeligt,men jeg kan også nemt se ulemperne,min dreng og hans bedste vens næstbedste ven skal med så vi holder det hemmeligt,jeg ville synes det var synd hvis han opdager de begge 2 skal med og han ikke skal,det er sådan lidt mærkeligt at stå med synes jeg.

Jeg tror det forekom 2 gange i hele min barndom,enten var det eller pigerne/drengene kun,jeg håber ikke det er blevet mere almindeligt.
0
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf hotlips » 26. okt 2015, 00:05

Allmost_Famous skrev:
hotlips skrev:Hvor meget oplever i andre at det med kun at invitere en håndfuld til fødselsdag bliver brugt?

Min dreng skal til fødselsdag med 5 andre drenge i weekenden,det er første gang vi har været ude for det,normalt holder folk det på hverdage og så kommer hele stuen,dvs 20 børn.

Jeg har et lidt ambivalent forhold til det,på den ene side kan jeg godt se fordelene og det bliver sikkert hyggeligt,men jeg kan også nemt se ulemperne,min dreng og hans bedste vens næstbedste ven skal med så vi holder det hemmeligt,jeg ville synes det var synd hvis han opdager de begge 2 skal med og han ikke skal,det er sådan lidt mærkeligt at stå med synes jeg.

Jeg tror det forekom 2 gange i hele min barndom,enten var det eller pigerne/drengene kun,jeg håber ikke det er blevet mere almindeligt.

I sønnikes klasse er der blevet indført kvartalsfødselsdage, så det er ikke et issue her. Men før det, inviterede man enten alle piger, drenge, eller hele klassen med.

Jeg ville ikke tillade sønnike at deltage i en

fødselsdag, hvor gæsterne var blevet håndplukket ud af en gruppe på den måde, må jeg indrømme. Alene det, at man føler behov for at holde det hemmeligt, siger en del. Sorry..


Hvad er kvartalfødselsdag?

Jeg kan nu godt se folk kan ha deres grunde,hvis overskud eller de fysiske rammer ikke er til 20 børn står man med 4 ret fremmede blebørn hvis bare man inviterer drengene udenfor børnehavetiden,det tror jeg ikke er så fedt for nogen parter
Og jeg kan godt forstå man gerne vil have venner på besøg til fødselsdag alligevel og det synes jeg nu heller ikke er så slemt..såfremt det altså ER en undtagelse,hvis det er noget der praktiseres i vid udstrækning synes jeg bestemt også det er noget der må tages op..men jeg har nu ikke tænkt mig atgøre noget ved det fordi en enkelt gør det,folk kan have alvorlige problemer og jeg vil ikke risikere de så samtidig skal føle detoogså er noget de skal slås med,de har trods alt ikke gjort andet end at forsøge at holde fødselsdag for deres barn.
0
Brugeravatar
Bøtte
Indlæg: 5917
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:04
Kort karma: 1206
Likede indlæg: 10937

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf Bøtte » 26. okt 2015, 05:54

Sover han meget længere, hvis han får spist aftensmad, Dulle?
0
Brugeravatar
FruKuk
Indlæg: 5645
Tilmeldt: 16. sep 2015, 18:05
Kort karma: 927
Likede indlæg: 10021

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf FruKuk » 26. okt 2015, 06:37

Dikus skrev:
FruDulle skrev:
Dikus skrev:Jeg forstår ikke modviljen mod en leverpostejmad før sengetid. Han skal nok komme til at spise til aften.

Også hvis du tvinger ham... Ofte er vejen til målet lige langt... Men den ene vej er hårdere end den anden.


Tror ikke jeg forstår hvad du mener med tvinger?

Her er der ret meget frit valg, han skal ikke spise mere end kan og det er okay at det ikke er meget. Jeg er selv vokset op med nogle virkelig upædagogiske forældre, især når det kom til mad og måltidsskik og jeg vil for alt i verden undgå at måltider bliver en dårlig oplevelse for ham.


:fløjt: Det forstår jeg heller ikke selv :D Det var bare det ord, jeg kunne for "nægter at lade ham styre, hvornår han har lyst til at spise".

Særligt, fordi han har haft så meget med mad, så ville jeg virkeligt gøre alt for ikke at lægge mere pres på ham end nødvendigt. Herunder acceptere, han ikke rigtigt gider sidde og spise aftensmad lige nu (det skal nok komme... selv min, stadigt småt-spisende har villet være med i årevis :D ). Jeg ville prioritere, at han fik det mad, han havde brug for - og at det var den rigtige. Jeg ville selvfølgelig ikke gide at stå og lave et eller andet fancy klokken 8, når han blev sulten... Men nøjes med f.eks. en rugbrødsmad eller andet let, der opfylder kravene til hvad han end måtte have brug for ernæringsmæssigt.

Når han ikke længere får lov at sidde og spille ved bordet og får jer til at stå på hovedet, for at få ham til at spise til aften... så forsvinder den vane lige så stille og roligt. Og han skal nok ville være med, når I sidder og hygger, hvis I ikke har et mere spændende alternativ til ham :)

Her fik pigebarnet lov til at lege selv (ingen elektronik eller TV), når vi spiste. Ofte optrådte hun for os... til hun opgav og bare satte sig og var med, stak til maden... og lige så stille og roligt spiste hun også, når hun nu alligevel sad der.

Men øhhh... Din søn kan jo være anderledes skruet sammen :)


Det her ville jeg gerne have haft sagt. Helt enig.

Jeg vil hellere have rolige eftermiddage med mætte børn end børn, der spiser aftensmad.

Og når jeg siger, at der som udgangspunkt ikke serveres mad mellem aftensmaden og morgenmaden, så er det ud fra at mine unger ikke er sultne, men blot opfinder sult 1 minut i sengetid for at trække tiden. Hvis de reelt er sultne får de havregryn.
0
Brugeravatar
Thestral
Indlæg: 2772
Tilmeldt: 11. aug 2015, 07:15
Kort karma: 432
Likede indlæg: 3056

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf Thestral » 26. okt 2015, 06:54

Nå men min vejledningstid her til formiddag er aflyst hvilket betyder at jeg faktisk kan lave ingenting idag hvis jeg lyster. Samvittigheden siger dog at jeg bør støvsuge lidt :genert:
0
Jeg har nået den alder,
hvor jeg ved, hvad der er værd at vide
og på en god dag kan jeg også huske noget af det..
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf hotlips » 26. okt 2015, 07:23

Allmost_Famous skrev:
hotlips skrev:
Hvad er kvartalfødselsdag?

Jeg kan nu godt se folk kan ha deres grunde,hvis overskud eller de fysiske rammer ikke er til 20 børn står man med 4 ret fremmede blebørn hvis bare man inviterer drengene udenfor børnehavetiden,det tror jeg ikke er så fedt for nogen parter
Og jeg kan godt forstå man gerne vil have venner på besøg til fødselsdag alligevel og det synes jeg nu heller ikke er så slemt..såfremt det altså ER en undtagelse,hvis det er noget der praktiseres i vid udstrækning synes jeg bestemt også det er noget der må tages op..men jeg har nu ikke tænkt mig atgøre noget ved det fordi en enkelt gør det,folk kan have alvorlige problemer og jeg vil ikke risikere de så samtidig skal føle detoogså er noget de skal slås med,de har trods alt ikke gjort andet end at forsøge at holde fødselsdag for deres barn.

Klassen er inddelt i fire grupper, og så holder man fødselsdag sammen, hvor hele klassen inviteres. Det vil sige, at der kun er de fire børnefødselsdage om året, siden det blev indført.


hvordan beslutter man så hvem der skal holde det?og skal man så ud og købe gaver til 5 på en gang eller hva?
0
Brugeravatar
Panton
Indlæg: 4496
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:50
Kort karma: 941
Likede indlæg: 4728

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf Panton » 26. okt 2015, 07:38

^^ i min søns klasse er der ofte flere der slår sig sammen til fødselsdag men vi har ingen regler om kvartalsvis. Men, vi har også "en gave regel" der går efter protokollen og alle giver og får en gave om året. Beløbet har vi så besluttet på forældremøde og det betyder så også at de få der aldrig får holdt nogen fødselsdag, de får stadig en gave når de har fødselsdag. Af den der ligger før dem på protokollen.

Det er super fedt at have gavefri fester og de fleste holder fødselsdag for hele klassen og flere slår sig sammen om det. Da vi i 0 klasse ikke havde gaveordning, kom alle jo nærmest bare med noget skrammel fra Tigeren og det er begrænset hvad man kan få til en dreng fx. Til en pige er der alt muligt hår halløj, glimmer og i den retning. Vi stemmer om det til første forældremøde når de starter på et nyt år.

Så skal man ikke tænke på gaver, og det er også billigere, når man kun skal købe en gave til 200kr fremfor 20 gaver til 30-40 kr.

Ligesom AF, ville jeg ikke lade mit barn deltage i en fødselsdag hvor der var plukket ud blandt børnene, vi har sagt nej da vi stod i netop den situation. Det er en ekskluderende holdning at have og fremmer ikke det sociale i en børnegruppe.
1
You Think you’re in shape, until you try boxing// Tough times don't last, tough people do

Winners never quit
Quitters never win
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf vibbsen » 26. okt 2015, 08:06

Der er ikke noget værre end når man ikke føler at ens barn spiser nok eller spiser på de forkerte tidspunkter. Den problematik tror jeg alle forældre kan nikke genkendende til. Vi er simpelthen dødsens rædde for at vores børn ikke får det de skal bruge for at vokse og få energi nok. Og man føler altid at alle de andres børn spiser både bedre, mere og sundere end ens eget. Og det er derfor nogen gange derfor at man forledes til at acceptere "metoder" for at få ungen til at spise som nærmest svier indvendigt fordi de strider imod alt hvad vi har lært er det rigtige....Og det er her man er nødt til at gøre op med sig selv hvor ens grænse går.....Hvad er det for nogen "måltidsværdier" vi som forældre har....

Vi bøvler også med den der med at hun vågner klokken 5 og kræver mad. Men det bliver der altså ikke noget af....Hun kan få en tår mælk også ellers tilbage i køjen...Køkkenet er lukket. Det giver nogen drabelige slag i de tidlige timer, men her er vi iskolde. Klokken 5 er stadig nat. Vi spiser ikke om natten.
Og det er da pisse-irriterende at hun æder som et tærskeværk fra hun kommer ind af døren : Tomat, agurk, rugbrød, gulerødder, majs, ostehaps, salamisnack, kiks og hvad hun ellers kan komme i nærheden af. Det ryger ned i en lind strøm. Men her har vi en lidt anden holdning. For vi kigger på det overordnede regnskab, og styrer det ved at sørge for at det hun tilbydes er ting fra "aftensmadsgruppen". D.v.s. der er ikke noget der hedder kage, snoller, chips, søde kiks, figenstænger og den slags. Og kun begrænset indtag af f.eks. Ostehaps og salamisnack...Hvis hun har spise 5-6 tomater, en ordentlig haps agurk, 1/2 dåse majs og en gulerod fra vi kommer hjem og til maden står på bordet, jamen så har hun jo fået masser af "god" mad. Og vi kan derfor godt acceptere at hun måske ikke spiser så meget aftensmad. F.eks. er hun vild med frosne ærter og majs....Jamen spis Min Gris....Ærter er sgu ærter....Uanset hvornår de ryger ned i gabet...Det samme gælder majs, gulerødder og alle de andre grøntsager hun får lov at spise....De tæller i de 6 om dagen....


Hvad angår "dårlige" bordvaner... så er jeg jeg er enig med Dikus....Børn lærer forbløffende hurtigt hvis man tager deres favorit alternativ fra dem (I dette tilfælde at få lov til at se film mens der spises) Emma havde en periode hvor hun ønskede at bytte aftensmad ud med fjernsyn....Så tog hun 3 bidder. Og påstod hun var færdig. Fordi hun hellere ville se fjernsyn.
Fair nok at man ikke er sulten. Men hvis man tror at man kan bytte mad med fjernsyn så tager man fejl...Nu er hedder at der ikke er noget fjernsyn før alle har spist færdig....Det krævede lige at aftensmåltidet i et par dage blev indtaget med en skrigende 3-årig på gulvet....Men nu har hun accepteret at det er sådan det er.....Hun spiser måske ikke voldsom meget mere, men der er en anden ro på hendes måltider. Fordi hun ikke hele tiden sidder ude på kanten af stolen.
Vi havde også en periode hvor hun rendte frem og tilbage mellem fjernsyn og tallerken og tog "bidder".....Det stoppede vi også....Enten sidder du ved bordet og spiser eller også er du færdig med at spise.....Det var også en periode hvor hun lå en del på gulvet og skreg....
2
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf vibbsen » 26. okt 2015, 09:13

FruDulle skrev:Vibbs- så du lavede kold tyrker eller hvordan? Ift tv og mad. For vi vil jo gerne af med den, for det er pisse træls rent ud sagt. Vi prøvede sidste uge = hysteri og ingen mad og dermed stod han op Kl 5 og ventede på kokken fordi at han var mega sulten. Altså han er altid mega sulten om morgenen, men plejer først at vågne 6-6.30. Han spiser ofte halvdelen af maden inden den når ind på bordet fordi at han er så sulten...også selvom at han synes at den er al for varm :D

Normalt et tv tid her 30-45 min når vi kommer hjem fra Day Care om eftermiddagen og thats it. Slukker 1-1,5 time inden aftensmad tid.


Ja, kold tyrker.....Glem det der med udfasning og hvad har vi....Det forstår de ikke i den alder.

Jeg anbefaler at man gør det når man har overskud til at stå det igennem, for det kan være lidt af et skrigeshow..... Vi er normalt ret afslappede både i forhold til mad og TV......Men står fast på at det ER os der sætter rammerne.....Det er bare ikke altid at Emma deler den opfattelse....Og hun kan blive ret frustreret når vi udviser mangel på samarbejdsvilje :-D

Til morgen vågnede Emma klokken 5. Og blev fulgt tilbage i sin seng. Det synes hun var noget forbandet svineri....Men skulle hun ligge der, så skulle hun ihvertfald have lyset tændt....Det skal du ikke sagde moderen og slukkede på kontakten....hyl og skrig.....Vi indgik kompromis at kontakten kunne være tændt hvis hun ikke tændte lampen. Og det lod hun så være med.....Hun ville så have sin sut (som hun stoppede med at bruge sidste søndag). Det kan du desværre ikke få sagde Moderen. Hyl og skrig. Vi indgik kompromis og hun fik en lille klud og ligge og nusse med. Og selvom hun synes jeg var en skodmor, så blev hun liggende pænt i sin seng til klokken var 6. Hun har et ur på sit værelse hvor der er en blå kat klokken 6 og en lyserød kat klokken 12. Og det er muligt at hun ikke kan klokken, men hun kan ihvertfald katten.....Det er et trick jeg fik i "Godnat og Sov godt" som iøvrigt adressere det der med "Early birds" på en rigtig fin måde....
0
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf vibbsen » 26. okt 2015, 12:39

FruDulle skrev:Cool. Vi skal lige over nogle ting og bla bla så må jeg se hvad det ender ud i. Vi hr ikke soveproblemer her heldigvis. Kun når han er sulten fordi at han ikke hr fået aftensmad. Vi talte faktiski går om som oftes er kold tyrker jo vejen frem med børn. 2-3-4 dage og så er den der. Får se


Man skal have overskuddet før man tager den slags kampe...Ellers så risikerer man at falde i. Min veninde bruger pt. 1 time på at putte sin 5 årige. Fordi hun ikke lige har overskuddet til at tage slagsmålet med ham :-D

Heldigvis har vi heller ikke søvnproblemer....Hun tror bare at det er morgen noget tidligere end det er :træt2:

I sidste uge skreg hun af raseri i en hel time fordi vi nægtede at lade hende spise ude i stuen efter at aftensmaden officielt var afsluttet..Heldigvis kan hun ikke bande endnu...Men ellers så havde hun helt sikkert kaldt sin far for søn af en hesteluder og mig for det der var værre....Så sad jeg der med et skruphysterisk barn og nussede hende på ryggen mens hun rasede......Hun måtte hjertens gerne få noget mere at spise. Men det foregik ude i køkkenet..Det ville hun ikke....Så var hun nok ikke sulten nok....Det var et problem 1 aften...Næste aften var der ingen ballade...
1
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
Brugeravatar
Bøtte
Indlæg: 5917
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:04
Kort karma: 1206
Likede indlæg: 10937

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf Bøtte » 26. okt 2015, 20:23

Hvordan pokker får I jeres børn til at spise grøntsager?

S nægter at spise andet end agurk, og det er knap nok endda.
Før spiste hun gladeligt rød peber, majskolber, cherrytomater og agurk, nu nægter hun bare.

Frugt gider hun næsten heller aldrig. Kun bananer. Og jordbær.
Senest rettet af Bøtte 26. okt 2015, 20:34, rettet i alt 1 gang.
0
Brugeravatar
Bøtte
Indlæg: 5917
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:04
Kort karma: 1206
Likede indlæg: 10937

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf Bøtte » 26. okt 2015, 20:33

Fejl
0

Tilbage til "Forældre"