Hverdags ridder

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Hverdags ridder

Indlægaf Wizzze » 2. nov 2015, 06:55

Hvornår har du sidst oplevet ridderlighed i hverdagen? Nogen der holdt døren for dig, trak en stol ud, bar en pose/pakke, betalte for mad/drikke osv.

Er ridderlighed et udtyrk for gode manerer, noget med overskud og omtanke, noget der gerne må være lidt mere af. Eller er det udtryk for et negativt forældet kvindesyn, noget med at kvinder ikke kan selv, og derfor noget mænd skal holde op med?

En hverdags ridder kan godt have det svært i den moderne hverdag
http://www.telegraph.co.uk/news/feature ... leigh.html
http://www.telegraph.co.uk/comment/tele ... h-man.html

Men måske er det en god ting?
http://everydayfeminism.com/2012/09/chivalry-must-die/
http://www.telegraph.co.uk/news/newstop ... cious.html
http://www.telegraph.co.uk/women/womens ... world.html
http://www.whyfeminist.com/2015/08/07/c ... -clothing/

Hvad siger folk, mere eller mindre ridderlighed, eller skal ridderen bare finde solnedgangen og smutte?
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
HappyPaww
Indlæg: 5624
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15465

Re: Hverdags ridder

Indlægaf HappyPaww » 2. nov 2015, 07:00

Jeg synes der skal være mere høflighed og pli generelt - uanset køn. Og det er altså noget mavesurt pjat at blive fornærmet over at en mand åbner en dør for en osv :rulle:

Sætter dog grænsen ved at lade en mand bestille min mad på en restaurant :lol: Men det er vist heller ikke så udbredt herhjemme, heldigvis.
3
Brugeravatar
Spjaerten
Indlæg: 9824
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:58
Kort karma: 1859
Likede indlæg: 9560

Re: Hverdags ridder

Indlægaf Spjaerten » 2. nov 2015, 07:25

Nej det er virkelig sjældent det sker. Og jeg ville elske at blive vartet sådan lidt op.
1
Tryk på * :slem:
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59513

Re: Hverdags ridder

Indlægaf DetSorteCirkus » 2. nov 2015, 08:26

Når det eksplicit drejer sig om "chivalry" og især "knightly courtesy" er det til en start vigtigt at forstå, at de to termer ikke er synonymer for venlighed, overskud og omtanke. Det er overklassens scoreteknikker fra middelalderen. "Courtesy" svarer til det danske ord "kurtiseren", og når man kurtiserer nogen, er man netop ikke generel, men har sin opmærksomhed rettet mod én bestemt person. Den udvalgte.
Hvis ridderen behandlede alle ens, ville hans hjerter dame, for nu at blive i lingoen, jo ikke opdage, at hun var noget helt særligt for ham.

At holde døren for en kvinde, bære hendes pose, trække stolen ud, osv. af ridderlige årsager, betyder med andre ord at reservere en sådan opførsel til hunkønsvæsener, man finder tiltrækkende og/eller vil opnå noget hos.
Det er fint med mig, men kan ikke stå alene. Det er i mine øjne hverken overskudsagtigt kun at vise omtanke for udvalgte medlemmer af det modsatte køn eller konsekvent blande flirt ind i hjælpsomhed. Det sidste er faktisk lidt småklamt, synes jeg.

Mere omtanke og blik for sine medmennesker i hverdagen er noget, jeg efterlyser, men det har bare intet med ridderlig kurtiseren at gøre.
5
Brugeravatar
girl_beat
Indlæg: 3982
Tilmeldt: 21. sep 2015, 19:24
Kort karma: 406
Likede indlæg: 5211

Re: Hverdags ridder

Indlægaf girl_beat » 2. nov 2015, 09:39

DetSorteCirkus skrev:Når det eksplicit drejer sig om "chivalry" og især "knightly courtesy" er det til en start vigtigt at forstå, at de to termer ikke er synonymer for venlighed, overskud og omtanke. Det er overklassens scoreteknikker fra middelalderen. "Courtesy" svarer til det danske ord "kurtiseren", og når man kurtiserer nogen, er man netop ikke generel, men har sin opmærksomhed rettet mod én bestemt person. Den udvalgte.
Hvis ridderen behandlede alle ens, ville hans hjerter dame, for nu at blive i lingoen, jo ikke opdage, at hun var noget helt særligt for ham.

At holde døren for en kvinde, bære hendes pose, trække stolen ud, osv. af ridderlige årsager, betyder med andre ord at reservere en sådan opførsel til hunkønsvæsener, man finder tiltrækkende og/eller vil opnå noget hos.
Det er fint med mig, men kan ikke stå alene. Det er i mine øjne hverken overskudsagtigt kun at vise omtanke for udvalgte medlemmer af det modsatte køn eller konsekvent blande flirt ind i hjælpsomhed. Det sidste er faktisk lidt småklamt, synes jeg.

Mere omtanke og blik for sine medmennesker i hverdagen er noget, jeg efterlyser, men det har bare intet med ridderlig kurtiseren at gøre.


Hep! :D
1
I don't mind living in a man's world as long as I can be a woman in it! :-D
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 12998
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1556
Likede indlæg: 21756

Re: Hverdags ridder

Indlægaf Pandesteg » 2. nov 2015, 10:18

Min mand holder altid døren for mig (altså når vi er ude) og er også altid den der slæber bæreposerne, når vi handler. Havde ikke tænkt over, at det skulle være ridderligt ligefrem.. Men fedt nok :D
0
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Brugeravatar
Zombie
Indlæg: 5109
Tilmeldt: 16. aug 2015, 14:06
Kort karma: 1219
Likede indlæg: 20819

Re: Hverdags ridder

Indlægaf Zombie » 2. nov 2015, 10:39

Min kæreste gør det rigtig meget, og ikke bare over for mig. Det er et af de karaktertræk, jeg holder mest af hos ham, da jeg også selv besidder en god sjat.

I nogle tilfælde kan jeg dog godt "skumle" lidt - som i går, da hans nye nabo - en ung, lækker, slank, meget smuk italiensk udvekslingsstuderende - havde problemer med sit internet, og han både rodede rundt med forskellige ledninger, samt til sidst tilbød at hun kunne koble sig på hans (vores!) trådløse router.
Jeg valgte at imødekomme min egen jalousi/usikkerhed, ved at låne alle mine gryder og pander til hende (vi laver altid mad sammen hos min kæreste alligevel), samt en shitload anden køkkengrej.

Og så kan min kæreste ikke se et menneske på over 70 år, uden at tilbyde dem hjælp på alle mulige måder. Altså, jeg tager altid en varm jakke på når vi handler, selvom vi evt. er i bil, for jeg véd bare at der kommer en eller anden Bilbo Baggins-gammelmands type, som min kæreste skal hjælpe over i sin bil med de tunge indkøbsposer - og jeg gider ikke stå og fryse, mens jeg venter.

Min kæreste stoppede også engang bilen, for at rende ud med en stor paraply til tre stakkels gymnasieelever, der stod i regnen ved et busstoppested uden læ-skur. De fik paraplyen efter min kæreste havde konstateret, at det desværre ikke kunne lade sig gøre, at køre dem til deres destination, da de havde en aftale i den modsatte ende af byen end hvor min kæreste var på vej hen.

He does shit like that all the time.
4
aka Forbies

:gammel:
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Hverdags ridder

Indlægaf Wizzze » 2. nov 2015, 12:17

DetSorteCirkus skrev:Når det eksplicit drejer sig om "chivalry" og især "knightly courtesy" er det til en start vigtigt at forstå, at de to termer ikke er synonymer for venlighed, overskud og omtanke. Det er overklassens scoreteknikker fra middelalderen. "Courtesy" svarer til det danske ord "kurtiseren", og når man kurtiserer nogen, er man netop ikke generel, men har sin opmærksomhed rettet mod én bestemt person. Den udvalgte.
Hvis ridderen behandlede alle ens, ville hans hjerter dame, for nu at blive i lingoen, jo ikke opdage, at hun var noget helt særligt for ham.

At holde døren for en kvinde, bære hendes pose, trække stolen ud, osv. af ridderlige årsager, betyder med andre ord at reservere en sådan opførsel til hunkønsvæsener, man finder tiltrækkende og/eller vil opnå noget hos.
Det er fint med mig, men kan ikke stå alene. Det er i mine øjne hverken overskudsagtigt kun at vise omtanke for udvalgte medlemmer af det modsatte køn eller konsekvent blande flirt ind i hjælpsomhed. Det sidste er faktisk lidt småklamt, synes jeg.

Mere omtanke og blik for sine medmennesker i hverdagen er noget, jeg efterlyser, men det har bare intet med ridderlig kurtiseren at gøre.


Så hvis en mand rejser sig for dig i bussen, eller holder døren på vej ind/ud et sted, så vil du tolke hans handling ud fra en tanke om tiltrækning?

Du følger jo ikke den pågældende og ved ikke om han også rejser sig for fru Hansen i Metroen, eller holder døren for den travle familiemor med børn på ud af butikken, så hvordan bedømmer man om han bare er venlig / overskudsagtig, eller om han kun er høflig overfor dig, fordi du er en pæn ung kvinde? :gruble:
2
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59513

Re: Hverdags ridder

Indlægaf DetSorteCirkus » 2. nov 2015, 12:29

Wizzze skrev:Så hvis en mand rejser sig for dig i bussen, eller holder døren på vej ind/ud et sted, så vil du tolke hans handling ud fra en tanke om tiltrækning?

Du følger jo ikke den pågældende og ved ikke om han også rejser sig for fru Hansen i Metroen, eller holder døren for den travle familiemor med børn på ud af butikken, så hvordan bedømmer man om han bare er venlig / overskudsagtig, eller om han kun er høflig overfor dig, fordi du er en pæn ung kvinde? :gruble:


Nej? Jeg skriver netop, at det kan være udtryk for begge dele.
Det er ikke et spørgsmål om at bedømme andre; det er en kommentar til bevidst at gå efter at være ridderlig og kurtisere, hvilket ham manden i den første artikel gør.
Hvis det for ham udelukkende handler om at være opmærksom på, hvor en hjælpende hånd kunne være nyttig, kan jeg ikke, hvorfor det skal reserveres til kvinder eller kaldes "knightly courtesy". Medmindre han ikke forstår betydningen af dette begreb eller i virkeligheden ikke er særlig overskudsagtig, siden det kun er kvinder, han er opmærksom på.
Det er kun ham selv, der får blandet tiltrækning ind i sit ønske om at hjælpe andre, hvis det altså er alt, han higer efter.
2
Brugeravatar
Studsgaard
Indlæg: 5339
Tilmeldt: 1. nov 2015, 15:06
Kort karma: 567
Geografisk sted: Rebild kommune
Likede indlæg: 8603

Re: Hverdags ridder

Indlægaf Studsgaard » 2. nov 2015, 12:38

sådan noget som at holde døren for andre (både partner eller fremmede) tænker jeg er noget med at være høflig overfor andre - ikke kurtisere. Jeg selv holder ofte døren for andre, eks på vej ind og ud fra børnehaven og tænker da ikke at en mand der holder døren for mig er ude på at kurtisere, men han er bare høflig/venlig.

Med henblik på de sådan mere traditionelle kvinde-mande ting. Så kan jeg godt lidt at bruge/spille på min feminine side overfor min mand. Han slæber altid varene når der er handlet, skal der åbnes et glas der er stramt, gør han det for mig. Skal der laves noget, samles et møbel ordnes noget med bilen og utallige ting i den stil, så gør manden det. Jeg kan godt selv finde dimsen i skuffen der kan hjælpe så jeg kan åbnet glasset, jeg kan fint selv slæbe mine varer ind, eller samle reolen, og gør det hvis ikke han er der. Men kan godt lide spillet imellem den stærke mand og kvinden. Det er ikke sådan at jeg snyder ham, jeg er total åbenlys i hvad jeg siger og gør. Og kvitterer gerne med et stort kys og roser for han vil hjælpe - og som jeg oplever mænd, så elsker de at kunne gøre en lille ting for deres kvinder.

Min mand er så også sådan en mand der også gerne hjælper andre.
Han skifter gerne lige pæren oppe i datterens børnehave hvis der er sprunget en. Hjælper den ældre i supermarkede der står og bakser med sine alt for mange varer til det lille indkøbsnet de har taget med. Eller engang der stoppede vi på vej hjem fra stor shoppetur. Vi ser to kvinder stå og se ret opgivende på deres pumterede dæk og forsøget at få det af. Min mand spørger om ikke lige vi har lidt tid, og selvfølgelig har vi det. Så der skiftede han da lige dæk for dem.

Så som svar på tråden, så har jeg oplevet det så sent som i formiddags, da manden holdet døren for mig og oplever det ret tit.
Og jeg syntes bestemt ikke det er forældet eller det skal væk. Syntes tværdigmod det er et dejlig element i et samfund hvor der bliver mere og mere fokus på individet.
0
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Hverdags ridder

Indlægaf Wizzze » 2. nov 2015, 12:54

DetSorteCirkus skrev:
Wizzze skrev:Så hvis en mand rejser sig for dig i bussen, eller holder døren på vej ind/ud et sted, så vil du tolke hans handling ud fra en tanke om tiltrækning?

Du følger jo ikke den pågældende og ved ikke om han også rejser sig for fru Hansen i Metroen, eller holder døren for den travle familiemor med børn på ud af butikken, så hvordan bedømmer man om han bare er venlig / overskudsagtig, eller om han kun er høflig overfor dig, fordi du er en pæn ung kvinde? :gruble:


Nej? Jeg skriver netop, at det kan være udtryk for begge dele.
Det er ikke et spørgsmål om at bedømme andre; det er en kommentar til bevidst at gå efter at være ridderlig og kurtisere, hvilket ham manden i den første artikel gør.
Hvis det for ham udelukkende handler om at være opmærksom på, hvor en hjælpende hånd kunne være nyttig, kan jeg ikke, hvorfor det skal reserveres til kvinder eller kaldes "knightly courtesy". Medmindre han ikke forstår betydningen af dette begreb eller i virkeligheden ikke er særlig overskudsagtig, siden det kun er kvinder, han er opmærksom på.
Det er kun ham selv, der får blandet tiltrækning ind i sit ønske om at hjælpe andre, hvis det altså er alt, han higer efter.


Han afprøver vel bare hvordan reaktionen er på "galante" handlinger, og så er vi enige i at et par af dem måske er lidt overdrevet kunstige i vores tidsalder (jakken over vandpytten). Jeg kunne desværre ikke finde nogen danske artikler om emnet, det kunne ellers være interessant at se om danske reaktioner på strøget ville være det samme.
Derfor er folks oplevelser i hverdagen også interessant, og selvfølgelig hvordan I oplever dem, er det bare god opdragelse / høflighed, eller føler man det som uønsket opmærksomhed /forsøg på tilnærmelse :gruble:

Jeg tilhører nok den gamle skole, som har lært at man holde døren, trækker stolen ud, hælder op for borddamen osv. Og det er ikke forsøg på at gøre sig til eller "kommentere" i handling på kvinders position eller "svaghed", det er bare sådan jeg har lært man opfører sig. Men det kan jo meget vel være forældet / forkert opførsel jvf. dagens standard (findes der en standard i dag? :gruble: )
1
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Hverdags ridder

Indlægaf kidkomb » 2. nov 2015, 12:59

DetSorteCirkus skrev:Når det eksplicit drejer sig om "chivalry" og især "knightly courtesy" er det til en start vigtigt at forstå, at de to termer ikke er synonymer for venlighed, overskud og omtanke. Det er overklassens scoreteknikker fra middelalderen. "Courtesy" svarer til det danske ord "kurtiseren", og når man kurtiserer nogen, er man netop ikke generel, men har sin opmærksomhed rettet mod én bestemt person. Den udvalgte.
Hvis ridderen behandlede alle ens, ville hans hjerter dame, for nu at blive i lingoen, jo ikke opdage, at hun var noget helt særligt for ham.

At holde døren for en kvinde, bære hendes pose, trække stolen ud, osv. af ridderlige årsager, betyder med andre ord at reservere en sådan opførsel til hunkønsvæsener, man finder tiltrækkende og/eller vil opnå noget hos.
Det er fint med mig, men kan ikke stå alene. Det er i mine øjne hverken overskudsagtigt kun at vise omtanke for udvalgte medlemmer af det modsatte køn eller konsekvent blande flirt ind i hjælpsomhed. Det sidste er faktisk lidt småklamt, synes jeg.

Mere omtanke og blik for sine medmennesker i hverdagen er noget, jeg efterlyser, men det har bare intet med ridderlig kurtiseren at gøre.

Øv, du ødelægger min glæde ved ordet med din viden :( :lol:
Jeg tror jeg holder fast i den hyggedanske betydning af ordet, selvom den er åbenbart bunder i misforståelse.

Jeg oplever det. Og jeg elsker det. Kæresten er også rigtig god til det. Ridderlighed ja tak :dåne:
1
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59513

Re: Hverdags ridder

Indlægaf DetSorteCirkus » 2. nov 2015, 13:16

Wizzze skrev:Han afprøver vel bare hvordan reaktionen er på "galante" handlinger, og så er vi enige i at et par af dem måske er lidt overdrevet kunstige i vores tidsalder (jakken over vandpytten). Jeg kunne desværre ikke finde nogen danske artikler om emnet, det kunne ellers være interessant at se om danske reaktioner på strøget ville være det samme.
Derfor er folks oplevelser i hverdagen også interessant, og selvfølgelig hvordan I oplever dem, er det bare god opdragelse / høflighed, eller føler man det som uønsket opmærksomhed /forsøg på tilnærmelse :gruble:

Jeg tilhører nok den gamle skole, som har lært at man holde døren, trækker stolen ud, hælder op for borddamen osv. Og det er ikke forsøg på at gøre sig til eller "kommentere" i handling på kvinders position eller "svaghed", det er bare sådan jeg har lært man opfører sig. Men det kan jo meget vel være forældet / forkert opførsel jvf. dagens standard (findes der en standard i dag? :gruble: )


Det er lidt sjovt, at ordet "galant" også bruges, for det har i endnu højere grad en erotisk betydning end "courtesy", hvilket igen viser, at det, man i dag vil betragte som små uskyldige gestusser, engang har været eksplicit læggen-an-på reserveret til dem, man var tiltrukket af.

Hvorom alting er, så synes jeg ikke, at der er noget, som er "bare". Der er altid en grund til, at man opfører sig, som man gør. Vi er givetvis alle opdraget til mange forskellige ting; spørgsmålet er, hvad vi vælger at tage til os og hvorfor. Jeg tror ikke, at vi viderefører noget, der ikke giver mening for os, og dermed må det, vi holder fast i, have en værdi. Jeg synes, det er positivt, at vi har forskellige værdier, men efterhånden som samfundet bliver mere og mere facetteret og folk mere og mere individualistiske, stiger behovet for at være sig bevidst om, hvorfor man gør sådan og sådan, og erkendelsen af, at andre kan have en anden opfattelse.

Så i dette tilfælde går min undren på, hvorfor man ikke bare kan være opmærksom overfor sine medmennesker uden at skulle referere til køn og tiltrækning. Såfremt det altså vitterlig kun handler om det. Hvis det i stedet drejer sig om, at man gerne vil have mere (heteroseksuel) flirt ind i hverdagen, give kvinder særlig opvartning, fordi man synes, at de er fantastiske, osv., jamen, så kan man da bare stå ved det.
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59513

Re: Hverdags ridder

Indlægaf DetSorteCirkus » 2. nov 2015, 13:21

kidkomb skrev:Øv, du ødelægger min glæde ved ordet med din viden :( :lol:
Jeg tror jeg holder fast i den hyggedanske betydning af ordet, selvom den er åbenbart bunder i misforståelse.

Jeg oplever det. Og jeg elsker det. Kæresten er også rigtig god til det. Ridderlighed ja tak :dåne:


Men hvis du godt kan lide, når mænd er opmærksomme overfor dig, og især når din kæreste er det, er der jo intet, du har misforstået ved begrebet :kys: Du dåner endda, kan jeg se. Det er da den perfekte reaktion :lol:
2
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Hverdags ridder

Indlægaf kidkomb » 2. nov 2015, 13:22

Hæh, præcis :lol:

Fordi kønsroller også kan være hyggelige og trygge og på fin vis illustrere de forskelle, der generelt er på de to køn.
Jeg forstår simpelthen ikke, hvorfor kønsroller altid skal være et skældsord.
Jeg nyder, at mænd er galante (på den måde de fleste forstår ordet) og mænd nyder at være det.
2
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.

Tilbage til "Livets forhold"