Hvilke højtider fejrer du?

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7095
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1431
Likede indlæg: 13318

Hvilke højtider fejrer du?

Indlægaf Rapfisk » 1. nov 2015, 14:00

Inspireret af en anden tråd: Hvilke højtider højtideligholder du? Det kan være de store, de små, de amerikanske, de kommercielle og de selvopfundne.

Trådstarter lægger ud:

Jul
Påske (påskefrokoster, åbning af sommerhuset og en sjælden gang imellem også kirkegang)
Sankt Hans
Grundlovsdag (jeg går altid til grundlovsmøde)
4./5. maj (lys i vinduerne. Jeg har overvejet at begynde at invitere til 4. maj-fest ligesom i tiden på 4. maj-kollegiet)
Valentinsdag (har været en tradition siden jeg blev single lige før en valentinsdag, at jeg i den anledning gør noget godt for mig selv)
Luciadag
Pandekagedag (what's not to love?)
0
Livslinjen: 70 201 201
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7095
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1431
Likede indlæg: 13318

Re: Hvilke højtider fejrer du?

Indlægaf Rapfisk » 1. nov 2015, 14:07

ShuruQ skrev:Jul når jeg ikke kan slippe, meget a la go with the flow princippet.

Eid- ul-Firt og Eid-ul-Adha, dog mest ved at give børnene penge og ønske god Eid. Jeg skal have bygget nogle forbindelser så jeg kan fejre ordentligt, for det er faktisk en af de ting der kan stikke i mit hjerte, at sidde alene når der er Eid :(.

Jeg håber, du finder nogen :kys:
0
Livslinjen: 70 201 201
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7493
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 829
Likede indlæg: 19616

Re: Hvilke højtider fejrer du?

Indlægaf Animi » 1. nov 2015, 14:10

Jul og Påske er nok det jeg konsekvent fejre hvert år. Og på Mors og Fars dag giver jeg altid en gave til mine forældre.
0
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
Whoosh
Indlæg: 2081
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:54
Kort karma: 334
Likede indlæg: 2932

Re: Hvilke højtider fejrer du?

Indlægaf Whoosh » 1. nov 2015, 14:21

Fødselsdage, jul, nytår, valentins, og meget lidt påske.
Okay, det er sidste mest pga sildebord og marcipanæg. :D
4. maj, fars og mors dag, og advent.

Halloween og fastelavn bruger jeg ikke rigtig. Udklædning siger mig nada.
1
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Re: Hvilke højtider fejrer du?

Indlægaf Wizzze » 1. nov 2015, 14:27

Generelt alt hvor der følger mad med :D

Så Mortens aften bliver den næste :savl:
3
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24638
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3202
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36817

Re: Hvilke højtider fejrer du?

Indlægaf Daine » 1. nov 2015, 14:33

Julen er vist det eneste jeg rigtig går op i. Påske er fint nok, men mest pga de ekstra fridage :D Jeg har dog som regel nogle grene pyntet med påskeæg indenfor, men jeg er jævnt ligeglad med påskefrokosterne.
4. maj sætter jeg lys i vinduerne, men det er ikke noget jeg fejrer som sådan.

Jeg har en 'ting' med 1. December, som er en speciel dag for mig. Jeg hygger lidt ekstra, spiser risengrød til morgenmad osv. Men det kan nok diskuteres om den tradition hører ind under julen :)


Edit: Hov, glemte Mortens Aften. Elsker and, så den er jo bare helt fjong :lol2:

Edit edit: Glemte også nytårsaften! Der har jeg efterhånden fået opbygget en skøn alene-tradition. Jeg hygger med den mad jeg nu lige føler for jeg skal have, ser et godt show i tv, ser film etc. Og generelt bare elsker at jeg ikke behøver være festlig sammen med andre :ninja:
Senest rettet af Daine 1. nov 2015, 14:41, rettet i alt 1 gang.
1
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7095
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1431
Likede indlæg: 13318

Re: Hvilke højtider fejrer du?

Indlægaf Rapfisk » 1. nov 2015, 14:36

Gud, jeg glemte også Mortens Aften, da jeg skrev listen. Den fejrer jeg ellers to gange i år.
0
Livslinjen: 70 201 201
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15373
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1250
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25741

Re: Hvilke højtider fejrer du?

Indlægaf Delfin » 1. nov 2015, 14:37

Jul som en traditionsting. Jeg gør det nok mest for familien, men det er da også hyggeligt nok at samles om noget.
Jeg ville dog ikke græde snot, hvis jeg ikke skulle holde jul.

Sct. Hans har jeg fejret nogle år bare ved at se bål. Mest da min datter var barn. Ikke noget med fest til den lyse morgen.

Børnefødselsdage dengang det var aktuelt - min egen bliver yderst sjældent fejret.

4. maj som regel med lys i vinduerne

Nytår "fejres" som regel i eget selskab eller med nytårstråden på sidelinjen. Jeg har i år, som så ofte før, meldt mig frivilligt til at arbejde nytårsnat.

Fastelavn er også en børneting, så det er ikke aktuelt længere.

Det var vist det - tja jeg kan vist roligt sige, at jeg ikke går alverden op i mærkedage.


Det skulle da lige være den, der står i min signatur. Et år uden røg nærmer sig :dance: :pompom: :rock: :-D
1
14 11 14
02 05 22
30 08 23
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Re: Hvilke højtider fejrer du?

Indlægaf Wizzze » 1. nov 2015, 14:52

Fastelavn har sine boller, Bededagen har hvederne, Mortensaften har Anden

Hvordan kan det egentlig være at Pinsemaden / pinsefrokosten ikke er blevet så stor som jule- eller påskefrokosten ? eller har fået en tilknyttet ret ? :gruble:

Er det fordi pinsen reelt kun er een dag? den ligger jo ellers fint for alle forårets friske ting, så potentialet for en masse madtraditioner er der :gruble:
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Sophaya
Indlæg: 2974
Tilmeldt: 22. aug 2015, 11:26
Kort karma: 624
Likede indlæg: 6643

Re: Hvilke højtider fejrer du?

Indlægaf Sophaya » 1. nov 2015, 14:53

Kun jul :)
0
cat has nine lives babe
nine lives to itself
but you only got one

x
Brugeravatar
Hønsekræmmeren
Indlæg: 213
Tilmeldt: 3. sep 2015, 17:47
Kort karma: 15
Geografisk sted: Henne om hjørnet - nede i kælderen...
Likede indlæg: 300

Re: Hvilke højtider fejrer du?

Indlægaf Hønsekræmmeren » 1. nov 2015, 14:53

Som Wizzze - alt hvad der på én og samme tid udløser - god mad - smilende ansigter - og måske endda en hord af glade unger... - DET er LIGE mig..!



- såån, helt for mig selv - så afholder jeg altid under stor andagt min årlige 'klippe-tånegle-dag' - altid 1. Søndag i Maj...!

Så får fusserne et dejligt bad - (efter fodbadet hælder jeg baljen med det grålige vand ud et sted hvor der er meget ukrudt - det virker..!)

- nu får kløerne så den store tur - bidetang, vinkelsliber og så nusser jeg lidt forsigtigt de nyklippede tånegle med rystepudseren - med en forsigtig korn 200...


Dagen afslutter jeg som regel med et par Skipper-Lakridspiber og en 'kølig'... - mens jeg lytter til lidt James Last... :fløjt:















- P.S. - enkelte afsnit af ovenstående kunne måske godt vise sig være liiiiidt løgn..... :banan: :banan:
1
'Vi kan ikke løse vores problemer ved at tænke på samme måde, som da vi skabte dem'.. (Albert Einstein)
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Re: Hvilke højtider fejrer du?

Indlægaf Wizzze » 1. nov 2015, 15:08

Rakel skrev:
Wizzze skrev:Fastelavn har sine boller, Bededagen har hvederne, Mortensaften har Anden

Hvordan kan det egentlig være at Pinsemaden / pinsefrokosten ikke er blevet så stor som jule- eller påskefrokosten ? eller har fået en tilknyttet ret ? :gruble:

Er det fordi pinsen reelt kun er een dag? den ligger jo ellers fint for alle forårets friske ting, så potentialet for en masse madtraditioner er der :gruble:



Afdøde Jan Lindhardt - biskop i Roskilde - var da varm fortaler for pinsefisk.

http://konvers.dk/pinsefisk


Ja og i udlandet er fisk stort til pinse, men det har ikke rigtigt fanget herhjemme, måsko også fordi så mange ikke spiser fisk? nytårstorsken er der efterhånden heller ikke mange som dyrker mere. Nytåret er blevet noget med rødt kød for mange :gruble:
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
lulu-p
Indlæg: 1781
Tilmeldt: 20. aug 2015, 08:05
Kort karma: 105
Likede indlæg: 2242

Re: Hvilke højtider fejrer du?

Indlægaf lulu-p » 1. nov 2015, 15:19

De kristne højtider, fødselsdage, Halloween (absolut mest børnene), bryllupsdag...og sikkert en del andre jeg ikke kan huske. Og dem vi opfinder til lejligheden...fx fejrede vi i år årsdagen for at vi flyttede.
0
... Look to the light, Leland, find the light. Into the light, Leland, into the
light. Into the light, Leland... into the light... Don't be afraid. ...
HappyHippo
Indlæg: 2538
Tilmeldt: 13. aug 2015, 13:16
Kort karma: 171
Likede indlæg: 4394

Re: Hvilke højtider fejrer du?

Indlægaf HappyHippo » 1. nov 2015, 15:21

fastelavn
Valentines
Påske
Halloween
Jul
Nytår

I år fejrer vi også Mortens aften, fordi jeg skal lære at lave and før jul.

Før mand og børn fejrede jeg kun jul, påske og nytår.
0
Karkluden
Indlæg: 1684
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:30
Kort karma: 256
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 2441

Re: Hvilke højtider fejrer du?

Indlægaf Karkluden » 1. nov 2015, 15:56

Jul - jeg er ikke vild med julemad, men resten er hyggeligt. Jeg går også i kirke konsekvent hvert år, og med undtagelse af mine første 3 leveår, og et enkelt år som stor teenager har jeg været afsted med min morfar hvert år. Når det pga. vagter osv ikke kan gå op i fremtiden, vil jeg stadig gerne i kirke i juledagene somehow. Jeg identificerer mig i øvrigt som kristen, og et af mine mål for 2016 er at komme i kirke af og til, for jeg får en dejlig ro indeni, og jeg synes, det er virkelig hyggeligt.

4. maj med lys i vinduerne og en særlig tanke til dem, der gjorde det muligt dengang. jeg har fødselsdag 4. maj, og slutter altid dagen af på dén måde.

Ellers gør jeg mig kun i fødselsdage, og der kan jeg mærke, at i år nåede jeg mit behov for at fejre hvert år "stort". Så det bliver også mere moderat fremover, omend jeg synes, det er dejligt, uanset hvem der har fødselsdag. Det er da dejligt at fejre, at vi er i live og sådan.
1
Some days I amaze myself. Other days I put the laundry in the oven.

Tilbage til "Generelt"