Hvad er det jeg ikke forstår?

Er UGG støvler stadig fede? Og hvad skal man købe til vinter? Del dine modetips her.
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Hvad er det jeg ikke forstår?

Indlægaf Wizzze » 5. nov 2015, 14:58

Ja der er sikkert meget :lol: Men lige nu sidder jeg og undre mig over dette:

http://nyhederne.tv2.dk/samfund/2015-11 ... helt-vilde

http://www.bt.dk/danmark/gustav-fik-25. ... -op-om-mig

http://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/ ... re/5810889

http://www.b.dk/nationalt/jeg-tager-alt ... e-kan-se-h
http://www.b.dk/nationalt/flere-doegn-p ... tende-unge

http://politiken.dk/forbrugogliv/forbru ... nceringen/

Dels troede jeg H&M var noget med billigt tøj til et par hundrede kroner? :gruble: Dels troede jeg unge mennesker gik i skole? Dels troede jeg unge skolegående mennesker var "fattige"? :gruble:

Jeg forstår ikke hvorfor unge mennesker bruger dage foran tøjbutikker, hvorefter de betaler tusindvis af kroner for H&M tøj??? Er det en kollektiv psykose eller?? :gruble:

Kunne forstå man stod/lå i kø efter noget der normalt kostede 3-4-5.000kr. men de første i køen kunne få til 69,95 eller sådan noget, men det er jo ikke sagen her, vel? Og hvor fanden får de unge alle de penge fra??? Er curlingbørnene nu blevet så store og forkælede at far og mor, bare hælder tusindlapper i deres lommer? :gruble:
3
Do as I say! :whip:
Akehurst2
Indlæg: 14182
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1266
Likede indlæg: 40718

Re: Hvad er det jeg ikke forstår?

Indlægaf Akehurst2 » 5. nov 2015, 15:01

Jeg forstår det heller ikke.

Men noget af det er sikkert, at nogen af dem vil hamstre og sælge videre til en højere pris. Og der håber jeg bare, de brænder inde med tingene og må sælge til indkøbspris.
1
Brugeravatar
HappyPaww
Indlæg: 5624
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15466

Re: Hvad er det jeg ikke forstår?

Indlægaf HappyPaww » 5. nov 2015, 15:07

Jeg synes også det er totalt langt ude. Især ham knægten, der har fået 25.000 af sine forældre at shoppe for fx - forkælede møgunge. Og hele mentaliteten omkring det der hysteri, ligger bare så langt fra alt hvad jeg forbinder med normal og ordentlig opførsel...
1
Brugeravatar
Spjaerten
Indlæg: 9843
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:58
Kort karma: 1860
Likede indlæg: 9578

Re: Hvad er det jeg ikke forstår?

Indlægaf Spjaerten » 5. nov 2015, 15:53

Det værste er det ikke engang er pænt :genert:
3
Tryk på * :slem:
Akehurst2
Indlæg: 14182
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1266
Likede indlæg: 40718

Re: Hvad er det jeg ikke forstår?

Indlægaf Akehurst2 » 5. nov 2015, 17:28

Jeg synes, det har udviklet sig i en helt gal retning, det med de limited editions-kollektioner: http://politiken.dk/forbrugogliv/forbru ... nceringen/

Nej, det er ikke ulovligt at sælge det videre, heller ikke til en højere pris. Og folk kan bare lade være med at købe det eller betale så meget. Og hvis nu nogen ikke har mulighed for at ligge i kø, så er det vel OK, at dem der ligger der hele natten i novemberkulden får en skilling for ulejligheden. Og alt det der.

Men jeg synes alligevel, det er for latterligt. Så lav dog noget mere af tøjet - det er jo H&M. Så må dem, der vil være eksklusive betale for the real deal Balmain. Ideen med de der kollektioner var jo, at "alle" kunne få noget fra nogen særlige designere, men det er jo helt væk nu.

Og lad være med at hamstre. Det er uklædeligt at rage til sig af noget, man ikke engang selv har brug for eller lyst til for at andre, der gerne vil have tøjet for at bruge det, skal betale overpris. Ligegyldigt, hvor lovligt og markedsvilkår og "sådan er kapitalismen", det er.
9
Brugeravatar
Flora
Indlæg: 14723
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:21
Kort karma: 688
Likede indlæg: 19075

Re: Hvad er det jeg ikke forstår?

Indlægaf Flora » 5. nov 2015, 17:56

Jeg hader når unge mennesker gør noget jeg ikke forstår. Føler mig så gammel :trist:

Det sker oftere og oftere at jeg bare får lyst til at skrige "ungdommen nu til dags!" :gammel:

og nu også dette... :s
2
Brugeravatar
BirdReynolds
Indlæg: 170
Tilmeldt: 27. aug 2015, 11:37
Kort karma: 32
Likede indlæg: 163

Re: Hvad er det jeg ikke forstår?

Indlægaf BirdReynolds » 5. nov 2015, 18:31

adagio skrev:Når jeg kigger tilbage på mig som 16-årig, forstår jeg ikke hvad jeg selv havde gang i, så jeg er ikke sådan vildt forundret over at andre 16-årige gør mærkelige ting. Hvis det var 40-årige der camperede foran H&M, ville jeg undre mig.

I en artikel jeg har læst, var der en 39 årig dame der lå blandt de forreste i køen :ninja:
0
Brugeravatar
Flora
Indlæg: 14723
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:21
Kort karma: 688
Likede indlæg: 19075

Re: Hvad er det jeg ikke forstår?

Indlægaf Flora » 5. nov 2015, 18:44

Wizzze skrev:Ja der er sikkert meget :lol: Men lige nu sidder jeg og undre mig over dette:

http://nyhederne.tv2.dk/samfund/2015-11 ... helt-vilde

http://www.bt.dk/danmark/gustav-fik-25. ... -op-om-mig

http://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/ ... re/5810889

http://www.b.dk/nationalt/jeg-tager-alt ... e-kan-se-h
http://www.b.dk/nationalt/flere-doegn-p ... tende-unge

http://politiken.dk/forbrugogliv/forbru ... nceringen/

Dels troede jeg H&M var noget med billigt tøj til et par hundrede kroner? :gruble: Dels troede jeg unge mennesker gik i skole? Dels troede jeg unge skolegående mennesker var "fattige"? :gruble:

Jeg forstår ikke hvorfor unge mennesker bruger dage foran tøjbutikker, hvorefter de betaler tusindvis af kroner for H&M tøj??? Er det en kollektiv psykose eller?? :gruble:

Kunne forstå man stod/lå i kø efter noget der normalt kostede 3-4-5.000kr. men de første i køen kunne få til 69,95 eller sådan noget, men det er jo ikke sagen her, vel? Og hvor fanden får de unge alle de penge fra??? Er curlingbørnene nu blevet så store og forkælede at far og mor, bare hælder tusindlapper i deres lommer? :gruble:


Nu så jeg lige nogen af dem i Aftenshowet, så NU kan jeg svare på ALLE dine spørgsmål :jule:

Grunden til det ikke er billigt som H&M normalt er er fordi det er i samarbejde med en eller anden designer. Det er så stadig lortekvalitet (h&M-delen), men svinedyrt (fordi navnet på designeren står på tøjet.

De unge mennesker går skam i skole, men har fået forældretilladelse til at holde fri for at ligge i kø (forældrene er åbenbart svært begejstrede over at deres børn er så passionerede om noget :deer:).

De bruger dagevis foran butikken fordi man åbenbart er noget særligt når man går i det tøj. En mente han lignede en der havde styr på det når han havde det tøj på (jeg kunne så ikke se det, men lad nu det ligge...).

En af dem berettede om en indkøbt bluse der normalt kostede 4000 kr, men som han fik for 400 kr (tror jeg det var), så det er en del de har sparet.

En havde råd til det fordi han havde fritidsjob, en anden havde solgt noget tøj (!) for at få råd og en tredie fik det betalt af far og mor (her var årsagen til at de gad det igen at det jo bare var dejligt at deres søn var så passioneret :deer:


Så fik vi det afklaret :afro:
6
Brugeravatar
Aima
Indlæg: 3595
Tilmeldt: 23. aug 2015, 01:43
Kort karma: 1397
Likede indlæg: 15898

Re: Hvad er det jeg ikke forstår?

Indlægaf Aima » 5. nov 2015, 19:15

Akehurst2 skrev:Men jeg synes alligevel, det er for latterligt. Så lav dog noget mere af tøjet - det er jo H&M. Så må dem, der vil være eksklusive betale for the real deal Balmain. Ideen med de der kollektioner var jo, at "alle" kunne få noget fra nogen særlige designere, men det er jo helt væk nu.


Nej. Idéen var branding og PR-værdi. Det her er ikke opfundet for forbrugerens skyld, eller for at 'alle' har mulighed for at købe Balmain, det her et strategisk samarbejde, hvor to brands drager fordel af hinanden og co-brander for en periode, og det gør de med det ene incitament, at fordre egen business, hver især.

H&M får det eksklusive touch fra Balmain, Balmain får masseeksponeringen fra H&M, begge brands får det altafgørende; Omtalen, og den sørger de så for bliver massiv, ved at gøre selve produktet eftertragtet, produktet bliver eftertragtet ved at være limited.
Kollektionen her, er, som de øvrige co-kollektioner H&M har præsenteret, ikke tilvejebragt for at lave penge i direkte forstand, det her er, efter min bedste overbevisning, skabt i 100% markedsføringsøjemed, hvilket jo så kan være, og formentlig i dette tilfælde også er, meget mere værd, end om de så havde solgt flere millioner af de der pailletkjoler. (Hvilket de så i øvrigt ikke havde, hvis de bare var præsenteret som en ordinær stangvare).

H&M har i mange år ligget på Forbes liste over verdens mest værdifulde brands, til sammenligning overgår de både LEGO, Red Bull, Rolex og Ikea, og dét her er en af årsagerne. De ved i sandhed, hvad de laver, og jeg spår, at de, efter denne kampagne, som uden tvivl er den mest hypede af de der har været, tager et spring op ad listen til næste år.


Bortset fra det, synes jeg i øvrigt, den aktuelle kollektion er intet mindre end fantastisk. Jeg er aldeles på røven over den, og er i øvrigt bedøvende ligeglad med potentielt at være typen der skildrer med at dele smag med prætentiøse teenagere. Jeg har hverken tid eller energi til at sidde i kø online eller i meat-life, men fik jeg mulighed for at vælge 10 items fra kollektionen, skulle det tage mig under tre minutter, iberegnet de begejstringsvejrmøller, jeg også måtte lave. :D

Derudover skal man måske lige huske, at historien her om de købevillige teenagere, ER en historie, fordi de netop ikke er repræsentative for gennemsnittet.

Forkælede unge er ikke på nogen måde breaking, de har eksisteret altid, tidligere var det bare nogle andre ting der var efterstræbelige og præstigiøse. Med tiderne ændrer tendenserne sig, og hvor det måske tidligere var en dyr cykel, et vildt stereoanlæg eller ande varer med mere funktionel værdi, har designervarer med høj signalværdi, nok særligt med de sociale mediers indtog, vundet større inpas, tror jeg.
10
I'll stick with hell no's and headphones...
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21958
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59560

Re: Hvad er det jeg ikke forstår?

Indlægaf DetSorteCirkus » 5. nov 2015, 19:17

adagio skrev:Når jeg kigger tilbage på mig som 16-årig, forstår jeg ikke hvad jeg selv havde gang i, så jeg er ikke sådan vildt forundret over at andre 16-årige gør mærkelige ting. Hvis det var 40-årige der camperede foran H&M, ville jeg undre mig.


Det tænkte jeg også.
Jeg har bl.a. to gange pjækket for at få en god plads til en koncert, og selvom jeg ikke ville gøre det i dag, især fordi det ikke ville betyde så meget for mig nu, er det ikke desto mindre nogle minder, jeg værdsætter højt.

Og herregud, hvis en af de unge mennesker har fået 2000 kr. til tøj af sine forældre (jvf. indslaget i Aftenshowet). Det behøver ikke gøre et menneske dovent eller grådigt.

Mht. H&M giver jeg Akehurst ret i de ting, hun skriver.
0
StripesAddict
Indlæg: 1098
Tilmeldt: 2. sep 2015, 15:58
Kort karma: 128
Likede indlæg: 1046

Re: Hvad er det jeg ikke forstår?

Indlægaf StripesAddict » 6. nov 2015, 06:11

Akehurst2 skrev:Jeg synes, det har udviklet sig i en helt gal retning, det med de limited editions-kollektioner: http://politiken.dk/forbrugogliv/forbru ... nceringen/

Nej, det er ikke ulovligt at sælge det videre, heller ikke til en højere pris. Og folk kan bare lade være med at købe det eller betale så meget. Og hvis nu nogen ikke har mulighed for at ligge i kø, så er det vel OK, at dem der ligger der hele natten i novemberkulden får en skilling for ulejligheden. Og alt det der.

Men jeg synes alligevel, det er for latterligt. Så lav dog noget mere af tøjet - det er jo H&M. Så må dem, der vil være eksklusive betale for the real deal Balmain. Ideen med de der kollektioner var jo, at "alle" kunne få noget fra nogen særlige designere, men det er jo helt væk nu.

Og lad være med at hamstre. Det er uklædeligt at rage til sig af noget, man ikke engang selv har brug for eller lyst til for at andre, der gerne vil have tøjet for at bruge det, skal betale overpris. Ligegyldigt, hvor lovligt og markedsvilkår og "sådan er kapitalismen", det er.


Jeg synes sådan set idéen er sympatisk nok, men hvorfor skulle H&M dog gøre det? Jeg tænker det er en ret fed deal for dem, at hypen er som det er og tingene bliver revet af hylderne. De ville nok nærmere brænde inde med ting, hvis alle vidste, at der var rigeligt.

Det er altså ikke fordi jeg synes man skal hamstre til videresalg, eller jeg generelt forstår det her vanvid, men jeg kan godt se hvorfor det er i H&Ms bedste interesse at sørge for at den her tilstand forbliver eksisterende.

EDIT: Aima said it. Marketingsværdien har selvfølgelig også en masse at sige.
0
Brugeravatar
lulu-p
Indlæg: 1781
Tilmeldt: 20. aug 2015, 08:05
Kort karma: 105
Likede indlæg: 2242

Re: Hvad er det jeg ikke forstår?

Indlægaf lulu-p » 6. nov 2015, 08:35

Aima skrev:
Akehurst2 skrev:
Bortset fra det, synes jeg i øvrigt, den aktuelle kollektion er intet mindre end fantastisk. Jeg er aldeles på røven over den, og er i øvrigt bedøvende ligeglad med potentielt at være typen der skildrer med at dele smag med prætentiøse teenagere. Jeg har hverken tid eller energi til at sidde i kø online eller i meat-life, men fik jeg mulighed for at vælge 10 items fra kollektionen, skulle det tage mig under tre minutter, iberegnet de begejstringsvejrmøller, jeg også måtte lave. :D



Jeg synes også der er nogle smukke ting i mellem :love2:

Jeg kan ikke have specielt ondt af, at unge mennesker ligger i kø og sparer op til eventen. men det ærgrer mig at rigtige mange hamstrer for at sætte til salg på trendsales, ebay osv.

Sidste år lancerede de en rædderlig kollektion med Alexander Wang. Få kunne lide den...de fleste brækkede sig. Alligevel var den udsolgt på ingen tid og levede derefter videre på trendsales.
0
... Look to the light, Leland, find the light. Into the light, Leland, into the
light. Into the light, Leland... into the light... Don't be afraid. ...
Akehurst2
Indlæg: 14182
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1266
Likede indlæg: 40718

Re: Hvad er det jeg ikke forstår?

Indlægaf Akehurst2 » 6. nov 2015, 08:38

Aima skrev:
Akehurst2 skrev:Men jeg synes alligevel, det er for latterligt. Så lav dog noget mere af tøjet - det er jo H&M. Så må dem, der vil være eksklusive betale for the real deal Balmain. Ideen med de der kollektioner var jo, at "alle" kunne få noget fra nogen særlige designere, men det er jo helt væk nu.


Nej. Idéen var branding og PR-værdi. Det her er ikke opfundet for forbrugerens skyld, eller for at 'alle' har mulighed for at købe Balmain, det her et strategisk samarbejde, hvor to brands drager fordel af hinanden og co-brander for en periode, og det gør de med det ene incitament, at fordre egen business, hver især.

H&M får det eksklusive touch fra Balmain, Balmain får masseeksponeringen fra H&M, begge brands får det altafgørende; Omtalen, og den sørger de så for bliver massiv, ved at gøre selve produktet eftertragtet, produktet bliver eftertragtet ved at være limited.
Kollektionen her, er, som de øvrige co-kollektioner H&M har præsenteret, ikke tilvejebragt for at lave penge i direkte forstand, det her er, efter min bedste overbevisning, skabt i 100% markedsføringsøjemed, hvilket jo så kan være, og formentlig i dette tilfælde også er, meget mere værd, end om de så havde solgt flere millioner af de der pailletkjoler. (Hvilket de så i øvrigt ikke havde, hvis de bare var præsenteret som en ordinær stangvare).



Jeg er enig i, at det ikke var designertøj til alle som en slags socialt projekt, men det blev jo tidligere solgt som mere tilgængeligt tøj fra kendte designere, og når der er så lidt, at det er kæmpe drama om at få fat i en enkelt skide T-shirt med velourtryk til overpris, så er den ide i hvert fald helt væk.
0
Akehurst2
Indlæg: 14182
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1266
Likede indlæg: 40718

Re: Hvad er det jeg ikke forstår?

Indlægaf Akehurst2 » 6. nov 2015, 08:42

StripesAddict skrev:
Jeg synes sådan set idéen er sympatisk nok, men hvorfor skulle H&M dog gøre det? Jeg tænker det er en ret fed deal for dem, at hypen er som det er og tingene bliver revet af hylderne. De ville nok nærmere brænde inde med ting, hvis alle vidste, at der var rigeligt.

Det er altså ikke fordi jeg synes man skal hamstre til videresalg, eller jeg generelt forstår det her vanvid, men jeg kan godt se hvorfor det er i H&Ms bedste interesse at sørge for at den her tilstand forbliver eksisterende.



Jeg synes måske, der er et eller andet stadie imellem "nok til alle" og "noget nær nok til ingen".

Men jeg synes måske også bare mest af alt, at det der med at noget skal være så limited og eksklusivt og hysterisk, det er for opkørt til mig. Uanset om det så er H&M-designertøj eller Mac Collectioner. Jeg ved jo godt, at det er det, der er med til at sælge det - men jeg synes stadig det er kikset at lade sig køre rundt på den måde.

Uanset, at de enkelte ting sagtens kan være noget så fine og jeg også gerne ville have haft Kählervasen med messingstriber, så går jeg bare helt kold, når der kommer hysteri ind over.
1
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Hvad er det jeg ikke forstår?

Indlægaf vibbsen » 6. nov 2015, 14:18

Det er vel ikke værre end når bebumsede ungersvende ligger i kø foran elgiganten for at få en iphone til 1 krone.....For så at videresælge den til højestbydende i Den Blå Avis....Jeg kunne forstå hvis man drømte om at få en iphone 6 og ikke havde råd til den. Men at lægge sig i kø for at sælge den videre....Det synes jeg fandme er noget af det mest fantasiforladte man kan forestille sig....

Min mand havde iøvrigt fået den fremragende ide (synes han mest selv) at jeg kunne lægge mig i kø for at få del i elgigantens køtilbud da de åbnede i Herlev i sidste weekend....."Du er jo alligevel sygemeldt og vi kan da godt bruge noget nyt elektronik" :sarkasme:
0
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof

Tilbage til "Mode"