Snik-snak tråd for forældre?

Brugeravatar
Bøtte
Indlæg: 5917
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:04
Kort karma: 1206
Likede indlæg: 10937

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf Bøtte » 26. okt 2015, 20:41

Allmost_Famous skrev:
Bøtte skrev:Hvordan pokker får I jeres børn til at spise grøntsager?

Signe nægter at spise andet end agurk, og det er knap nok endda.
Før spiste hun gladeligt rød peber, majskolber, cherrytomater og agurk, nu nægter hun bare.

Frugt gider hun næsten heller aldrig. Kun bananer. Og jordbær.

Putter grøntsager i alt, så det altid er en del af hverdagen. Herhjemme har sønnike været udsat for alt lige fra squash i frikadellerne, til blomkål i chokoladekagen.


Men hun gider ikke varm mad, nægter at spise sovs, lasagne, kød tager hun lidt af. Jeg kan selvfølgelig prøve med squash i frikadellerne, der har jeg kun prøvet med gulerod, og det kunne hun jo se, der var i.

Dp-mor kan få hende til spise lidt mere.

Jeg savner virkelig den lille ædedolk, der spiste hvad der blev serveret.
0
Brugeravatar
Bøtte
Indlæg: 5917
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:04
Kort karma: 1206
Likede indlæg: 10937

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf Bøtte » 26. okt 2015, 20:45

Jeg har lige taget en snak med manden om at der fremadrettet kun serveres en skål med frugt/grønt og en enkelt ostehaps om eftermiddagen. Slut med knækbrød og kiks (som altid er af den grove slags) i håb om det kan ændre lidt.
0
Brugeravatar
Bøtte
Indlæg: 5917
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:04
Kort karma: 1206
Likede indlæg: 10937

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf Bøtte » 27. okt 2015, 04:54

Vi har også grøntsager i stort set al mad. Og får salat dagligt. Og hun får grøntsager på sin tallerken hver aften, men hun tager intet af det, og synlige grøntsager i fx tærte/pizza/kødsovs bliver sorteret fra. Som sagt har hun spist det hele med velbehag før, så jeg ved ikke hvorfor pokker det er end sådan her. Jeg synes virkelig, jeg har gjort meget for, at hun ikke skulle være kræsen.

Jeg har prøvet at have hende med til at lave mad, delt salaten op i små skåle (hendes skåle for at se om det hjalp), jeg lader hende selv tage det hun vil have fra salaten, men intet virker.

Hendes aftensmadindtag er ikke påvirket af hendes eftermiddagsindtag, det er småt uanset om hun spiser om eftermiddagen eller ej. Hun får noget hos dp mor inden vi henter og oftest får hun ikke rigtigt noget derhjemme. Det er ikke sådan hun fylder sig med kiks og knækbrød, når vi kommer hjem. Jeg er udmærket klar over hvordan en sund kost ser ud.

Hun døjer med forstoppelse, og det kunne formentlig hjælpe hvis hun spiste lidt mere grønt.
0
Brugeravatar
Bøtte
Indlæg: 5917
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:04
Kort karma: 1206
Likede indlæg: 10937

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf Bøtte » 27. okt 2015, 07:14

Dikus skrev:Har du prøvet at tage hende med i grøntafdelingen og spørge, hvad hun gerne vil have?

Du skriver det som om, I serverer salat til aftensmaden. (Er godt klar over, du sikkert også serverer andet til aftensmad :) ) Men... hvad med en skål what ever, der bare stilles foran hende, når hun kommer hjem fra institution?

Og... har du prøvet at servere frosne ærter? :D Gulerodsstænger med avocadodip?

Hvor længe har det stået på? Altså... Kan det bare være en af de der berømte faser, man ikke skal ligge så meget i? Men... hvis man gør, så går den aldrig over?

Min datter har altid haft det sådan, så hun intervalspiste. En måned rørte hun f.eks. næsten ikke kød - for så den næste nærmest at leve af det og fravælge kartofler og grøntsager. (Aldrig frugt... Hun ville leve af frugt, hvis hun fik lov :cool:). Frem for at blive frustrerede har vi valgt at se hendes madindtag over en længere periode. Hun får jo tydeligvis det, hun har brug for. Bare på en for mig at se sær måde.


Jeg har prøvet at adskille salaten, servere 'gnavegrønt', lave salat til os og stave til hende, servere det i hendes skåle (altså som 'buffet'), lade hende deltage i madlavning, lade hende vælge og øse op selv. Jeg tænkte også det var en fase, og i starten tænkte vi at det var en fase, men nu synes jeg den har været længe nok.

Hun startede sin selektive spisning for et års tid siden. Men gad dog stadig spise agurk, majskolber, ærter, æble, kiwi, vindruer, jordbær og banan, og måske lidt blomkål most i kartoflerne. Nu spiser hun stort set kun banan og jordbær.

Hun vil ikke smage andet og ved indkøbsture vælger hun bare intet, hun siger bare nej.
Vi har indført 'man skal smage reglen' og har også lige snakket om at hun får serveret en skål frugt/grønt, når hun kommer hjem.
Ærter er en af de få ting, der ind i mellem ryger ned, kan da godt være jeg skal prøve at servere dem frosne fremover :-D

Vi synes egentlig det var blevet lidt bedre, men nu har det altså taget en forkert drejning igen.
Egentlig forstår jeg godt, hun ikke gider agurk længere, eftersom det er den eneste grøntsag hun har spist (bortset fra det hun ikke har set i maden) i et år.

Jeg tænker vi i en periode nu kun serveres 'gnavegrønt' (hader det udtryk), og så spiser alle mand det til aftensmaden. Og så sætter vi fokus på de ting, jeg ved hun kan lide, men bare vælger fra, som agurk, ærter, æble og kiwi og tænker der også skal være noget i skålen, jeg ved hun kan lide, fx et par jordbær eller et stykke banan, så det ikke er ene af ting, hun ikke gider. O
g så kan vi gradvist udvide 'sortimentet'. Og jeg må jo prøve at være lidt mere kreativ med grøntsagerne i maden.
Tænker menuen i aften bliver frikadeller med squash :-D
0
Brugeravatar
Thestral
Indlæg: 2772
Tilmeldt: 11. aug 2015, 07:15
Kort karma: 432
Likede indlæg: 3056

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf Thestral » 27. okt 2015, 07:30

Bøtte: Nu har jeg ikke lige fulgt med fra starten, men hvor gammel er hun? Gammel nok til børnehave?
0
Jeg har nået den alder,
hvor jeg ved, hvad der er værd at vide
og på en god dag kan jeg også huske noget af det..
Brugeravatar
Bøtte
Indlæg: 5917
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:04
Kort karma: 1206
Likede indlæg: 10937

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf Bøtte » 27. okt 2015, 07:47

Jabi skrev:Bøtte: Nu har jeg ikke lige fulgt med fra starten, men hvor gammel er hun? Gammel nok til børnehave?


Ikke helt.
Hun starter i børnehave 1. december og bliver 3 senere i december.
0
Brugeravatar
Thestral
Indlæg: 2772
Tilmeldt: 11. aug 2015, 07:15
Kort karma: 432
Likede indlæg: 3056

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf Thestral » 27. okt 2015, 08:26

Bøtte skrev:
Jabi skrev:Bøtte: Nu har jeg ikke lige fulgt med fra starten, men hvor gammel er hun? Gammel nok til børnehave?


Ikke helt.
Hun starter i børnehave 1. december og bliver 3 senere i december.

Nårh ok. tænkte hun måske havde samlet lidt griller op fra de andre unger. På den anden side så ændrer børns smags sans sig med alderen. Både for og imod og nogen gange ændrer den sig tilbage når de bliver endnu større igen.
0
Jeg har nået den alder,
hvor jeg ved, hvad der er værd at vide
og på en god dag kan jeg også huske noget af det..
Brugeravatar
Bøtte
Indlæg: 5917
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:04
Kort karma: 1206
Likede indlæg: 10937

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf Bøtte » 27. okt 2015, 08:33

Jabi skrev:
Bøtte skrev:
Jabi skrev:Bøtte: Nu har jeg ikke lige fulgt med fra starten, men hvor gammel er hun? Gammel nok til børnehave?


Ikke helt.
Hun starter i børnehave 1. december og bliver 3 senere i december.

Nårh ok. tænkte hun måske havde samlet lidt griller op fra de andre unger. På den anden side så ændrer børns smags sans sig med alderen. Både for og imod og nogen gange ændrer den sig tilbage når de bliver endnu større igen.


Nu du siger det, så er der faktisk startet et kræsent barn i dagplejen i august, og når jeg tænker efter, så er det siden det, det er vendt med hende.
0
Brugeravatar
Thestral
Indlæg: 2772
Tilmeldt: 11. aug 2015, 07:15
Kort karma: 432
Likede indlæg: 3056

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf Thestral » 27. okt 2015, 08:42

Bøtte skrev:
Jabi skrev:
Bøtte skrev:
Jabi skrev:Bøtte: Nu har jeg ikke lige fulgt med fra starten, men hvor gammel er hun? Gammel nok til børnehave?


Ikke helt.
Hun starter i børnehave 1. december og bliver 3 senere i december.

Nårh ok. tænkte hun måske havde samlet lidt griller op fra de andre unger. På den anden side så ændrer børns smags sans sig med alderen. Både for og imod og nogen gange ændrer den sig tilbage når de bliver endnu større igen.


Nu du siger det, så er der faktisk startet et kræsent barn i dagplejen i august, og når jeg tænker efter, så er det siden det, det er vendt med hende.
Giv det lidt tid og se om ikke det vende igen. Man kan trods alt ikke tvinge mad i de unger. De er lidt tossede med sådan noget. :)
0
Jeg har nået den alder,
hvor jeg ved, hvad der er værd at vide
og på en god dag kan jeg også huske noget af det..
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8937
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1517
Likede indlæg: 25598

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf Madam Pomfrey » 27. okt 2015, 08:52

Bøtte skrev:Nu du siger det, så er der faktisk startet et kræsent barn i dagplejen i august, og når jeg tænker efter, så er det siden det, det er vendt med hende.



mon ikke hun så kan vende skuden i børnehaven igen :)
Jeg ville generelt undgå et decideret/udtalt fokus på hendes indtag af div. - det har været metoden herhjemme, og "særheder" er oftest gået i sig selv forholdsvis hurtigt.
Dertil, så tag hende med i køkkenet, det er hun gammel nok til! At være med til at snitte grønt, røre i gryder, osv. fordrer i den grad børns lyst til at smage på tingene, det vækker deres nysgerrighed, giver et ejerskab ifht maden og en åbenhed, og ikke mindst en forståelse for hvad mad er, "hvordan det virker" hvordan det kommer fra 5 forskellige ingredienser til én ret.

Mine børn smager meget på tingene undervejs også, der kan sagtens ryge en halv peberfrugt og en gulerod imens de er med til at lave salaten.
Den yngste han har propper ALT i munden, og ser han sit snit til det, så snupper han sig også et stykke råt kød, en skefuld af frikadellefarsen osv.
1
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
Bøtte
Indlæg: 5917
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:04
Kort karma: 1206
Likede indlæg: 10937

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf Bøtte » 27. okt 2015, 08:52

Jabi skrev:
Bøtte skrev:
Jabi skrev:
Bøtte skrev:
Jabi skrev:Bøtte: Nu har jeg ikke lige fulgt med fra starten, men hvor gammel er hun? Gammel nok til børnehave?


Ikke helt.
Hun starter i børnehave 1. december og bliver 3 senere i december.

Nårh ok. tænkte hun måske havde samlet lidt griller op fra de andre unger. På den anden side så ændrer børns smags sans sig med alderen. Både for og imod og nogen gange ændrer den sig tilbage når de bliver endnu større igen.


Nu du siger det, så er der faktisk startet et kræsent barn i dagplejen i august, og når jeg tænker efter, så er det siden det, det er vendt med hende.
Giv det lidt tid og se om ikke det vende igen. Man kan trods alt ikke tvinge mad i de unger. De er lidt tossede med sådan noget. :)


Men foreløbig har vi givet det år uden den store succes.
0
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8937
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1517
Likede indlæg: 25598

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf Madam Pomfrey » 27. okt 2015, 08:58

@Dulle
Jeg tænker på om ikke en del af jeres løsning ligger i det snarlige skifte til DK?
- muligvis har hans udfordringer omkring at blive afleveret i daycare også en indflydelse på hans lyst/overskud til aftensmad, og hans "trodsige 2" sættes ind på så at "lave ballade" og forsøge noget styring omkring aftensmaden, fordi han her har et "smuthul" til rent faktisk at tage kontrol, bestemme selv.

Jeg ville nok være fortrøstningsfuld, indgå nogle kompromiser, og satse på at skiftet gør sit til at tingene ændrer sig!
Og så igen som jeg skrev til Bøtte, deltagelse i madlavning - og spis imens. Min søsters J er heller ikke den store spiser til aftensmaden, sådan har det altid været, men har man hende på køkkenbordet ved madlavning, så bliver der spist ganske fint.
Det kunne måske løses ved at barnet sidder med, og man snakker om det man laver, men at man lige har lavet en tallerken med en reel portion mad og sætter den tilgængelig, samt tilbyder smagsprøver af grønt osv. undervejs.
Det ændrer ikke på evnen til at sidde med til bords, men det fjerner da fokus fra elektronisk underholdning til hygge og samvær :)
0
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8937
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1517
Likede indlæg: 25598

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf Madam Pomfrey » 27. okt 2015, 09:02

Allmost_Famous skrev:Klassen er inddelt i fire grupper, og så holder man fødselsdag sammen, hvor hele klassen inviteres. Det vil sige, at der kun er de fire børnefødselsdage om året, siden det blev indført.


Det gjorde de/vi også i nr. 2's klasse fra 2. klasse.
Ideen synes jeg er udemærket og hyggelig, og det er fedt at man kan hjælpes ad flere forældre på en gang, om både planlægning, det praktiske og børneopsynet på dagen, og ikke mindst det økonomiske.
Der var aftalen så at forældre selv skulle købe gave til eget barn, der blev givet til fødselsdagsfesten, og der var sat en ramme på 2-300 kr på denne gave.

Men må sige at mit eget barn altså savnede at holde fødselsdag hjemme for vennerne, for det syntes han var vildt hyggeligt. Han elskede at være med til at forberede, handle ind, bage kage og boller, skrive invitationer, dele dem ud. Og så savnede han "lortegaverne" både at give og at få.
vi løste det ved at han så holdt fødselsdag for nogle venner uden for klassen, og det var en fin model for ham og os.
0
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
Bøtte
Indlæg: 5917
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:04
Kort karma: 1206
Likede indlæg: 10937

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf Bøtte » 27. okt 2015, 09:07

DD_81 skrev:
Bøtte skrev:Nu du siger det, så er der faktisk startet et kræsent barn i dagplejen i august, og når jeg tænker efter, så er det siden det, det er vendt med hende.



mon ikke hun så kan vende skuden i børnehaven igen :)
Jeg ville generelt undgå et decideret/udtalt fokus på hendes indtag af div. - det har været metoden herhjemme, og "særheder" er oftest gået i sig selv forholdsvis hurtigt.
Dertil, så tag hende med i køkkenet, det er hun gammel nok til! At være med til at snitte grønt, røre i gryder, osv. fordrer i den grad børns lyst til at smage på tingene, det vækker deres nysgerrighed, giver et ejerskab ifht maden og en åbenhed, og ikke mindst en forståelse for hvad mad er, "hvordan det virker" hvordan det kommer fra 5 forskellige ingredienser til én ret.

Mine børn smager meget på tingene undervejs også, der kan sagtens ryge en halv peberfrugt og en gulerod imens de er med til at lave salaten.
Den yngste han har propper ALT i munden, og ser han sit snit til det, så snupper han sig også et stykke råt kød, en skefuld af frikadellefarsen osv.


Men det er hun i stor stil, hun vil gerne hjælpe til. Hun hælder også selv havregryn op om morgenen, og vi bager aldrig uden,at hun deltager i det.
I det hele tager deltager hun meget i alt, hvad jeg gør. Jeg er ergoterapeut og yderst miljøskadet :-D

Jeg håber, det vender i børnehaven, det sætter jeg virkelig min lid til. Vi har ikke tænkt os at sætte ord på hvad hun spiser/ikke spiser, men derimod ændre vores tilgang til det, så vi alle spise gnavegrønt i en periode, og håber at vores indtag af dette, smitter af.
1
Brugeravatar
Bøtte
Indlæg: 5917
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:04
Kort karma: 1206
Likede indlæg: 10937

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf Bøtte » 27. okt 2015, 09:09

Tak for alle jeres gode input :kys: Kom endelig med flere! :)
0

Tilbage til "Forældre"