Risalamande-gate

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
Brugeravatar
Flora
Indlæg: 14712
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:21
Kort karma: 688
Likede indlæg: 19040

Re: Risalamande-gate

Indlægaf Flora » 8. nov 2015, 18:28

Ado skrev:
Flora skrev:Jeg har en helt særlig måde at lave den på :fløjt: .

Jeg går ned i Netto og tager sådan en her ned fra hylden:
Billede
Så betaler jeg for den og går hjem :genert:




Billede


Undskyld, men jeg har aldrig haft succes med at koge risengrød. Det bliver underligt og klumpet og jeg kan heller ikke lide det, så de gange jeg har forsøgt har jeg haft kvalme over lugten :badr: og så er det altså bare lidt svært at nå frem til der hvor man putter lækker fløde og mandler i, ik? :trist: Og når nu Kløver har været venlige nok til at lave det til mig i sådan en fin lille bøtte, så ER der jo ikke rigtig grund til at kæmpe sig igennem det mareridt der, vel? Og det er altså ikke noget jeg serverer for gæster. Det er jo ligesom kun noget jeg spiser i smug for mig selv.. :genert:
4
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59511

Re: Risalamande-gate

Indlægaf DetSorteCirkus » 8. nov 2015, 18:37

Jeg laver det ikke; jeg spiser det bare :genert:
Vores risalamande er "bare" risengrød, flødeskum, vanille og masser af hakkede mandler. Hertil noget, min mor kalder, hjemmelavet sovs, men som reelt, som jeg har forstået det, er et jævnet glas kirsebær, der smager præcis som den sovs, man køber. Undskyld, Mutti, men det gør det altså.

Det er først som voksen, at jeg har smagt køberisalamande, og jeg er nu ikke skræmt væk. Derfor er jeg også voldsomt ked af, at jeg for en uge siden smed over et halvt bæger ud, fordi jeg ikke havde fået taget laktasepiller i tide og blev dårlig. Det var jo ikke Kløvers skyld.

De der Amareno-bær eller hvad de nu hedder, skal til gengæld hænges ved daggry. Jeg har stadig ikke tilgivet dem for en enkelt jul i min barndom at dukke op og ødelægge min dessert.
0
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8894
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25487

Re: Risalamande-gate

Indlægaf Madam Pomfrey » 8. nov 2015, 18:42

HappyHippo skrev:Har prøver en version med græsk yoghurt ... Eller mandelessens. Hvad sker der for folk?

Jeg laver den klassiske version. Det vigtigste er faktisk at flødeskummen er pisket perfekt, alt for mange overpisker så desserten bliver grynet og skilt, ad.


det skal nemlig piskes perfekt, ikke for tyndt ikke for tykt, men liiiiige i skabet ;)
Der er nu heller ikke noget ved en sjasker risalamande :tie:
0
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
Tibbler
Indlæg: 4645
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 248
Likede indlæg: 8390

Re: Risalamande-gate

Indlægaf Tibbler » 8. nov 2015, 18:57

Flora skrev:
Ado skrev:
Flora skrev:Jeg har en helt særlig måde at lave den på :fløjt: .

Jeg går ned i Netto og tager sådan en her ned fra hylden:
Billede
Så betaler jeg for den og går hjem :genert:




Billede


Undskyld, men jeg har aldrig haft succes med at koge risengrød. Det bliver underligt og klumpet og jeg kan heller ikke lide det, så de gange jeg har forsøgt har jeg haft kvalme over lugten :badr: og så er det altså bare lidt svært at nå frem til der hvor man putter lækker fløde og mandler i, ik? :trist: Og når nu Kløver har været venlige nok til at lave det til mig i sådan en fin lille bøtte, så ER der jo ikke rigtig grund til at kæmpe sig igennem det mareridt der, vel? Og det er altså ikke noget jeg serverer for gæster. Det er jo ligesom kun noget jeg spiser i smug for mig selv.. :genert:


Den smager altså også ganske udemærket den risalamande fra Kløver - Jeg blev positivt overrasket, da jeg engang smagte den.
2
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24611
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3193
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36729

Re: Risalamande-gate

Indlægaf Daine » 8. nov 2015, 19:17

Jeg laver ikke selv risalamande, for jeg bryder mig egentlig ikke om det. Men når jeg ikke kan undgå at spise en lille portion foretrækker jeg klart risalamande uden mandler!! Jeg elsker normalt mandler, men hakket i stykker og smidt i en kold sød grød er ikke et hit.
Vi får altid serveret varm kirsebærsauce til, hvor jeg kun spiser selve saucen - ikke bærerne.
0
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Brugeravatar
Dirtylittledevil
Indlæg: 6687
Tilmeldt: 12. aug 2015, 20:03
Kort karma: 1866
Likede indlæg: 34771

Re: Risalamande-gate

Indlægaf Dirtylittledevil » 8. nov 2015, 19:29

Min skal være helt traditionel.
Men der er sket noget forfærdeligt i min familie. En udefrakommende som har giftet sig ind i familien, har igennem flere år presset igennem at vi SKAL have hans mors hjemmelavede ris a la mande. Det er simpelthen den eeeeneste der duer, alt andet er noget lort. Så jeg havde da høje forventninger til den, første år han havde den med.
Men føj. Alt for meget flødeskum (og jeg elsker fløde) men hallo det var bare en skål fløde med nogle ris i! Og så havde hun pøset en masse sukker og mandelessens i, så den smagte syntetisk. Men vi er alle for flinke til at sige noget :(
1
Ilddråberne i mine øjne
Renhedens hjerter kan virkelig være et savn
HappyHippo
Indlæg: 2530
Tilmeldt: 13. aug 2015, 13:16
Kort karma: 170
Likede indlæg: 4383

Re: Risalamande-gate

Indlægaf HappyHippo » 8. nov 2015, 19:31

DD_81 skrev:
HappyHippo skrev:Har prøver en version med græsk yoghurt ... Eller mandelessens. Hvad sker der for folk?

Jeg laver den klassiske version. Det vigtigste er faktisk at flødeskummen er pisket perfekt, alt for mange overpisker så desserten bliver grynet og skilt, ad.


det skal nemlig piskes perfekt, ikke for tyndt ikke for tykt, men liiiiige i skabet ;)
Der er nu heller ikke noget ved en sjasker risalamande :tie:


Nogle pisker slet ikke fløde. Så er der snak om en gang sjask :tie:
0
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7067
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1430
Likede indlæg: 13276

Re: Risalamande-gate

Indlægaf Rapfisk » 8. nov 2015, 19:32

DD_81 skrev:Koger grød, på sødmælk naturligvis, dagen før. Hvis vi spiser den til aften, sker oftest - for så er det RIGTIG jul! Så koges den almindeligt.

Ellers koger jeg den med vanillie stang i!

Og så skal den blandes op ned fløde, godt stift, og en god del fint hakket mandel.
Den serveres med lun kirsebær sauce til de der kan lide dette, ellers jordbær sauce eller en rød frugtsaft kogt op og tyknet. ( det har min mor med sig fra Norge, der er kirsebær sauce vist ikke helt normen )

Har smagt med karamelsauce og det var bestemt også godt, meeeen det duer ikke juleaften der skal det være traditionelt!

Som barn fik jeg en portion af den med vanille til frokost juleaftensdag. :love:

Jeg spiser sjældent sauce til, men vi har både varm og kold kirsebærsauce. Ét år kom jeg til at vælte et glas portvin op i min tallerken, og det smagte godt! :savl: :gruble:
0
Livslinjen: 70 201 201
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59511

Re: Risalamande-gate

Indlægaf DetSorteCirkus » 8. nov 2015, 19:52

Flora skrev:Undskyld, men jeg har aldrig haft succes med at koge risengrød. Det bliver underligt og klumpet og jeg kan heller ikke lide det, så de gange jeg har forsøgt har jeg haft kvalme over lugten :badr: og så er det altså bare lidt svært at nå frem til der hvor man putter lækker fløde og mandler i, ik? :trist: Og når nu Kløver har været venlige nok til at lave det til mig i sådan en fin lille bøtte, så ER der jo ikke rigtig grund til at kæmpe sig igennem det mareridt der, vel? Og det er altså ikke noget jeg serverer for gæster. Det er jo ligesom kun noget jeg spiser i smug for mig selv.. :genert:


Hvis du engang igen vil forsøge dig med risalamande, men springe grødkogningen over, kan jeg varmt anbefale denne her:

Billede
4
Brugeravatar
milisa
Indlæg: 1959
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:43
Kort karma: 419
Likede indlæg: 4816

Re: Risalamande-gate

Indlægaf milisa » 8. nov 2015, 20:55

I min familie laves ris a l'amande på alm ris. De koges møre i sødmælk og en masse vanille samt en ordentlig spand mandler. Det trækker koldt til næste dag, hvor der vendes flødeskum i. Serveres med kirsebærsovs, men den har vi nu altid købt - mest fordi min farfar i sin tid blev sur over, at deres kirsebærtræ aldrig gav bær! :-D
0
Tally-ho
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Risalamande-gate

Indlægaf Fru Sunshine » 8. nov 2015, 21:19

Vi får risengrød til frokost juleaftensdag (så der skal koges pænt meget hjemme hos os). Det er en af de få ting, min kære gemal har indført.
Den er lavet på sødmælk, risengryn og kogt med skallerne fra et par vaniljestænger.
Ris a l'amanden skal laves med letpisket flødeskum tilsat vaniljekornene, med smuttede, hakkede mandler og måske en smule sukker.

Den serveres med lun kirsebærsovs.
1
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15282
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1241
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25603

Re: Risalamande-gate

Indlægaf Delfin » 8. nov 2015, 21:56

HappyHippo skrev:
Flora skrev:Jeg har en helt særlig måde at lave den på :fløjt: .

Jeg går ned i Netto og tager sådan en her ned fra hylden:
Billede
Så betaler jeg for den og går hjem :genert:


Hvis det absolut skal være er steff Houlbergs langt bedre (den i pølsen)


Nej :P

Vi holder jul hos min mor, og det har altid været hende, der har stået for den. Vi fik risengrød d. 23, og så blev der lavet risalamande af resten. Det er ikke altid nogen af os andre er hjemme tidligt nok til at lave det, og vi kommer langvejsfra med offentlig transport, så vi har ikke kunnet overtage opgaven. Min mor er efterhånden ved at være en ældre dame, så vi har barberet godt ned på div. traditionelle forberedelser. Her er den hjemmelavede risalamande så blevet ofret til fordel for Kløvers. Det er helt klart den bedste af dem, der er på markedet, hvis du spørger mine smagsløg. Vi køber et par af de store bøtter, og så spiser vi lun hjemmelavet jordbærsovs til.
1
14 11 14
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9488
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 787
Likede indlæg: 7809

Re: Risalamande-gate

Indlægaf Sophies-mor » 8. nov 2015, 22:00

Vi lavede en ny variant sidste år.
Vi tørristede mandlerne, og hakkede dem.
Kom dem i blandingen af risengrød og pisket flødeskum med vanille og serverede det med lun jordbærsovs.

Aldrig nogensinde har vores gæster spist SÅ meget risengrød!
:love:

Det smagte virkelig også godt.
0
Hæklerier på hjernen :cool:
Brugeravatar
Spjaerten
Indlæg: 9824
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:58
Kort karma: 1859
Likede indlæg: 9560

Re: Risalamande-gate

Indlægaf Spjaerten » 8. nov 2015, 22:01

Koges på sødmælk. Med mandler, rigtig vanilje, vanilje sukker og flødeskum.
Yndlings er amareno kirsebær ellers kirsebær sauce hvor jeg så piller bærene fra, der er de nemlig for splattet.
0
Tryk på * :slem:
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9488
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 787
Likede indlæg: 7809

Re: Risalamande-gate

Indlægaf Sophies-mor » 8. nov 2015, 22:01

Sophies-mor skrev:Vi lavede en ny variant sidste år.
Vi tørristede mandlerne, og hakkede dem.
Kom dem i blandingen af risengrød og pisket flødeskum med vanille og serverede det med lun jordbærsovs.

Aldrig nogensinde har vores gæster spist SÅ meget risalamande!
:love:

Det smagte virkelig også godt.


Grøden er naturligvis kogt (og spist en stor del af) d. 23.12, hvorefter vi sætter ud til nissen og gemmer resten til risalamande, som laves som det første om morgenen d. 24., så det kan stå og trække til om aftenen.

Resterne blandes med mel og mandler, og alt muligt andet, steges til risklatter og serveres som pandekager :)
0
Hæklerier på hjernen :cool:

Tilbage til "Mad og drikke"