At flytte til et andet land

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Kattefjæs
Indlæg: 2540
Tilmeldt: 29. aug 2015, 15:06
Kort karma: 360
Geografisk sted: London
Likede indlæg: 6387

At flytte til et andet land

Indlægaf Kattefjæs » 28. maj 2017, 10:24

Jeg ved at jeg ikke er den eneste herinde som har gjort det, så: er der nogen som har mod på en tråd om det at flytte til/bo i et andet land? Ups and downs, kulturchok, whatever der lige falder os ind.

Det er lige gået op for mig at det er ni måneder siden jeg flyttede, hvilket jeg ikke helt kan forstå. Samtidig har det været en lidt mærkelig situation på det sidste hvor jeg ikke har kunnet rejse hjem i nogle måneder, så nu er jeg lige pludselig lidt "langt væk", synes jeg, nok fordi jeg tog hjem hver femte/sjette uge i starten. Men nu har arbejdet bare forhindret mig.

Jeg ved ikke helt om jeg har hjemve, men på den anden side synes jeg heller ikke at jeg er helt etableret nok til at være ordentligt hjemme her, hvis det giver mening.

Nå, anyway. Nogen ligesindede? :D
0
Brugeravatar
Kattefjæs
Indlæg: 2540
Tilmeldt: 29. aug 2015, 15:06
Kort karma: 360
Geografisk sted: London
Likede indlæg: 6387

Re: At flytte til et andet land

Indlægaf Kattefjæs » 28. maj 2017, 11:19

Mistermor skrev:Det vil også være en interessant tråd at følge for os, der aldrig har vovet det men tænker, det kunne være spændende. :love:


Haha, ja!! Bare det ikke skræmmer nogen fra at prøve det. :) Der er godt og skidt ved alt, og lige nu er jeg måske i lidt af en rough patch, men det gør det jo ikke til en overall dårlig oplevelse.

Hvis man har mod på det, så synes jeg at man skal gøre det.
0
Brugeravatar
Annione
Indlæg: 3634
Tilmeldt: 11. aug 2015, 21:23
Kort karma: 822
Likede indlæg: 7730
Kontakt:

Re: At flytte til et andet land

Indlægaf Annione » 28. maj 2017, 11:58

Altså, nu flyttede jeg til Norge - kulturchokket var til at overkomme.
Vi kunne virkelig godt lide det. Så meget, at vi nu i højere grad overvejer at flytte til Australien. Vi kan klare det, også langt væk fra venner og familie.
1
Brugeravatar
Kattefjæs
Indlæg: 2540
Tilmeldt: 29. aug 2015, 15:06
Kort karma: 360
Geografisk sted: London
Likede indlæg: 6387

Re: At flytte til et andet land

Indlægaf Kattefjæs » 28. maj 2017, 12:42

Jeg kan godt genkende den der med at være "færdig" med Danmark, eller i hvert fald træt af en masse ting som jeg er fint tilfreds med ikke at være omgivet af mere.

For eksempel at selv de berejste kan være enormt lukkede og ensporede i deres tankegang, ideen at Danmark er Paradis på jord og man er landsforræder hvis man mener andet... Det er nogle af de ting jeg slet ikke savner. Og når jeg flyver hjem, så oplever jeg det som virkelig iøjnefaldende hvor mange som egentlig er på den måde - kulturelt ensporede og aldeles selvtilfredse. Det er nok ikke noget jeg bemærkede på samme måde førhen.

På den anden side er der også mange ting som bare ER bedre i Danmark... :rulle: Og hvor jeg kan blive frustreret over at løsningerne jo nogle gange ligger lige for, og folk vil gerne implementere dem, men FANDME NEJ om de vil betale mere i skat så det rent faktisk kan lade sig gøre. :lol: Og så er man jo lige vidt.

Og så savner jeg trygheden i Danmark - at der ikke er nogen udpræget stranger danger og at man bare kan gå ned og sætte sig på en trappesten og slikke sol hvis man ikke har en have, for det er ikke mærkeligt, farligt eller iøjefaldende, det er bare sådan noget man gør, no questions asked.
1
Brugeravatar
Vixen
Indlæg: 1265
Tilmeldt: 16. aug 2015, 08:53
Kort karma: 339
Likede indlæg: 2834

Re: At flytte til et andet land

Indlægaf Vixen » 28. maj 2017, 12:53

-
Senest rettet af Vixen 28. maj 2017, 19:53, rettet i alt 3 gange.
0
What ain't no country I ever heard of. They speak English in What?
Brugeravatar
Alphilia
Indlæg: 3433
Tilmeldt: 22. dec 2015, 15:22
Kort karma: 272
Likede indlæg: 3060

Re: At flytte til et andet land

Indlægaf Alphilia » 28. maj 2017, 14:31

Jeg har boet i udlandet af flere omgang i 1/2-1 helt år. Alle gange har jeg været forskellige steder i mit liv som har haft betydning for, hvordan jeg har oplevet det.
Sidste runde var så tæt på som Norge og selvom det er meget lig DK og nemt at begå sig sprogmæssigt så slog det mig alligevel i starten, hvor meget formalia fylder og hvor lang tid der går før man føler sig "rigtig" hjemme.
Jeg har alle gange haft lidt krise efter 3 mdr.

Jeg tror ikke jeg kommer til at bo i udlandet igen af mange årsager, men jeg gad egentlig godt.
0
Brugeravatar
Kattefjæs
Indlæg: 2540
Tilmeldt: 29. aug 2015, 15:06
Kort karma: 360
Geografisk sted: London
Likede indlæg: 6387

Re: At flytte til et andet land

Indlægaf Kattefjæs » 28. maj 2017, 15:12

At opholde sig i udlandet i en periode synes jeg ikke er svært. Man ved jo at der kommer en ende på det, og man lukker og slukker ikke for livet i Danmark på samme måde som hvis man flytter helt. Jeg arbejdede i Sydeuropa hver sommer de sidste seks år inden jeg tog herover, så det er ikke fordi jeg ikke har været vant til at rejse meget, arbejde og bo i udlandet. Min uddannelse er rettet mod arbejde i udlandet 100%.

Men der er stor forskel på at tage afsted for en periode, og så at flå teltpløkkerne helt op.

I forhold til familie og venner er det ikke noget stort problem, selvom det da ville være rart at have dem tættere på, men jeg har aldrig været sidde-på-skødet-typen og føler ikke at jeg mister forbindelsen med folk bare fordi vi er lidt længere væk fra hinanden end vi plejer.

Det er mere det store overordnede "nu bor jeg i et andet land, og det har ikke nogen udløbsdato" som kan være lidt mærkeligt. Det er måske nemmere hvis man har mere fritid og flere penge, men jeg er væk hjemmefra hver dag fra 6.30 - 18.30 og er flad som en kirkerotte, så det er ikke fordi jeg har scoret guldkontrakten at jeg er flyttet til udlandet. :lol:

Det gør det selvfølgelig sværere at skabe et netværk når man ikke har ret meget fritid og ikke rigtig har budget til de store udskejelser/meet-ups. Og når man så endelig har noget fritid, så mærker man lige pludselig hvordan man faktisk ikke rigtig aner hvad man skal bruge den til, for man har lissom ikke noget sted at tage hen eller nogen mennesker at se. :rulle:

Så er det på en eller anden måde bedre bare at begrave sig lidt i arbejde. Men det gør det jo ikke nemmere på langt sigt.
0
Brugeravatar
Newsugar
Indlæg: 133
Tilmeldt: 16. nov 2015, 23:22
Kort karma: 5
Geografisk sted: Esbjerg
Likede indlæg: 62

Re: At flytte til et andet land

Indlægaf Newsugar » 28. maj 2017, 20:52

Jeg har boet i Tyrkiet i Ca. 4 år. Til sidst føltes det som hjemme, og jeg har stadig svært ved at slippe Tyrkiet her over 2 år efter, og føler et underligt savn dertil. Men Danmark er bare mere trygt på flere punkter og derfor bliver jeg nu boende her.
0
Brugeravatar
Kilix
Indlæg: 1592
Tilmeldt: 16. nov 2016, 22:36
Kort karma: 204
Likede indlæg: 2899

Re: At flytte til et andet land

Indlægaf Kilix » 28. maj 2017, 22:57

Jeg har boet et aar og tre maaneder i Schweiz, et aar i Irland og er nu paa naesten ottende aar i Holland. Det vaerste for mig har varert sygdom og doed i familien, uden at jeg har haft mulighed for at tage hjem og hjaelpe til. Her i Holland har vi vores liv og hverdag, men Danmark er stadig "hjemme" for mig. I forhold til den livsstil som vi har nu, er det meget "leverpostej" i min familie saa jeg baade elsker og hader at besoege min familie i Danmark. Jeg elsker alle de danske traditioner. Jul, foedselsdage, og de "store" fester, saa jeg glaeder mig altid til at vaere en del af hyggen. Meeen de der "gnidninger" som der jo naesten altid forekommer i en familie kan godt tage lidt af glaeden af, naar jeg kun er hjemme for en kort bemaerkning. (og saa er vestjylland heller ikke super interessant, naar man til daglig bor i en lidt stoerre by.)

Jeg har vaeret super heldig med min kaerestes hollandske familie! Hans bedstemor har taget virkelig godt haand om mig, det samme med hans mor og far + deres partnere, saa jeg savner ikke eftermiddagskaffen, loerdagsmiddagen eller den spontane, hyggelige komsammen en gang i mellem, dem er der allerede masser af! Jeg har desvaerre ikke vaeret for god til at vedligeholde alle mine venskaber i Danmark, saa jeg er heldig med at bedsteveninden kommer paa besoeg og hygger med mig et par gange om aaret, og jeg tager ligeledes hjem og besoeger hende ogsaa. Jeg har stortset kun arbejdsvenner hernede, de lidt naerere venskaber er 1-2 timers togtur vaek, saa dem snakker jeg mest med online.
0
cola
Permanent bortvist
Indlæg: 2462
Tilmeldt: 16. aug 2015, 11:25
Kort karma: 87
Likede indlæg: 2058

Re: At flytte til et andet land

Indlægaf cola » 29. maj 2017, 05:37

Jer der er flyttet fra Danmark, stemmer i stadig til valg i Dk ? og kan i stemme begge steder ?
0
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40585

Re: At flytte til et andet land

Indlægaf Akehurst2 » 29. maj 2017, 07:15

Jeg er lige flyttet til et fremmed land, men kun som midlertidigt udstationeret.

Det gør en stor forskel at det er midlertidigt, er min oplevelse, både i forhold til hvordan jeg synes, jeg skal "integrere" mig og hvordan jeg agerer i forhold til at komme hjem til Danmark i weekenden, hvor det at min mand stadig bor i Danmark selvfølgelig betyder rigtig meget.

Jeg bor pt. i Bruxelles, og det er også en by fyldt med sådan nogle som mig, midlertidige beboere fra hele Europa. Det gør mange ting meget nemme fx i forhold til bolig og sprog, men bureaukrati er de stadig ikke så gode til som jeg synes Danmark er. Har fx ikke et ID-kort endnu, så jeg kan ikke blive meldt i sygekasse (og bare ordet sygekasse, altså...) Men jeg har jo heller aldrig prøvet at komme til Danmark som udlænding, så måske er det lige så besværligt :-D
1
Brugeravatar
Kattefjæs
Indlæg: 2540
Tilmeldt: 29. aug 2015, 15:06
Kort karma: 360
Geografisk sted: London
Likede indlæg: 6387

Re: At flytte til et andet land

Indlægaf Kattefjæs » 29. maj 2017, 07:16

FruDulle skrev:
cola skrev:Jer der er flyttet fra Danmark, stemmer i stadig til valg i Dk ? og kan i stemme begge steder ?


Man kan kun stemme i DK de første 2 år efter man er rejst ud. Ingen stemmeret i det nye land.

I hvert fald hvis man er udenfor EU, måske der er andre hvis man bor i EU. Det ved jwg ikke


Jeg kan ikke stemme i Storbritannien - det skal man være statsborger for at få lov til.
0
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40585

Re: At flytte til et andet land

Indlægaf Akehurst2 » 29. maj 2017, 07:17

FruDulle skrev:
cola skrev:Jer der er flyttet fra Danmark, stemmer i stadig til valg i Dk ? og kan i stemme begge steder ?


Man kan kun stemme i DK de første 2 år efter man er rejst ud. Ingen stemmeret i det nye land.

I hvert fald hvis man er udenfor EU, måske der er andre hvis man bor i EU. Det ved jwg ikke


Danmark er ret smålige med stemmeretten til fraflyttede statsborgere i forhold til andre lande, hvor man bevarer stemmeretten nærmest for evigt (hence Tyrkiets valg for nylig).

Jeg krydser fingre for, at jeg som statsudsendt bevarer min til kommunalvalget her til efteråret, men ved det ikke endnu.
0
cola
Permanent bortvist
Indlæg: 2462
Tilmeldt: 16. aug 2015, 11:25
Kort karma: 87
Likede indlæg: 2058

Re: At flytte til et andet land

Indlægaf cola » 29. maj 2017, 07:32

Så jer der flytter ud af landet vil ikke være det lands statsborger, som i flytter til eller er i, hvad jeg kalder rodløse, dvs folk der flytter rundt mellem alle lande?

Jeg spørger bare fordi jeg undre mig lidt over man flytter væk fra Danmark, men stadig vil være dansk statsborger, uden dog at kunne stemme (åbenbart), kan være det er for besværligt at ændre statsborgerskab, jeg aner intet om det, er fint tilfreds med mit lille hjørne af Danmark :-)
0
cola
Permanent bortvist
Indlæg: 2462
Tilmeldt: 16. aug 2015, 11:25
Kort karma: 87
Likede indlæg: 2058

Re: At flytte til et andet land

Indlægaf cola » 29. maj 2017, 07:49

Tamara skrev:
Kattefjæs skrev:
FruDulle skrev:
cola skrev:Jer der er flyttet fra Danmark, stemmer i stadig til valg i Dk ? og kan i stemme begge steder ?


Man kan kun stemme i DK de første 2 år efter man er rejst ud. Ingen stemmeret i det nye land.

I hvert fald hvis man er udenfor EU, måske der er andre hvis man bor i EU. Det ved jwg ikke


Jeg kan ikke stemme i Storbritannien - det skal man være statsborger for at få lov til.

https://www.gov.uk/elections-in-the-uk

Aha så man kan stemme i UK, hvis man flytter dertil.
0

Tilbage til "Livets forhold"