Fordomme om akademikere

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Evapeva
Indlæg: 1098
Tilmeldt: 20. aug 2015, 10:45
Kort karma: 223
Likede indlæg: 2166

Re: Fordomme om akademikere

Indlægaf Evapeva » 28. okt 2015, 22:14

Ahahaha, jeg kan da lige indsparke, at man får masser af fordomme bekræftet på almendidaktiske og fagdidaktiske kurser, hvis man er gymnasielærer i pædagogikum. Shit, mand, de dér typer, som åbenbart lærer bedst ved at høre sig selv snakke. Og de er selvfølgelig overalt dette år, hvor det konstant gælder om at reflektere over sin praksis ude på skolerne! Det er bare ikke sikkert, at Lottes personlige erfaringer fra A til Z rager ALLE 80 deltagere i plenum. :D
2
Kom lad os gå. Kom lad os se. Gennem tusind verdner venter vægtløs kærlighed.

Et fyrtårn af fornuft i et hav af vrøvl. :engel:
Brugeravatar
Zombie
Indlæg: 5109
Tilmeldt: 16. aug 2015, 14:06
Kort karma: 1219
Likede indlæg: 20819

Re: Fordomme om akademikere

Indlægaf Zombie » 29. okt 2015, 08:47

Tux skrev:
Zombie skrev:
Tux skrev:
Zombie skrev:Alle fordomme jeg havde om akademikere, blev bekræftet da jeg selv begyndte på uni. Så er det altså ikke længere fordomme.

Akademikere har ingen arme, så de er ret hjælpeløse i alle praktiske ting.


Ret beset er det vel stadig fordomme, med mindre du har mødt akademikere af alle typer på det universitet?


Det har jeg, alle typer er samlede på campus og ikke spredt ud som på KU.


Alle simpelthen, alle? :gisp:

Læger, ingeniører, historikere, filosoffer, jurister, økonomer (både oecon og merc), kemikere, agronomer, biologer, arkæologer, musikere, matematikere, dem der læser sprog, dataloger, aktuarer, antropologer...?

..det er godt nok en alsidig omgangskreds du har på det universitet..


Nu læser jeg på RUC, så det er varianter henover de strikte KU-temaer. Mange af kandidaterne her, er 2 fags. Men hver type uddannelse har deres eget hus, eller etage i et hus, som ligger på campus. Fordi campus er placeret ude på landet, er det temmelig stort - nærmest som en mini-landsby. De fleste huse har deres egen mini-kantine, foruden RUCs store kantine, vi har egen boghandel, eget bibliotek på størrelse med Roskildes (dog næsten kun med fagbøger) osv.

Det tager mig cirka 5 minutter at cykle fra den ene ende af campus til den anden - 15-20 min. at gå i almindeligt tempo.
Shit's big.
0
aka Forbies

:gammel:
Brugeravatar
milisa
Indlæg: 1959
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:43
Kort karma: 419
Likede indlæg: 4817

Re: Fordomme om akademikere

Indlægaf milisa » 29. okt 2015, 09:12

Zombie skrev:
Tux skrev:
Zombie skrev:
Tux skrev:
Zombie skrev:Alle fordomme jeg havde om akademikere, blev bekræftet da jeg selv begyndte på uni. Så er det altså ikke længere fordomme.

Akademikere har ingen arme, så de er ret hjælpeløse i alle praktiske ting.


Ret beset er det vel stadig fordomme, med mindre du har mødt akademikere af alle typer på det universitet?


Det har jeg, alle typer er samlede på campus og ikke spredt ud som på KU.


Alle simpelthen, alle? :gisp:

Læger, ingeniører, historikere, filosoffer, jurister, økonomer (både oecon og merc), kemikere, agronomer, biologer, arkæologer, musikere, matematikere, dem der læser sprog, dataloger, aktuarer, antropologer...?

..det er godt nok en alsidig omgangskreds du har på det universitet..


Nu læser jeg på RUC, så det er varianter henover de strikte KU-temaer. Mange af kandidaterne her, er 2 fags. Men hver type uddannelse har deres eget hus, eller etage i et hus, som ligger på campus. Fordi campus er placeret ude på landet, er det temmelig stort - nærmest som en mini-landsby. De fleste huse har deres egen mini-kantine, foruden RUCs store kantine, vi har egen boghandel, eget bibliotek på størrelse med Roskildes (dog næsten kun med fagbøger) osv.

Det tager mig cirka 5 minutter at cykle fra den ene ende af campus til den anden - 15-20 min. at gå i almindeligt tempo.
Shit's big.


RUC er meget lig AAU både fysisk filosofisk, om man så må sige. Men derfor har jeg da absolut INTET at gøre med de andre. Yes yes, jeg cykler forbi dem flere gange dagligt og møder måske nogle af dem i den fælles kantine, men derfor har jeg jo ikke nogen omgang med dem som sådan.

Jeg synes derfor, det er vildt imponerende, at du har haft så meget kontakt med så mange typer af akademikere, at du er i stand til at få bekræftet samtlige af dine fordomme. I hvilke sammenhænge møder du alle disse mennesker?

Jeg har den fordom, at samtlige humaniorafag er ubrugelige, og at de studerende ikke laver en skid. Det har jeg bl.a. fordi, jeg ikke rigtig kender eller har mødt så mange, der læser humaniora. Heller ikke selvom, jeg cykler gennem hum-land hver dag...
3
Tally-ho
Brugeravatar
Tux
Indlæg: 3042
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:36
Kort karma: 182
Likede indlæg: 5788

Re: Fordomme om akademikere

Indlægaf Tux » 29. okt 2015, 15:36

Zombie skrev:
Tux skrev:
Zombie skrev:
Tux skrev:
Zombie skrev:Alle fordomme jeg havde om akademikere, blev bekræftet da jeg selv begyndte på uni. Så er det altså ikke længere fordomme.

Akademikere har ingen arme, så de er ret hjælpeløse i alle praktiske ting.


Ret beset er det vel stadig fordomme, med mindre du har mødt akademikere af alle typer på det universitet?


Det har jeg, alle typer er samlede på campus og ikke spredt ud som på KU.


Alle simpelthen, alle? :gisp:

Læger, ingeniører, historikere, filosoffer, jurister, økonomer (både oecon og merc), kemikere, agronomer, biologer, arkæologer, musikere, matematikere, dem der læser sprog, dataloger, aktuarer, antropologer...?

..det er godt nok en alsidig omgangskreds du har på det universitet..


Nu læser jeg på RUC, så det er varianter henover de strikte KU-temaer. Mange af kandidaterne her, er 2 fags. Men hver type uddannelse har deres eget hus, eller etage i et hus, som ligger på campus. Fordi campus er placeret ude på landet, er det temmelig stort - nærmest som en mini-landsby. De fleste huse har deres egen mini-kantine, foruden RUCs store kantine, vi har egen boghandel, eget bibliotek på størrelse med Roskildes (dog næsten kun med fagbøger) osv.

Det tager mig cirka 5 minutter at cykle fra den ene ende af campus til den anden - 15-20 min. at gå i almindeligt tempo.
Shit's big.


Lyder ikke til at være større end f.eks. AAU eller DTU, og hvor vil du i øvrigt hen med det?

Sorry, men at gøre RUC-studerende til repræsentanter for alle akademikere virker simpelthen så useriøst som noget kan være - selv hvis du imod alle odds skulle omgås med alle studieretninger på daglig basis..
5
Brugeravatar
lulu-p
Indlæg: 1778
Tilmeldt: 20. aug 2015, 08:05
Kort karma: 105
Likede indlæg: 2237

Re: Fordomme om akademikere

Indlægaf lulu-p » 29. okt 2015, 17:08

Tux skrev:
Zombie skrev:
Tux skrev:
Zombie skrev:
Tux skrev:
Zombie skrev:Alle fordomme jeg havde om akademikere, blev bekræftet da jeg selv begyndte på uni. Så er det altså ikke længere fordomme.

Akademikere har ingen arme, så de er ret hjælpeløse i alle praktiske ting.


Ret beset er det vel stadig fordomme, med mindre du har mødt akademikere af alle typer på det universitet?


Det har jeg, alle typer er samlede på campus og ikke spredt ud som på KU.


Alle simpelthen, alle? :gisp:

Læger, ingeniører, historikere, filosoffer, jurister, økonomer (både oecon og merc), kemikere, agronomer, biologer, arkæologer, musikere, matematikere, dem der læser sprog, dataloger, aktuarer, antropologer...?

..det er godt nok en alsidig omgangskreds du har på det universitet..


Nu læser jeg på RUC, så det er varianter henover de strikte KU-temaer. Mange af kandidaterne her, er 2 fags. Men hver type uddannelse har deres eget hus, eller etage i et hus, som ligger på campus. Fordi campus er placeret ude på landet, er det temmelig stort - nærmest som en mini-landsby. De fleste huse har deres egen mini-kantine, foruden RUCs store kantine, vi har egen boghandel, eget bibliotek på størrelse med Roskildes (dog næsten kun med fagbøger) osv.

Det tager mig cirka 5 minutter at cykle fra den ene ende af campus til den anden - 15-20 min. at gå i almindeligt tempo.
Shit's big.



Lyder ikke til at være større end f.eks. AAU eller DTU, og hvor vil du i øvrigt hen med det?

Sorry, men at gøre RUC-studerende til repræsentanter for alle akademikere virker simpelthen så useriøst som noget kan være - selv hvis du imod alle odds skulle omgås med alle studieretninger på daglig basis..


Nu er Jeg ikke helt klar over om AAU er Aalborg eller Aarhus. Men jeg er uddannet fra Aarhus Univeesitet som også er koncentreret omkring et campus med tilhørende kollegier midt i herligheden. Og selvom langt den flest uddannelsesretninger stimlede sammen på et campus, så var det i virkeligheden tankevækkende så lidt vi havde med hinanden at gøre..og kendte til hinanden. Det var først på kollegierne (jeg boede en del år på campus) man for alvor mødte nogle fra de andre studieretninger. Og jeg kan kun sige....HOLD NU KÆFTE HVOR VAR VI FORSKELLIGE...men det er alligevel det sted jeg har mødt venner for livet..og min mand vel at mærke. Og ingen er tilnærmelelsesvis tæt på min uddannelse. Jeg kan ikke sætte fællespræg på os...udover at vi er uddannet fra samme universitet og vi har høje forventninger til os selv.
0
... Look to the light, Leland, find the light. Into the light, Leland, into the
light. Into the light, Leland... into the light... Don't be afraid. ...
Brugeravatar
Joe
Indlæg: 3249
Tilmeldt: 4. sep 2015, 19:03
Kort karma: 759
Likede indlæg: 12364

Re: Fordomme om akademikere

Indlægaf Joe » 29. okt 2015, 17:15

Akademikere bryder sig ikke så meget om at læse fordomme om dem selv, og vil gøre deres bedste for at modbevise dem, på trods af at de er i en fordomstråd.

... det baserer jeg på de sidste sider i denne tråd.
9
Brugeravatar
milisa
Indlæg: 1959
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:43
Kort karma: 419
Likede indlæg: 4817

Re: Fordomme om akademikere

Indlægaf milisa » 29. okt 2015, 17:39

Jahon skrev:Akademikere bryder sig ikke så meget om at læse fordomme om dem selv, og vil gøre deres bedste for at modbevise dem, på trods af at de er i en fordomstråd.

... det baserer jeg på de sidste sider i denne tråd.


Den vil jeg godt være med til at bekræfte. Samtidig ser jeg dit 'akademiker' og forhøjer til et 'ingen'..... Og det baserer jeg på samtlige fordomstråde, jeg har læst i tidernes løb! :-D
4
Tally-ho
Brugeravatar
Joe
Indlæg: 3249
Tilmeldt: 4. sep 2015, 19:03
Kort karma: 759
Likede indlæg: 12364

Re: Fordomme om akademikere

Indlægaf Joe » 29. okt 2015, 17:45

milisa skrev:
Jahon skrev:Akademikere bryder sig ikke så meget om at læse fordomme om dem selv, og vil gøre deres bedste for at modbevise dem, på trods af at de er i en fordomstråd.

... det baserer jeg på de sidste sider i denne tråd.


Den vil jeg godt være med til at bekræfte. Samtidig ser jeg dit 'akademiker' og forhøjer til et 'ingen'..... Og det baserer jeg på samtlige fordomstråde, jeg har læst i tidernes løb! :-D


... og nu er det så, jeg står klar til at modbevise din fordom! :lol2:
Ej, men jeg synes det er sjovt, at læse fordomme om mit fag, om mit navn, min fødeby, whatever. Jeg har faktisk også selv ret mange fordomme om de ting. Måske undtagen mit navn, det er ikke særligt fordomsmateriale -agtigt.
1
Brugeravatar
milisa
Indlæg: 1959
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:43
Kort karma: 419
Likede indlæg: 4817

Re: Fordomme om akademikere

Indlægaf milisa » 29. okt 2015, 18:01

Jahon skrev:... og nu er det så, jeg står klar til at modbevise din fordom! :lol2:
Ej, men jeg synes det er sjovt, at læse fordomme om mit fag, om mit navn, min fødeby, whatever. Jeg har faktisk også selv ret mange fordomme om de ting. Måske undtagen mit navn, det er ikke særligt fordomsmateriale -agtigt.


....det synes jeg så også, men det lød ualmindeligt selvforherligende at skrive "ingen - ja, udover mig"....! :-D

Nej, jeg kan da også nogle gange blive sådan helt "iiiiiiiih, sådan er JEG altså ikke!!!!!", men derfor er det da stadig ret underholdende at læse, hvad andre har af umiddelbar 1. hånds indtryk. Man lærer jo meget - nogle gange om sig selv, andre gange om andre!
0
Tally-ho
D.itsen
Indlæg: 3294
Tilmeldt: 11. aug 2015, 15:23
Kort karma: 561
Geografisk sted: Vestsjælland
Likede indlæg: 8893

Re: Fordomme om akademikere

Indlægaf D.itsen » 29. okt 2015, 18:31

Da jeg var studerende havde vi meget sjov ud af at gætte, hvilke studieretning "udefrakommende" i kantinen eller fredagsbaren kom fra. For der var altså en del der tydeligt ikke var naturvidenskabelige, og som skilte sig ud fra gennemsnittet i baren/kantinen. Især jura og statskundskab var meget anderledes. Det var noget med tøjet, attituden, stil, fremtoning osv.
Det var også en meget god måde at falde i snak med folk, når man skulle finde ud af om man havde gættet rigtigt i forhold til studieretning :D
2
UH UH UH UH KORT :love:

Hjemme i DK igen :banan2:
Peanutbutt
Indlæg: 406
Tilmeldt: 12. aug 2015, 14:10
Kort karma: 44
Likede indlæg: 829

Re: Fordomme om akademikere

Indlægaf Peanutbutt » 29. okt 2015, 18:51

kidkomb skrev:Åh, jeg glemte egentlig den vigtigste kæphest for mig i forhold til akademikere. Det er vel snart sagt ikke en fordom, når man igen og igen og igen støder på den.
De har i dén grad fejlet fuldstændigt, når det kommer til at forstå selve grundpræmisset ved, at være akademiker.
En akademisk tankegang fordrer, at man er i stand til, at belyse en given problemstilling fra så mange vinkler og synspunkter som muligt.
At man som minimum forstår, at der kan være andre holdninger, der kan være nøjagtigt lige så valide, som ens egen. Man kan have nok så velfunderede holdninger og skide videnskabelige artikler i stride strømme, men de er, for mig at se, ikke det papir værd man tørrer numse i, hvis man ikke føler, at det er muligt at blive reelt udfordret på de holdninger.


Meget enig. Derfor har jeg også altid haft den fordom/opfattelse/holdning, at f.eks. jura og medicin ikke er akademiske studier, men mere håndværksfag. Der er lidt for meget facit og udenadslære over dem. Ikke fordi det er mere eller mindre værd/fint/specielt/dygtigt, jeg synes bare, det er meget forskellige præmisser. Juristerne og lægerne er dog aldrig enige med mig :D
0
D.itsen
Indlæg: 3294
Tilmeldt: 11. aug 2015, 15:23
Kort karma: 561
Geografisk sted: Vestsjælland
Likede indlæg: 8893

Re: Fordomme om akademikere

Indlægaf D.itsen » 29. okt 2015, 18:55

adagio skrev:Jeg har en fordom om at man efterhånden sender så mange igennem uddannelsessystemet at mange akademikere ikke rigtigt er akademikere, men festaber med 5,4 i snit.

min fordom er at sindssygt mange af festaberne er skide dygtige og ender som PhD'er. (Det var så ikke en fordom på mit gamle studie, hold nu sunshine jeg har mange festaber/PhD'er i min omgangskreds)
0
UH UH UH UH KORT :love:

Hjemme i DK igen :banan2:
Brugeravatar
Zombie
Indlæg: 5109
Tilmeldt: 16. aug 2015, 14:06
Kort karma: 1219
Likede indlæg: 20819

Re: Fordomme om akademikere

Indlægaf Zombie » 29. okt 2015, 19:50

Tux skrev:
Zombie skrev:
Tux skrev:
Zombie skrev:
Tux skrev:
Zombie skrev:Alle fordomme jeg havde om akademikere, blev bekræftet da jeg selv begyndte på uni. Så er det altså ikke længere fordomme.

Akademikere har ingen arme, så de er ret hjælpeløse i alle praktiske ting.


Ret beset er det vel stadig fordomme, med mindre du har mødt akademikere af alle typer på det universitet?


Det har jeg, alle typer er samlede på campus og ikke spredt ud som på KU.


Alle simpelthen, alle? :gisp:

Læger, ingeniører, historikere, filosoffer, jurister, økonomer (både oecon og merc), kemikere, agronomer, biologer, arkæologer, musikere, matematikere, dem der læser sprog, dataloger, aktuarer, antropologer...?

..det er godt nok en alsidig omgangskreds du har på det universitet..


Nu læser jeg på RUC, så det er varianter henover de strikte KU-temaer. Mange af kandidaterne her, er 2 fags. Men hver type uddannelse har deres eget hus, eller etage i et hus, som ligger på campus. Fordi campus er placeret ude på landet, er det temmelig stort - nærmest som en mini-landsby. De fleste huse har deres egen mini-kantine, foruden RUCs store kantine, vi har egen boghandel, eget bibliotek på størrelse med Roskildes (dog næsten kun med fagbøger) osv.

Det tager mig cirka 5 minutter at cykle fra den ene ende af campus til den anden - 15-20 min. at gå i almindeligt tempo.
Shit's big.


Lyder ikke til at være større end f.eks. AAU eller DTU, og hvor vil du i øvrigt hen med det?

Sorry, men at gøre RUC-studerende til repræsentanter for alle akademikere virker simpelthen så useriøst som noget kan være - selv hvis du imod alle odds skulle omgås med alle studieretninger på daglig basis..


Fordomme skal tages seriøst. Omgås studieretningerne hver fredag. ;)

Men tjek lige trådens titel, hvis du bliver helt svedig og ophidset. :P
0
aka Forbies

:gammel:
Brugeravatar
Zombie
Indlæg: 5109
Tilmeldt: 16. aug 2015, 14:06
Kort karma: 1219
Likede indlæg: 20819

Re: Fordomme om akademikere

Indlægaf Zombie » 29. okt 2015, 19:53

Jeg bor også i ungdomsbolig op ad campus. Jurister horer meget som unge!!
1
aka Forbies

:gammel:
Brugeravatar
Aima
Indlæg: 3595
Tilmeldt: 23. aug 2015, 01:43
Kort karma: 1397
Likede indlæg: 15898

Re: Fordomme om akademikere

Indlægaf Aima » 29. okt 2015, 19:58

^ Jurister er pisseliderlige hele tiden, uanset alder.

(Det er ikke en fordom, det er bare en lille serviceoplysning).
1
I'll stick with hell no's and headphones...

Tilbage til "Livets forhold"