Forældre holder ferie uden børn - eller gør de?

Akehurst2
Indlæg: 14182
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1266
Likede indlæg: 40719

Forældre holder ferie uden børn - eller gør de?

Indlægaf Akehurst2 » 19. aug 2015, 11:31

Ja, ingen sommer uden sådan en artikel her: http://www.bt.dk/danmark/foraeldre-hold ... blive-i-in

Det der bare undrer mig ved beskrivelsen i artiklen er at der sættes direkte lighedstegn mellem at børn har færre ugers ferie end tre og så at forældrene holder ferie uden børnene. Kunne det ikke være fordi, forældrene ikke har mere ferie?

Jeg mener, hvis man har fem ugers ferie (og det er der jo mange der har), og gerne vil holde fri de tre dage op til måske, dagen efter Kr. Himmelfart, mellem jul og nytår, på nogle lukkedage, 1 maj og Grundlovsdag, hvis institutionen holder lukket og ens arbejde ikke gør, evt. har brugt nogle dage på børns sygdom - så er der bare ikke særligt mange dage tilbage.

Så er der selvfølgelig også mange der har seks ugers ferie, omsorgsdag og er to forældre, så man kan holde noget af ferien forskudt, men sådan all in all, så forstår jeg ikke, at børn med kort sommerferie automatisk er = forældre, der "forældre tropper op på diverse ferie-resorts uden dem, de har sat i verden" som artiklen skriver.

Rent bortset fra, at jeg ikke kender nogen, der gør det. Enkeltdage hist og her, ja, evt. en uge hvor den ene forælder er væk, men den anden er tilbage men jeg kender ingen med småbørn, der tager på lange ferier til ferieresorts i sommerferien uden børnene.
0
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Forældre holder ferie uden børn - eller gør de?

Indlægaf Fru Sunshine » 19. aug 2015, 13:10

Jeg ser det heller ikke. Tværtimod har der konstant været børn væk fra skolen, forbi de skulle med forældrene på ferie.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8939
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1517
Likede indlæg: 25614

Re: Forældre holder ferie uden børn - eller gør de?

Indlægaf Madam Pomfrey » 19. aug 2015, 13:11

Men endelig en artikel der rent faktisk havde fokus på helheds billedet, og ikke kun "hvor er det synd for Amanda Louise at hun ikke har ferie i perioden uge 24-34, for det er det mest rigtig at holde ferie" Det synes jeg var rart! - men jeg forstår stadig ikke forældre-shamingen, det må jeg sige, jeg synes det er en røv ærgerlig tendens...

Vi skydes i skoenen at vores unger er små enevældige herskere der får hvad de peger på, at vi går til for få fritidaktiviteter med dem, de er for egoistiske og kan ikke begå sig i fællesskaber, og så holder vi alt for lidt ferie med dem.

Hvorfor hele den der generalisering, hvorfor ikke undersøge procentdele af børn der vitterligt ikke har ferier, hvorfor hænger inst. disse forældre ud? skammer dem, offentligt - det får de jo ikke flere ressourcer og mere overskud af. Hvorfor ikke tage dialogen med de forældre hvor man oplever der er et problem, og måske et reelt omsorgssvigt når det handler om kvalitetstid med forældre, i stedet hænger man dem ud i medierne. Hvorfor ikke tage fat i de her mennesker, med omsorg og sige, "Hey vi har bemærket at lille Sofie slet ikke har holdt nogle form for ferie eller fri her i 2015, det bekymrer os, fungerer tingene ok hjemme ved jer?"
Nej, i stedet skal det skrives om i aviser, der skal sendes generaliserende sedler med hjem, eller sættes opslag op i vindfanget, jeg er TRÆT af det!

Og så er jeg også interesseret i hvor mange inst. der reelt har en årsoversigt, hvor de kan se hvor mange dage barnet har haft ferie, fri og sygdomme, og man laver en kvalitetssikring af registreringen! for det tror jeg meget vel kunne give et andet billede. Hvis man så det på årsbasis.
3
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
Danseprinsesse
Indlæg: 3726
Tilmeldt: 18. aug 2015, 09:57
Kort karma: 652
Likede indlæg: 11281

Re: Forældre holder ferie uden børn - eller gør de?

Indlægaf Danseprinsesse » 19. aug 2015, 13:15

Artiklen er plat.. Og undersøgelsen/artiklen drager en konklusion, der ikke nødvendigvis har meget med virkeligheden at gøre. Ved de, at de børn, der holder mindre end 3 ugers sommerferie, har forældre der holder mere ferie end det? Og hvad er det der "selvrealisering", der nævnes flere gange?

Jeg kender personligt ikke nogen, der som en generel ting holder ferie uden deres børn.
1
Akehurst2
Indlæg: 14182
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1266
Likede indlæg: 40719

Re: Forældre holder ferie uden børn - eller gør de?

Indlægaf Akehurst2 » 19. aug 2015, 13:24

Danseprinsesse skrev:Artiklen er plat.. Og undersøgelsen/artiklen drager en konklusion, der ikke nødvendigvis har meget med virkeligheden at gøre. Ved de, at de børn, der holder mindre end 3 ugers sommerferie, har forældre der holder mere ferie end det? Og hvad er det der "selvrealisering", der nævnes flere gange?


Det er særligt det med at tage for givet, at børn der ikke har ferie fra institution = forældre, der holder ferie uden børn. Måske er forældrene netop på arbejde.
1
Akehurst2
Indlæg: 14182
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1266
Likede indlæg: 40719

Re: Forældre holder ferie uden børn - eller gør de?

Indlægaf Akehurst2 » 19. aug 2015, 13:25

DD_81 skrev:Og så er jeg også interesseret i hvor mange inst. der reelt har en årsoversigt, hvor de kan se hvor mange dage barnet har haft ferie, fri og sygdomme, og man laver en kvalitetssikring af registreringen! for det tror jeg meget vel kunne give et andet billede. Hvis man så det på årsbasis.


Det synes jeg også er meget spændende. For mange jeg kender, der har børn uden for skolealderen, vil netop gerne undgå ferie i de uger - og hvis barnet har holdt to uger i maj, så er det nok ikke ligefrem omsorgssvigt, hvis det så også "kun" får to uger i juli.
2
Brugeravatar
icelady
Moderator
Indlæg: 16251
Tilmeldt: 12. aug 2015, 06:56
Kort karma: 1069
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 32469

Re: Forældre holder ferie uden børn - eller gør de?

Indlægaf icelady » 19. aug 2015, 13:28

Det er en fis i en hornlygte.

Og hvad så, hvis man holder ferie uden sine børn? Hvis barnet ellers normaltrives tror jeg næppe, ungerne tager skade.
0
....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8939
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1517
Likede indlæg: 25614

Re: Forældre holder ferie uden børn - eller gør de?

Indlægaf Madam Pomfrey » 19. aug 2015, 14:10

Marott skrev:
Der er kommet elektronisk fremmøde i flere institutioner, hvor man taster ferie/fri/syg ind og der må da kunne trækkes statistik den vej på hvert enkelt barn, men jeg ved rent faktisk ikke om det sker.


Vi bruger noget forældreintra i vores børnehave, og jeg kan selv plotte fri, ferie og sygdom ind. Men hvorvidt de dagligt logger deres papir-krydslister det er jeg i tvivl om, har ikke umiddelbart et indtryk af at de gør det, ihvertfald ikke konsekvent.
Men jeg må da lige spørge næste gang vi har bestyrelsesmøde, - synes faktisk det er lidt interessant.

I vores gl. bopæl kommune var krydslister udelukkende papirbaseret.
0
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8939
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1517
Likede indlæg: 25614

Re: Forældre holder ferie uden børn - eller gør de?

Indlægaf Madam Pomfrey » 19. aug 2015, 14:21

Akehurst2 skrev:
Det synes jeg også er meget spændende. For mange jeg kender, der har børn uden for skolealderen, vil netop gerne undgå ferie i de uger - og hvis barnet har holdt to uger i maj, så er det nok ikke ligefrem omsorgssvigt, hvis det så også "kun" får to uger i juli.



Præcis! - da vi kun havde BH-børn, der holdt vi også meget konsekvent ferie uden for skoleferien! - både afht. kollegaer, men også et hensyn til os selv, div. attraktioner er langt mindre overrendt, ferie udenlands er billigere m.m.

Og jeg har måtte stå skoleret foran en medhjælper der gav mig flere minutters foredrag om vigtigheden af at børn får ferie, førend jeg fik lov at komme til orde, og derfor kunne spørge hende om de 8 uger mine unger allerede havde haft ferie inden forårets første 6 måneder ikke talte med.

En del forældre, hvor ungerne lider seriøst af vuggestue pest, de har sikkert også brugt en del af deres ferie på at være hjemme til netop dette, og lider selv under ikke at kunne holde ferie, fordi den er brugt op.
Andre kæmper måske i et arbejdsmarked hvor deres indsats er knald eller fald ifht. at sikre sig et job/fastansættelse, og at man derfor må stille sig allebagest i køen når det handler om ferie og fri.

Jeg kunne godt tænke mig at man lavede den med omvendte fortegn, og så på hvor meget ferie gennemsnits institutionsbarnet har, for jeg tror helhedsbilledet er markant anderledes! - og det bør jo også italesættes.

Jeg har ihvertfald talt efter og mine egne har aldrig nogensinde haft under 7 ugers ferie, normen på et år er nok noget der render op i 8-9 ugers ferie plus løse fridage her og der.
3
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Akehurst2
Indlæg: 14182
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1266
Likede indlæg: 40719

Re: Forældre holder ferie uden børn - eller gør de?

Indlægaf Akehurst2 » 19. aug 2015, 14:30

DD_81 skrev:Og jeg har måtte stå skoleret foran en medhjælper der gav mig flere minutters foredrag om vigtigheden af at børn får ferie, førend jeg fik lov at komme til orde, og derfor kunne spørge hende om de 8 uger mine unger allerede havde haft ferie inden forårets første 6 måneder ikke talte med.



Ej, men det er jo så pinligt for den pædagog :tie:

Hvad svarede hun?
0
Brugeravatar
icelady
Moderator
Indlæg: 16251
Tilmeldt: 12. aug 2015, 06:56
Kort karma: 1069
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 32469

Re: Forældre holder ferie uden børn - eller gør de?

Indlægaf icelady » 19. aug 2015, 15:16

Dikus skrev:
Og ellers burde overskriften være: Pædagoger reagerer ikke på børns mistrivsel :tie:


Ja, man skulle da tro pædagogerne ville råbe højt, hvis de så det som et så stort problem, som det åbenbart skal blæses op til hver sommer.
0
....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8939
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1517
Likede indlæg: 25614

Re: Forældre holder ferie uden børn - eller gør de?

Indlægaf Madam Pomfrey » 19. aug 2015, 20:35

Akehurst2 skrev:
DD_81 skrev:Og jeg har måtte stå skoleret foran en medhjælper der gav mig flere minutters foredrag om vigtigheden af at børn får ferie, førend jeg fik lov at komme til orde, og derfor kunne spørge hende om de 8 uger mine unger allerede havde haft ferie inden forårets første 6 måneder ikke talte med.



Ej, men det er jo så pinligt for den pædagog :tie:

Hvad svarede hun?


At det jo var synd for mine at de skulle se og opleve deres venner gå på ferie,.ja sgu...
Forslog hende at vi bad alle de andre forældre tage deres unger med i seaworld, disney world og ud og svømme med definer førend vi kunne tale om hvem der blev snydt :deer:
2
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Akehurst2
Indlæg: 14182
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1266
Likede indlæg: 40719

Re: Forældre holder ferie uden børn - eller gør de?

Indlægaf Akehurst2 » 20. aug 2015, 08:00

Angelina skrev:Da min datter startede i børnehave for 16(!) år siden blev der ævlet om at "flere og flere børn holder ikke ferie" "flere og flere børn bliver passet i ferien" "flere og flere forældre holder ferie uden børn" ... den samme historie dukker op hver sommer, vinterferie og efterårsferie - med "flere og flere" ... så jeg går ud fra på nuværende tidspunkt er der slet ingen børn der holder ferie... nu skal institutionerne bare begynde at holde døgnåbent, så afleverer vi bare vores børn ved 8 mdrs alderen og henter dem igen når de skal starte i skole... for sådan er vi forældre jo, vi giiiiiiider ikke vores børn.


Det mærkelige er bare, at alle de her fornuftige argumenter, der kommer på banen i en tråd som denne, de er så fraværende i de der tude-artikler.

Hvor meget ferie holder børnene samlet, i stedet for kun at se på de famøse sammenhængende uger i juli? Hvor meget ferie har forældrene og hvad bruger de den på? Hvordan kan der være flere og flere år for år? Er der noget af det her, der er dokumenteret overhovedet eller er det bare anekdoter?

Det er mest af alt ussel journalistik.
3
Akehurst2
Indlæg: 14182
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1266
Likede indlæg: 40719

Re: Forældre holder ferie uden børn - eller gør de?

Indlægaf Akehurst2 » 20. aug 2015, 08:46

Nå, lidt fornuft kan medierne da også præstere: http://blogs.bt.dk/leder/2015/08/20/sam ... ornehaver/
0
Brugeravatar
Tibbler
Indlæg: 4645
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 248
Likede indlæg: 8390

Re: Forældre holder ferie uden børn - eller gør de?

Indlægaf Tibbler » 20. aug 2015, 13:01

Jeg er selv pædagog, og tænker også at debatten omkring børns ferier og fridage hurtigt bliver for unuanceret. Ja, det er synd for de børn, der aldrig har ferie. Men når børnene ellers holder ferie og fridage i løbet af året - Så er det da ok, at forældrene selv holder fri nogle dage, uden børn.

Tidligere har jeg haft en fridag hver 14 dag. For det meste betød det en fridag til yngstemanden, der går i børnehave. Men en gang imellem har han været afsted om formiddagen, selvom jeg har haft fri, og det har jeg gjort med god samvittighed.

Vi, manden og jeg, tager i øvrigt også afsted på en miniferie (4 dage), hvor bedsteforældrene flytter ind og passer børn. Hvorvidt de vælger at sende yngstemanden i børnehave, eller beholder ham hjemme ved jeg ikke. Men det er helt op til dem, og begge dele er helt fint for mig; han har lige haft næsten 4 ugers sommerferie.
0

Tilbage til "Forældre"