Er det giftigt at spise laks?

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Er det giftigt at spise laks?

Indlægaf kidkomb » 9. aug 2017, 13:59

Jeg faldt lige over dette opslag på facebook.
Jeg kan godt huske at jeg har hørt noget i den retning før, men det her lyder jo helt vildt?

Jeg fik det nærmest helt dårligt af at læse det :nerve:

Hvor meget propaganda er det og hvor farligt er det at spise laks mon?

VERDENS GIFTIGSTE MAD
Opslaget er skrevet udfra den franske dokumentarfilm fra Norge, men HUSK at alle opdrætslaks er giftige, og det gælder også laksene fra Bakkafrost på Færøerne, selvom færingene er bildt noget andet ind.
Fra de norske laksefarme:
Under fiskefarmene ligger der 15 meter høje bjerge af affald - en blanding af madrester, lort og farlige kemikalier.
Laksene udvikler genetiske mutationer og sygdomme.
Laksen indeholder blandt andet:
PCB
DIOXIN
ALDRIN
DIELDRIN
TOXAFEN
GLYPHOSAT
ETHOXYQUIN
CANTHAXANTHIN
Canthaxanthin tilsættes foderet for at gøre fiskenes kød mere rødt.
EU-kommissionen fastslår, at stoffet, Canthaxanthin, der tilsættes foder til opdrættede fisk, kan skade synet på mennesker. (se link)
Laks eller ørreder, der er opdrættet i fangenskab, får nemlig hverken rejer eller andet af det naturlige foder, som fiskene i det fri lever af, og derfor ville deres kød uden farvestoffet blive gråt og kedeligt at se på.
Disse opdrættede laks indeholder meget mere fedt (se de hvide striber) end vilde laks, og som vi ved ophober giftstoffer sig i fedt, og giftstoffer er der masser af i disse fisk - Faktisk så mange at du ALDRIG mere bør tage én eneste bid af dem.
En vild laks indeholder 5-7% fedt.
En opdrættet laks indeholder 14,5-34% fedt.
Husk at se dokumentaren i nedenstående link!
Hvor bliver miljøministrene af?
Den norske Fiskeriminister Lisbeth Berg-Hansen er medskyldig i at vigtige oplysninger ikke kommer ud til befolkningen, og dermed skyldig i forgiftning af mennesker, dyr og natur - og dermed er hun inddirekte skyldig i død og ødelæggelse - sammen med alle andre involveret. Oveni det ejer hendes familie over 10% af laksefarmene i Norge. Hvorfor mon hun er fiskeriminister?
Der er også kemikalier i laksen som gør forbrugeren fed (se dokumentaren).
Læg mærke til, at når journalisten spørger den franske forsker i Norge hvorfor tørfoderet er så giftigt, så ved han det ikke.
Fisketørfoderet kommer fra Danmark og er lavet af fisk fra østersøen - verdens mest forurenet hav.
Udover det står der, inde på den danske fabrik, en stor tank med antioxidanten og pesticide-stoffet ETHOXYQUIN - og hvor mon det kommer fra?
Svaret er: MONSANTO, et sandt Frankenstein firma - et af verdens farligste firmaer, som genmodificerer og forgifter vores fødevarer med bl.a pesticider.
Finn Nielsen i Thyborøn hælder ETHOXYQUIN i fiskefoderet, uden at ane hvad fanden det egentlig er han foretager sig.
Men HVORFOR bliver tørfoderet tilsat ETHOXYQUIN? Hvem er det, der gerne vil os til livs? Jeg ved det godt, men gør du?
Monsanto har ingen oplysninger om ETHOXYQUIN selvom de har opfundet stoffet og producerer det. Det er selvfølgelig fordi de holder oplysningerne tilbage. Monsanto forgifter menneskeheden, og de ved det, og de elsker det. Ja, du hørte rigtigt. Du lever desværre i en verden - en matrix - hvor ikke alle vil os det godt.
Der er en modig kvindelig forsker i Norge der har turde undersøge stoffet, men det resulterede i at hun blev fyret. Victoria Bohne hedder hun. Hun fandt frem til at stoffet er ekstremt farligt. Det trænger igennem hjernebarrieren, hvilket de fleste stoffer ikke kan. Det er også kræftfremkaldende.
Nu har jeg jo skrevet om psykofarmaka i flere år, og jeg kan fortælle dette: Det som ikke bliver optaget, vil blive udskilt via sved, spyt og urin. Urinen ryger i kloaken, videre på rensningsanlægget, rensningsanlægget kan ikke sortere så små molekyler fra, og derved ryger det ud i vores farvande/fjorde/søer igen. Her bliver det igen absorberet af dyrelivet. Fx er der målt anti-depressiver i fisk og skaldyr pga denne process. Nogle lande tager også drikkevand ind fra de steder de har udledt spildevandet, og det vil så sige stofferne kommer ud af vandhanen. Et eksempel er målt i Londons drikkevand, hvori man fandt anti-depressiver. Det samme vil gøre sig gældende med ethoxyquin.
Der er omegafedtsyrer i opdrætlaks, men i et helt skævt forhold. Og det gør fisken endnu mere usund. Forholdet skal være 3:1, men forholdet ligger desværre mellem
9:1 - 15:1 ... Derfor meget usundt.
Hørfrøolie, hampefrøolie, tang (kelp), nødder osv. indeholder også omegafedtsyrer. En naturlig landkylling indeholder fx 10 gange flere omegafedtsyrer end en burkylling. Fisk indeholder iøvrigt kun omega-fedtsyrer fordi de spiser tang, alger eller fisk der har spist tang og alger.
(Mange skriver det er en tun til højre på billedet. Det er det ikke. Der findes forskellige laksearter og nogle er meget røde. Aftegningerne er anderledes, fordi den ene er skåret på tværs og den anden på langs. Det er for sent at skifte billedet ud.
Se billederne i kommentarerne fra den 27. juli 2017, tak.)
Dokumentaren om laksene har danske undertekster og er en MUST SEE:
https://www.youtube.com/watch?v=f2IYb2vkjH0
http://vimeo.com/104376663
Dokumentaren på engelsk:
https://www.youtube.com/watch?v=jH6wH1dqbwc
Om Monsanto:
https://www.youtube.com/watch?v=a6OxbpLwEjQ
Monsanto er iøvrigt en jødisk familie der var kendt for at være slavhandlere.
Om farvestoffet:
http://politiken.dk/…/eu-kommissionen-vil-ikke-forbyde-ska…/
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Er det giftigt at spise laks?

Indlægaf kidkomb » 9. aug 2017, 14:46

Angelina skrev:Hvis det var giftigt var det ikke tilladet at sælge det.

God pointe.
Min tanke var lidt, da jeg læste det, at der blev smurt for tykt på, så jeg "druknede" ærlig talt lidt i løftede pegefingre og orkede ikke at forsøge at decifrere snot fra fakta. Det ville højst sandsynligt også tage flere dage.
Det kunne være der sad nogen (kildekritisk) herinde, som havde noget at bemærke eller vidste noget.
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
JoyNips
Indlæg: 12085
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33991

Re: Er det giftigt at spise laks?

Indlægaf JoyNips » 9. aug 2017, 14:54

De typer, der har delt den artikel i mit feed er de samme typer som deler "denne frugt kan helbrede kræft på 24 timer"-artikler.
Så deeeeeet....
5
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Er det giftigt at spise laks?

Indlægaf Slettet bruger » 9. aug 2017, 15:01

Vildt overdrevet er min umiddelbare reaktion :) Død og ødelæggelse ligefrem.

Men jeg holder mig fra opdrættede fisk, fordi jeg hørte for årevis siden at der var mange slemme ting i dem, fordi de jo svømmer rundt i alt det de nu putter derned, og også fordi nogen af dem er fra Asien hvor standarderne ikke er de samme.

Omvendt kan man sige der er tungmetaller i de fisk der kommer fra havet, så ak ja, det er ikke nemt at være home free :)
1
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Er det giftigt at spise laks?

Indlægaf Slettet bruger » 9. aug 2017, 15:04

ETHOXYQUIN er tilladet i USA men ikke i EU og Australien kan man se. Det er tilladt i Norge.
0
D.itsen
Indlæg: 3330
Tilmeldt: 11. aug 2015, 15:23
Kort karma: 563
Geografisk sted: Vestsjælland
Likede indlæg: 8998

Re: Er det giftigt at spise laks?

Indlægaf D.itsen » 9. aug 2017, 15:04

Når monsanto bliver brugt som et skældsord, så kan man godt smide indlægget i pseudo-science-bavlen

edit: hvordan kan være relevant at monsanto var slavehandler?
Senest rettet af D.itsen 9. aug 2017, 15:09, rettet i alt 1 gang.
1
UH UH UH UH KORT :love:

Hjemme i DK igen :banan2:
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Er det giftigt at spise laks?

Indlægaf kidkomb » 9. aug 2017, 15:05

JoyNips skrev:De typer, der har delt den artikel i mit feed er de samme typer som deler "denne frugt kan helbrede kræft på 24 timer"-artikler.
Så deeeeeet....

Nice!
Hende der delte artiklen er ikke en jeg normalt forbinder med sådan noget hokus-pokus, men hun kan jo have forandret sig de seneste år.
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Er det giftigt at spise laks?

Indlægaf Slettet bruger » 9. aug 2017, 15:05

Angelina skrev:Hvis det var giftigt var det ikke tilladet at sælge det.


Man kan ikke rigtigt stille det sådan op. Alt er i princippet giftigt, det kommer an på hvor stor en dose man får.

Almindeligt bordsalt er f.eks. giftigt og man dør hvis man får for meget af det. Men i normal brug er det ikke farligt, og det er sågar livsnødvendigt at vi får salt.
0
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24638
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3202
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36817

Re: Er det giftigt at spise laks?

Indlægaf Daine » 9. aug 2017, 15:13

Jeg opgav at læse det :genert: Men mon ikke vi er ude i noget "hvis du spiser 8 kilo om ugen i et helt år, er der risiko for et-eller-andet-helbredsmæssigt". Jeg synes tit, at det bliver blæst vildt op, men at man skal ud i overdrevne mængder før det skader.
0
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Er det giftigt at spise laks?

Indlægaf Slettet bruger » 9. aug 2017, 15:21

Canthaxanthin er E161g, det kommer fra en spiselig svamp og bruges som farvestof i en hel masse ting.

Det med øjnene er fake, kan se det kommer sig af at man lavede soldbrændtedspiller af det fordi man bliver orange hvis man spiser en hel masse af stoffet. Og hvis man så virkeligt over-mega-monster foræder sig i de solbrændshedspiller, hvor der er vold meget E161 i, så kan man få problemer med øjnene. Det problem har så ikke en skid at gøre med de der laks, hvor der er meget mindre E 161 i, og hvor man jo nok ikke spiser 10 kilo laks hver dag i nogen måneder :)

Billede
1
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20487
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43982

Re: Er det giftigt at spise laks?

Indlægaf paint » 9. aug 2017, 15:30

Jeg har læst at 'Tigerrejer' ikke ligefrem er sunde

"I Sverige har de undersøgt de store tigerrejer, der sælges i stor stil i supermarkederne – også i Danmark. De svenske myndigheder fandt et højt indhold af medicinrester og andre kemikalier i rejerne. Resultaterne har ført til, at næsten 1000 svenske forretninger og restauranter nu bandlyser kæmperejerne. Herhjemme fortsætter vi ufortrødent med at sælge og spise de store rejer.

Produktionen af de populære rejer foregår primært i Bangladesh, Vietnam og Thailand. Der anvendes medicin og kemi i stor stil og hele processen er yderst miljøbelastende. Den anvendte medicin og kemi sætter sig som kemirester i rejerne, og disse farlige stoffer får vi indenbords, når vi spiser rejerne. Det fremgik eksempelvis af et parti vietnamesiske kæmperejer, som de skandinaviske myndigheder fornylig tilbagekaldte, fordi de indeholdt rester af et potentielt farligt antibiotikum.

Greenpeace har flere gange forsøgt at overtale de danske myndigheder og supermarkeder til at boycotte kæmperejerne og fjerne dem fra kølediskene."

http://www.madforlivet.com/viden-og-for ... -med-kemi/
1
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Er det giftigt at spise laks?

Indlægaf Slettet bruger » 9. aug 2017, 15:32

paint skrev:Jeg har læst at 'Tigerrejer' ikke ligefrem er sunde

"I Sverige har de undersøgt de store tigerrejer, der sælges i stor stil i supermarkederne – også i Danmark. De svenske myndigheder fandt et højt indhold af medicinrester og andre kemikalier i rejerne. Resultaterne har ført til, at næsten 1000 svenske forretninger og restauranter nu bandlyser kæmperejerne. Herhjemme fortsætter vi ufortrødent med at sælge og spise de store rejer.

Produktionen af de populære rejer foregår primært i Bangladesh, Vietnam og Thailand. Der anvendes medicin og kemi i stor stil og hele processen er yderst miljøbelastende. Den anvendte medicin og kemi sætter sig som kemirester i rejerne, og disse farlige stoffer får vi indenbords, når vi spiser rejerne. Det fremgik eksempelvis af et parti vietnamesiske kæmperejer, som de skandinaviske myndigheder fornylig tilbagekaldte, fordi de indeholdt rester af et potentielt farligt antibiotikum.

Greenpeace har flere gange forsøgt at overtale de danske myndigheder og supermarkeder til at boycotte kæmperejerne og fjerne dem fra kølediskene."

http://www.madforlivet.com/viden-og-for ... -med-kemi/


Yes, dem holder jeg mig fra. Alt dambrug fra Asien, nej tak.

Dambrug fra Europa, nej tak, men måske en gang om året.
0
D.itsen
Indlæg: 3330
Tilmeldt: 11. aug 2015, 15:23
Kort karma: 563
Geografisk sted: Vestsjælland
Likede indlæg: 8998

Re: Er det giftigt at spise laks?

Indlægaf D.itsen » 9. aug 2017, 15:40

paint skrev:Jeg har læst at 'Tigerrejer' ikke ligefrem er sunde

"I Sverige har de undersøgt de store tigerrejer, der sælges i stor stil i supermarkederne – også i Danmark. De svenske myndigheder fandt et højt indhold af medicinrester og andre kemikalier i rejerne. Resultaterne har ført til, at næsten 1000 svenske forretninger og restauranter nu bandlyser kæmperejerne. Herhjemme fortsætter vi ufortrødent med at sælge og spise de store rejer.

Produktionen af de populære rejer foregår primært i Bangladesh, Vietnam og Thailand. Der anvendes medicin og kemi i stor stil og hele processen er yderst miljøbelastende. Den anvendte medicin og kemi sætter sig som kemirester i rejerne, og disse farlige stoffer får vi indenbords, når vi spiser rejerne. Det fremgik eksempelvis af et parti vietnamesiske kæmperejer, som de skandinaviske myndigheder fornylig tilbagekaldte, fordi de indeholdt rester af et potentielt farligt antibiotikum.

Greenpeace har flere gange forsøgt at overtale de danske myndigheder og supermarkeder til at boycotte kæmperejerne og fjerne dem fra kølediskene."

http://www.madforlivet.com/viden-og-for ... -med-kemi/


Jeg har hørt om det før, og jeg kan ikke afvise der er noget om snakken, men det er godt nok en tvivlsom kilde. Hun har ingen kilder overhovedet, så man har ingen mulighed for at tjekke om hendes tolkning af undersøgelsen er korrekt eller vurdere kvaliteten af undersøgelsen. Oven i står der godt nok meget meget lidt om hvad hendes forudsætninger er udover hun har arbejdet med mad i 17 år og så nævner hun nogle ikke nærmere defineret uddannelser.
Hendes opskrifter er sikker fine, men alt der handler om undersøgelser og sundhed fra hendes side, ville jeg være meget kristik over.

Og så bliver jeg træt, når nogen skriver at ting er fyldt med kemi, som om det er en dårlig ting. Få dog for filan styr på begreberne, hvis man skal tage dem seriøse. Alt er fyldt med kemi
2
UH UH UH UH KORT :love:

Hjemme i DK igen :banan2:
fisken80
Indlæg: 22342
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1133
Likede indlæg: 52575

Re: Er det giftigt at spise laks?

Indlægaf fisken80 » 9. aug 2017, 15:43

Om det er decideret giftigt ved jeg ikke, men intet får i hvert fald mig til at spise opdrættet burlaks. De går jo på en bund af giftstoffer og er desuden dybt ødelæggende for den naturlige bestand af laks. Burlaks og i det hele taget opdrætsfisk burde bare forbydes omgående.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Er det giftigt at spise laks?

Indlægaf Slettet bruger » 9. aug 2017, 15:44

D.itsen skrev:
paint skrev:Jeg har læst at 'Tigerrejer' ikke ligefrem er sunde

"I Sverige har de undersøgt de store tigerrejer, der sælges i stor stil i supermarkederne – også i Danmark. De svenske myndigheder fandt et højt indhold af medicinrester og andre kemikalier i rejerne. Resultaterne har ført til, at næsten 1000 svenske forretninger og restauranter nu bandlyser kæmperejerne. Herhjemme fortsætter vi ufortrødent med at sælge og spise de store rejer.

Produktionen af de populære rejer foregår primært i Bangladesh, Vietnam og Thailand. Der anvendes medicin og kemi i stor stil og hele processen er yderst miljøbelastende. Den anvendte medicin og kemi sætter sig som kemirester i rejerne, og disse farlige stoffer får vi indenbords, når vi spiser rejerne. Det fremgik eksempelvis af et parti vietnamesiske kæmperejer, som de skandinaviske myndigheder fornylig tilbagekaldte, fordi de indeholdt rester af et potentielt farligt antibiotikum.

Greenpeace har flere gange forsøgt at overtale de danske myndigheder og supermarkeder til at boycotte kæmperejerne og fjerne dem fra kølediskene."

http://www.madforlivet.com/viden-og-for ... -med-kemi/


Jeg har hørt om det før, og jeg kan ikke afvise der er noget om snakken, men det er godt nok en tvivlsom kilde. Hun har ingen kilder overhovedet, så man har ingen mulighed for at tjekke om hendes tolkning af undersøgelsen er korrekt eller vurdere kvaliteten af undersøgelsen. Oven i står der godt nok meget meget lidt om hvad hendes forudsætninger er udover hun har arbejdet med mad i 17 år og så nævner hun nogle ikke nærmere defineret uddannelser.
Hendes opskrifter er sikker fine, men alt der handler om undersøgelser og sundhed fra hendes side, ville jeg være meget kristik over.

Og så bliver jeg træt, når nogen skriver at ting er fyldt med kemi, som om det er en dårlig ting. Få dog for filan styr på begreberne, hvis man skal tage dem seriøse. Alt er fyldt med kemi


Ja man er sådan set selv lavet af kemi :)
0

Tilbage til "Mad og drikke"