"Auschwitz on the Beach"

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
annella
Indlæg: 723
Tilmeldt: 20. sep 2015, 04:25
Kort karma: 6
Likede indlæg: 343

"Auschwitz on the Beach"

Indlægaf annella » 28. aug 2017, 08:58

https://www.information.dk/kultur/2017/08/flygtningelejre-ved-middelhavet-tids-auschwitz?lst_frnt

’Nutidens flygtningelejre er at sammenligne med Auschwitz.’ Sådan hed det i den omdiskuterede kunstperformance ’Auschwitz on the Beach’ af den italienske filosof og forfatter Franco Berardi, som i weekenden skulle have været opført på Documenta-festivalen i Kassel. Efter kraftig fordømmelse blev performancen aflyst.

Europa er blevet en skygge af sig selv. Humanisme og demokrati er gået til grunde, og fascisme og autoritær aggressivitet er igen på fremmarch. Franco ’Bifo’ Berardi er berygtet for sine dommedagsagtige samtidsdiagnoser over Vestens moralske og politiske forfald. I sin nye kunstperformance med den polemisk klingende titel Auschwitz on the Beach er han dog gået for vidt – i hvert fald ifølge den tyske kulturoffentlighed.

I performancen trækkes der en lige linje fra nazitidens jødeforfølgelse til nutidens europæiske migrationspolitik: »Europæerne opfører koncentrationslejre på deres egne territorier og betaler deres håndlangere i Tyrkiet, Libyen og Ægypten for at udføre det beskidte arbejde langs Middelhavets kyster, hvor Zyklon B efterhånden har erstattet saltvandet,« hed det i programhæftet til performancen, der skulle bestå af et digt, et soundtrack og en billedinstallation. Men sådan blev det ikke.


Kunstperformancen "Auschwitz on the Beach" blev flere gange aflyst, men fandt dog sted i torsdags på DOCUMENTA i Kassel dvs. kun delvis uden Dim Sampaios malerier uden soundtrack og uden læsning af Fabio Stefano Berardi's digt - indeholdende sammenligninger mellem Middelhavets kystvagter og Hitler's Gauleitern.


Er flygtningejre ved Middelhavet vor tids Auschwitz? (som performancen fremstiller det)?


Selvfølgelig er de ikke det, der kan overhovedet ikke trækkes sammenligninger, da menneskerne blev tvangsdeporteret til KZ-lejrene herunder Auschwitz, mens flygtninge selv vælger at komme til Europa's Middelhavslande.
3
Frank
Indlæg: 318
Tilmeldt: 16. jun 2017, 09:41
Kort karma: 23
Likede indlæg: 625

Re: "Auschwitz on the Beach"

Indlægaf Frank » 28. aug 2017, 09:39

Nej, at sammenligne noget med Auschwitz er uvidende og nedgøring af dem der døde der. Intet kan sammenlignes med Auschwitz. Auschwitz blev skabt som en dødslejr; Dets eneste formål var at dræbe. Vi placerer dem ikke i lejren for at myrde dem en masse eller udføre horrible eksperimenter.
5
Brugeravatar
Atomic Blonde
Indlæg: 139
Tilmeldt: 30. jul 2017, 10:16
Kort karma: 14
Likede indlæg: 219

Re: "Auschwitz on the Beach"

Indlægaf Atomic Blonde » 28. aug 2017, 09:56

Naturligvis er de ikke det, men det er hvad man kunne forvente fra No Past-generationen.
1
Just on the border of my waking mind, there lies another time, where darkness and light are one,
and as I tread the halls of sanity, I feel so glad to be, unable to go beyond.
Brugeravatar
Vlad Kalashnikov
Indlæg: 4084
Tilmeldt: 3. sep 2015, 09:49
Kort karma: 109
Likede indlæg: 3690

Re: "Auschwitz on the Beach"

Indlægaf Vlad Kalashnikov » 28. aug 2017, 10:59

Billede
2
Grab them by the pussy
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20485
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43971

Re: "Auschwitz on the Beach"

Indlægaf paint » 28. aug 2017, 11:48

Atomic Blonde skrev:Naturligvis er de ikke det, men det er hvad man kunne forvente fra No Past-generationen.


Eller måske en tidsrejsende provo fra 60'erne

Billede
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: "Auschwitz on the Beach"

Indlægaf Slettet bruger » 28. aug 2017, 12:17

Der burde være et forum for "stuff som folk sammenligner med Hitler" :) Sådan et helt forum hvor alt sammenlignes med Hitler og man kan diskutere hvad der er mest Hitler.
1
Brugeravatar
annella
Indlæg: 723
Tilmeldt: 20. sep 2015, 04:25
Kort karma: 6
Likede indlæg: 343

Re: "Auschwitz on the Beach"

Indlægaf annella » 28. aug 2017, 12:31

eks-Maupassant skrev:Der burde være et forum for "stuff som folk sammenligner med Hitler" :) Sådan et helt forum hvor alt sammenlignes med Hitler og man kan diskutere hvad der er mest Hitler.


Det går da ellers meget godt og tillige ret ofte i de fleste debattråde - Godwins lov lever da op til det, den står for. :)
1
Frank
Indlæg: 318
Tilmeldt: 16. jun 2017, 09:41
Kort karma: 23
Likede indlæg: 625

Re: "Auschwitz on the Beach"

Indlægaf Frank » 28. aug 2017, 12:41

eks-Maupassant skrev:Der burde være et forum for "stuff som folk sammenligner med Hitler" :) Sådan et helt forum hvor alt sammenlignes med Hitler og man kan diskutere hvad der er mest Hitler.
“Well, let me tell you something—this is exactly how Nazi-Germany started! A lot of layabouts with nothing better to do than to cause trouble!”

Citat: Basil Fawlty
1
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23792
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22045

Re: "Auschwitz on the Beach"

Indlægaf dgd2007 » 28. aug 2017, 14:33

Jeg ved ikke, hvem der mest bidrager til, at ordene efterhånden mister enhver betydning ... sådan en som ham der eller USA's nuværende præsident :gruble:
Men lad os bare sige, de hjælpes godt ad.
1
Chichu
Indlæg: 339
Tilmeldt: 12. sep 2015, 20:24
Kort karma: 20
Likede indlæg: 834

Re: "Auschwitz on the Beach"

Indlægaf Chichu » 28. aug 2017, 15:04

Frank skrev:Nej, at sammenligne noget med Auschwitz er uvidende og nedgøring af dem der døde der. Intet kan sammenlignes med Auschwitz. Auschwitz blev skabt som en dødslejr; Dets eneste formål var at dræbe. Vi placerer dem ikke i lejren for at myrde dem en masse eller udføre horrible eksperimenter.


Jeg bliver faktisk lidt indigneret, når du (og andre) siger sådan noget. "Intet kan sammenlignes med Auschwitz". Som om holocaust og Hitler er det værste, der er sket i verdenshistorien. Det var virkelig, virkelig slemt. Men der er masser af andre eksempler på ondskab, om er både lige så slemme og værre end det. Så kan det godt være, at flygtningelejrene i sig selv ikke er lige slemme eller at ondskaben og den menneskelige lidelse ikke skyldes en stor forkromet endlosung-plan, men det er jo kunst. Det skal få os til at tænke og til at diskutere. Og jeg synes, at kunsteren gør ret i at trække paralleller, for udviklingen i dag er altså skræmmende og folks historieforståelse ekstremt selektiv.
2
Brugeravatar
Aragorn
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 9. jul 2017, 20:50
Kort karma: 1568
Likede indlæg: 23359

Re: "Auschwitz on the Beach"

Indlægaf Aragorn » 28. aug 2017, 15:10

Frank skrev:Nej, at sammenligne noget med Auschwitz er uvidende og nedgøring af dem der døde der. Intet kan sammenlignes med Auschwitz. Auschwitz blev skabt som en dødslejr; Dets eneste formål var at dræbe. Vi placerer dem ikke i lejren for at myrde dem en masse eller udføre horrible eksperimenter.


De sovjetiske gulags kan nu nok sammenlignes med dem - i det hele taget kan de forskellige kommuniske regimer rundt omkring i verden nok producere noget der kan sammenlignes med de tyske KZ lejre. Men venstrefløjen elsker som bekendt kommunister, og ignorerer efter bedste vilje og evne Rusland, Kina, Nord Korea, Cambodja, Vietnam - fortsæt selv listen.

Europa er ikke perfekt, men det er bedre end 99% af resten af verden, og jeg forstår ikke hvorfor dem der bor her og nyder godt af det paradis vi bor i, skal skyde det hele ned og kalde befolkningen i Europa for nazister - det handler ene og alene om, at hvis Europa skal bestå, så kan vi ganske enkelt ikke tage imod hele Afrika.
2

Essen meine sheisse. Schmäct gut, jah?
All poopoo times are peepee times, but not all peepee times are poopoo times.
Brugeravatar
Aragorn
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 9. jul 2017, 20:50
Kort karma: 1568
Likede indlæg: 23359

Re: "Auschwitz on the Beach"

Indlægaf Aragorn » 28. aug 2017, 15:19

Chichu skrev:
Frank skrev:Nej, at sammenligne noget med Auschwitz er uvidende og nedgøring af dem der døde der. Intet kan sammenlignes med Auschwitz. Auschwitz blev skabt som en dødslejr; Dets eneste formål var at dræbe. Vi placerer dem ikke i lejren for at myrde dem en masse eller udføre horrible eksperimenter.


Jeg bliver faktisk lidt indigneret, når du (og andre) siger sådan noget. "Intet kan sammenlignes med Auschwitz". Som om holocaust og Hitler er det værste, der er sket i verdenshistorien. Det var virkelig, virkelig slemt. Men der er masser af andre eksempler på ondskab, om er både lige så slemme og værre end det. Så kan det godt være, at flygtningelejrene i sig selv ikke er lige slemme eller at ondskaben og den menneskelige lidelse ikke skyldes en stor forkromet endlosung-plan, men det er jo kunst. Det skal få os til at tænke og til at diskutere. Og jeg synes, at kunsteren gør ret i at trække paralleller, for udviklingen i dag er altså skræmmende og folks historieforståelse ekstremt selektiv.


Hvis ikke Holocaust, som var sat i verden for maskinelt at udrydde så mange mennesker som overhovedet muligt, er det værste i menneskehedens historie, og i menneskets sind - så ved jeg simpelthen ikke, hvad der er det værste. Hvad mener du kan overgå det?

Op mod krigens slutningen øgede man hastigheden hvormed mennesker blev slået ihjel. Man brugte ikke engang de indsatte mennesker til arbejdskraft i forsøget på at vinde. Man var kun fokuseret på at dræbe så mange som muligt, inden det blev standset af USA og Rusland - det er vigtigt at huske på: Død og ødelæggelse og maksimal destruktion var formålet, intet andet. Jeg kan simpelthen ikke se noget andet i historien, der overgår dét?
0

Essen meine sheisse. Schmäct gut, jah?
All poopoo times are peepee times, but not all peepee times are poopoo times.
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: "Auschwitz on the Beach"

Indlægaf Slettet bruger » 28. aug 2017, 15:26

Chichu skrev:
Frank skrev:Nej, at sammenligne noget med Auschwitz er uvidende og nedgøring af dem der døde der. Intet kan sammenlignes med Auschwitz. Auschwitz blev skabt som en dødslejr; Dets eneste formål var at dræbe. Vi placerer dem ikke i lejren for at myrde dem en masse eller udføre horrible eksperimenter.


Jeg bliver faktisk lidt indigneret, når du (og andre) siger sådan noget. "Intet kan sammenlignes med Auschwitz". Som om holocaust og Hitler er det værste, der er sket i verdenshistorien. Det var virkelig, virkelig slemt. Men der er masser af andre eksempler på ondskab, om er både lige så slemme og værre end det. Så kan det godt være, at flygtningelejrene i sig selv ikke er lige slemme eller at ondskaben og den menneskelige lidelse ikke skyldes en stor forkromet endlosung-plan, men det er jo kunst. Det skal få os til at tænke og til at diskutere. Og jeg synes, at kunsteren gør ret i at trække paralleller, for udviklingen i dag er altså skræmmende og folks historieforståelse ekstremt selektiv.


Jam kunsten skal jo også få os til at tænke ting der ikke er dumme og diskutere ting der giver mening :)

Jeg kan jo også bare lave et kunstværk og sammenligne Lallandia med Auschwitz og folk ville vel så tænke nogen tanker ud fra det, men jeg tror ikke de tanker ville være specielt brugbare for at vi kom videre samfundsmæssigt. De ville nok bare tænke at jeg var åndsvag, og så kan man jo på en måde sige "succes, de tænker!" men i et bredere perspektiv er det jo spild af tid at tænke over det.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: "Auschwitz on the Beach"

Indlægaf Slettet bruger » 28. aug 2017, 15:28

Ja eller hvis Kim Kardashian poster et billede af sin røv på instagram, så sidder folk og tænker "hey er hendes røv mere lækker nu end på det forrige billede hun postede eller ej", og så kunne man sige det var kunst.
0
Chichu
Indlæg: 339
Tilmeldt: 12. sep 2015, 20:24
Kort karma: 20
Likede indlæg: 834

Re: "Auschwitz on the Beach"

Indlægaf Chichu » 28. aug 2017, 15:35

Aragorn skrev:
Chichu skrev:
Frank skrev:Nej, at sammenligne noget med Auschwitz er uvidende og nedgøring af dem der døde der. Intet kan sammenlignes med Auschwitz. Auschwitz blev skabt som en dødslejr; Dets eneste formål var at dræbe. Vi placerer dem ikke i lejren for at myrde dem en masse eller udføre horrible eksperimenter.


Jeg bliver faktisk lidt indigneret, når du (og andre) siger sådan noget. "Intet kan sammenlignes med Auschwitz". Som om holocaust og Hitler er det værste, der er sket i verdenshistorien. Det var virkelig, virkelig slemt. Men der er masser af andre eksempler på ondskab, om er både lige så slemme og værre end det. Så kan det godt være, at flygtningelejrene i sig selv ikke er lige slemme eller at ondskaben og den menneskelige lidelse ikke skyldes en stor forkromet endlosung-plan, men det er jo kunst. Det skal få os til at tænke og til at diskutere. Og jeg synes, at kunsteren gør ret i at trække paralleller, for udviklingen i dag er altså skræmmende og folks historieforståelse ekstremt selektiv.


Hvis ikke Holocaust, som var sat i verden for maskinelt at udrydde så mange mennesker som overhovedet muligt, er det værste i menneskehedens historie, og i menneskets sind - så ved jeg simpelthen ikke, hvad der er det værste. Hvad mener du kan overgå det?

Op mod krigens slutningen øgede man hastigheden hvormed mennesker blev slået ihjel. Man brugte ikke engang de indsatte mennesker til arbejdskraft i forsøget på at vinde. Man var kun fokuseret på at dræbe så mange som muligt, inden det blev standset af USA og Rusland - det er vigtigt at huske på: Død og ødelæggelse og maksimal destruktion var formålet, intet andet. Jeg kan simpelthen ikke se noget andet i historien, der overgår dét?


Hvis man antager, at alle menneskeliv er lige meget værd, så er kunne vi jo starte med at nævne Stalin og Mao? Men jeg ved godt, at mange euroæere tænker, at Hitler var den værste. det er vel en kombi af geografisk nærhed, identificerbarhed og overlevende ofres evne til at sætte ting på dagsordenen og i historiebøgerne.
5

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"