Risalamande-gate

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
HappyHippo
Indlæg: 2530
Tilmeldt: 13. aug 2015, 13:16
Kort karma: 170
Likede indlæg: 4383

Re: Risalamande-gate

Indlægaf HappyHippo » 8. nov 2015, 22:16

Delfin skrev:
HappyHippo skrev:
Flora skrev:Jeg har en helt særlig måde at lave den på :fløjt: .

Jeg går ned i Netto og tager sådan en her ned fra hylden:
Billede
Så betaler jeg for den og går hjem :genert:


Hvis det absolut skal være er steff Houlbergs langt bedre (den i pølsen)


Nej :P

Vi holder jul hos min mor, og det har altid været hende, der har stået for den. Vi fik risengrød d. 23, og så blev der lavet risalamande af resten. Det er ikke altid nogen af os andre er hjemme tidligt nok til at lave det, og vi kommer langvejsfra med offentlig transport, så vi har ikke kunnet overtage opgaven. Min mor er efterhånden ved at være en ældre dame, så vi har barberet godt ned på div. traditionelle forberedelser. Her er den hjemmelavede risalamande så blevet ofret til fordel for Kløvers. Det er helt klart den bedste af dem, der er på markedet, hvis du spørger mine smagsløg. Vi køber et par af de store bøtter, og så spiser vi lun hjemmelavet jordbærsovs til.


Smag og behag er jo heldigvis forskellig. Jeg synes den er rædsom. Ligesom jordbærsauce.
1
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15282
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1241
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25603

Re: Risalamande-gate

Indlægaf Delfin » 8. nov 2015, 22:27

HappyHippo skrev:
Delfin skrev:
HappyHippo skrev:
Flora skrev:Jeg har en helt særlig måde at lave den på :fløjt: .

Jeg går ned i Netto og tager sådan en her ned fra hylden:
Billede
Så betaler jeg for den og går hjem :genert:


Hvis det absolut skal være er steff Houlbergs langt bedre (den i pølsen)


Nej :P

Vi holder jul hos min mor, og det har altid været hende, der har stået for den. Vi fik risengrød d. 23, og så blev der lavet risalamande af resten. Det er ikke altid nogen af os andre er hjemme tidligt nok til at lave det, og vi kommer langvejsfra med offentlig transport, så vi har ikke kunnet overtage opgaven. Min mor er efterhånden ved at være en ældre dame, så vi har barberet godt ned på div. traditionelle forberedelser. Her er den hjemmelavede risalamande så blevet ofret til fordel for Kløvers. Det er helt klart den bedste af dem, der er på markedet, hvis du spørger mine smagsløg. Vi køber et par af de store bøtter, og så spiser vi lun hjemmelavet jordbærsovs til.


Smag og behag er jo heldigvis forskellig. Jeg synes den er rædsom. Ligesom jordbærsauce.


Konklusionen må være, at vi enten ikke skal holde jul sammen, eller også skal der købes to forskellige. :D
0
14 11 14
Brugeravatar
icelady
Moderator
Indlæg: 16224
Tilmeldt: 12. aug 2015, 06:56
Kort karma: 1068
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 32426

Re: Risalamande-gate

Indlægaf icelady » 8. nov 2015, 22:38

Ado skrev:Lakrids i risalamande burde udløse en udvisning af Danmark!

Her koger jeg også bare grøden med alm. grødris, sødmælk og en flækket vanillestang. (Død over minutris! :sur: ) Masser af hakkede mandler, lidt sukker blandet med vanillekorn og fløde, der er pisket luftigt og ikke stiv-træls. Og kirsebærsauce.


Er der seriøst folk, der kommer lakrids i ris a la mande??? :ad!:

Altså, jeg elsker sgu lakrids, men jeg synes godt nok det har taget overhånd. I flødeost, skæreoste med lakrids, chokolade med lakrids.....

Men ris a la mande med lakrids??? Nej. Bare nej.
2
....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Risalamande-gate

Indlægaf Wizzze » 8. nov 2015, 22:57

icelady skrev:
Ado skrev:Lakrids i risalamande burde udløse en udvisning af Danmark!

Her koger jeg også bare grøden med alm. grødris, sødmælk og en flækket vanillestang. (Død over minutris! :sur: ) Masser af hakkede mandler, lidt sukker blandet med vanillekorn og fløde, der er pisket luftigt og ikke stiv-træls. Og kirsebærsauce.


Er der seriøst folk, der kommer lakrids i ris a la mande??? :ad!:

Altså, jeg elsker sgu lakrids, men jeg synes godt nok det har taget overhånd. I flødeost, skæreoste med lakrids, chokolade med lakrids.....

Men ris a la mande med lakrids??? Nej. Bare nej.


Claus Holm har helt sikkert lavet en version med lakrids, bare hold øje med tv2 i december, så skal du nok blive chokeret :D
1
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
milisa
Indlæg: 1959
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:43
Kort karma: 419
Likede indlæg: 4816

Re: Risalamande-gate

Indlægaf milisa » 8. nov 2015, 23:02

Åha, må jeg ikke godt have lov at være sprognazi? Please? Pretty Please?



Nå ja for hulen, vi har røde kort, feel free at donere, hvis man synes, jeg er for træls, men altså:

RISALAMANDE!!!! Alternativt: RIS À L'AMANDE!!!! Ikke ris a la mande eller ris ala mande eller riz a la mande eller noget i den dur!

Det er en dansk ting, ergo ris. Man har så forfransket navnet, derfor a l'amande (mandel på fransk = amande). Man har ikke to vokaler efter hinanden på fransk, dvs ikke a la amande, så derfor a l'amande. Man har så yderligere fordansket det forfranskede, derfor er det faktisk mest korrekt med risalamande, om end ris à l'amande godtages.

Rant off....

PS. Og ja, folk, der putter lakrids i deres ris à l'amande bør skydes ved daggry med sløve kugler........ Generelt skal folk stoppe deres lakrids-fimmel.
4
Tally-ho
Brugeravatar
Daphne
Indlæg: 2377
Tilmeldt: 12. aug 2015, 14:19
Kort karma: 575
Likede indlæg: 3529

Re: Risalamande-gate

Indlægaf Daphne » 8. nov 2015, 23:11

Jeg bruger også Kløver-varianten herhjemme. En stor bøtte med varm kirsebærsauce (allerhelst den uden hele kirsebær i :D ). Er også af den overbevisning, at Kløvers udgave er klart den bedste købeversion - flere af de andre smager som kold risengrød :badr:
Men jeg har så heller aldrig holdt Jul herhjemme (og hvis jeg hjælper min mor, så laver hun altid risalamanden) - så det er kun til mig og min kæreste.
Min mor laver perfekt risalamande - den er fløjlsblød og frisk med masser af vanilje. Jeg skal egentlig have lokket opskriften ud af hende på et tidspunkt, inden hun pludselig glemmer den.... :gruble:
0
hthy
Indlæg: 575
Tilmeldt: 17. aug 2015, 22:48
Kort karma: 32
Likede indlæg: 699

Re: Risalamande-gate

Indlægaf hthy » 9. nov 2015, 01:08

Min mor lavede i nogle år romtopf af bær som blev lagt i lag med rom og sukker efterhånden som de forskellige bær var modne. Først jordbær, så ribs og solbær. hindbær og brombær. Det var guddommeligt. Nu har hun ikke egen have længere så vi får den som de fleste andre med grød, masser af piskefløde og hakkede mandler (+ en hel) og varm kirsebærsova. Den de amareno er rigtig god men også meget dyr.
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59511

Re: Risalamande-gate

Indlægaf DetSorteCirkus » 9. nov 2015, 06:12

Ballademager skrev:Jeg skal lave det selv for første gang i år. Men der bliver vist den helt almindelige med mandler og fløde. Vi spiser risengrød om aftenen den 23/12 og koger ekstra til risengrød.

Bryder mig egentlig ikke specielt om det (det vamler - også selvom det er lavet helt rigtigt), men det hører med, så selvfølgelig skal det på julebordet.

Har et enkelt år været udsat for, at nogen havde kommet Amaretto i. Det burde simpelthen forbydes ved lov, og det kommer ikke til at ske i mit hjem, uanset hvad gæsterne så måtte have af juletraditioner. Adr! :nerve:

Og så lige et tillægsspørgsmål: Må man fiske efter mandlen hos jer? Holdt en gang jul med nogen, som sad og rodede rundt i skålen efter mandlen. Se, DET var en ægte risalamande-gate. Usportsligt, siger jeg bare :tie:


Hellere det end at spise den! Det kom min farmor engang til, og så måtte der hentes endnu en skål ind.
De voksne var helt grønne i hovedet af forædthed tilsidst, mens jeg bare sad og gnækkede, for jeg havde jo fundet min egen mandel forlængst.
0
Brugeravatar
Danseprinsesse
Indlæg: 3723
Tilmeldt: 18. aug 2015, 09:57
Kort karma: 652
Likede indlæg: 11266

Re: Risalamande-gate

Indlægaf Danseprinsesse » 9. nov 2015, 07:28

Grødris koges med sødmælk og vaniljestænger, når grøden er færdig kommer jeg lidt salt og sukker i.
Når grøden er afkølet skal der masser af grofthakkede mandler i og en tilpas mængde, ikke for hårdt pisket, flødeskum.

Jeg elsker ris à l'amande meget højt, men jeg synes desværre tit, jeg får serveret nogle fesne versioner rundt omkring. Jeg føler mig virkelig heldig over, helt tilfældigt, at være født i en familie, der laver verdens bedste ris à l'amande! :deer:
1
Brugeravatar
sigge
Indlæg: 14703
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:38
Kort karma: 1180
Likede indlæg: 24712

Re: Risalamande-gate

Indlægaf sigge » 9. nov 2015, 11:56

Danseprinsesse skrev:Grødris koges med sødmælk og vaniljestænger, når grøden er færdig kommer jeg lidt salt og sukker i.
Når grøden er afkølet skal der masser af grofthakkede mandler i og en tilpas mængde, ikke for hårdt pisket, flødeskum.

Jeg elsker ris à l'amande meget højt, men jeg synes desværre tit, jeg får serveret nogle fesne versioner rundt omkring. Jeg føler mig virkelig heldig over, helt tilfældigt, at være født i en familie, der laver verdens bedste ris à l'amande! :deer:


Er du min søster? Min familie laver nemlig også den perfekte risalamande. :D

Jeg er enig med flertallet: Grød kogt på sødmælk og med vanillestangen i, kold grød tilsættes en smule sukker, masser af hakkede mandler og flødeskum af den helt rigtige konsistens. Serveres med lun kirsebærsovs, hvis den bliver for varm, smelter man nemlig flødeskummet i alamanden. Tidligere brød jeg mig ikke om bærrene, hvilket min søster var glad for, for så havde hun fripas til at fiske ekstra til sin portion. Men nu kan jeg sagtens spise bærrene også, så jeg fisker ikke bevidst uden om dem.

Jeg forstår slet ikke det med at undlade mandler. Som milisa så fint redegør for, stammer á l'amande delen jo for det franske ord for mandler. Så hvis man ikke putter mandler i, bliver det jo bare ris á la créme, hvilket også kan være fint nok, men så skal man ikke kalde det ris á l'amande. (Disclaimer vedr. allergier)

Min mors familie eksperimenterede et år med at hælde et eller andet alkohol i risalamanden. :puke: Derefter tilbød vi altid at medbringe dessert, hvis vi skulle fejre jul hos dem.
1
You can't spell awesome without me.
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40578

Re: Risalamande-gate

Indlægaf Akehurst2 » 9. nov 2015, 12:09

Ballademager skrev:
Og så lige et tillægsspørgsmål: Må man fiske efter mandlen hos jer? Holdt en gang jul med nogen, som sad og rodede rundt i skålen efter mandlen. Se, DET var en ægte risalamande-gate. Usportsligt, siger jeg bare :tie:


Nej! Det er strengt forbudt og mindste antydning af fisken udløser skrig og skrål i min familie.

Jeg synes også, det bør være forbudt at tage en portion og sidde og hakke i den uden at spise fordi man egentlig ikke kan lide risalamande. Så må man leve uden at være med i mandelgaveræset.
4
Brugeravatar
lulu-p
Indlæg: 1778
Tilmeldt: 20. aug 2015, 08:05
Kort karma: 105
Likede indlæg: 2237

Re: Risalamande-gate

Indlægaf lulu-p » 9. nov 2015, 12:34

Jeg laver ikke risalamande...jeg spiser det fordi jeg får det serveret. Men jeg kan ikke lide det.

Når jeg snart selv skal holde jul bliver risalamanden udskiftet med chokolademousse.
0
... Look to the light, Leland, find the light. Into the light, Leland, into the
light. Into the light, Leland... into the light... Don't be afraid. ...
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Risalamande-gate

Indlægaf Fru Sunshine » 9. nov 2015, 15:04

Ballademager skrev:
Og så lige et tillægsspørgsmål: Må man fiske efter mandlen hos jer? Holdt en gang jul med nogen, som sad og rodede rundt i skålen efter mandlen. Se, DET var en ægte risalamande-gate. Usportsligt, siger jeg bare :tie:

Nix, DET må man ikke, men man må godt lade som om, så vi kan sidde og øffe "Du graaaaaaver" til hinanden.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Flora
Indlæg: 14712
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:21
Kort karma: 688
Likede indlæg: 19040

Re: Risalamande-gate

Indlægaf Flora » 9. nov 2015, 15:10

Akehurst2 skrev:
Ballademager skrev:
Og så lige et tillægsspørgsmål: Må man fiske efter mandlen hos jer? Holdt en gang jul med nogen, som sad og rodede rundt i skålen efter mandlen. Se, DET var en ægte risalamande-gate. Usportsligt, siger jeg bare :tie:


Nej! Det er strengt forbudt og mindste antydning af fisken udløser skrig og skrål i min familie.

Jeg synes også, det bør være forbudt at tage en portion og sidde og hakke i den uden at spise fordi man egentlig ikke kan lide risalamande. Så må man leve uden at være med i mandelgaveræset.


Det gør børnene i min familie det der. Tværer rundt med skeen indtil de finder mandlen uden at spise en eneste bid af risalamanden. Og der er oven i købet mandel i begge børneskåle, så der er ligesom ikke rigtig nogen spænding i det. Fatter ikke at hverken børn eller voksne synes det er sjovt :rulle:
1
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40578

Re: Risalamande-gate

Indlægaf Akehurst2 » 9. nov 2015, 15:37

Fru Sunshine skrev:
Ballademager skrev:
Og så lige et tillægsspørgsmål: Må man fiske efter mandlen hos jer? Holdt en gang jul med nogen, som sad og rodede rundt i skålen efter mandlen. Se, DET var en ægte risalamande-gate. Usportsligt, siger jeg bare :tie:

Nix, DET må man ikke, men man må godt lade som om, så vi kan sidde og øffe "Du graaaaaaver" til hinanden.


Ja da. Man kan evt. også begynde at hyle op om fisken selvom folk dårligt har gjort andet end at række skålen videre :-D
1

Tilbage til "Mad og drikke"