Sommertid... Ja-nej?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.

Skal vi droppe Sommertid i DK?

Ja, drop det.
36
49%
Nej. Lad os beholde det.
12
16%
Ligeglad.
25
34%
 
Afgivne stemmer: 73
Brugeravatar
Sophaya
Indlæg: 2974
Tilmeldt: 22. aug 2015, 11:26
Kort karma: 624
Likede indlæg: 6643

Re: Sommertid... Ja-nej?

Indlægaf Sophaya » 26. okt 2015, 07:46

Det er vores circadian rythm der bliver fucket med, når vi rykker en time. Nogen mærker det ikke, andre mærker det meget. Jeg er selv ret påvirket af det, især om foråret. Og jeg er altså hverken skrøbelig eller har det svært resten af året.

Ifølge den her undersøgelse, så er der individuel forskel på hvor længe det tager at komme tilbage til et normalt sovemønster - fra et par dage til to uger. http://ac.els-cdn.com/S0960982207020866 ... 1f4d554c27
0
cat has nine lives babe
nine lives to itself
but you only got one

x
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 13012
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1557
Likede indlæg: 21767

Re: Sommertid... Ja-nej?

Indlægaf Pandesteg » 26. okt 2015, 10:11

Fru Sunshine skrev:Jeg er lidt ligeglad.


Samme her, men jeg vil trods alt gerne have lange sommeraftner, så det må vel betyde, at jeg er "for". Og så synes jeg faktisk alt det der ure frem /tilbage er ret hyggeligt, også selvom alting jo automatisk indstiller sig nu til dags. :gammel:
0
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
fisken80
Indlæg: 22340
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1133
Likede indlæg: 52562

Re: Sommertid... Ja-nej?

Indlægaf fisken80 » 26. okt 2015, 11:49

A 7 skrev:Det overrasker at der er så stor modstand mod sommertiden. Er jeg virkelig den eneste, der synes, det er nederen at det bliver lyst kl. 3 om morgenen om sommeren? Og mørkt kl. 16 om vinteren?


NEJ. Jeg synes netop det er genialt, at give os lange lyse aftner om sommeren. Dem får man jo udnyttet. Jeg ville da aldrig nogensinde få glæde af, at det blev lyst klokken 3.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
milisa
Indlæg: 1963
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:43
Kort karma: 421
Likede indlæg: 4834

Re: Sommertid... Ja-nej?

Indlægaf milisa » 26. okt 2015, 12:33

adagio skrev:Det lyder voldsomt - tager du nogensinde på ferie på tværs af tidszoner? Hvis du har et barn på 15 måneder, og sommer/vinter-tid er det største problem for din søvn, er du vist heldig med barnet.


Ja, det gør jeg, og ja, jeg bliver også meget påvirket af jetlag. Ja, kan være, jeg er heldig med barnet, men hvad pokker har det med sagen at gøre?
0
Tally-ho
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Sommertid... Ja-nej?

Indlægaf kidkomb » 26. okt 2015, 12:35

fisken80 skrev:
A 7 skrev:Det overrasker at der er så stor modstand mod sommertiden. Er jeg virkelig den eneste, der synes, det er nederen at det bliver lyst kl. 3 om morgenen om sommeren? Og mørkt kl. 16 om vinteren?


NEJ. Jeg synes netop det er genialt, at give os lange lyse aftner om sommeren. Dem får man jo udnyttet. Jeg ville da aldrig nogensinde få glæde af, at det blev lyst klokken 3.

Det er også derfor vi bare skulle vedtage permanent sommertid! :genert:
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
A 7
Indlæg: 813
Tilmeldt: 27. aug 2015, 06:35
Kort karma: 35
Likede indlæg: 797

Re: Sommertid... Ja-nej?

Indlægaf A 7 » 26. okt 2015, 15:49

kidkomb skrev:
fisken80 skrev:
A 7 skrev:Det overrasker at der er så stor modstand mod sommertiden. Er jeg virkelig den eneste, der synes, det er nederen at det bliver lyst kl. 3 om morgenen om sommeren? Og mørkt kl. 16 om vinteren?


NEJ. Jeg synes netop det er genialt, at give os lange lyse aftner om sommeren. Dem får man jo udnyttet. Jeg ville da aldrig nogensinde få glæde af, at det blev lyst klokken 3.

Det er også derfor vi bare skulle vedtage permanent sommertid! :genert:


Nej, for så bliver det for tidligt mørkt om vinteren.
0
Brugeravatar
icelady
Moderator
Indlæg: 16251
Tilmeldt: 12. aug 2015, 06:56
Kort karma: 1069
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 32468

Re: Sommertid... Ja-nej?

Indlægaf icelady » 26. okt 2015, 16:50

1
....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler
fisken80
Indlæg: 22340
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1133
Likede indlæg: 52562

Re: Sommertid... Ja-nej?

Indlægaf fisken80 » 26. okt 2015, 16:57

A 7 skrev:
kidkomb skrev:
fisken80 skrev:
A 7 skrev:Det overrasker at der er så stor modstand mod sommertiden. Er jeg virkelig den eneste, der synes, det er nederen at det bliver lyst kl. 3 om morgenen om sommeren? Og mørkt kl. 16 om vinteren?


NEJ. Jeg synes netop det er genialt, at give os lange lyse aftner om sommeren. Dem får man jo udnyttet. Jeg ville da aldrig nogensinde få glæde af, at det blev lyst klokken 3.

Det er også derfor vi bare skulle vedtage permanent sommertid! :genert:


Nej, for så bliver det for tidligt mørkt om vinteren.


Nu vrøvler du altså. Det bliver netop tidligt mørkt nu, hvor vi har stillet tilbage til normaltid, med permanent sommertid ville det blive mørkt en time senere hele vinteren, til gengæld ville det i de mørkeste måneder først blive lyst ved 9.30-10.00-tiden.
3
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
milisa
Indlæg: 1963
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:43
Kort karma: 421
Likede indlæg: 4834

Re: Sommertid... Ja-nej?

Indlægaf milisa » 26. okt 2015, 18:18

adagio skrev:Har bare aldrig hørt om børn der var så lette at sommertid to gange om året samlet set er værre for søvnen end barnet. Det lyder helt vildt.


Måske du bedre kan forstå det, hvis du vender det om: Skiftet mellem sommertid og vintertid er så slemt, at det barnet byder mig til hverdag er vand i forhold til. Jeg er jo tydeligvis ikke den eneste, der har det sådan her.
0
Tally-ho
Brugeravatar
Elvispop
Indlæg: 2407
Tilmeldt: 14. aug 2015, 16:37
Kort karma: 263
Geografisk sted: 9900
Likede indlæg: 4555

Re: Sommertid... Ja-nej?

Indlægaf Elvispop » 26. okt 2015, 18:19

Det er noget fis med sommertid/vintertid.
Der er undersøgelser der viser at hvis man sparer energi ved det, er der minimalt.
Det ekstra dagslys om morgenen er jo alligevel pist væk om 3-4 uger.
0
Så tænd dog for helvede de baglygter
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9526
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 787
Likede indlæg: 7841

Re: Sommertid... Ja-nej?

Indlægaf Sophies-mor » 26. okt 2015, 19:07

Det generer overhovedet ikke mig, og det er dejligt med de lidt længere nætter om sommeren.
0
Hæklerier på hjernen :cool:
fisken80
Indlæg: 22340
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1133
Likede indlæg: 52562

Re: Sommertid... Ja-nej?

Indlægaf fisken80 » 26. okt 2015, 19:13

Elvispop skrev:Det er noget fis med sommertid/vintertid.
Der er undersøgelser der viser at hvis man sparer energi ved det, er der minimalt.
Det ekstra dagslys om morgenen er jo alligevel pist væk om 3-4 uger.


På denne tid af året virker det måske omsonst, men om sommeren er det da genialt, at det er lyst til klokken er 23 i stedet for at det bliver lyst klokken 3 om morgenen, det er jo spild af lyse timer. Derfor skal sommertid selvfølgelig bevares.
2
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15369
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1250
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25737

Re: Sommertid... Ja-nej?

Indlægaf Delfin » 26. okt 2015, 19:28

fisken80 skrev:
Elvispop skrev:Det er noget fis med sommertid/vintertid.
Der er undersøgelser der viser at hvis man sparer energi ved det, er der minimalt.
Det ekstra dagslys om morgenen er jo alligevel pist væk om 3-4 uger.


På denne tid af året virker det måske omsonst, men om sommeren er det da genialt, at det er lyst til klokken er 23 i stedet for at det bliver lyst klokken 3 om morgenen, det er jo spild af lyse timer. Derfor skal sommertid selvfølgelig bevares.


Jeg synes så heller ikke, det er omsonst om vinteren. For mig at se, gør det en væsentlig forskel, om det er mørkt kl. 16 eller kl. 17. Jeg rykker døgnet helt rundt en gang om ugen, så en time drukner helt og aldeles i det skift, men det er tydeligvis et problem for mange at stille det indre ur en time frem/tilbage, så min favoritløsning må være permanent sommertid.
0
14 11 14
02 05 22
30 08 23
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8939
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1517
Likede indlæg: 25614

Re: Sommertid... Ja-nej?

Indlægaf Madam Pomfrey » 26. okt 2015, 19:31

Er græsk-katolsk.
Det påvirker mig meget lidt, det indre ur en smule forvirret men ikke på en generende måde.
Og vores børn har aldrig været synderlig påvirket af skiftet heller, de kan være lidt skæve i humøret, men det sker nu også uden at tidsskifte har indflydelse.

Men jeg er dog nok lidt modsat jer andre...
Jeg elsker sol og sommer, men jeg synes faktisk de lange lyse aftener er lidt træls. Både ifht. børn der skal sove - det er til evig diskussion om det er aften eller ej! Men jeg synes fakisk heller ikke der er så meget hygge/ro over de lange lyse aftener, jeg falder ikke selv ned i rytme på samme måde som jeg gør om vinteren. Jeg savner at kunne skabe aften-hyggen med div. lys, fakler og bål på terassen. Det kommer bare ikke rigtig til sin ret. Selv Skt. Hans bålet er sgu da lidt fesent der i sollyset, og man venter altså ikke til 22-23 stykker med at tænde det, når der er børn i ligningen ;)
Den tidlige morgensol ville ikke genere mig, den sover jeg fra, og søvnmæssigt kan man jo nemt løse det med mørklægningsgardiner.
0
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
Zombie
Indlæg: 5115
Tilmeldt: 16. aug 2015, 14:06
Kort karma: 1220
Likede indlæg: 20846

Re: Sommertid... Ja-nej?

Indlægaf Zombie » 27. okt 2015, 12:40

Det er på listen over ting, jeg vælger at gå op i, i mit næste liv.
0
aka Forbies

:gammel:

Tilbage til "Livets forhold"