Tænder I mange stearinlys?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Kommodedyret
Indlæg: 3908
Tilmeldt: 28. aug 2015, 13:23
Kort karma: 782
Likede indlæg: 9161

Re: Tænder I mange stearinlys?

Indlægaf Kommodedyret » 17. okt 2016, 23:36

Flora skrev:
Kommodedyret skrev:Oh shit! :panik:

Vi er en nation af misbrugere: hygge-junkies! :shock:

http://livsstil.tv2.dk/2016-10-17-eksperter-advarer-om-hygge-junkie-adfaerd-saa-skadelige-er-dine-stearinlys


Åh nej. Når først medierne begynder at omtale folk med en bestemt adfærd som junkies, så er det et spørgsmål om tid før der bliver lavet en lov der forbyder adfærden :(

Jeg forudser at man vil starte med at forbyde brugen af stearinlys på alle offentlige steder. Senere vil der blive stor debat om retten til at tænde stearinlys i eget hjem. Der vil formentlig blive oprettet ejendomme med stearinlysbrændingsfri (jo, det er et ord) lejligheder og før vi ved af det vil alle os der bare hygger os med at tænde et lille fint lys en vinteraften være et jagtet folkefærd :panik:

Øv hvor er det trist :trist:

Jeg synes egentlig bare at de er ude på et komisk overdrev :gruble:
1
Closure, closure, closure closure closure
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7070
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1430
Likede indlæg: 13277

Re: Tænder I mange stearinlys?

Indlægaf Rapfisk » 18. okt 2016, 05:28

Flora skrev:
Kommodedyret skrev:Oh shit! :panik:

Vi er en nation af misbrugere: hygge-junkies! :shock:

http://livsstil.tv2.dk/2016-10-17-eksperter-advarer-om-hygge-junkie-adfaerd-saa-skadelige-er-dine-stearinlys


Åh nej. Når først medierne begynder at omtale folk med en bestemt adfærd som junkies, så er det et spørgsmål om tid før der bliver lavet en lov der forbyder adfærden :(

Jeg forudser at man vil starte med at forbyde brugen af stearinlys på alle offentlige steder. Senere vil der blive stor debat om retten til at tænde stearinlys i eget hjem. Der vil formentlig blive oprettet ejendomme med stearinlysbrændingsfri (jo, det er et ord) lejligheder og før vi ved af det vil alle os der bare hygger os med at tænde et lille fint lys en vinteraften være et jagtet folkefærd :panik:

Øv hvor er det trist :trist:

Det er allerede forbudt på mange arbejdspladser. De påstår, det er på grund af brandfare, men... :s
1
Livslinjen: 70 201 201
Akehurst2
Indlæg: 14147
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40608

Re: Tænder I mange stearinlys?

Indlægaf Akehurst2 » 18. okt 2016, 05:55

HappyHippo skrev:I øvrigt er det sjovt at folk i denne tråd "skal dø af noget" "lives on The edge" osv mens det er helt anderledes i tråden om cykelhjelm...


Jeg tænder stearinlys og kører uden cykelhjelm.

Det er utroligt, at jeg faktisk har rundet de 37 :8:
1
Brugeravatar
ManicNinja
Indlæg: 5484
Tilmeldt: 27. aug 2015, 14:16
Kort karma: 1159
Likede indlæg: 8962

Re: Tænder I mange stearinlys?

Indlægaf ManicNinja » 5. aug 2017, 12:45

Ja. Rigtigt tit. Sommer og vinter. Stearinlys (også udenfor i sådan en "lanterne") er den hurtigste måde at etablere hygge på. Overhovedet. Savner det vildt på caféer, når jeg er i Sydeuropa.

Elektriske "stearinlys" derimod ... åh, la' da vær'. De er gyselige og har ikke det mindste med hygge at gøre.
0
"Success is the ability to go from one failure to another - with no loss of enthusiasm".

Winston Churchill
Brugeravatar
Daphne
Indlæg: 2377
Tilmeldt: 12. aug 2015, 14:19
Kort karma: 575
Likede indlæg: 3529

Re: Tænder I mange stearinlys?

Indlægaf Daphne » 5. aug 2017, 13:04

Nej. jeg synes det er hyggeligt men ulemperne er for mange:
1) vi har kat
2) det er skidt for indeklimaet
3) hvis vi skvatter i søvn imens der er tændt, er det ikke så heldigt

Vi har et kalenderlys i lanterne i december. Og ellers står den på kunstige bloklys og kronelys, som efterhånden fås så fine, at det ikke gør nogen forskel.
1
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24612
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3193
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36736

Re: Tænder I mange stearinlys?

Indlægaf Daine » 5. aug 2017, 15:37

Jeg har endelig fundet nogle LED fyrfadslys der giver et flot, ret kraftigt og naturtro lysskær fra sig, dem er jeg blevet virkelig glad for. Så nu har jeg som regel dem tændt og så af og til et par rigtige stearinlys også. Det har også den store fordel, at jeg kan have fyrfadsstager stående på hylder eller under blomster/grene - det er ikke muligt med ægte lys, medmindre jeg vil brænde noget af :D
0
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Brugeravatar
Evapeva
Indlæg: 1098
Tilmeldt: 20. aug 2015, 10:45
Kort karma: 223
Likede indlæg: 2166

Re: Tænder I mange stearinlys?

Indlægaf Evapeva » 7. aug 2017, 11:03

Daine skrev:Jeg har endelig fundet nogle LED fyrfadslys der giver et flot, ret kraftigt og naturtro lysskær fra sig, dem er jeg blevet virkelig glad for. Så nu har jeg som regel dem tændt og så af og til et par rigtige stearinlys også. Det har også den store fordel, at jeg kan have fyrfadsstager stående på hylder eller under blomster/grene - det er ikke muligt med ægte lys, medmindre jeg vil brænde noget af :D


Hvor køber du dem henne? :)
0
Kom lad os gå. Kom lad os se. Gennem tusind verdner venter vægtløs kærlighed.

Et fyrtårn af fornuft i et hav af vrøvl. :engel:
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24612
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3193
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36736

Re: Tænder I mange stearinlys?

Indlægaf Daine » 7. aug 2017, 11:06

Evapeva skrev:
Daine skrev:Jeg har endelig fundet nogle LED fyrfadslys der giver et flot, ret kraftigt og naturtro lysskær fra sig, dem er jeg blevet virkelig glad for. Så nu har jeg som regel dem tændt og så af og til et par rigtige stearinlys også. Det har også den store fordel, at jeg kan have fyrfadsstager stående på hylder eller under blomster/grene - det er ikke muligt med ægte lys, medmindre jeg vil brænde noget af :D


Hvor køber du dem henne? :)

Hos Magasin. Det er disse https://www.magasin.dk/lone-batterilys- ... 1_061.html :)
1
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
fisken80
Indlæg: 22105
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1128
Likede indlæg: 52147

Re: Tænder I mange stearinlys?

Indlægaf fisken80 » 7. aug 2017, 13:15

Daine skrev:
Evapeva skrev:
Daine skrev:Jeg har endelig fundet nogle LED fyrfadslys der giver et flot, ret kraftigt og naturtro lysskær fra sig, dem er jeg blevet virkelig glad for. Så nu har jeg som regel dem tændt og så af og til et par rigtige stearinlys også. Det har også den store fordel, at jeg kan have fyrfadsstager stående på hylder eller under blomster/grene - det er ikke muligt med ægte lys, medmindre jeg vil brænde noget af :D


Hvor køber du dem henne? :)

Hos Magasin. Det er disse https://www.magasin.dk/lone-batterilys- ... 1_061.html :)


De er godt nok billige. Dem skal jeg helt sikkert også kigge på.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
lifeofgreen
Indlæg: 42
Tilmeldt: 22. mar 2017, 21:24
Kort karma: 3
Likede indlæg: 59

Re: Tænder I mange stearinlys?

Indlægaf lifeofgreen » 9. aug 2017, 19:13

Nej, jeg er så panisk angst for, at der skal gå ild i noget, så hytten brænder ned, at jeg ikke længere tør. Desuden er det ikke helt ufarligt med den røg, stearinlys genererer. Jeg har godt nok nogle enkelte lysestager, som enten var en gave, eller en jeg selv har lavet, men lysene i dem er aldrig tændt. Det er til pynt.
Senest rettet af lifeofgreen 9. aug 2017, 20:51, rettet i alt 1 gang.
0
Brugeravatar
missme
Indlæg: 303
Tilmeldt: 12. aug 2015, 17:00
Kort karma: 20
Likede indlæg: 391

Re: Tænder I mange stearinlys?

Indlægaf missme » 9. aug 2017, 20:19

ninjabolette skrev:https://www.bolius.dk/forskere-advarer-danskerne-taender-alt-for-mange-stearinlys-24668/

Måske bliver stearinlys de nye smøger? Noget, der på et tidspunkt var helt almindeligt og ikke noget man tænker over, til at blive et socialt no-go? Det bliver interessant at se om 10-20 år.


Det tror jeg. Og vores børn vil være forargede over, at vi kunne finde på at have stearinlys tændt indendøre, ligesom vi er forargede over at vores forældre røg indenfor :lol: Circle of life
2

Tilbage til "Livets forhold"