Er vi "Danskere" medansvarlig for, hvad "Raketmanden" laver ?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Venus222
Indlæg: 1035
Tilmeldt: 4. sep 2015, 18:32
Kort karma: 134
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Likede indlæg: 2663

Re: Er vi "Danskere" medansvarlig for, hvad "Raketmanden" laver ?

Indlægaf Venus222 » 23. aug 2017, 20:48

Det siger mig stadig ingen ting. :blush:
0
Brugeravatar
Mangoness
Indlæg: 6485
Tilmeldt: 10. jan 2016, 18:04
Kort karma: 630
Likede indlæg: 14371

Re: Er vi "Danskere" medansvarlig for, hvad "Raketmanden" laver ?

Indlægaf Mangoness » 23. aug 2017, 21:44

Purple Haze skrev:Talte med kæresten om det i dag, han har været/er meget berørt af sagen da han har flere fælles venner med Peter og selv har kendt ham engang.

Er ret sikker på at der ikke er nogen af dem (kæresten eller de fælles venner) der skammer sig.

Noget vi talte om som giver eftertanke er, som min kæreste siger, når Peter kan gøre det - så kan jeg også! Det kan alle andre vi kender også. For på trods af alle de "spændende" teorier folk har om at han er psykopat, et klamt svin, "havde lyst til at prøve det" osv. osv. så er har manden ikke været meget anderledes end alle andre.
Jo han har lavet nogle (andre) udsævanlige ting, men er på mange måder en helt almindelig fyr.


Kan godt forstå at man gerne vil sætte en masse extreme etiketter på manden, så man kan distancere sig fra hans handlinger.

Men sagen har da givet mig en anledning til at luge lidt ud i mine FB forbindelser - for uanset at Peter, af en eller anden bizar årsag har handlet som han har, hvilket skal straffes for - så bryder jeg mig meget lidt om den blodtørstige ulækre folkedomstol der er gang i, har også læst nogle ting herinde hvor jeg har tænkt "hold dog kæft, jeg kaster op over dig og din bedrevidendehed".
Det er en god anledning for mig til at minde mig selv om, at huske at se indad og altid have øje for fakta inden jeg dømmer andre. Og med det i mente så jo, jeg kan godt se det skammelige i at være dansker pt. - ikke over det Peter har gjort, det reflektere ikke på andre end ham - men over "folkedomstolen" som jo er med til at definere "danskeren", og det er godt nok hverken klogt eller kønt det der bliver defineret for tiden.

Og så håber jeg godt nok på at der kommer en forklaring på hvad der skete i den ubåd og hvorfor.


:ae:

Det minder mig om de her samtaler, som nogle havde om Hitler + en artikel som hedder "Alle kan blive bødler": https://psykologiensveje.systime.dk/index.php?id=1582
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
3
Jeg elsker dig lille sølvpapirshat-smiley :love:

Billede

Persnikedy skrev:Hvis jeg en dag føler at mine fødder er løg så skal de da være løg :lol:


Cheese Billede
Brugeravatar
Jørn
Indlæg: 314
Tilmeldt: 4. jan 2016, 19:57
Kort karma: 7
Likede indlæg: 46

Re: Er vi "Danskere" medansvarlig for, hvad "Raketmanden" laver ?

Indlægaf Jørn » 24. aug 2017, 05:56

Tak - Jeg kendte - heller ikke manden - Før ... For nyligt ... Er lige glad med hans raketter / ubåde ! Interesserer mig ikke ... Og har, aldrig hørt om dem.
0
Med Venlig Hilsen
_____Jørn______
hyben
Indlæg: 380
Tilmeldt: 23. feb 2016, 12:53
Kort karma: 55
Likede indlæg: 911

Re: Er vi "Danskere" medansvarlig for, hvad "Raketmanden" laver ?

Indlægaf hyben » 24. aug 2017, 06:25

Jeg er flov over, at en dansker har dækket over et andet menneskes død ved at dele liget i flere dele og smide til havs med den intention at det aldring skulle findes (kæde og perforering). Det er bestialsk og ubetænksomt på alle måder.

Jeg er også flov over en dansker, der overfuser en polsk tjener.

Jeg er som dansker del af et fællesskab. Jeg vil være stolt af fællesskabet og mener at vi skal lave gode ting i verden og opføre os som et eksempel til efterfølgelse. Jeg er stolt, når vi laver noget godt og specielt og flov, når vi laver noget dårligt eller modbydeligt.
2
Brugeravatar
Zombie
Indlæg: 5109
Tilmeldt: 16. aug 2015, 14:06
Kort karma: 1219
Likede indlæg: 20819

Re: Er vi "Danskere" medansvarlig for, hvad "Raketmanden" laver ?

Indlægaf Zombie » 24. aug 2017, 06:43

Jeg identificerer mig som dansker og jeg anerkender, at han er en del af den gruppe. Så ja, jeg tager afstand. Jeg ved ikke om jeg skammer mig, men en stor undskyldning fra Danmark til de efterladte kan godt gives.
0
aka Forbies

:gammel:
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Er vi "Danskere" medansvarlig for, hvad "Raketmanden" laver ?

Indlægaf vibbsen » 24. aug 2017, 06:50

Efter at have tænkt lidt over tingene, så skammer jeg mig faktisk lidt mere.

Jeg skammer mig nemlig over de danskere som er så overfladiske, at de tror at en mor som netop har mistet sin datter på bestialsk vis, finder nogen som helst trøst i at nogle totalt fremmede mennesker på facebook deklarerer, at de er flove over at have samme nationalitet som den person som fratog hende hendes datter....

Så kan man da vist næsten ikke blive mere overfladisk og selvpromoverende. Hokus-pokus-mig-i-fokus....Det kan godt være at dit værste mareridt som forældre er blevet din realitet. Men jeg føler mig flov over min nationalitet......FØJ FOR SATAN !!!!

Hvis man ikke engang kan finde på noget mere opfindsomt at skrive til en mor hvis liv netop er blevet smadret, så tænker jeg at man skulle overveje at holde sin kæft....
12
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Er vi "Danskere" medansvarlig for, hvad "Raketmanden" laver ?

Indlægaf DenBruneMunk » 24. aug 2017, 06:55

Hvorfor skal vi bære et ansvsr for en anden dansker? Vi er individer, vi lever et selvstændigt liv, og vi har valget til at leve næsten præcis som vi lyster så længe love overholdes i Danmark. Vælger vi at bryde loven, så er det ene og alene personen som gør dette, det er intet miss fra statens side, det er ikke opdragelsen. Folk kan miste besindelsen, folk kan blive syge, og i dette tilfælde få kuller af manglende ilt i en ubåd.

Jeg har intet med mandens daglige færden at gøre, og ville aldrig tage ansvar for dennes person og repræsentantskab for Danmark, det er jo ikke mig som har fået æret for en ubåd eller en mulig raket. Og jeg har intet med æren i dette, så at folk føler de skal tage ansvar, er folk med følelser uden på huden og ikke kan lade være.

Når man som land skal tage afstand til denne person, er der sandelig også forskel på dette og så at tage ansvar for ham og hans gerninger.

Der er flere danskere som har gjort det værre, så at græde tårer over at manden er dansker og han ikke gør os godt, det tvivler jeg på at Lego,Mærsk eller Novo nordisk egentlig tænker på når de forhandler kontrakter, eller når dronningen skal sælge vores land og produkter. Det er hørt idag, og glemt imorgen, livet går videre og det gør nye tråde også :)
1
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Er vi "Danskere" medansvarlig for, hvad "Raketmanden" laver ?

Indlægaf vibbsen » 24. aug 2017, 06:56

Zombie skrev:Jeg identificerer mig som dansker og jeg anerkender, at han er en del af den gruppe. Så ja, jeg tager afstand. Jeg ved ikke om jeg skammer mig, men en stor undskyldning fra Danmark til de efterladte kan godt gives.


Jeg vil meget gerne undtages fra nogen som helst form for undskyldning fra Danmark til efterladte af ofre for enkeltstående danskeres handlinger.

Det er simpelthen en retorik som jeg opfatter som SÅ plat. Hvorfor i alverden skal Danmark som nation undskylde for enkeltstående individers handlinger mod medlemmer af andre nationer ????
14
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
Brugeravatar
Atomic Blonde
Indlæg: 139
Tilmeldt: 30. jul 2017, 10:16
Kort karma: 14
Likede indlæg: 219

Re: Er vi "Danskere" medansvarlig for, hvad "Raketmanden" laver ?

Indlægaf Atomic Blonde » 24. aug 2017, 07:37

Jo jo, jeg er lige så ansvarlig for PM´s handlinger som for vikingernes hærgen rundt omkring. :stoned:
0
Just on the border of my waking mind, there lies another time, where darkness and light are one,
and as I tread the halls of sanity, I feel so glad to be, unable to go beyond.
fisken80
Indlæg: 22074
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52048

Re: Er vi "Danskere" medansvarlig for, hvad "Raketmanden" laver ?

Indlægaf fisken80 » 24. aug 2017, 08:15

vibbsen skrev:
Zombie skrev:Jeg identificerer mig som dansker og jeg anerkender, at han er en del af den gruppe. Så ja, jeg tager afstand. Jeg ved ikke om jeg skammer mig, men en stor undskyldning fra Danmark til de efterladte kan godt gives.


Jeg vil meget gerne undtages fra nogen som helst form for undskyldning fra Danmark til efterladte af ofre for enkeltstående danskeres handlinger.

Det er simpelthen en retorik som jeg opfatter som SÅ plat. Hvorfor i alverden skal Danmark som nation undskylde for enkeltstående individers handlinger mod medlemmer af andre nationer ????


Hvis Danmark officielt begynder at undskylde bliver det da først pinligt.
1
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: Er vi "Danskere" medansvarlig for, hvad "Raketmanden" laver ?

Indlægaf Bimmerdyret » 24. aug 2017, 09:26

Santa skrev:Selvfølgelig har resten af Danmark ikke noget ansvar for den ugerning.

Men det burde vi så huske på, når der er muslimsk (eller andre for den sags skyld) terror næste gang, og så lade være med at kræve at alle danske muslimer skal tage afstand i medierne osv.


Bob-bob , det mener jeg faktisk ikke lige du har så meget ret i (læs jeg skriver "så meget", fordi jeg kan godt se din pointe)

For når noget bliver udført og erklæret som gjort "på vegne af noget, som nogen er en del af", og disse mennesker ikke er enige, så er det vel ikke for meget forlangt at disse mennesker bør tage afstand. Ellers så fortsætter hadet og opfattelsen jo sådan lidt a la den der tier samtykker??

PM har nok ikke slået hende ihjel fx "på vegne af danskerne, folk der interesserer sig for ubåde, Ingeniørforeningen eller folk med Madsen som efternavn". Havde han gjort det, så havde der været et erklæret budskab/holdning (om hvad???), hvilket man så kunne tage afstand fra.

Jeg vil så sige, at jeg ikke umiddelbart mener at der er det store krav om at danske muslimer, muslimer der ikke er danske endnu, muslimer der er muslimer andre steder er så vrangvillige i at give udtryk for at de tager afstand fra terror og andre afskyelige handlinger.
You can't win them all.
0
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: Er vi "Danskere" medansvarlig for, hvad "Raketmanden" laver ?

Indlægaf Bimmerdyret » 24. aug 2017, 09:28

Wizzze skrev:Selvfølgelig har vi intet direkte ansvar for det skete. Men vi har solet os lidt i lyset, over hans raketter og ubåde, så må vi også eje lidt af skammen over det skete. Så ansvar nej, men lidt flove og skamfulde, ja.


Hvorfor eje en del af skammen??
Være flov og skamfuld - hell no!
0
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: Er vi "Danskere" medansvarlig for, hvad "Raketmanden" laver ?

Indlægaf Bimmerdyret » 24. aug 2017, 09:40

Purple Haze skrev:Er ret sikker på at der ikke er nogen af dem (kæresten eller de fælles venner) der skammer sig.


Det kommer vel an på (og ja, kender nogen, der kender...) hvad man betragter som skam i dette tilfælde.

Jeg ser absolut ikke nogen grund til at skulle skamme sig over at man kender ham, er gode venner med ham, er i familie med ham, beundrer hans intelligens og innovativitet. Jeg beundrer ham på de sidste punkter, og ja..begræder sgu faktisk at denne sag er sket - men jeg skammer mig ikke over at mene at han var genial.

Iflg medierne har halvbroderen "frasagt" sig brødreskabet - kan ikke tilgive. Og der er måske der skammen i sidste ende kan komme snigende og ja, hvem der føler skam og hvorfor er op til den enkelte.

Men man KUNNE jo, som det evidensmæssigt er bevist gennem årtier, skamme sig over:

- at man stadig elsker vedkommende og ikke tager afstand
- at man tilgiver vedkommende for handlingerne
- at man er forældre til en person, der har udført sådan en handling (hvor gik det galt i opdragelse, min rolle som forældre mv)

Så skam er individuel og op til den enkelte.
0
Brugeravatar
Ado
Indlæg: 12946
Tilmeldt: 12. aug 2015, 11:28
Kort karma: 3533
Geografisk sted: Korsbæk
Likede indlæg: 55654
Kontakt:

Re: Er vi "Danskere" medansvarlig for, hvad "Raketmanden" laver ?

Indlægaf Ado » 24. aug 2017, 10:05

Jeg magter efterhånden ikke de typer, der ikke er i stand til at forholde sig til visse hændelser, uden at gå totalt i empati-selvsving.
Gu' er jeg da på ingen måde flov over at være dansker. Om Raket-Madsen så havde parteret en børnehave, ville jeg stadig ikke skamme mig over min nationalitet.
7
Donna Martin Graduates!
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19610
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2444
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46094

Re: Er vi "Danskere" medansvarlig for, hvad "Raketmanden" laver ?

Indlægaf LadyFox » 24. aug 2017, 10:13

Nej.
Hvis jeg på nogen måde havde opmundret manden til hans ugerning, så ville jeg gerne føle skam.
Hvis jeg på nogen måde kunne have forhindret hans ugerning, men valgte at lade være, så ville jeg også gerne føle skam.

At jeg bor i det samme land, som en mand som jeg i øvrigt ikke kender og end heller ikke har mødt, som har begået en alvorlig forbrydelde - det vil jeg ikke skamme mig over. Hans gerninger et simpelthen ikke mit ansvar, lige så vel som jeg heller ikke er stolt af alle de danskere der hver dag gør helt fantastiske gerninger for andre. For jeg er ikke er dårligere menneske af at komme fra samme land som en forbryder, og jeg er ikke et bedre menneske af at komme fra samme land som en helt.
Hvordan jeg definerer mig selv som menneske afhænger af de handlinger JEG fortager mig.

Skulle jeg skamme mig over fremmede menneskers handlinger, blot fordi vi tilfældigvis kommer fra samme land så kunne jeg ikke lave andet end at skamme mig. Jeg nægter.
2
...

Tilbage til "Livets forhold"