Fedtfattige, men proteinrige måltider.

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
Aquadorable
Indlæg: 2225
Tilmeldt: 12. aug 2015, 17:27
Kort karma: 256
Geografisk sted: Nordsjælland
Likede indlæg: 2921

Re: Fedtfattige, men proteinrige måltider.

Indlægaf Aquadorable » 19. aug 2015, 12:55

Jeg synes tværtimod, at sojapastaen er et ret ok alternativ til almindelig pasta. Vær dog opmærksom på, at kalorieindholdet stort set er det samme, det er dog væsentligt mere proteinholdigt, og så er der ingen stivelse i.
2
K - 12.06.18 :love:
Karkluden
Indlæg: 1684
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:30
Kort karma: 256
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 2441

Re: Fedtfattige, men proteinrige måltider.

Indlægaf Karkluden » 19. aug 2015, 14:21

Aquadorable skrev:Jeg synes tværtimod, at sojapastaen er et ret ok alternativ til almindelig pasta. Vær dog opmærksom på, at kalorieindholdet stort set er det samme, det er dog væsentligt mere proteinholdigt, og så er der ingen stivelse i.

Jeg oplever i hvert fald også, at jeg spiser mindre af det, så selvom kcal-indholdet er det samme som alm. pasta, så får jeg måske reelt kun 25-50% af de kcal, jeg ville få ved alm. pasta plus jeg får mere protein end carbs.
Jeg synes dog, de kræver noget fyld, der smager af noget. Hjemmelavet pesto, en god kraftig tomatsauce eller lignende.
1
Some days I amaze myself. Other days I put the laundry in the oven.
Brugeravatar
Muuh
Indlæg: 1333
Tilmeldt: 13. aug 2015, 08:31
Kort karma: 250
Likede indlæg: 3607

Re: Fedtfattige, men proteinrige måltider.

Indlægaf Muuh » 20. aug 2015, 09:12

Jeg er simpelthen nød til at prøve soja-paste indtil videre har jeg helt afholdt mig fra at spise pasta, så jeg spiser bare grøntsager med kødsovs og det er altså ikke helt det sammen :genert:
0
Time is a great teacher, but unfortunately it kills all it's pupils
Akehurst2
Indlæg: 14189
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1266
Likede indlæg: 40748

Re: Fedtfattige, men proteinrige måltider.

Indlægaf Akehurst2 » 20. aug 2015, 09:22

Muuh skrev:Jeg er simpelthen nød til at prøve soja-paste indtil videre har jeg helt afholdt mig fra at spise pasta, så jeg spiser bare grøntsager med kødsovs og det er altså ikke helt det sammen :genert:


Med kødsovs på er det rigtig godt - og som Karkluden skriver, så spiser man mindre af det. Så man behøver bare koge lidt for at få pasta-fornemmelsen til kødsovsen.
0
Brugeravatar
RødeMor
Indlæg: 25
Tilmeldt: 16. aug 2015, 18:45
Kort karma: 9
Likede indlæg: 60

Re: Fedtfattige, men proteinrige måltider.

Indlægaf RødeMor » 20. aug 2015, 12:35

Hytteost er også godt og indeholder meget protein, og så synes jeg at jeg kan få mange grøntsager (tomater, peberfrugt, agurk, radiser osv) spist med dét som dip (urtesalt er fantastisk ovenpå)
2
Karkluden
Indlæg: 1684
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:30
Kort karma: 256
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 2441

Re: Fedtfattige, men proteinrige måltider.

Indlægaf Karkluden » 20. aug 2015, 16:31

RødeMor skrev:Hytteost er også godt og indeholder meget protein, og så synes jeg at jeg kan få mange grøntsager (tomater, peberfrugt, agurk, radiser osv) spist med dét som dip (urtesalt er fantastisk ovenpå)

Jeg skal i træning hos dig mht. hytteost så. Jeg kaster lidt op i min mund over det, men jeg vil SÅ gerne, fordi det er nemme proteiner, nemt at have med osv.
0
Some days I amaze myself. Other days I put the laundry in the oven.
Brugeravatar
Pjeps
Indlæg: 6344
Tilmeldt: 11. aug 2015, 20:12
Kort karma: 771
Geografisk sted: Det skønne København
Likede indlæg: 14592

Re: Fedtfattige, men proteinrige måltider.

Indlægaf Pjeps » 20. aug 2015, 16:33

RødeMor skrev:Hytteost er også godt og indeholder meget protein, og så synes jeg at jeg kan få mange grøntsager (tomater, peberfrugt, agurk, radiser osv) spist med dét som dip (urtesalt er fantastisk ovenpå)


Jeg kan simpelthen ikke få det klumpede stads ned, det vokser i munden på mig.
0
:ninja:
Karkluden
Indlæg: 1684
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:30
Kort karma: 256
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 2441

Re: Fedtfattige, men proteinrige måltider.

Indlægaf Karkluden » 20. aug 2015, 16:38

Pjeps skrev:
RødeMor skrev:Hytteost er også godt og indeholder meget protein, og så synes jeg at jeg kan få mange grøntsager (tomater, peberfrugt, agurk, radiser osv) spist med dét som dip (urtesalt er fantastisk ovenpå)


Jeg kan simpelthen ikke få det klumpede stads ned, det vokser i munden på mig.

Så er jeg ikke den eneste. Jeg ville så gerne, men HVORDAN får man det spist?
0
Some days I amaze myself. Other days I put the laundry in the oven.
Brugeravatar
didas
Indlæg: 2145
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:28
Kort karma: 404
Geografisk sted: Amager
Likede indlæg: 5792

Re: Fedtfattige, men proteinrige måltider.

Indlægaf didas » 20. aug 2015, 17:17

Ej men altså de der klumper i hytteosten! Det er jo som om man sidder og tykker i mælk, der er blevet dårlig :puke:
0
I was dropped as a baby into a pool of awesomeness and glitter :dance:
Brugeravatar
Pjeps
Indlæg: 6344
Tilmeldt: 11. aug 2015, 20:12
Kort karma: 771
Geografisk sted: Det skønne København
Likede indlæg: 14592

Re: Fedtfattige, men proteinrige måltider.

Indlægaf Pjeps » 20. aug 2015, 17:56

didas skrev:Ej men altså de der klumper i hytteosten! Det er jo som om man sidder og tykker i mælk, der er blevet dårlig :puke:

Lige præcis :lol:

Men sundt er det jo og hatten af for dem som kan.
0
:ninja:
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Fedtfattige, men proteinrige måltider.

Indlægaf Fru Sunshine » 21. aug 2015, 05:26

Hytteost burde bare fjernes fra hylderne. Det smager af ingenting og er klamt at få i munden.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Flora
Indlæg: 14724
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:21
Kort karma: 688
Likede indlæg: 19077

Re: Fedtfattige, men proteinrige måltider.

Indlægaf Flora » 21. aug 2015, 06:49

Jeg kan også anbefale proteinpasta, men kaloriemæssigt er det det samme som alm. pasta, så man skal spise mindre.

Tun og torskerogn er MEGET kaloriefattigt og proteinrigt.

Nu skriver du godt nok du ikke kan lide hytteost, men jeg synes ikke det smager igennem hvis man blander det med tun. Fyld på med salat og andet grønt og du har en virkelig proteinrig og meget mager frokost.

Chiafrø er ret proteinrige. Dem kan du f.eks. putte i bagværk.

Og ellers kan man jo nøjes med kød og grønt til aftensmad. Der er 1000 måder at tilberede grønt, så man kan sagtens variere det. Hvis du gerne vil have noget der minder om kartoffel/ris/pasta delen kan du prøve at lave mos af blomkål, broccolli eller græskar. Du kan også skære blomkål i stykker og bage det i ovnen. Med lidt god vilje kan det udgøre kartofler men med langt færre kalorier. Broccolli og bønner smager også godt efter en tur i oven. (det gør det meste i virkeligheden).

Det var lige hvad jeg kunne komme i tanke om :)
1
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Fedtfattige, men proteinrige måltider.

Indlægaf Fru Sunshine » 21. aug 2015, 06:55

^Men problemet med hytteost er ikke smagen. Det er de der ækle klumper.
Så vidt jeg forstår er det også TS problem med det.
1
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Flora
Indlæg: 14724
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:21
Kort karma: 688
Likede indlæg: 19077

Re: Fedtfattige, men proteinrige måltider.

Indlægaf Flora » 21. aug 2015, 06:59

Fru Sunshine skrev:^Men problemet med hytteost er ikke smagen. Det er de der ækle klumper.
Så vidt jeg forstår er det også TS problem med det.


Klumperne kan fjernes ved at blende det. Og så kan man jo blande det i en tunmousse f.eks.
2
Juliet
Indlæg: 341
Tilmeldt: 15. aug 2015, 16:07
Kort karma: 44
Likede indlæg: 298

Re: Fedtfattige, men proteinrige måltider.

Indlægaf Juliet » 21. aug 2015, 08:09

De der soya bønner synes jeg også smager fint nok, men man skal passe på med at tage portioner som man ville med pasta, jeg har selv stået med total mavepine fordi jeg blev så mæt af dem.

De nudler du henviser til kender jeg ikke, men gætter på de er lidt som shirataki nudler som jeg synes man kan finde hos asiatiske supermarkeder til en ok pris. Har ikke selv smagt dem men klidmoster/klidfaster har lavet retter med dem før. Derfra ved jeg at du ikke skal lugte til dem men bare skylle dem en masse ;)

Hvis du kan lide skyr-dip er det jo et super mellemmåltid med grøntsager og noget dip. Selv laver jeg den dovne version og bruger holliday dip mix i skyr når det skal gå hurtigt.

For mig er det svære ved en sådan diæt at få nok variation i grøntsagerne, der har jeg været glad for madblogs til inspiration (hvilket jo selvfølgelig er lidt det samme som at søge her, men i lidt mere koncentreret form).

Og til sidst - husk lidt fedt selvom du begrænser det, kroppen har brug for fedt, så det er ikke sundt at udsulte den helt på den konto.
0

Tilbage til "Mad og drikke"