’Nutidens flygtningelejre er at sammenligne med Auschwitz.’ Sådan hed det i den omdiskuterede kunstperformance ’Auschwitz on the Beach’ af den italienske filosof og forfatter Franco Berardi, som i weekenden skulle have været opført på Documenta-festivalen i Kassel. Efter kraftig fordømmelse blev performancen aflyst.
Europa er blevet en skygge af sig selv. Humanisme og demokrati er gået til grunde, og fascisme og autoritær aggressivitet er igen på fremmarch. Franco ’Bifo’ Berardi er berygtet for sine dommedagsagtige samtidsdiagnoser over Vestens moralske og politiske forfald. I sin nye kunstperformance med den polemisk klingende titel Auschwitz on the Beach er han dog gået for vidt – i hvert fald ifølge den tyske kulturoffentlighed.
I performancen trækkes der en lige linje fra nazitidens jødeforfølgelse til nutidens europæiske migrationspolitik: »Europæerne opfører koncentrationslejre på deres egne territorier og betaler deres håndlangere i Tyrkiet, Libyen og Ægypten for at udføre det beskidte arbejde langs Middelhavets kyster, hvor Zyklon B efterhånden har erstattet saltvandet,« hed det i programhæftet til performancen, der skulle bestå af et digt, et soundtrack og en billedinstallation. Men sådan blev det ikke.
Kunstperformancen "Auschwitz on the Beach" blev flere gange aflyst, men fandt dog sted i torsdags på DOCUMENTA i Kassel dvs. kun delvis uden Dim Sampaios malerier uden soundtrack og uden læsning af Fabio Stefano Berardi's digt - indeholdende sammenligninger mellem Middelhavets kystvagter og Hitler's Gauleitern.
Er flygtningejre ved Middelhavet vor tids Auschwitz? (som performancen fremstiller det)?
Selvfølgelig er de ikke det, der kan overhovedet ikke trækkes sammenligninger, da menneskerne blev tvangsdeporteret til KZ-lejrene herunder Auschwitz, mens flygtninge selv vælger at komme til Europa's Middelhavslande.