Skattereform 2018

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Skattereform 2018

Indlægaf Wizzze » 29. aug 2017, 07:16

Så er regeringens udspil kommet:

Jobfradrag til de lavestlønnede
Der indføres et nyt jobfradrag, som giver en skattelempelse på op til 4.500 kr., og som er målrettet fuldtidsbeskæftigede med relativt lave arbejdsindkomster. Forslaget leverer et betydeligt bidrag til at øge gevinsten ved at arbejde.

Socialt frikort
Der afsættes en pulje til at indføre et socialt frikort i perioden 2018-2020, som hjælper socialt udsatte med at komme ind på arbejdsmarkedet.

Loftet over beskæftigelsesfradraget forhøjes og fjernes
Det reducerer skatten på den sidst tjente krone og øger tilskyndelsen til at gøre en ekstra indsats. Loftet over beskæftigelsesfradraget gælder for indkomster over 351.200 kr. (2018-niveau).

Hurtigere indfasning af den aftalte forhøjelse af topskattegrænsen fra 2022 til 2018
De allerede besluttede forhøjelser af topskattegrænsen fremrykkes til 2018. Det reducerer antallet af topskatteydere i de næste fire år.

Skatten af fri telefon fjernes
Ophævelse af reglerne vil medføre en skattelempelse til en bred gruppe af beskæftigede.

Skattefradrag ved indbetaling til fradragsberettigede pensionsordninger
Der indføres et nyt skattefradrag for pensionsindbetalinger. Lavere skat på pensionsindbetalinger vil gøre det mere attraktivt at spare op til sin egen pension. Det medfører samtidig en skattenedsættelse til personer, der indbetaler til pension.

Indbetaling til pension skal give ret til beskæftigelsesfradrag
Den nuværende forskelsbehandling, hvor pensionsindbetalinger (i modsætning til udbetalt løn) ikke indgår i grundlaget for beskæftigelsesfradraget, afskaffes.

Udligningsskatten på indtægter fra pensionsopsparing fjernes
Udligningskatten, der som udgangspunkt betales af de samlede pensionsudbetalinger over et vist niveau, afskaffes fra 2018.

Registreringsafgiften nedsættes til 100 pct.
Det giver en betydelig afgiftslempelse ved køb af bil.
https://www.fm.dk/publikationer/2017/sa ... -opsvinget

Ret kedeligt synes jeg. ingen grund til at give folk som mig flere penge, lad os i stedet bruge de penge på at afskaffe mange af punktafgifterne og alt bureaukratiet forbundet dermed, det kommer alle til gode, og gør det billigere at være dansker. Og lad os få smartere bilafgifter, ikke bare en fast sats for alt.
1
Do as I say! :whip:
Akehurst2
Indlæg: 14189
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1266
Likede indlæg: 40748

Re: Skattereform 2018

Indlægaf Akehurst2 » 29. aug 2017, 07:50

Det her synes jeg også skal med:

Regeringen forventer, at udspillet vil øge arbejdsudbuddet med ca. 7.600 personer og løfte det såkaldte strukturelle BNP med godt 6,5 mia. kroner.

Ifølge regeringen indebærer forslaget, at antallet af personer med en lille økonomisk gevinst - hvis de tager et arbejde - reduceres med godt 40 pct. svarende til ca. 21.000 personer.


Fra Berlingeren: https://www.b.dk/politiko/officielt-reg ... milliarder

Det er i hvert fald positivt i min verden.
0
Akehurst2
Indlæg: 14189
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1266
Likede indlæg: 40748

Re: Skattereform 2018

Indlægaf Akehurst2 » 29. aug 2017, 08:01

Ellers er jeg helt enig i, at man burde starte med punktafgifter og alle de andre småafgifter, der tilsammen gør det besværligt at være dansker - ryd op i tilskud og fradrag og afgifter og overgangsordninger for boligbeskatning og lav et grundlæggende mere enkelt skattesystem. Derfra kan man så se på, om de enkelte skatter bør hæves eller sænkes.

Det betyder dog ikke, at der ikke også er gode ting i udspillet, hvis man generelt går ind for lavere skat og det gør jeg. Særligt de dele, der fokuserer på at få flere ind på arbejdsmarkedet ved hjælp af en økonomisk gulerod og ikke straf er rigtig fine, synes jeg.
4
Brugeravatar
icelady
Moderator
Indlæg: 16251
Tilmeldt: 12. aug 2015, 06:56
Kort karma: 1069
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 32473

Re: Skattereform 2018

Indlægaf icelady » 29. aug 2017, 08:17

Jeg spørger sikkert dumt, men er de forslag finanseret allerede, eller skal de først finde finanseringen?
0
....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24638
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3202
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36817

Re: Skattereform 2018

Indlægaf Daine » 29. aug 2017, 08:25

Jeg er muligvis positivt overrasket. Jeg er så vant til, at jeg næsten aldrig får noget ud af diverse forhandlinger, fordi jeg er enlig, uden børn, uden fast ejendom/bil og tjener i underkanten af 300.000 om året. MEN afhængigt af hvilke tal og begreber de arbejder ud fra, kunne der måske falde noget fra denne gang.

Jobfradrag til de lavestlønnede: Kommer an på, hvad "lavtlønnet" er.
Skattefradrag ved indbetaling til fradragsberettigede pensionsordninger: Mon indbetaling på arbejdspension tæller med her?
Indbetaling til pension skal give ret til beskæftigelsesfradrag: Igen, tæller arbejdspension med - og indbetaling til alderspension?
0
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Akehurst2
Indlæg: 14189
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1266
Likede indlæg: 40748

Re: Skattereform 2018

Indlægaf Akehurst2 » 29. aug 2017, 08:41

icelady skrev:Jeg spørger sikkert dumt, men er de forslag finanseret allerede, eller skal de først finde finanseringen?


Ifølge artiklen jeg linkede til:

Regeringen vil finansiere skatteudspillet ved at tage overskuddet fra besparelsen på kontanthjælp og integrationsydelse og ved »en række justeringer i overførselssystemet fx vedr. optjeningsprincipper og deltagerbetaling for danskundervisning«. Den resterende del, der må forventes at være den største, skal findes i råderummet frem til 2026, som i alt er på ca. 35 milliarder kroner.

På grund af positive effekter af skatteudspillet forventer regeringen, at der kun skal findes finansiering til 15 af de 23 milliarder kroner.


Hov - lige en edit her: Der kommer åbenbart flere nedskæringer: https://www.b.dk/politiko/finansministe ... elettelser
Senest rettet af Akehurst2 29. aug 2017, 09:09, rettet i alt 1 gang.
1
Akehurst2
Indlæg: 14189
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1266
Likede indlæg: 40748

Re: Skattereform 2018

Indlægaf Akehurst2 » 29. aug 2017, 08:46

Daine skrev:Jeg er muligvis positivt overrasket. Jeg er så vant til, at jeg næsten aldrig får noget ud af diverse forhandlinger, fordi jeg er enlig, uden børn, uden fast ejendom/bil og tjener i underkanten af 300.000 om året. MEN afhængigt af hvilke tal og begreber de arbejder ud fra, kunne der måske falde noget fra denne gang.

Jobfradrag til de lavestlønnede: Kommer an på, hvad "lavtlønnet" er.
Skattefradrag ved indbetaling til fradragsberettigede pensionsordninger: Mon indbetaling på arbejdspension tæller med her?
Indbetaling til pension skal give ret til beskæftigelsesfradrag: Igen, tæller arbejdspension med - og indbetaling til alderspension?


Her er lidt mere om det med pensionerne: http://www.business.dk/pension/her-er-r ... sopsparing

Og her noget om, hvornår en pension er fradragsberettiget: http://www.forsikringogpension.dk/pensi ... typer.aspx

Hvis du i øvrigt ikke er lavtlønnet nok til jobfradrag kan det jo være du er højtlønent nok til at få glæde af at loftet over beskæftigelsesfradraget fjernes.
1
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20488
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43984

Re: Skattereform 2018

Indlægaf paint » 29. aug 2017, 09:17

Daine skrev:Jeg er muligvis positivt overrasket. Jeg er så vant til, at jeg næsten aldrig får noget ud af diverse forhandlinger, fordi jeg er enlig, uden børn, uden fast ejendom/bil og tjener i underkanten af 300.000 om året. MEN afhængigt af hvilke tal og begreber de arbejder ud fra, kunne der måske falde noget fra denne gang.

Jobfradrag til de lavestlønnede: Kommer an på, hvad "lavtlønnet" er.
Skattefradrag ved indbetaling til fradragsberettigede pensionsordninger: Mon indbetaling på arbejdspension tæller med her?
Indbetaling til pension skal give ret til beskæftigelsesfradrag: Igen, tæller arbejdspension med - og indbetaling til alderspension?


Det bliver lidt men ikke det store der falder af til dig og din indkomstgruppe. Overordnet set, ligner skattelettelsens-profilen, en omvendt halvmåne.

Dvs. et 'U'. Dette betyder, at de relativt lavtlønnede får noget - mellemindkomstgruppen ( L.O arbejdere, håndværkere mv) får mindre (bunden af u'et, og når din indkomst kommer over 1 million, stiger gevinsten igen (hvis man regner alle elementerne ind)
Procentvis, får lavestlønnede mest (men ikke i kroner og øre). Og det er nu engang ikke procenter man handler for henne i Supermarkedet - det er kroner og øre.

Relativt lavtlønnede, vil få omkring 5.000 om året i lettelse (461 kr om måneden). I den højere ende af indtægtsskalaen, bliver det til 26.000 kr om året (2.166 kr om måneden)

Samlet set, er det den mest ulighedsforøgende skattereform , der nogensinde er lavet.

Simon Emil Amnitzbøl, besvare det sidstnævnte med et citat fra en klumme i B.T: Fuck jer! (der brokker sig)
2
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Akehurst2
Indlæg: 14189
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1266
Likede indlæg: 40748

Re: Skattereform 2018

Indlægaf Akehurst2 » 29. aug 2017, 09:26

paint skrev:Det bliver lidt men ikke det store der falder af til dig og din indkomstgruppe. Overordnet set, ligner skattelettelsens-profilen, en omvendt halvmåne.

Dvs. et 'U'. Dette betyder, at de relativt lavtlønnede får noget - mellemindkomstgruppen ( L.O arbejdere, håndværkere mv) får mindre (bunden af u'et, og når din indkomst kommer over 1 million, stiger gevinsten igen (hvis man regner alle elementerne ind)
Procentvis, får lavestlønnede mest (men ikke i kroner og øre). Og det er nu engang ikke procenter man handler for henne i Supermarkedet - det er kroner og øre.

Relativt lavtlønnede, vil få omkring 5.000 om året i lettelse (461 kr om måneden). I den højere ende af indtægtsskalaen, bliver det til 26.000 kr om året (2.166 kr om måneden)



Men man betaler jo skat procentvis og ikke i kroner og ører. Så bliver skatteletttelser jo også givet sådan.
2
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20488
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43984

Re: Skattereform 2018

Indlægaf paint » 29. aug 2017, 09:51

Akehurst2 skrev:
paint skrev:Det bliver lidt men ikke det store der falder af til dig og din indkomstgruppe. Overordnet set, ligner skattelettelsens-profilen, en omvendt halvmåne.

Dvs. et 'U'. Dette betyder, at de relativt lavtlønnede får noget - mellemindkomstgruppen ( L.O arbejdere, håndværkere mv) får mindre (bunden af u'et, og når din indkomst kommer over 1 million, stiger gevinsten igen (hvis man regner alle elementerne ind)
Procentvis, får lavestlønnede mest (men ikke i kroner og øre). Og det er nu engang ikke procenter man handler for henne i Supermarkedet - det er kroner og øre.

Relativt lavtlønnede, vil få omkring 5.000 om året i lettelse (461 kr om måneden). I den højere ende af indtægtsskalaen, bliver det til 26.000 kr om året (2.166 kr om måneden)



Men man betaler jo skat procentvis og ikke i kroner og ører. Så bliver skatteletttelser jo også givet sådan.


Det er jo ikke en naturlov, at det skal være sådan. Men kunne jo også sætte procenten ned, i de højeste indkomstgrupper. Det er jo det samme svar der altid kommer, at naturligvis får man mere i lettelse jo mere man tjener - men sådan behøver det ikke at være. Vil man lette i bunden, for at skabe et incitament til at tage et arbejde (som man siger at man vil) burde man vel lette mest, dér.

Personligt tror jeg så også, at netop skattelettelser i dén indkomstgruppe (den lavere), vil skabe mest vækst og øget forbrug. tidligere års lettelser i toppen, gav stort set ingenting i den retning (måske fordi folk i den indkomstgruppe, ikke har et stort ikke realiseret behov for nyanskaffelser og øget forbrug)
3
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Akehurst2
Indlæg: 14189
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1266
Likede indlæg: 40748

Re: Skattereform 2018

Indlægaf Akehurst2 » 29. aug 2017, 09:55

paint skrev:
Akehurst2 skrev:
paint skrev:Det bliver lidt men ikke det store der falder af til dig og din indkomstgruppe. Overordnet set, ligner skattelettelsens-profilen, en omvendt halvmåne.

Dvs. et 'U'. Dette betyder, at de relativt lavtlønnede får noget - mellemindkomstgruppen ( L.O arbejdere, håndværkere mv) får mindre (bunden af u'et, og når din indkomst kommer over 1 million, stiger gevinsten igen (hvis man regner alle elementerne ind)
Procentvis, får lavestlønnede mest (men ikke i kroner og øre). Og det er nu engang ikke procenter man handler for henne i Supermarkedet - det er kroner og øre.

Relativt lavtlønnede, vil få omkring 5.000 om året i lettelse (461 kr om måneden). I den højere ende af indtægtsskalaen, bliver det til 26.000 kr om året (2.166 kr om måneden)



Men man betaler jo skat procentvis og ikke i kroner og ører. Så bliver skatteletttelser jo også givet sådan.


Det er jo ikke en naturlov, at det skal være sådan. Men kunne jo også sætte procenten ned, i de højeste indkomstgrupper. Det er jo det samme svar der altid kommer, at naturligvis får man mere i lettelse jo mere man tjener - men sådan behøver det ikke at være. Vil man lette i bunden, for at skabe et incitament til at tage et arbejde (som man siger at man vil) burde man vel lette mest, dér.

Personligt tror jeg så også, at netop skattelettelser i dén indkomstgruppe (den lavere), vil skabe mest vækst og øget forbrug. tidligere års lettelser i toppen, gav stort set ingenting i den retning (måske fordi folk i den indkomstgruppe, ikke har et stort ikke realiseret behov for nyanskaffelser og øget forbrug)


Men skattelettelser i bunden gavner også de højtlønnede.
1
Akehurst2
Indlæg: 14189
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1266
Likede indlæg: 40748

Re: Skattereform 2018

Indlægaf Akehurst2 » 29. aug 2017, 13:30

Wizzze skrev:Ret kedeligt synes jeg. ingen grund til at give folk som mig flere penge, lad os i stedet bruge de penge på at afskaffe mange af punktafgifterne og alt bureaukratiet forbundet dermed, det kommer alle til gode, og gør det billigere at være dansker. Og lad os få smartere bilafgifter, ikke bare en fast sats for alt.


I øvrigt til det med punktafgifterne, så er det ikke umuligt at der sker noget der: http://www.skm.dk/aktuelt/nyheder/2016/ ... ktafgifter

Håber af hele mit hjerte, de afskaffer punktafgift på nødder. Jeg tror næsten, den er den dummeste af dem alle, både i udformning og at den i det hele taget findes. Bare se på den her oversigt: http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=2084857

Desværre vil ophævelse af den kræve ophævelse af andre afgifter også, så det sker nok ikke: http://politiken.dk/mad/madnyt/art55448 ... C3%A5-slik
1
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8735
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 512
Likede indlæg: 7204

Re: Skattereform 2018

Indlægaf Artem » 29. aug 2017, 14:48

I det store og hele synes jeg det ser meget fornuftigt ud.
Specielt med. Registreringsafgiften nedsættes til 100 pct. og skatten af fri telefon fjernes.

De andre ting som gør at alle indkomstgrupper vil betale mindre i skat er også positivt nok.
Men lige som Akehurst2 så jeg hellere at de gjorde vores skattesystem mere enkelt med at fjerne skøre fradrag og afgifter. For det bliver ikke mere simpelt med denne skattereform med nye mærkelige fradag, og så bare lidt andre knæk grænser osv.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
tjald62
Indlæg: 819
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 65
Geografisk sted: Randers NV
Likede indlæg: 799

Re: Skattereform 2018

Indlægaf tjald62 » 29. aug 2017, 19:49

Artem skrev:I det store og hele synes jeg det ser meget fornuftigt ud.
Specielt med. Registreringsafgiften nedsættes til 100 pct. og skatten af fri telefon fjernes.

De andre ting som gør at alle indkomstgrupper vil betale mindre i skat er også positivt nok.
Men lige som Akehurst2 så jeg hellere at de gjorde vores skattesystem mere enkelt med at fjerne skøre fradrag og afgifter. For det bliver ikke mere simpelt med denne skattereform med nye mærkelige fradag, og så bare lidt andre knæk grænser osv.


Det er stadigvæk direktøren der render med gevinsten mens at den lavest lønnet ikke får noget og i mine øjne så er det uanset hvad de og andre kalder det en topskattelettelse for de rigeste.
0
Babsoman :ivrig: :slem:

Dagens ord: "anmeller"
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Re: Skattereform 2018

Indlægaf Wizzze » 29. aug 2017, 20:33

tjald62 skrev:
Artem skrev:I det store og hele synes jeg det ser meget fornuftigt ud.
Specielt med. Registreringsafgiften nedsættes til 100 pct. og skatten af fri telefon fjernes.

De andre ting som gør at alle indkomstgrupper vil betale mindre i skat er også positivt nok.
Men lige som Akehurst2 så jeg hellere at de gjorde vores skattesystem mere enkelt med at fjerne skøre fradrag og afgifter. For det bliver ikke mere simpelt med denne skattereform med nye mærkelige fradag, og så bare lidt andre knæk grænser osv.


Det er stadigvæk direktøren der render med gevinsten mens at den lavest lønnet ikke får noget og i mine øjne så er det uanset hvad de og andre kalder det en topskattelettelse for de rigeste.


Så længe vi betaler i procenter, så vil det altid være sådan. En procent af 100.000 er bare mindre end en procent af en 1.000.000.
Sjovt nok er der aldrig nogen ballade, når det går opad, men hver gang der pilles i nedadgående retning, så har vi altid denne debat, han får mere end mig, det er snyd! Men det er jo fordi at han betaler mere.
Men det er også derfor jeg advokerer for at vi fjerner alle de mærkelige afgifter i stedet for at pille ved procenterne, så bliver alle ramt ens. Men så ender vi vel med at debattere at det kun er de rige der køber mandler & nødder, is med luft osv. osv. :gruble:
4
Do as I say! :whip:

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"