Fordomme om akademikere

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40586

Re: Fordomme om akademikere

Indlægaf Akehurst2 » 29. okt 2015, 20:20

Aima skrev:^ Jurister er pisseliderlige hele tiden, uanset alder.

(Det er ikke en fordom, det er bare en lille serviceoplysning).


Pisseliderlige og nogle løsagtige skøger, er jurister. Af begge køn.

Øj, det var gode fester på studiet :love:
1
Brugeravatar
milisa
Indlæg: 1959
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:43
Kort karma: 419
Likede indlæg: 4817

Re: Fordomme om akademikere

Indlægaf milisa » 29. okt 2015, 20:24

adagio skrev:Jeg har en fordom om at man efterhånden sender så mange igennem uddannelsessystemet at mange akademikere ikke rigtigt er akademikere, men festaber med 5,4 i snit.


Det er ingen fordom. Det er 100% korrekt. Eller, de er måske ikke nødvendigvis festaber og har måske ikke nødvendigvis 5,4 i snit, men der er ALT for mange gennem systemet, og det udvander det hele. Jeg har 2. års kemistuderende, der kommer med kemi på højniveau, som ikke aner, hvad molbegrebet er - som aldrig har hørt om n=m/M. Det svarer til, at en tømrer ikke ved hvad forskellen på hårdt og blødt træ er, eller en sygeplejerske ikke kan lægge en venflon, eller en frisør ikke ved, hvad en studsning er. Hvor vi tidligere havde et fag på basis (1. og 2. semester), der hed Almen Kemi, og som var tænkt som et genopfriskningskursus, har vi nu stadig Almen Kemi, men på et niveau svarende til mit B-niveau for 15 år siden - og hvor vi i øvrigt har indført en skriftlig eksamen for at sortere de mest håbløse fra. Eller, sorteret fra bliver de jo ikke, for det vil ledelsen ikke være med til, men heldigvis virker den eksamen ret afskrækkende, så de går som regel selv.

Men det stopper ikke der: Finansieringsmulighederne er blevet så horrible, at du ikke længere bare sådan lige kan ansætte projektlaboranter og/eller forskningsassistenter. Det skal guddødeme være phd'er. Dvs mange phd'er er ikke reelle, selvstændige forskningsprojekter, men et eller andet konkret problem, professoren lige skal have løst. Dvs det er så som så med at blive uddannet som forsker, når man ikke.....ja..... forsker. Men det er måske i øvrigt en naturlig følge af, at de kandidater, der kommer ud, er ualmindelig elendige. Det en phd kan i dag, kunne en kandidat for 10 år siden. Det en kandidat kan i dag, kunne en bachelor for 10 år siden. Osv.

Nå. Ups. Off-topic. Kæphest slut.
2
Tally-ho
Brugeravatar
Tux
Indlæg: 3042
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:36
Kort karma: 182
Likede indlæg: 5788

Re: Fordomme om akademikere

Indlægaf Tux » 29. okt 2015, 21:38

Zombie skrev:
Tux skrev:
Zombie skrev:
Tux skrev:
Zombie skrev:
Tux skrev:
Zombie skrev:Alle fordomme jeg havde om akademikere, blev bekræftet da jeg selv begyndte på uni. Så er det altså ikke længere fordomme.

Akademikere har ingen arme, så de er ret hjælpeløse i alle praktiske ting.


Ret beset er det vel stadig fordomme, med mindre du har mødt akademikere af alle typer på det universitet?


Det har jeg, alle typer er samlede på campus og ikke spredt ud som på KU.


Alle simpelthen, alle? :gisp:

Læger, ingeniører, historikere, filosoffer, jurister, økonomer (både oecon og merc), kemikere, agronomer, biologer, arkæologer, musikere, matematikere, dem der læser sprog, dataloger, aktuarer, antropologer...?

..det er godt nok en alsidig omgangskreds du har på det universitet..


Nu læser jeg på RUC, så det er varianter henover de strikte KU-temaer. Mange af kandidaterne her, er 2 fags. Men hver type uddannelse har deres eget hus, eller etage i et hus, som ligger på campus. Fordi campus er placeret ude på landet, er det temmelig stort - nærmest som en mini-landsby. De fleste huse har deres egen mini-kantine, foruden RUCs store kantine, vi har egen boghandel, eget bibliotek på størrelse med Roskildes (dog næsten kun med fagbøger) osv.

Det tager mig cirka 5 minutter at cykle fra den ene ende af campus til den anden - 15-20 min. at gå i almindeligt tempo.
Shit's big.


Lyder ikke til at være større end f.eks. AAU eller DTU, og hvor vil du i øvrigt hen med det?

Sorry, men at gøre RUC-studerende til repræsentanter for alle akademikere virker simpelthen så useriøst som noget kan være - selv hvis du imod alle odds skulle omgås med alle studieretninger på daglig basis..


Fordomme skal tages seriøst. Omgås studieretningerne hver fredag. ;)

Men tjek lige trådens titel, hvis du bliver helt svedig og ophidset. :P


Nå jeg troede ikke du rent faktisk havde læst trådens titel, idet du selv på det groveste afviger herfra ved at sætte ligehedstegn mellem dine fordomme og virkeligeheden :wink3:
0
StripesAddict
Indlæg: 1098
Tilmeldt: 2. sep 2015, 15:58
Kort karma: 128
Likede indlæg: 1046

Re: Fordomme om akademikere

Indlægaf StripesAddict » 30. okt 2015, 06:59

Det er mit indtryk, at der nok er næsten lige så mange fordomme om akademikere internt, som ikke-akademikere har om dem (os).

Jeg går selv på RUC og har så tilpas lidt med folk der læser andre fag at gøre, til at jeg da har fordomme om dem - selvom vi læser det samme sted, og måske endda har læst det samme de første par semestre (grundet RUCs struktur). I virkeligheden er jeg stort set kun i kontakt med folk der læser noget andet end jeg selv gør, i kraft af at nogle af dem jeg læser sammen med pt. har læst/læser andre fag også, at jeg har et par veninder der læser noget andet, og at min forlovede læser samme sted (men noget andet).

Min veninde der bor på kollegie blev i ramme alvor spurgt af én af hendes medkollegianere, der læser på CBS, om det er rigtigt at vi kun har runde borde på RUC, så vi altid kan sidde i rundkreds ( :D ) Og altså, selvom det måske er i den mindre seriøse ende, så synes jeg da ret godt det beskriver, hvordan der kan være stor forskel på tværs af uddannelsesinstitution og fag. Jeg ved jo i virkeligheden intet omkring hvordan miljøet er på medicin, jura eller eskimologi.
1
Brugeravatar
englishchannel
Indlæg: 1815
Tilmeldt: 28. aug 2015, 23:37
Kort karma: 632
Likede indlæg: 8534

Re: Fordomme om akademikere

Indlægaf englishchannel » 2. nov 2015, 11:51

Jeg har oplevet, at folk har meget højere forventninger og krav til akademikere i forhold til andre uddannelsesgrupper, hvilket vel også bunder i en fordom om at akademikere er forkælede.

F.eks. bliver mange folk forargede, når jeg fortæller, at jeg ikke søger jobs uden øvre arbejdstid og med megen rejseaktivitet eller udstationering. Så er jeg "forkælet", "kræsen" og "stiller for høje krav". Mens jeg egentlig godt gad at se de selvsamme skolelærere og pædagoger sige ja tak til et tilsvarende job, hvor de skulle arbejde 50 timer om ugen til 37-timers løn. Det ville ingen af dem have lyst til, men fordi jeg er akademiker, er jeg forkælet når jeg har det på samme måde.

Og det samme med at søge uden for sit felt. Der er en udbredt fordom om, at akademikere er "for fine" til at søge jobs uden for deres felt, og så kommer der historier om nogen, der kendte en cand.etellerandet, det var arbejdsløs i årevis, men stadig kun søgte akademikerjobs. Men der er ingen, der er forargede over de tilsvarende kokke, pædagoger og fysioterapeuter, der heller ikke søger kassedame- og handikaphjælperjobs.

Måske bunder det i, at nogle mennesker tror, at man som akademiker altid har ubegrænset overskud og muligheder, og at man derfor ser hårdere på akademikernes prioriteringer og fravalg end man gør på skolelærerens ditto.
2
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Fordomme om akademikere

Indlægaf Fru Sunshine » 2. nov 2015, 18:05

^Det hører ikke til i tråden, men før den nye arbejdstidsaftale for lærere trådte i kraft, arbejdede jeg yderst sjældent under 50 timer om ugen.
Bare til info.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
englishchannel
Indlæg: 1815
Tilmeldt: 28. aug 2015, 23:37
Kort karma: 632
Likede indlæg: 8534

Re: Fordomme om akademikere

Indlægaf englishchannel » 2. nov 2015, 19:30

Fru Sunshine skrev:^Det hører ikke til i tråden, men før den nye arbejdstidsaftale for lærere trådte i kraft, arbejdede jeg yderst sjældent under 50 timer om ugen.
Bare til info.


Men ud fra de lærere, jeg kender, er det stadig mit indtryk, at jeres arbejdstid var ret fleksibel, og at en stor del af de ekstra timer blandt andet gik på at rette opgaver hjemmefra, etc.? :) Hvis jeg har misforstået det, og det vitterligt var ca. 10 timer om dagen på skolen uden afbrydelser, beklager jeg selvfølgelig meget, og så tager jeg skolelærerne væk som eksempler i mit indlæg.
0
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Fordomme om akademikere

Indlægaf Fru Sunshine » 2. nov 2015, 19:38

englishchannel skrev:
Fru Sunshine skrev:^Det hører ikke til i tråden, men før den nye arbejdstidsaftale for lærere trådte i kraft, arbejdede jeg yderst sjældent under 50 timer om ugen.
Bare til info.


Men ud fra de lærere, jeg kender, er det stadig mit indtryk, at jeres arbejdstid var ret fleksibel, og at en stor del af de ekstra timer blandt andet gik på at rette opgaver hjemmefra, etc.? :) Hvis jeg har misforstået det, og det vitterligt var ca. 10 timer om dagen på skolen uden afbrydelser, beklager jeg selvfølgelig meget, og så tager jeg skolelærerne væk som eksempler i mit indlæg.

Vi havde dengang lov til at bestemme, om vi ville bruge de ti daglige timer på skolen eller bruge vores aftener og weekends på det.

Og vi har fået en del flere beskyldninger om forkælelse og det der er værre skudt i skoene gennem tiden, så fjern du bare os som eksempler.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
milisa
Indlæg: 1959
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:43
Kort karma: 419
Likede indlæg: 4817

Re: Fordomme om akademikere

Indlægaf milisa » 2. nov 2015, 19:40

englishchannel skrev:Men ud fra de lærere, jeg kender, er det stadig mit indtryk, at jeres arbejdstid var ret fleksibel, og at en stor del af de ekstra timer blandt andet gik på at rette opgaver hjemmefra, etc.? :) Hvis jeg har misforstået det, og det vitterligt var ca. 10 timer om dagen på skolen uden afbrydelser, beklager jeg selvfølgelig meget, og så tager jeg skolelærerne væk som eksempler i mit indlæg.


Det behøver du bestemt ikke! Ingen regel uden undtagelse, og Fru Sunshine er så tydeligvis en af undtagelserne, men de lærere, jeg kender (heriblandt min far, min svoger, samt stort set hele mine forældres omgangskreds), som har +10 års erfaring, arbejdede på ingen måde 37 timer før reformen - heller ikke, hvis man tog opgaveretning osv med. De forberedte sig jo ikke synderligt, men trak på deres erfaring. De er sjovt nok næsten alle sammen gået på pension/efterløn nu!
2
Tally-ho
Brugeravatar
englishchannel
Indlæg: 1815
Tilmeldt: 28. aug 2015, 23:37
Kort karma: 632
Likede indlæg: 8534

Re: Fordomme om akademikere

Indlægaf englishchannel » 2. nov 2015, 19:51

Fru Sunshine skrev:
englishchannel skrev:
Fru Sunshine skrev:^Det hører ikke til i tråden, men før den nye arbejdstidsaftale for lærere trådte i kraft, arbejdede jeg yderst sjældent under 50 timer om ugen.
Bare til info.


Men ud fra de lærere, jeg kender, er det stadig mit indtryk, at jeres arbejdstid var ret fleksibel, og at en stor del af de ekstra timer blandt andet gik på at rette opgaver hjemmefra, etc.? :) Hvis jeg har misforstået det, og det vitterligt var ca. 10 timer om dagen på skolen uden afbrydelser, beklager jeg selvfølgelig meget, og så tager jeg skolelærerne væk som eksempler i mit indlæg.

Vi havde dengang lov til at bestemme, om vi ville bruge de ti daglige timer på skolen eller bruge vores aftener og weekends på det.

Og vi har fået en del flere beskyldninger om forkælelse og det der er værre skudt i skoene gennem tiden, så fjern du bare os som eksempler.


Men så var det da netop fleksibelt hvordan og hvornår man arbejder, hvilket var min pointe? :) Ikke at det her skal udvikle sig til en lang diskussion om hvem der har det værst, men jeg synes bare personligt, at det gør en reel forskel om man selv kan planlægge sin arbejdstid efter egne præferencer, eller om det forventes (af chefen, kollegaerne eller kulturen på arbejdspladsen), at man jævnligt sidder på kontoret til langt ud på aftenen på bekostning af ens privatliv.
2
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Fordomme om akademikere

Indlægaf Fru Sunshine » 2. nov 2015, 21:02

englishchannel skrev:
Fru Sunshine skrev:
englishchannel skrev:
Fru Sunshine skrev:^Det hører ikke til i tråden, men før den nye arbejdstidsaftale for lærere trådte i kraft, arbejdede jeg yderst sjældent under 50 timer om ugen.
Bare til info.


Men ud fra de lærere, jeg kender, er det stadig mit indtryk, at jeres arbejdstid var ret fleksibel, og at en stor del af de ekstra timer blandt andet gik på at rette opgaver hjemmefra, etc.? :) Hvis jeg har misforstået det, og det vitterligt var ca. 10 timer om dagen på skolen uden afbrydelser, beklager jeg selvfølgelig meget, og så tager jeg skolelærerne væk som eksempler i mit indlæg.

Vi havde dengang lov til at bestemme, om vi ville bruge de ti daglige timer på skolen eller bruge vores aftener og weekends på det.

Og vi har fået en del flere beskyldninger om forkælelse og det der er værre skudt i skoene gennem tiden, så fjern du bare os som eksempler.


Men så var det da netop fleksibelt hvordan og hvornår man arbejder, hvilket var min pointe? :) Ikke at det her skal udvikle sig til en lang diskussion om hvem der har det værst, men jeg synes bare personligt, at det gør en reel forskel om man selv kan planlægge sin arbejdstid efter egne præferencer, eller om det forventes (af chefen, kollegaerne eller kulturen på arbejdspladsen), at man jævnligt sidder på kontoret til langt ud på aftenen på bekostning af ens privatliv.

Ja, men der er nu ikke meget privatliv over at rette stile.
Nevermind. Det er OT. Jeg blev bare stødt på mit fags vegne.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.

Tilbage til "Livets forhold"