Hvor privat er du?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40583

Hvor privat er du?

Indlægaf Akehurst2 » 19. aug 2015, 08:24

Inspireret af en snak på arbejde kom jeg til at tænke på, hvor meget I andre deler om jer selv - både med venner, familie, kolleger og så videre.

Jeg synes selv, jeg plaprer op og fortæller vidt og bredt til gud og hvermand, men har alligevel flere gange oplevet, at fx chefer har nævnt, at jeg jo er meget privat. Og når jeg så tænker over det kan jeg godt se, at jeg er meget sludrende og fortæller mange ting, men de er nok lidt overfladiske når det kommer til stykket.

Sammenligner jeg mig med fx den kollega jeg havde, hvor ingen vidste, at han var fraskilt, hvornår han havde fødselsdag eller hvor han boede eller hvad han lavede uden for arbejdet, fortæller jeg meget. Men i forhold til andre kolleger, der har underholdt indgående om skilsmissen, deres privatøkonomi og problemer med ungerne, så er jeg en lukket bog.

Men fx sådan noget som økonomi, mit sexliv, sygdomme, hvad jeg måske selv går og slås med personligt (fx i forbindelse med forældres alvorlige sygdom) - det deler jeg kun med de nærmeste.

Hvad gør I andre?
0
Brugeravatar
Thestral
Indlæg: 2772
Tilmeldt: 11. aug 2015, 07:15
Kort karma: 432
Likede indlæg: 3056

Re: Hvor privat er du?

Indlægaf Thestral » 19. aug 2015, 08:28

Jeg fortæller ikke ret gerne om mig selv og min familie i offentlige omgivelser. Selv når jeg bliver spurgt direkte fortæller jeg kun lige det mest nødvendige og slår så tingene lidt hen og spørger ind til dem i stedet :blush:

Jeg åbner først op når jeg er sammen med mennesker jeg regner for mine venner. Kollegaer ved sjældent de mere private sager
Senest rettet af Thestral 19. aug 2015, 08:48, rettet i alt 1 gang.
0
Jeg har nået den alder,
hvor jeg ved, hvad der er værd at vide
og på en god dag kan jeg også huske noget af det..
Brugeravatar
icelady
Moderator
Indlæg: 16224
Tilmeldt: 12. aug 2015, 06:56
Kort karma: 1068
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 32426

Re: Hvor privat er du?

Indlægaf icelady » 19. aug 2015, 08:32

Generelt har jeg ikke svært ved at snakke åbent om ting/hændelser i livet; sex, skilsmisse, børn, sygdom, mit eget liv generelt.
Har dog filter på ang ungerne og de ting, de har været igennem. Der tager jeg hensyn til at den ene helst ikke vil have der snakkes om det.

Dog er der hændelser, som jeg ikke fortæller om, fordi jeg har oplevet at folk har sagt "Ej, du kan da ikke mene du kan tilgive det" og derefter blive set ned på, fordi jeg via de oplevelser har en anderledes holdning end gennemsnittet.
Og jeg gider ærligt talt ikke dømmes af folk, som ikke har prøvet dét, jeg har været igennem.
0
....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler
Brugeravatar
Mholle
Indlæg: 154
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:44
Kort karma: 18
Likede indlæg: 94

Re: Hvor privat er du?

Indlægaf Mholle » 19. aug 2015, 08:41

Med mine kollegaer deler jeg ikke det store, fortæller ofte ting men det er meget overfladisk, dog har jeg kollegaer jeg anser som venner hvor vores samtaler går lidt dybere.

Mine veninder deler jeg til gengæld det meste med, det er dog lidt afhængigt af hvem og hvad det er om det kommer helt af sig selv eller om det skal trækkes lidt mere ud.

Jeg har kollegaer som virkelig er åbne bøger, det er ret hårdt når man sidder i storrumskontor fordi man så får hældt deres følelser ud over en på nærmest daglig basis, sidste år havde min daværende chef kæmpe problemer på hjemmefronten og det medførte at hun var voldsomt ubehagelig hvis man snakkede med hende (hun var nærmest konstant i defensiven) og derudover at hun havde flere ture hvor hun græd højlydt på kontoret, det var super super hårdt at være vidne til, men jeg har nu også svært ved at se ting som det ske i Danmark, fordi folk sjældent er så følelsesladede i offentlige situationer.
0
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40583

Re: Hvor privat er du?

Indlægaf Akehurst2 » 19. aug 2015, 09:15

Marott skrev:Jeg er vist ret åben. Min mand er til gengæld nærmest en østers. Der er flere af hans kolleger, der ikke ved, at han har børn - eller de gættede det først, da de så, at han havde en barnestol bag på cyklen. Det har også ført til nogen kiksede episoder, hvor jeg har været nødt til at ringe til hans kontor og jeg har haft fat i en kollega, der har lydt meget undrende over, at xxx 's kone ringede. :lol:


Det er sådan noget, jeg synes er lige lovligt østers-agtigt :lol:

Jeg behøver ikke ligefrem at berette hjemme fra ægtesengen, men jeg synes det er meget naturligt, at mine kolleger ved, at jeg har en partner (og også hvis jeg havde børn).

Konkret i forhold til min mand, så kommer han i ny og næ på min arbejdsplads i faglig sammenhæng, hvilket vil sige at mine og hans kolleger og chefer kan støde på hinanden. Derfor er jeg ret åben om, hvem min mand konkret er (hvor jeg ellers ikke ville se behov for at fortælle hans præcise navn og stilling), så der ikke er nogen, der kommer til at sige noget, de ikke ville have sagt ellers.
1
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40583

Re: Hvor privat er du?

Indlægaf Akehurst2 » 19. aug 2015, 09:54

Det er også sådan lidt pudsigt, når man møder folk, der er helt anderledes end en selv.

Jeg bliver fx helt paf, når nogen spørger mig om noget, jeg synes er for privat til at svare på, og jeg er ved at kravle ned under stolen, når nogen udbreder sig om noget, jeg ikke selv ville fortælle nogen som helst.

Men jeg må hellere vænne mig til det. I takt med at alle mine veninder får børn bliver man underholdt med en flerhed af kropslige funktioner og hændelser :tie:
0
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Hvor privat er du?

Indlægaf kidkomb » 19. aug 2015, 10:02

Jeg er en plaprer. Helt klart. Ikke detaljer om sexliv, det er vist aldrig behageligt for andre at blive inddraget ufrivilligt i :lol: -men alt muligt andet.

Jeg lærte et nyt ord igår: situationsstress. Det lider jeg meget af. At komme til at sige sære og nogle gange upassende ting, fordi jeg bliver nervøs.

Til gengæld, så fortæller jeg ikke meget om børnene andet end sådan helt generelt.
2
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
Lækre Arne
Indlæg: 251
Tilmeldt: 12. aug 2015, 06:53
Kort karma: 116
Likede indlæg: 687

Re: Hvor privat er du?

Indlægaf Lækre Arne » 19. aug 2015, 10:21

Jeg er meget meget privat i virkeligheden, og genert, og det tror jeg faktisk ikke nogen ville tro om mig, når de møder mig. De første par gange.
For desværre er jeg en plabrende impulsiv adhd'er der ofte taler uden at tænke.
Heldigvis har jeg en god situationsfornemmelse så det er sjældent upassende ting jeg fortæller, jeg deler bare ud af mig selv uden at tænke over det.
Det er meget afvæbnende på de fleste mennesker og fører dermed til masser af gode samtaler, men jeg har godt nok bragt mig selv i forlegenhed mange gange ved at fortælle noget til én jeg i princippet ikke ønskede skulle vide noget om en specifik del af mit liv.

Jo ældre jeg er blevet, jo lettere har jeg ved at styre det. Heldigvis.
0
Brugeravatar
Krølle
Indlæg: 3674
Tilmeldt: 16. aug 2015, 02:48
Kort karma: 1829
Likede indlæg: 14457

Re: Hvor privat er du?

Indlægaf Krølle » 19. aug 2015, 15:21

Lækre Arne skrev:Jeg er meget meget privat i virkeligheden, og genert, og det tror jeg faktisk ikke nogen ville tro om mig, når de møder mig. De første par gange.
For desværre er jeg en plabrende impulsiv adhd'er der ofte taler uden at tænke.
Heldigvis har jeg en god situationsfornemmelse så det er sjældent upassende ting jeg fortæller, jeg deler bare ud af mig selv uden at tænke over det.
Det er meget afvæbnende på de fleste mennesker og fører dermed til masser af gode samtaler, men jeg har godt nok bragt mig selv i forlegenhed mange gange ved at fortælle noget til én jeg i princippet ikke ønskede skulle vide noget om en specifik del af mit liv.

Jo ældre jeg er blevet, jo lettere har jeg ved at styre det. Heldigvis.


This. Jeg er meget social OG ekstremt privat på samme tid. Det er vist kun sket en enkelt gang, at jeg har talt med nære veninder om personlige ting, jeg syntes, var svære.

Det fortjener næppe en præmie, for det kan gøre det svært at være tæt på mig. Jeg er dog blevet markant bedre til at forklare, at det ikke er personligt - der er ingen, jeg inddrager mere, så de skal ikke tro, de er "udenfor" :genert:

Med alderen er jeg blevet bedre til ikke at lave østersfinten, men der er stadig en klar ubalance i, hvor god jeg er til at tale om andres issues (meget god i al beskedenhed - især ift "private mennesker" :D) og hvor meget jeg lader andre kigge indenfor i privaten.
1
TurtleSpeed
Indlæg: 665
Tilmeldt: 11. aug 2015, 17:10
Kort karma: 101
Likede indlæg: 593

Re: Hvor privat er du?

Indlægaf TurtleSpeed » 19. aug 2015, 16:59

Skumfidusen skrev:
Akehurst2 skrev:Det er også sådan lidt pudsigt, når man møder folk, der er helt anderledes end en selv.

Jeg bliver fx helt paf, når nogen spørger mig om noget, jeg synes er for privat til at svare på, og jeg er ved at kravle ned under stolen, når nogen udbreder sig om noget, jeg ikke selv ville fortælle nogen som helst.

Men jeg må hellere vænne mig til det. I takt med at alle mine veninder får børn bliver man underholdt med en flerhed af kropslige funktioner og hændelser :tie:


Jeg synes det er virkelig pudsigt når jeg prøver at glide af på et spørgsmål og folk så bare spørger igen. Altså, når jeg ikke svarer direkte er det fordi jeg ikke ønsker at svare. Og glider jeg af TO gange, så fatter jeg ikke at det ikke er helt åbenlyst at man ikke skal fiske efter oplysninger her. Men er ude for det jævnligt.



Jeg er ude for det samme! folk mangler virkelig situationsfornemmelse.

Isaer her hvor folk jo spoerger om hvad jeg laver her og hvorfor jeg ikke er i DK osv. Virkelig personlige spoergsmaal. Og det er ofte vildt fremmede. Jeg bliver virkelig paf naar det sker.
0
TurtleSpeed
Indlæg: 665
Tilmeldt: 11. aug 2015, 17:10
Kort karma: 101
Likede indlæg: 593

Re: Hvor privat er du?

Indlægaf TurtleSpeed » 19. aug 2015, 17:04

Jeg er faktisk ret privat og har tendens til at glide af paa spoergsmaal. Eller svare virkelig sarkastisk saa jeg kommer til at fremstaa flabet :genert: Det er ikke med vilje, men jeg bliver bare overrasket gang paa gang.
0
Brugeravatar
Pjeps
Indlæg: 6324
Tilmeldt: 11. aug 2015, 20:12
Kort karma: 764
Geografisk sted: Det skønne København
Likede indlæg: 14464

Re: Hvor privat er du?

Indlægaf Pjeps » 19. aug 2015, 18:21

Jeg er ret privat, åbner mig dog for folk jeg kender godt og har tillid til.
Enkelte ting er jeg meget åben med, men de følelsesmæssige ting er det meget få der åbnes over for.
0
:ninja:
Brugeravatar
Dime
Indlæg: 838
Tilmeldt: 13. aug 2015, 17:17
Kort karma: 394
Likede indlæg: 1726
Kontakt:

Re: Hvor privat er du?

Indlægaf Dime » 19. aug 2015, 18:27

Det kan umiddelbart godt virke som om jeg ikke er synderligt privat, eftersom jeg gladeligt fortæller alt og alle om en hel masse ting der virker meget private... men i virkeligheden ER jeg enormt privat omkring en hel masse andre ting... Der er ikke ret mange der kender min historie til fulde, og der er utroligt få mennesker (2, tror jeg :o) der ved hvilke ting jeg finder mest intimt, for eksempel (ikke intimt som i "seksuelt", men som i "nærhed")
1
D.itsen
Indlæg: 3293
Tilmeldt: 11. aug 2015, 15:23
Kort karma: 561
Geografisk sted: Vestsjælland
Likede indlæg: 8892

Re: Hvor privat er du?

Indlægaf D.itsen » 19. aug 2015, 18:49

TurtleSpeed skrev:Isaer her hvor folk jo spoerger om hvad jeg laver her og hvorfor jeg ikke er i DK osv. Virkelig personlige spoergsmaal. Og det er ofte vildt fremmede. Jeg bliver virkelig paf naar det sker.


Det ville jeg ikke opfatte som vildt personlig spørgsmål, og jeg kunne uden tvivl være "upassende" på det område og spørge om det.
Så jeg går så også ud fra at jeg ikke er særlig privat. Det er dog de færreste der hører om mine dates, mit sexliv, min bøvl med kæresten osv osv osv.
0
UH UH UH UH KORT :love:

Hjemme i DK igen :banan2:
TurtleSpeed
Indlæg: 665
Tilmeldt: 11. aug 2015, 17:10
Kort karma: 101
Likede indlæg: 593

Re: Hvor privat er du?

Indlægaf TurtleSpeed » 19. aug 2015, 18:58

D.itsen skrev:
TurtleSpeed skrev:Isaer her hvor folk jo spoerger om hvad jeg laver her og hvorfor jeg ikke er i DK osv. Virkelig personlige spoergsmaal. Og det er ofte vildt fremmede. Jeg bliver virkelig paf naar det sker.


Det ville jeg ikke opfatte som vildt personlig spørgsmål, og jeg kunne uden tvivl være "upassende" på det område og spørge om det.
Så jeg går så også ud fra at jeg ikke er særlig privat. Det er dog de færreste der hører om mine dates, mit sexliv, min bøvl med kæresten osv osv osv.


Nu er jeg jo flyttet til Sydamerika.

Men jeg opfatter et "hvorfor i alverden er du flyttet herover?" og "kan du overhovedet lide DK?" som ret private spoergsmaal (det er nok mest tonen :gruble:). Men det er nok mest naar de kommer fra vildt fremmede.

De bliver som regel efterfulgt af flere "hvorfor" naar jeg korter historien voldsomt ned.

Jeg synes ikke det rager folk. Saa jeg kan sagtens finde paa at lyve og sige at jeg er eftersoegt af CIA. Eller udsendt af CIA. Alt efter mit humoer :ninja:
3

Tilbage til "Livets forhold"