Meta-debatter vs. spin-off-tråde. Hvor går grænsen?

Mangler der noget herinde, eller vil du have lavet ændringer? Så er det her du skal brokke dig.
Brugeravatar
Elvispop
Indlæg: 2406
Tilmeldt: 14. aug 2015, 16:37
Kort karma: 263
Geografisk sted: 9900
Likede indlæg: 4555

Re: Meta-debatter vs. spin-off-tråde. Hvor går grænsen?

Indlægaf Elvispop » 4. okt 2015, 22:18

Fortsat fra "det man man ikke sige"-Tråden.
Jahon skrev:
Elvispop skrev:Nu skriver jeg de bare som jeg selv opfatter det.
Mindre afsporing af tråde, ses der gennem fingre med, men hvis det overdøver trådens oprindelige emne, henstiller vi til at (det nye) emne får sin egen tråd.

Og når vi skriver som moderatorer i en tråd, vil overskriften på indlægget være moderation, og indlægget skrevet med blå tekst.

Jeg skrev som privatperson tidligere i tråden, fordi det irriterer mig, at tråde jeg følger p.g.a. indhold lige pludselig bliver hi'jacket af f.eks. fælles forargelse over en facebook-karakter.

Hvis jeg følger en tråd om biler, gider jeg da ikke at læse om sko. (For nu at stille det lidt på spidsen)


Men du følger ikke en tråd om biler. Du følger en tråd, hvor folk kan lægge alt muligt op, de lige tænker. Hvis man ikke bryder sig om, at diskussionen i sådanne tråde ikke er så spændende, så skal man måske ikke følge en generel tråd.
Jeg synes det er fedt, når indlæg i denne tråd afføder debat. For vi er på en debat. Vil jeg bare læse en masse random indlæg uden den dybde, debatten giver, så går jeg på Facebook.


Jeg kan sagtens acceptere andres anderledes holdning, og handlinger.
Men når tråden hedder "det må man ikke sigen, så det gør jeg alligevel" så er det efter min personlige mening forkert at hi'jacke tråden over flere sider, med at debatere hvor enige man er i det.. For så er det jo ikke noget man ikke må sige, men noget alle er enige om.
Så er det jo det komplet modsatte af trådens oprindelige formål.
Derfor sammenligningen med sko og biler. Som heller ikke har noget med hinanden at gøre.

Trådens titel lægger jo netop op til det du kalder random indlæg uden dybde.

F.eks. "kan de åndsvage børnehaver ikke lade være med at ta' bussen, de snotunger larmer ad helvede til"
Det ville være noget "man ikke må sige" men havde man ønsket at debatere netop det, kunne man oprette en tråd om det.

Igen min personlige holdning, uden noget som helst moderator-relateret.
1
Så tænd dog for helvede de baglygter
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Meta-debatter vs. spin-off-tråde. Hvor går grænsen?

Indlægaf Fru Sunshine » 4. okt 2015, 22:27

Jeg synes personligt, det er sjovt, når der opstår en spontan debat i de lidt mere overfladiske tråde.
2
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
icelady
Moderator
Indlæg: 16225
Tilmeldt: 12. aug 2015, 06:56
Kort karma: 1068
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 32428

Re: Meta-debatter vs. spin-off-tråde. Hvor går grænsen?

Indlægaf icelady » 4. okt 2015, 22:30

For mig kommer det helt an på emnet; hvis jeg synes det er spændende generer det mig ikke; hvis jeg synes det er kedeligt skøjter jeg hen over det.

Hvis det derimod bliver sådan noget personligt ping-pong mellem et par få debattører, som bare snakker hinanden efter munden/skændes for sjov, så finder jeg det træls.
2
....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15292
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1241
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25614

Re: Meta-debatter vs. spin-off-tråde. Hvor går grænsen?

Indlægaf Delfin » 4. okt 2015, 23:42

Jeg synes, det ofte gør diskussioner mere spændende, hvis de små sidespor får lov at leve, men det skal selvfølgelig ikke være på en sådan måde, at man helt overtager en tråd. Et eksempel kunne være, at A fortæller om sin syge moster og spørger til et eller andet problem i den sammenhæng. Der kan det være ok at trække på egne erfaringer, hvis de har en pointe i forhold til problemstillingen, men hvis tråden pludselig går over til at debattere en andens problem i stedet for ts's, synes jeg, det er for meget og ikke ok, medmindre ts da selv giver udtryk for stadig at få noget ud af sidedebatten. Her bør deltagerne kunne lave noget selvjustits: "Men for at vende tilbage til ts problem, mener jeg at ...... "

I evighedstråde synes jeg, der kan opstå nogle fine små debatter, uden at det afsporer tråden totalt. Jeg hader den løftede pegefinger, når den dukker op, men jeg lever vel med den. Jeg så hellere en røvfuld indlæg i trådens ånd, så skal den såmænd nok vende retur af sig selv.
5
14 11 14
Brugeravatar
Puffi
Indlæg: 1085
Tilmeldt: 16. sep 2015, 18:06
Kort karma: 311
Geografisk sted: Esbjerg-ish
Likede indlæg: 2284

Re: Meta-debatter vs. spin-off-tråde. Hvor går grænsen?

Indlægaf Puffi » 6. nov 2015, 19:09

Jeg synes, helt personligt, at det er helt fjong med lidt fokus på et specifikt emne, men efter 3-4 sider, bliver jeg lidt træt af det :)
1
You had me from the start, won’t let this end
First you wanna go to the left then you wanna turn right
Wanna argue all day, make love all night
First you up then you’re down and then between
Ohh! I really want to know…
Brugeravatar
Aima
Indlæg: 3595
Tilmeldt: 23. aug 2015, 01:43
Kort karma: 1397
Likede indlæg: 15898

Re: Meta-debatter vs. spin-off-tråde. Hvor går grænsen?

Indlægaf Aima » 6. nov 2015, 19:36

Jeg synes stadig det kunne være interessant, og åbenlyst også evigt relevant, med nogle konkrete forslag til deciderede, vedtagne, retningslinjer. Folks personlige holdninger og præferencer er såmænd brugbare nok til at give et indblik i, hvad der er overvejende stemning for, men når det bare bliver ved dét, er vi jo lige vidt når problemet opstår næste gang.

Jeg lagde det her ud i den anden tråd, det er muligvis ikke en optimal løsning, men i det mindste er det da et bud:

For at være helt lavpraktisk forslår jeg, at man, hvis man er den der sidder og bliver irriteret og får lyst til at stoppe en debat, i samme ombæring selv opretter en tråd hvor snakken kan fortsætte. Sværere er det ikke, man kan kopiere de sidste indlæg over i et trådoplæg og smide et link i den tråd, hvor man mener, snakken ikke længere hører hjemme. Gider man ikke gøre sig den ulejlighed, må man sluge sin irritation og leve med metasnakken, synes jeg. Igen, i stedets interesse, aktivitet er det, der holder møllen i gang, og selvom der er god opbakning er debatten.net trods alt ikke større, end at vi også selv er nødt til at gøre en indsats for at holde skuden oppe.

Hvad siger I andre?
0
I'll stick with hell no's and headphones...
Brugeravatar
Flora
Indlæg: 14713
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:21
Kort karma: 688
Likede indlæg: 19044

Re: Meta-debatter vs. spin-off-tråde. Hvor går grænsen?

Indlægaf Flora » 6. nov 2015, 19:45

Aima skrev:Jeg synes stadig det kunne være interessant, og åbenlyst også evigt relevant, med nogle konkrete forslag til deciderede, vedtagne, retningslinjer. Folks personlige holdninger og præferencer er såmænd brugbare nok til at give et indblik i, hvad der er overvejende stemning for, men når det bare bliver ved dét, er vi jo lige vidt når problemet opstår næste gang.

Jeg lagde det her ud i den anden tråd, det er muligvis ikke en optimal løsning, men i det mindste er det da et bud:

For at være helt lavpraktisk forslår jeg, at man, hvis man er den der sidder og bliver irriteret og får lyst til at stoppe en debat, i samme ombæring selv opretter en tråd hvor snakken kan fortsætte. Sværere er det ikke, man kan kopiere de sidste indlæg over i et trådoplæg og smide et link i den tråd, hvor man mener, snakken ikke længere hører hjemme. Gider man ikke gøre sig den ulejlighed, må man sluge sin irritation og leve med metasnakken, synes jeg. Igen, i stedets interesse, aktivitet er det, der holder møllen i gang, og selvom der er god opbakning er debatten.net trods alt ikke større, end at vi også selv er nødt til at gøre en indsats for at holde skuden oppe.

Hvad siger I andre?


Jeg synes det lyder som en fin løsning :)
0
Brugeravatar
Aima
Indlæg: 3595
Tilmeldt: 23. aug 2015, 01:43
Kort karma: 1397
Likede indlæg: 15898

Re: Meta-debatter vs. spin-off-tråde. Hvor går grænsen?

Indlægaf Aima » 6. nov 2015, 19:54

En anden løsning kunne være, at man, såfremt man synes, metasnakken har taget overhånd, anmelder et tilfældigt indlæg og på den måde sender aben videre til en moderator. Herfra er det så op til moderatoren at afgøre om der skal oprettes ny tråd, og gøre det, eller om snakken skal fortsætte. På den måde kan man reagere på sin irritation, uden det stiller krav til en selv.

Igen er det blot et forslag, jeg synes det er ærgerligt når debatterne stoppes, pisseærgerligt, faktisk, og jeg synes egentlig også det er sådan lidt småforkælet at stoppe andre mennesker i en debat uden at komme med et alternativt sted til snakken, blot fordi man ikke lige selv gider læse eller deltage i den. Det er jo ikke en stillekupé i toget, det er et debatforum, trods alt. :)
0
I'll stick with hell no's and headphones...
Brugeravatar
decibell
Moderator
Indlæg: 7519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:02
Kort karma: 339
Geografisk sted: Oldtiden
Likede indlæg: 8608

Re: Meta-debatter vs. spin-off-tråde. Hvor går grænsen?

Indlægaf decibell » 6. nov 2015, 20:13

Som debattør kan jeg sagtens leve med sådan en løsning, Aima, og som moderator endnu mere. ;)

Som nævnt i den anden tråd er det netop en balancegang for en moderator, for uanset hvordan og hvornår vi griber ind, vil der altid være nogen, der synes, det var for tidligt/for sent/for meget/for lidt. Så jo mere I (den der mængde "I", som jeg også selv er en del af, misforstå det ikke) kan håndtere det selv, jo bedre for moderatorteamet.

Men, når det så er sagt, det vil ikke forhindre folk i at fortsætte snakken og skrive flere indlæg i tråden, trods påbud og venlige henstillinger fra meddebattører om at stoppe eller føre snakken over i en anden tråd. Og det, tror jeg, skyldes nu ikke lutter trods eller ligegyldighed, men langt mere at folk simpelthen ikke har set den henstilling. Jeg ved fra mig selv, at det tog mig lang tid at lære at læse hele tråden igennem, før jeg svarede på noget, netop for at undgå at skrive noget, som var irrelevant eller allerede skrevet 117 gange.
0
"Don't do what you can't undo, until you've considered
what you can't do once you've done it." King Shrewd


Intet er for evigt (en stilstand)!

Når noget begrænses, vokser noget andet frem.
Brugeravatar
Thestral
Indlæg: 2772
Tilmeldt: 11. aug 2015, 07:15
Kort karma: 432
Likede indlæg: 3056

Re: Meta-debatter vs. spin-off-tråde. Hvor går grænsen?

Indlægaf Thestral » 7. nov 2015, 07:11

Jeg synes flere siders metadebatter er voldsomt trælse og det kan jo ikke passe at "man skal have lov til at fortsætte" bare fordi! eller fordi "ellers dør debatten" eller "Vi er så lille en debat at det skal der være plads til" Når der bliver opfordret til at man flytter debatten eller lukker den, er det jo fordi nogle er blevet træt af de 27 gange man har fået en notifikation og er gået ind i tråden for så kun at se at man stadig diskuterer, her lærerne. Hvorfor er det så stort et problem at flytte sådan en debat over i en separat tråd og hvorfor er det man mener at det er den der bliver irriteret der skal gøre det? Det sidste forstår jeg slet ikke for hvis man ønsker at debattere noget man synes er så interessant, er det da nemt selv lige at åbne en tråd i stedet for at blive ved med at gnave side op og side ned af en tråd der ikke er til det.
1
Jeg har nået den alder,
hvor jeg ved, hvad der er værd at vide
og på en god dag kan jeg også huske noget af det..
Brugeravatar
Aima
Indlæg: 3595
Tilmeldt: 23. aug 2015, 01:43
Kort karma: 1397
Likede indlæg: 15898

Re: Meta-debatter vs. spin-off-tråde. Hvor går grænsen?

Indlægaf Aima » 7. nov 2015, 08:07

Jabi skrev:Jeg synes flere siders metadebatter er voldsomt trælse og det kan jo ikke passe at "man skal have lov til at fortsætte" bare fordi! eller fordi "ellers dør debatten" eller "Vi er så lille en debat at det skal der være plads til" Når der bliver opfordret til at man flytter debatten eller lukker den, er det jo fordi nogle er blevet træt af de 27 gange man har fået en notifikation og er gået ind i tråden for så kun at se at man stadig diskuterer, her lærerne. Hvorfor er det så stort et problem at flytte sådan en debat over i en separat tråd og hvorfor er det man mener at det er den der bliver irriteret der skal gøre det? Det sidste forstår jeg slet ikke for hvis man ønsker at debattere noget man synes er så interessant, er det da nemt selv lige at åbne en tråd i stedet for at blive ved med at gnave side op og side ned af en tråd der ikke er til det.


Hvorfor omtaler du mig som 'man'?

Jeg synes også de fleste indlæg i upassendetråden er aldeles uinteressante og spild af tid at læse, trådens præmis lægger op til at beskrive upassende adfærd, men det ord gradbøjes og modelleres tilsyneladende temmeligt individuelt. Jeg synes eksempelvis det er ret malplaceret og kedeligt, når nogen har skrevet, at deres netværk er upassende fordi det er ustabilt, eller at vejret er upassende, fordi det har regnet i tre dage eller at ens hoved er upassende, fordi man har hovedpine.
Jeg synes, den slags hører til i small-talk-trådende, 'Hvad har påvirket din dag negativt?' eller 'Hvad irriterer dig grænseløst?' fx., men hvis jeg ved hvert evigt eneste indlæg der ikke lige faldt i min personlige smag eller ikke var tilpasset trådens præmisser 100%, skulle påpege det forkerte og malplacerede i indlægget, kunne jeg for det første ikke foretage mig andet, og for det andet, altså såfremt folk rent faktisk blev pålagt at rette ind, ville aktiviteten falde drastisk. Dét er jeg jo heller ikke interesseret i.

I øvrigt må du meget gerne uddybe denne bemærkning for mig:
Jabi skrev:det kan jo ikke passe at "man skal have lov til at fortsætte" bare fordi! eller fordi "ellers dør debatten"


Den der reference er sgu sådan set lidt nederen. Jeg har på intet tidspunkt hævdet, at debatterne skal fortsætte 'bare fordi!', tværtimod har jeg både uddybet og argumenteret, så at tage mig til indtægt for det der, er simpelthen noget pjat.

Jeg synes, stedet her er vildt hyggeligt, jeg er glad for det sociale og værdsætter den hyggelige omgangstone, men uanset er min primære bevægegrund altså debatterne, meningsudvekslingerne og indblikket i andre menneskers holdninger. Jeg synes det er dybt ironisk, at dét der netop er grundstenen i stedets idégrundlag, i mange tilfælde bliver stoppet, og jeg tror som sagt det, set udfra stedets vedblivende potentiale for aktivitet, vil være et gevaldigt selvmål. Hyggecommunities findes der masser af, og hvis jeg primært vil læse og skrive envejsstatements jeg selv kan styre responsen på, går jeg på facebook.

Og jeg ved i øvrigt ikke, hvorfor det er så svært at oprette en spin-off-tråd, jeg synes jo personligt det er ret simpelt og har også selv gjort det adskillige gange. Imidlertid er det jo bare ikke sådan flertallet har det, for det sker jo lissom ikke særligt ofte, vel? Debatterne dør i rigtigt mange tilfælde, og derfor var mit bud, at dén der kunne overkomme at bede folk om at holde kæft, måske så også lige kunne overkomme at oprette den næste tråd, for ja, det er nemt, og hvis der var en fast regel om, at den der løfter pegefingeren også lige opretter ny tråd, jamen så har folk i det mindste NOGET at forholde sig til og så SKER der da rent faktisk noget. Den konkrete retningslinje er jo åbenbart en nødvendighed, så det var sådan set bare et forslag. Et helt konkret et, endda.

Du synes, metadebatterne er voldsomt trælse, jeg synes, det er voldsomt træls, når de bliver stoppet. Der findes ingen faste regler på området, så selvom vi diskuterer emnet herfra og til månen, får ingen af os ret. Jeg er kommet med mit helt konkrete forslag til en løsning der rent faktisk tilgodeser begge lejre, det forslag bryder du dig ikke om, og det er totalt fair, men lad mig høre, med al respekt, hvad foreslår DU så, vi gør? :)
1
I'll stick with hell no's and headphones...
Brugeravatar
Thestral
Indlæg: 2772
Tilmeldt: 11. aug 2015, 07:15
Kort karma: 432
Likede indlæg: 3056

Re: Meta-debatter vs. spin-off-tråde. Hvor går grænsen?

Indlægaf Thestral » 7. nov 2015, 08:15

Hvem siger at det er dig der tales om? Der er andre end dig der der mener at man skal have lov til at fortsætte og argumenterer for at debatten dør hvis den flyttes. Synd at du synes den er møntet udelukkende på dig og ja, jeg ved godt at du er den der har taget den op her igen, men der har været samtaler andre steder hvor de samme argumenter er brugt. Derfor "man".

Men fordi debatterne dør hvis de flyttes, er det vel ikke mere ok at plastre en tråd til med en debat der ikke har noget at gøre med det oprindelige formål uanset hvor kedelig den må synes at være. Jeg argumenterer ikke for at et enkelt indlæg skal flyttes eller "markeres" for malplaceret. Det jeg siger er, at når f.eks. debatten om lærere pludselig fylder flere sider, så burde den nok have været flyttet i en separat tråd for længe siden.
0
Jeg har nået den alder,
hvor jeg ved, hvad der er værd at vide
og på en god dag kan jeg også huske noget af det..
Brugeravatar
Thestral
Indlæg: 2772
Tilmeldt: 11. aug 2015, 07:15
Kort karma: 432
Likede indlæg: 3056

Re: Meta-debatter vs. spin-off-tråde. Hvor går grænsen?

Indlægaf Thestral » 7. nov 2015, 08:17

Du beder om et forslag. Jeg har mere end en gang foreslået at man flytter de debatter der ikke hører til, til en separat tråd, når nogen mener at nok må være nok. Hvem denne nogen er har jeg ingen holdning til, og med flere gange mener jeg også andre steder end i denne tråd. Det forslag bliver bare ikke bedre af at jeg bliver ved med at poste indlæg med det.
0
Jeg har nået den alder,
hvor jeg ved, hvad der er værd at vide
og på en god dag kan jeg også huske noget af det..
Brugeravatar
Aima
Indlæg: 3595
Tilmeldt: 23. aug 2015, 01:43
Kort karma: 1397
Likede indlæg: 15898

Re: Meta-debatter vs. spin-off-tråde. Hvor går grænsen?

Indlægaf Aima » 7. nov 2015, 08:39

Jabi skrev:Hvem siger at det er dig der tales om? Der er andre end dig der der mener at man skal have lov til at fortsætte og argumenterer for at debatten dør hvis den flyttes. Synd at du synes den er møntet udelukkende på dig og ja, jeg ved godt at du er den der har taget den op her igen, men der har været samtaler andre steder hvor de samme argumenter er brugt. Derfor "man".

Men fordi debatterne dør hvis de flyttes, er det vel ikke mere ok at plastre en tråd til med en debat der ikke har noget at gøre med det oprindelige formål uanset hvor kedelig den må synes at være. Jeg argumenterer ikke for at et enkelt indlæg skal flyttes eller "markeres" for malplaceret. Det jeg siger er, at når f.eks. debatten om lærere pludselig fylder flere sider, så burde den nok have været flyttet i en separat tråd for længe siden.


Alright, dit indlæg kom for det første i direkte forlængelse af mit og lignede påfaldende meget noget der kunne opfattes som en respons foranlediget af det. Jeg har ikke set tilsvarende argumenter andre steder, så derfor troede jeg, det var møntet på mig. Beklager.

Og ja, jeg forstår såmænd udmærket, hvad du mener, men faktum er, så vidt jeg ved, at der ikke findes nogle faste retningslinjer eller regler, alt, der findes, er tidligere erfaring fra et andet sted, hvor måden at moderere på var helt anderledes. Så nej, der er intet, der 'burde'. Der er din præference, min præference og noget midt i mellem. Lærerdebatten, eller andre metadebatter i samme trådtype, bør ikke nødvendigvis flyttes, blot fordi du eller andre synes det, for der er givetvis omtrent lige så mange der synes, den har eksistensberettigelse der, hvor den bliver født.
0
I'll stick with hell no's and headphones...
Brugeravatar
Aima
Indlæg: 3595
Tilmeldt: 23. aug 2015, 01:43
Kort karma: 1397
Likede indlæg: 15898

Re: Meta-debatter vs. spin-off-tråde. Hvor går grænsen?

Indlægaf Aima » 7. nov 2015, 08:48

Jabi skrev:Du beder om et forslag. Jeg har mere end en gang foreslået at man flytter de debatter der ikke hører til, til en separat tråd, når nogen mener at nok må være nok. Hvem denne nogen er har jeg ingen holdning til, og med flere gange mener jeg også andre steder end i denne tråd. Det forslag bliver bare ikke bedre af at jeg bliver ved med at poste indlæg med det.


Jamen det er et fint forslag, hvis du spørger mig. Det er efter alt at dømme bare for ukonkret til at fungere i praksis. Pilen skal pege på nogen, hvis det skal virke, for hvis det blot hedder sig at 'en eller anden skal oprette en ny tråd', sker der i flertallets tilfælde dét, at de involverede satser på, at den 'en eller anden' er alle mulige andre, end dem selv. Det er et faktum, og vi kan lige så godt forholde os til det, hvis vi skal prøve at være konstruktive.

Og det passer jo ikke, at du ikke har nogen holdning til, hvem det så skal være pålagt, for du gav jo tidligere udtryk for, at du i hvert fald ikke ser det rimelige i, at det skal være den der stopper debatten, og det er jo også en holdning. :)

Jeg forslog også, at man alternativt, i stedet for at stoppe debatten, kan anmelde til en moderator, og så kan det være en mod-tjans at stoppe den ene debat og iværksætte en ny. Hvad synes du så om det forslag?
0
I'll stick with hell no's and headphones...

Tilbage til "Forslag til forbedringer"