Enlig mor og fem børn sat på gaden: Den ældste søn dømt for vold

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
annella
Indlæg: 723
Tilmeldt: 20. sep 2015, 04:25
Kort karma: 6
Likede indlæg: 343

Enlig mor og fem børn sat på gaden: Den ældste søn dømt for vold

Indlægaf annella » 4. nov 2015, 07:16

    http://www.avisen.dk/enlig-mor-og-fem-boern-paa-gaden-efter-soennens-dom_353200.aspx?redir=eniro&utm_source=EniroAviser

En enlig mor med fem børn i bebyggelsen Høje Gladsaxe ved København har fået at vide, at hun og familien skal flytte, efter at hendes ældste søn er dømt for et voldeligt overfald på en anden dreng. Og hun og børnene kan ikke bare flytte ind i en af de andre blokke i Høje Gladsaxe, skriver Politiken onsdag.

Det har boligselskabet besluttet med støtte i nye regler, hvor Folketinget giver boligselskaberne mulighed for løbende at få opdaterede personoplysninger fra politiet om lejere, der er dømt for kriminalitet - regler som boligselskaberne har råbt på i årevis for at kunne sætte hårdere ind mod uromagere. Reglerne siger også, at boligselskaber i samme boligområde må give personoplysningerne videre til hinanden.


Nu står der ikke i artiklen, hvor gammel den voldsdømte søn er, men deraf uafhængig lyder det utroligt, at det er lovligt at sætte en mor med 5 børn på gaden, så mon ikke hun har fået tilvist bomulighed andetsteds?

Er det i orden at sætte en mor med 5 børn på gaden?

For mig ihvertfald ikke, hvis moren ikke ved, hvor hun kan flytte hen med sine børn.
0
Brugeravatar
thomassneum
Indlæg: 3355
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:23
Kort karma: 135
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 2920

Re: Enlig mor og fem børn sat på gaden: Den ældste søn dømt for vold

Indlægaf thomassneum » 4. nov 2015, 07:49

annella skrev:
    http://www.avisen.dk/enlig-mor-og-fem-boern-paa-gaden-efter-soennens-dom_353200.aspx?redir=eniro&utm_source=EniroAviser

En enlig mor med fem børn i bebyggelsen Høje Gladsaxe ved København har fået at vide, at hun og familien skal flytte, efter at hendes ældste søn er dømt for et voldeligt overfald på en anden dreng. Og hun og børnene kan ikke bare flytte ind i en af de andre blokke i Høje Gladsaxe, skriver Politiken onsdag.

Det har boligselskabet besluttet med støtte i nye regler, hvor Folketinget giver boligselskaberne mulighed for løbende at få opdaterede personoplysninger fra politiet om lejere, der er dømt for kriminalitet - regler som boligselskaberne har råbt på i årevis for at kunne sætte hårdere ind mod uromagere. Reglerne siger også, at boligselskaber i samme boligområde må give personoplysningerne videre til hinanden.


Nu står der ikke i artiklen, hvor gammel den voldsdømte søn er, men deraf uafhængig lyder det utroligt, at det er lovligt at sætte en mor med 5 børn på gaden, så mon ikke hun har fået tilvist bomulighed andetsteds?

Er det i orden at sætte en mor med 5 børn på gaden?

For mig ihvertfald ikke, hvis moren ikke ved, hvor hun kan flytte hen med sine børn.

Når en beboer har en ustyrlig hund, som er til gene for medbeboer og man ikke kan rette problemet, så bliver man bedt om at flytte.
Jeg ved sgu ikke. Vi har ikke kotume for at straffe folk for andres gøren og laden. Jeg fornemmer lidt en glidebane her - man gør ikke noget ved problemts rod, men symptombehandler bare. knægten bliver ikke mindre vanskelig af også at få sin familie i fedtefadet, det kan omvendt få en negativ effekt, som sender ham endnu mere ud af den forkerte sti.
0
Med bov skal man mad lave, men...
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: Enlig mor og fem børn sat på gaden: Den ældste søn dømt for vold

Indlægaf hotlips » 4. nov 2015, 07:59

hun må i hvert fald kunne ryge på akutlisten hos kommunen med det samme.

Jeg tror det kan være nødvendigt,da jeg boede i ishøjplanet var der børn der tog hinanden cykler og trampede på dem for at ødelægge dem,de var ikke fyldt 10 og der var en på 12 der røvede en telefon fra en anden med kniv..hvis ikke der bliver gjort noget ved den slags så kan andre leve i evig frygt for hvad de nu finder på og det er i sidste ende ikke boligselskabets opgave at tage sig af det..heller ikke selvom mange af dem gør en indsats for at finde på ting for at forbedre det.
1
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Enlig mor og fem børn sat på gaden: Den ældste søn dømt for vold

Indlægaf Wizzze » 4. nov 2015, 08:00

Det er næppe kun een sag, med mindre den er meget grov, der få boligselskabet til at smide familien ud, typisk har der været et forløb med klager og problemer med den unge (de unge?) som gør at man sætter familien på gaden.
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
thomassneum
Indlæg: 3355
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:23
Kort karma: 135
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 2920

Re: Enlig mor og fem børn sat på gaden: Den ældste søn dømt for vold

Indlægaf thomassneum » 4. nov 2015, 08:08

Vi omgår Serviceloven..

Jeg mener at noget er gået galt, når vi ikke får fanget problemerne. Og hvis de opdages sent, så spiller man måske fallit, når man netop ikke gør brug ad de muligheder den giver. Jeg medgiver at der kan være tabte sager, men her lyder det som om at man håndhæver en praksis som ikke efterlever de udemærkede hensigter bag loven.

Kapitel 1
Formål og område
§ 1
1) Formålet med denne lov er
1)at tilbyde rådgivning og støtte for at forebygge sociale problemer,
2)at tilbyde en række almene serviceydelser, der også kan have et forebyggende sigte, og
3)at tilgodese behov, der følger af nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller særlige sociale problemer.
Stk. 2. Formålet med hjælpen efter denne lov er at fremme den enkeltes mulighed for at klare sig selv eller at lette den daglige tilværelse og forbedre livskvaliteten.
Stk. 3. Hjælpen efter denne lov bygger på den enkeltes ansvar for sig selv og sin familie. Hjælpen tilrettelægges på baggrund af en konkret og individuel vurdering af den enkelte persons behov og forudsætninger og i samarbejde med den enkelte. Afgørelse efter loven træffes på baggrund af faglige og økonomiske hensyn. 2)
Vis alt om § 1
§ 2
3) Enhver, der opholder sig lovligt her i landet, har ret til hjælp efter denne lov.
0
Med bov skal man mad lave, men...
Brugeravatar
thomassneum
Indlæg: 3355
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:23
Kort karma: 135
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 2920

Re: Enlig mor og fem børn sat på gaden: Den ældste søn dømt for vold

Indlægaf thomassneum » 4. nov 2015, 08:10

Wizzze skrev:Det er næppe kun een sag, med mindre den er meget grov, der få boligselskabet til at smide familien ud, typisk har der været et forløb med klager og problemer med den unge (de unge?) som gør at man sætter familien på gaden.


Dette her beskrives netop som en "nul tollerence" politik, så det skal du ikke være så sikker på. Jeg håber dog du har ret.
0
Med bov skal man mad lave, men...
Brugeravatar
Kyle
Indlæg: 170
Tilmeldt: 29. aug 2015, 18:30
Kort karma: 21
Likede indlæg: 166

Re: Enlig mor og fem børn sat på gaden: Den ældste søn dømt for vold

Indlægaf Kyle » 4. nov 2015, 08:11

Ifølge denne artikel var sønnen allerede flyttet hjemmefra: http://www.bt.dk/krimi/efter-soennens-v ... -paa-gaden Hvis det er tilfældet synes jeg det er langt ude. Ellers mener jeg det giver god mening, at tilgodese de øvrige beboere frem for familien.

Edit: Det var måske en anden sag, hvor sønnen var flyttet hjemmefra. Der giver det ikke rigtig mening.
0
Brugeravatar
icelady
Moderator
Indlæg: 16224
Tilmeldt: 12. aug 2015, 06:56
Kort karma: 1068
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 32426

Re: Enlig mor og fem børn sat på gaden: Den ældste søn dømt for vold

Indlægaf icelady » 4. nov 2015, 08:15

http://nyhederne.tv2.dk/2015-11-03-enlig-mor-til-fem-bliver-sendt-paa-gaden-soen-goer-naboer-utrygge



Det er en lov af nyere dato, der tillader boligforeninger at få viden om lejere, der er dømt for kriminalitet.

Personligt kan jeg ikke se formålet; de flytter jo bare problemerne et andet sted hen.

Det er det samme som at forvise byens drankere fra byens parker; de stopper jo ikke med at drikke, men finder bare et andet sted.


Derudover synes jeg det er træls, at nu skal forældre bøde pga deres børn gøren og laden. Selvfølgelig prøver de fleste forældre (forhåbentligt) at opdrage deres unger til ikke at være voldelige eller stjæle eller vandalisere. Men unger fucker op, lige såvel som voksne. Og hvis det er en i forvejen udsat familie, med ressourcesvage forældre, ja, så nytter denne form for straf da slet ikke noget.
2
....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler
Brugeravatar
annella
Indlæg: 723
Tilmeldt: 20. sep 2015, 04:25
Kort karma: 6
Likede indlæg: 343

Re: Enlig mor og fem børn sat på gaden: Den ældste søn dømt for vold

Indlægaf annella » 4. nov 2015, 08:25

Kyle skrev:Ifølge denne artikel var sønnen allerede flyttet hjemmefra: http://www.bt.dk/krimi/efter-soennens-v ... -paa-gaden Hvis det er tilfældet synes jeg det er langt ude. Ellers mener jeg det giver god mening, at tilgodese de øvrige beboere frem for familien.

Edit: Det var måske en anden sag, hvor sønnen var flyttet hjemmefra. Der giver det ikke rigtig mening.


Ja det var en anden sag: http://www.bt.dk/krimi/efter-soennens-v ... -paa-gaden

I marts 2014 blev en mor til en 17-årig mand, der allerede var flyttet hjemmefra, smidt ud af sin lejlighed, efter sønnen havde fået domme for brandstiftelse.

Men selvom sønnen ikke længere boede hos moderen, så fastslog retten i Helsingør dengang, at moderen stadig skulle sættes ud af boligen i boligselskabet Boliggården.


Og den udsmidning er jeg komplet uforstående over for.
0
Brugeravatar
Kyle
Indlæg: 170
Tilmeldt: 29. aug 2015, 18:30
Kort karma: 21
Likede indlæg: 166

Re: Enlig mor og fem børn sat på gaden: Den ældste søn dømt for vold

Indlægaf Kyle » 4. nov 2015, 08:26

annella skrev:
Kyle skrev:Ifølge denne artikel var sønnen allerede flyttet hjemmefra: http://www.bt.dk/krimi/efter-soennens-v ... -paa-gaden Hvis det er tilfældet synes jeg det er langt ude. Ellers mener jeg det giver god mening, at tilgodese de øvrige beboere frem for familien.

Edit: Det var måske en anden sag, hvor sønnen var flyttet hjemmefra. Der giver det ikke rigtig mening.


Ja det var en anden sag: http://www.bt.dk/krimi/efter-soennens-v ... -paa-gaden

I marts 2014 blev en mor til en 17-årig mand, der allerede var flyttet hjemmefra, smidt ud af sin lejlighed, efter sønnen havde fået domme for brandstiftelse.

Men selvom sønnen ikke længere boede hos moderen, så fastslog retten i Helsingør dengang, at moderen stadig skulle sættes ud af boligen i boligselskabet Boliggården.


Og den udsmidning er jeg komplet uforstående over for.

Nej, det synes jeg heller ikke giver mening.
0
Brugeravatar
annella
Indlæg: 723
Tilmeldt: 20. sep 2015, 04:25
Kort karma: 6
Likede indlæg: 343

Re: Enlig mor og fem børn sat på gaden: Den ældste søn dømt for vold

Indlægaf annella » 4. nov 2015, 08:29

icelady skrev:http://nyhederne.tv2.dk/2015-11-03-enlig-mor-til-fem-bliver-sendt-paa-gaden-soen-goer-naboer-utrygge



Det er en lov af nyere dato, der tillader boligforeninger at få viden om lejere, der er dømt for kriminalitet.

Personligt kan jeg ikke se formålet; de flytter jo bare problemerne et andet sted hen.

Det er det samme som at forvise byens drankere fra byens parker; de stopper jo ikke med at drikke, men finder bare et andet sted.


Derudover synes jeg det er træls, at nu skal forældre bøde pga deres børn gøren og laden. Selvfølgelig prøver de fleste forældre (forhåbentligt) at opdrage deres unger til ikke at være voldelige eller stjæle eller vandalisere. Men unger fucker op, lige såvel som voksne. Og hvis det er en i forvejen udsat familie, med ressourcesvage forældre, ja, så nytter denne form for straf da slet ikke noget.


Jamen forældre har da ansvaret for deres børn, til børnene er myndige, så jo desværre er det sådan, at indtil børnenes myndighed, er forældrene ansvarlige og må bøde for deres poders gøren og laden.
0
Brugeravatar
icelady
Moderator
Indlæg: 16224
Tilmeldt: 12. aug 2015, 06:56
Kort karma: 1068
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 32426

Re: Enlig mor og fem børn sat på gaden: Den ældste søn dømt for vold

Indlægaf icelady » 4. nov 2015, 08:52

http://politiken.dk/indland/ECE2912755/boligselskab-vi-er-ikke-de-store-uhyrer/


Den unge mand fik en betinget dom for 1 år siden for hashbesiddelse og peberspray... Han smides ud. Over et år efter. Boligselskabet siger endda, han ikke har været til gene i området.

Så loven må jo være sådan at folk kan smides ud, uden at have været til gene for området, men udelukkende fordi de har fået en dom. At de så endda bruger en 1 år gammel dom som begrundelse er hul i hovedet.
4
....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler
Brugeravatar
icelady
Moderator
Indlæg: 16224
Tilmeldt: 12. aug 2015, 06:56
Kort karma: 1068
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 32426

Re: Enlig mor og fem børn sat på gaden: Den ældste søn dømt for vold

Indlægaf icelady » 4. nov 2015, 08:54

annella skrev:
Jamen forældre har da ansvaret for deres børn, til børnene er myndige, så jo desværre er det sådan, at indtil børnenes myndighed, er forældrene ansvarlige og må bøde for deres poders gøren og laden.


Ja, jeg ved godt det lovmæssigt er sådan.

Men det er direkte naivt at tro, at forældre ved, hvad deres unger laver når de render ude. Og som skrevet før; hvis det er en socialt belastet familie er det at smide folk ud jo bare at pisse i bukserne og ikke tage fat om ondets rod.

Edit: Det er dét jeg synes er synd og forfærdeligt; at man bare skubber problemet videre.
2
....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler
Brugeravatar
Tux
Indlæg: 3042
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:36
Kort karma: 182
Likede indlæg: 5787

Re: Enlig mor og fem børn sat på gaden: Den ældste søn dømt for vold

Indlægaf Tux » 4. nov 2015, 08:55

annella skrev:
    http://www.avisen.dk/enlig-mor-og-fem-boern-paa-gaden-efter-soennens-dom_353200.aspx?redir=eniro&utm_source=EniroAviser

En enlig mor med fem børn i bebyggelsen Høje Gladsaxe ved København har fået at vide, at hun og familien skal flytte, efter at hendes ældste søn er dømt for et voldeligt overfald på en anden dreng. Og hun og børnene kan ikke bare flytte ind i en af de andre blokke i Høje Gladsaxe, skriver Politiken onsdag.

Det har boligselskabet besluttet med støtte i nye regler, hvor Folketinget giver boligselskaberne mulighed for løbende at få opdaterede personoplysninger fra politiet om lejere, der er dømt for kriminalitet - regler som boligselskaberne har råbt på i årevis for at kunne sætte hårdere ind mod uromagere. Reglerne siger også, at boligselskaber i samme boligområde må give personoplysningerne videre til hinanden.


Nu står der ikke i artiklen, hvor gammel den voldsdømte søn er, men deraf uafhængig lyder det utroligt, at det er lovligt at sætte en mor med 5 børn på gaden, så mon ikke hun har fået tilvist bomulighed andetsteds?

Er det i orden at sætte en mor med 5 børn på gaden?

For mig ihvertfald ikke, hvis moren ikke ved, hvor hun kan flytte hen med sine børn.


Hvorfor skulle det være mindre i orden at sætte en mor med fem børn på gaden, end det ville være hvis det var enhver anden (enlig, par, par med børn)? - det lyder lidt som om det er det du skriver...

Det må være op til kommunen at finde ny bolig til familien, hvis de bliver smidt ud af et privat boligselskab. Synes det er helt fair at smide dem ud, hvis en eller flere af familiens medlemmer skaber utryghed for naboerne, der er grænser for hvor meget private udlejere skal finde sig i..

icelady skrev:
annella skrev:
Jamen forældre har da ansvaret for deres børn, til børnene er myndige, så jo desværre er det sådan, at indtil børnenes myndighed, er forældrene ansvarlige og må bøde for deres poders gøren og laden.


Ja, jeg ved godt det lovmæssigt er sådan.

Men det er direkte naivt at tro, at forældre ved, hvad deres unger laver når de render ude. Og som skrevet før; hvis det er en socialt belastet familie er det at smide folk ud jo bare at pisse i bukserne og ikke tage fat om ondets rod.

Edit: Det er dét jeg synes er synd og forfærdeligt; at man bare skubber problemet videre.


Og fordi kommunen ikke håndterer det socialfaglige godt nok, skal et privat selskab stille en bolig til rådighed, selv om beboerene skaber utryghed for alle andre?
0
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Enlig mor og fem børn sat på gaden: Den ældste søn dømt for vold

Indlægaf Wizzze » 4. nov 2015, 11:53

Kyle skrev:
annella skrev:
Kyle skrev:Ifølge denne artikel var sønnen allerede flyttet hjemmefra: http://www.bt.dk/krimi/efter-soennens-v ... -paa-gaden Hvis det er tilfældet synes jeg det er langt ude. Ellers mener jeg det giver god mening, at tilgodese de øvrige beboere frem for familien.

Edit: Det var måske en anden sag, hvor sønnen var flyttet hjemmefra. Der giver det ikke rigtig mening.


Ja det var en anden sag: http://www.bt.dk/krimi/efter-soennens-v ... -paa-gaden

I marts 2014 blev en mor til en 17-årig mand, der allerede var flyttet hjemmefra, smidt ud af sin lejlighed, efter sønnen havde fået domme for brandstiftelse.

Men selvom sønnen ikke længere boede hos moderen, så fastslog retten i Helsingør dengang, at moderen stadig skulle sættes ud af boligen i boligselskabet Boliggården.


Og den udsmidning er jeg komplet uforstående over for.

Nej, det synes jeg heller ikke giver mening.


Synes at erindre noget om at han stadig kom hos moderen og ved et sådant besøg havde sat ild til nogle affaldscontainere :gruble:
Så naboerne var ikke trygge ved at have familien i boligforeningen.

Det er klassisk hensynet til de mange mod hensynet til den enkelte, men som andre skriver, man flytter bare problemet, måske det hjælper med en ren tavle et nyt sted, men som oftest flytter nissen jo med.
0
Do as I say! :whip:

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"