Hvornår gælder man som "Online"?

Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Hvornår gælder man som "Online"?

Indlægaf dgd2007 » 1. sep 2017, 04:36

Ikke at dette er vigtigt, men ren nysgerrighed.
Jeg har egentlig aldrig tænkt over det før, men opdagede lige, at der kommer sådan et stempel på ens billede, om at man er "online":

    online.png
Men hvad vil det egentlig sige ... hvornår er man "online"?
    Når man ikke har logget ud?
    Når man har foretaget sig noget inden for de sidste x minutter?
    Når man ...?
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
0
Brugeravatar
Only Me
Indlæg: 1171
Tilmeldt: 14. okt 2015, 21:19
Kort karma: 49
Likede indlæg: 363

Re: Hvornår gælder man som "Online"?

Indlægaf Only Me » 2. sep 2017, 20:53

Når man er "Online" så betyder det at man har logget ind så at man kan skrive svar her inde i trådene, samt at man kan se billeder som er uploadet til Debatten og sat ind i trådene.
0
Altid glad for at hjælpe. :)
Billede
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Hvornår gælder man som "Online"?

Indlægaf dgd2007 » 2. sep 2017, 20:59

Only Me skrev:Når man er "Online" så betyder det at man har logget ind så at man kan skrive svar her inde i trådene, samt at man kan se billeder som er uploadet til Debatten og sat ind i trådene.

Tak, ja men jeg mente kriterierne - ikke effekten.
Altså fx: hvis jeg logger ind, bliver jeg stående som "online" resten af livet, hvis jeg ikke logger ud?
0
Brugeravatar
Only Me
Indlæg: 1171
Tilmeldt: 14. okt 2015, 21:19
Kort karma: 49
Likede indlæg: 363

Re: Hvornår gælder man som "Online"?

Indlægaf Only Me » 2. sep 2017, 21:13

dgd2007 skrev:
Only Me skrev:Når man er "Online" så betyder det at man har logget ind så at man kan skrive svar her inde i trådene, samt at man kan se billeder som er uploadet til Debatten og sat ind i trådene.

Tak, ja men jeg mente kriterierne - ikke effekten.
Altså fx: hvis jeg logger ind, bliver jeg stående som "online" resten af livet, hvis jeg ikke logger ud?


Når man har logget ind og ikke er aktiv på forumet så plejer der være en tidsfaktor på som gør at man automatisk bliver logget af, altså at man ikke står som "Online".
Lige så snart man lukker ned for sin browser eller lukker pc så vil man heller ikke stå som "Online".
1
Altid glad for at hjælpe. :)
Billede
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Hvornår gælder man som "Online"?

Indlægaf dgd2007 » 2. sep 2017, 22:12

Only Me skrev:Når man har logget ind og ikke er aktiv på forumet så plejer der være en tidsfaktor på som gør at man automatisk bliver logget af, altså at man ikke står som "Online".
Lige så snart man lukker ned for sin browser eller lukker pc så vil man heller ikke stå som "Online".

OK, ja det kan være, at man "timer ud".
Men om jeg lukker browseren eller computeren, det ved Debat-softwaren jo formentlig ikke (medmindre de har indlagt noget meget snedig kode).
0
Brugeravatar
Aspargsen
Permanent bortvist
Indlæg: 2082
Tilmeldt: 14. aug 2015, 13:57
Kort karma: 53
Likede indlæg: 1375

Re: Hvornår gælder man som "Online"?

Indlægaf Aspargsen » 2. sep 2017, 23:07

Jeg gætter på at man er online hvis man har sendt / modtaget data fra debatten inden for de sidste 5 minuttet
0
NON-TRIMMER! - fordi utrimmede indlæg bare er bedre :rock:
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Hvornår gælder man som "Online"?

Indlægaf dgd2007 » 2. sep 2017, 23:11

Jeg må anstille nogle eksperimenter ... Billede
0
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Hvornår gælder man som "Online"?

Indlægaf dgd2007 » 3. sep 2017, 00:17

Aspargsen skrev:Jeg gætter på at man er online hvis man har sendt / modtaget data fra debatten inden for de sidste 5 minuttet

Ja, om det lige er 5 min. ved jeg selvfølgelig ikke, men du har ret i, at der er en timeout.
Jeg prøvede at gå på fra en anden browser, hvor jeg ikke er logget ind, efter et stykke tid. Og der kunne jeg se, at bruger dgd2007 ikke længere var "online". Så mysteriet er opklaret. :fløjt:

EDIT 5 minutter efter: Du har søreme ret: det er 5 minutter. :)
2
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Hvornår gælder man som "Online"?

Indlægaf Slettet bruger » 3. sep 2017, 04:40

Men jeg tror først ens cookie udløber når sessionen afsluttes, dvs. browseren lukkes. Dvs. hvis man logger ind og forlader computeren i 20 minutter, står man nok ikke som online, men man er stadig logget ind.
0
Brugeravatar
Only Me
Indlæg: 1171
Tilmeldt: 14. okt 2015, 21:19
Kort karma: 49
Likede indlæg: 363

Re: Hvornår gælder man som "Online"?

Indlægaf Only Me » 3. sep 2017, 22:21

abcd skrev:Dvs. hvis man logger ind og forlader computeren i 20 minutter, står man nok ikke som online, men man er stadig logget ind.

Lige så snart man ikke står som "Online" så er man ikke logget ind, flaget i programmet bliver sat til 0 så at man ikke er online.
0
Altid glad for at hjælpe. :)
Billede
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Hvornår gælder man som "Online"?

Indlægaf Slettet bruger » 3. sep 2017, 22:50

Jeg mener man kan tidsindstille det. Så man kan f.eks. sætte det så folk står som "online" 30 minutter efter deres sidste handling.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Hvornår gælder man som "Online"?

Indlægaf Slettet bruger » 4. sep 2017, 04:44

Only Me skrev:
abcd skrev:Dvs. hvis man logger ind og forlader computeren i 20 minutter, står man nok ikke som online, men man er stadig logget ind.

Lige så snart man ikke står som "Online" så er man ikke logget ind, flaget i programmet bliver sat til 0 så at man ikke er online.


Jeg har prøvet nedenstående:

1) Log ind på debatten.net i Chrome. Luk browserfanen, men ikke browseren.
2) Åbn debatten.net i IE, find denne tråd og se at mit brugernavn er markeret som online.
3) Vent 10 minutter, genopfrisk siden i IE, og se at jeg nu ikke længere står som online.
4) Åbn debatten.net på en ny tab Chrome. Se at jeg stadig er logget ind.
5) Genopfrisk siden i IE, og se at jeg nu står som online igen.

Når man logger ind, gemmes en cookie på klientmaskinen. Man kan gemme cookies med timeout, eller man kan gemme dem for sessionen. Hvis man gemmer dem for sessionen, er de gyldige indtil browseren lukkes ned. Jeg tror ikke der er noget timeout på at være logget ind på debatten.net, for jeg kan sidde i timevis uden at bruge sitet, men når jeg så går ind på det igen, er jeg stadig logget ind. Men man kan ikke bruge cookien til at vise om folk er online, for online-status skal kendes på serveren, og den kan ikke se om browseren stadig er åben, den får bare cookien tilsendt hver gang man gør et eller andet. Det ville være muligt at logge folk ud samtidig med at man holder op med at vise dem online, men det gør debatten.net ikke som eksperimentet ovenfor viser. Hver gang man som indlogget bruger foretager et request til debatten.net, nulstilles der en timer. Når timeren løber ud, står man som offline, men man kan godt stadig være logget ind.
0
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Hvornår gælder man som "Online"?

Indlægaf dgd2007 » 4. sep 2017, 14:29

abcd skrev:Jeg har prøvet nedenstående:
[...]

Jeg er enig i abcd's fremstiling. "Online"-stemplet kan ikke have noget at gøre med, om man har lukket browseren.
Man skal huske på, at man ikke har en permanent forbindelse til debat-serveren. Forbindelsen bliver lukket igen, efter hver gang man har hentet en side, givet like eller postet noget. Og så bliver der oprettet en ny forbindelse, næste gang man gør noget.
Så serveren ved ikke, at man har lukket browseren. (Den får dog selvfølgelig besked, hvis man direkte logger af.)

Jeg tror ikke, den direkte sætter et "flag" på serveren, om man er online. Den gemmer nok snarere tidspunkt for sidste handling. Så kan den hurtigt regne ud, om det er over eller under 5 minutter siden, når der er brug for at vise det.
1
Brugeravatar
Only Me
Indlæg: 1171
Tilmeldt: 14. okt 2015, 21:19
Kort karma: 49
Likede indlæg: 363

Re: Hvornår gælder man som "Online"?

Indlægaf Only Me » 4. sep 2017, 20:23

dgd2007 skrev:Jeg tror ikke, den direkte sætter et "flag" på serveren, om man er online.

Jo det gør den for vide om man er logget ind for at kunne skrive på siden.
0
Altid glad for at hjælpe. :)
Billede
Brugeravatar
Only Me
Indlæg: 1171
Tilmeldt: 14. okt 2015, 21:19
Kort karma: 49
Likede indlæg: 363

Re: Hvornår gælder man som "Online"?

Indlægaf Only Me » 4. sep 2017, 21:20

Det er disse flag som bliver sat.

Billede

Billede
0
Altid glad for at hjælpe. :)
Billede

Tilbage til "Spørgsmål om debatten"