Begrænsninger på kommuners opgavetyveri

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
SonataA
Indlæg: 520
Tilmeldt: 1. sep 2015, 05:20
Kort karma: 52
Likede indlæg: 825

Re: Begrænsninger på kommuners opgavetyveri

Indlægaf SonataA » 8. sep 2017, 05:17

Når man taler om kommunernes brug af praktikker, og at det tager faste stillinger, så tror jeg det er vigtigt at huske på;
- mange af dem der er i praktik har måske behov for at lære at gå på arbejde. Vis mig en arbejdsgiver der til en betalende medarbejder, accepterer at vedkommende kun møder 45% af tiden, hvis vedkommende overhovedet møder så meget.
- mange af de stillinger ville være sparet væk for lææææænge siden. Så der udføres en opgave som ikke ville være blevet udført ellers.

Skal man brokke sig over noget, så må det være kommunernes brug af offentlige løntilskudsstillinger.

That said, så skal kommunerne selvfølgelig heller ikke udhule det private arbejdsmarked, men at se sig sur på udlån af bageudstyr, lapning af en cykel (som koster væsentligt mindre end co2 bekæmpelse) det er i mine øjne politik for politikkens skyld, og uden reel værdi
1
fisken80
Indlæg: 22514
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1138
Likede indlæg: 52914

Re: Begrænsninger på kommuners opgavetyveri

Indlægaf fisken80 » 8. sep 2017, 05:34

SonataA skrev:Når man taler om kommunernes brug af praktikker, og at det tager faste stillinger, så tror jeg det er vigtigt at huske på;
- mange af dem der er i praktik har måske behov for at lære at gå på arbejde. Vis mig en arbejdsgiver der til en betalende medarbejder, accepterer at vedkommende kun møder 45% af tiden, hvis vedkommende overhovedet møder så meget.
- mange af de stillinger ville være sparet væk for lææææænge siden. Så der udføres en opgave som ikke ville være blevet udført ellers.

Skal man brokke sig over noget, så må det være kommunernes brug af offentlige løntilskudsstillinger.

That said, så skal kommunerne selvfølgelig heller ikke udhule det private arbejdsmarked, men at se sig sur på udlån af bageudstyr, lapning af en cykel (som koster væsentligt mindre end co2 bekæmpelse) det er i mine øjne politik for politikkens skyld, og uden reel værdi


Nu har der bare været indtil flere sager, hvor en person i aktivering har ført til nedlæggelse af en fast stilling. En stilling, der ikke ellers ville være blevet nedlagt. Når vi snakker aktivering snakker vi jo altså ikke kun om svage kontanthjælpsmodtagere, der skal støttes meget og som ikke kan møde fuld tid eller som har meget fravær. Vi snakker også velfungerende mennesker på dagpenge, der sendes ind i et endeløst hamsterhjul af aktiveringer.
3
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Akehurst2
Indlæg: 14222
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1270
Likede indlæg: 40955

Re: Begrænsninger på kommuners opgavetyveri

Indlægaf Akehurst2 » 8. sep 2017, 07:18

LaScrooge skrev:Mange af tiltagene er for mig at se almennyttige, nogle af dem er lighedsskabende og derfor har de et andet sigte end at kommunerne tjener penge på det.

Fx her: »Et kommunalt bibliotek udlåner bl.a. værktøj, bageudstyr mv. gratis til brugerne i konkurrence med virksomheder, som sælger eller udlejer de samme artikler«. - uden at vide hvad de udlåner til, så skaber de med dette tiltag muligheden for, at nogle mennesker, der ikke har råd til at anskaffe sig bageudstyr eller værktøj (og/eller måske kun skal bruge det kortvarigt), rent faktisk stadig kan have adgang til det - på midlertidig basis. Hvordan kan man være imod det? Og ville alle de mennesker, som kunne låne hos biblioteket købe hvis det ikke var en mulighed? Det er sådan set langt fra tilfældet.
Og hvis man er imod det, er man så ikke snublende tæt på at være imod biblioteker i det hele taget, fordi man jo ikke køber bøger man kan låne gratis, eller?

"Københavns Kommune vil have flere københavnere til at vælge cyklen frem for bilen, og derfor tilbyder den nu, at sende en cykelmekaniker ud til en række boligforeninger og fikse borgernes cykler gratis. Målet med de såkaldte ‘cykel-service-events’ er at nedbringe mængden af korte bilture i byen."
Dette tilfælde er almennyttigt og har til formål at påvirke borgerne i en bestemt retning: flere skal cykle, for det er bedre for byen, det letter trafikken, slider mindre på vejene etc. Det er med al sandsynlighed ikke et varigt tiltag og har de held med det, vil det skabe ny aktivitet hos cykelsmedene efterfølgende.


Hvordan kan jeg være imod, at kommunen opkræver mine penge med magt og bruger dem til at købe udstyr, som de udlåner gratis til folk, der ellers ville have købt eller lejet det hos en privat erhvervsdrivende, der kunne have tjent penge på det? For mig er det nærmest et retorisk spørgsmål.

Det er jo i høj grad et ideologisk spørgsmål - jeg synes staten og kommunerne skal fokusere på det, der er deres opgave og overlade ting, der findes på det private marked til markedet. Både for ikke at konkurrere (på unfair vilkår), men også for at overlade valget til borgerne.

Hvis borgerne ikke har råd eller lyst til at købe eget værktøj, men gerne vil leje, så er der et marked for det, eller for at fx andels- eller grundejerforeninger går sammen om det. Det kan og skal borgerne selv finde ud af.

Jeg er ikke anarkokapitalist, og der er bestemt opgaver, der skal ligge hos stat og kommuner, og jeg er bestemt for biblioteker ud fra en folkeoplysningstanke og lige adgang til viden, men der er virkelig langt fra bøger til bageudstyr og lånehøns og hvad har vi.
1
Akehurst2
Indlæg: 14222
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1270
Likede indlæg: 40955

Re: Begrænsninger på kommuners opgavetyveri

Indlægaf Akehurst2 » 8. sep 2017, 07:20

fisken80 skrev:
SonataA skrev:Når man taler om kommunernes brug af praktikker, og at det tager faste stillinger, så tror jeg det er vigtigt at huske på;
- mange af dem der er i praktik har måske behov for at lære at gå på arbejde. Vis mig en arbejdsgiver der til en betalende medarbejder, accepterer at vedkommende kun møder 45% af tiden, hvis vedkommende overhovedet møder så meget.
- mange af de stillinger ville være sparet væk for lææææænge siden. Så der udføres en opgave som ikke ville være blevet udført ellers.

Skal man brokke sig over noget, så må det være kommunernes brug af offentlige løntilskudsstillinger.

That said, så skal kommunerne selvfølgelig heller ikke udhule det private arbejdsmarked, men at se sig sur på udlån af bageudstyr, lapning af en cykel (som koster væsentligt mindre end co2 bekæmpelse) det er i mine øjne politik for politikkens skyld, og uden reel værdi


Nu har der bare været indtil flere sager, hvor en person i aktivering har ført til nedlæggelse af en fast stilling. En stilling, der ikke ellers ville være blevet nedlagt. Når vi snakker aktivering snakker vi jo altså ikke kun om svage kontanthjælpsmodtagere, der skal støttes meget og som ikke kan møde fuld tid eller som har meget fravær. Vi snakker også velfungerende mennesker på dagpenge, der sendes ind i et endeløst hamsterhjul af aktiveringer.


Jeg er fuldstændig rørende enig at beskæftigelsesindsasten er fuldstændig forfejlet og konkurrenceforvridende og hovedløs med løntilskud og praktikker - jeg synes bare, det er lidt uden for trådens emne.
0
Akehurst2
Indlæg: 14222
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1270
Likede indlæg: 40955

Re: Begrænsninger på kommuners opgavetyveri

Indlægaf Akehurst2 » 8. sep 2017, 07:21

SonataA skrev:
That said, så skal kommunerne selvfølgelig heller ikke udhule det private arbejdsmarked, men at se sig sur på udlån af bageudstyr, lapning af en cykel (som koster væsentligt mindre end co2 bekæmpelse) det er i mine øjne politik for politikkens skyld, og uden reel værdi


Man kan også kalde det principper. De enkelte dele er måske i sig selv ikke skadelige og blot små brikekr i et stort spil,e mn samlet set er det udtryk for en forfejlet tankegang i forhold til, hvad der er en offentlig opgave og hvad det er rimeligt at bruge skatteborgernes penge på.
0
Brugeravatar
Aspargsen
Permanent bortvist
Indlæg: 2082
Tilmeldt: 14. aug 2015, 13:57
Kort karma: 53
Likede indlæg: 1375

Re: Begrænsninger på kommuners opgavetyveri

Indlægaf Aspargsen » 8. sep 2017, 07:24

Mistermor skrev:Jeg synes faktisk, at de gamle modeller (ja, jeg er over 50) hvor kommunen f.eks. havde et lille gartneri, hvor de dyrkede planter til kommunens bede og kummer, og hvor der var et hold, der tog ud og klippede hæk for de gamle, var supergod. Det var sårbare mennesker, som fik et job og et sted at øve sig i at arbejde. Det var ikke opgaver, hvor noget væltede, hvis man lavede en fejl eller var syg. - Ja, det krævede en person på almindelig løn til at stå for sådan et hold.


i de gamle dage havde man det rummelige arbejdsmarkedet, men det var ikke noget man talte om
nu taler man meget om det men har det ikke :(
1
NON-TRIMMER! - fordi utrimmede indlæg bare er bedre :rock:
Brugeravatar
Aspargsen
Permanent bortvist
Indlæg: 2082
Tilmeldt: 14. aug 2015, 13:57
Kort karma: 53
Likede indlæg: 1375

Re: Begrænsninger på kommuners opgavetyveri

Indlægaf Aspargsen » 8. sep 2017, 07:35

Akehurst2 skrev:Hvordan kan jeg være imod, at kommunen opkræver mine penge med magt og bruger dem til at købe udstyr, som de udlåner gratis til folk, der ellers ville have købt eller lejet det hos en privat erhvervsdrivende, der kunne have tjent penge på det? For mig er det nærmest et retorisk spørgsmål.


Akehurst2 skrev:jeg er bestemt for biblioteker ud fra en folkeoplysningstanke og lige adgang til viden, men der er virkelig langt fra bøger til bageudstyr og lånehøns og hvad har vi.


Så det er altså helt iorden af tage brødet ud af munden på boghandleren
men ikke på dem der sælger bageudstyr


Hvis nu af et bibliotek sammen med bogen Pasta på 117 måder også udlånte en pastamaskine, så kunne det jo være af nogen blev så grebet af hjemmelavet pasta af de selv købte en
0
NON-TRIMMER! - fordi utrimmede indlæg bare er bedre :rock:
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21981
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2516
Likede indlæg: 59640

Re: Begrænsninger på kommuners opgavetyveri

Indlægaf DetSorteCirkus » 8. sep 2017, 07:39

Jeg læste lige om det forkætrede bageudstyr. Det drejer sig om ét bibliotek i Vollsmose, der i forbindelse med et konkret projekt i samarbejde med Miljøministeriet har udlånt nogle læringskasser om bæredygtighed. Det vil med andre ord sige, at for at man overhovedet er blevet klar over, at der er bageudstyr at låne, skal man først have fået fat i kassen.

I samme artikel, som i øvrigt stammer fra en borgerlig avis, fremgår det også, at bibliotekernes udlån af andet end bøger, film og musik er så lille, at det nærmest ikke kan måles statistisk.

Og så er det, at jeg tænker, hvor stort problemet egentlig er, når man har skulle gribe til sådan et dårligt eksempel.

I mine øjne er der stort set ingen grænser for, hvad det offentlige må stille til rådighed, hvis det sociale formål betinger det.
Det sidste forhindrer, at en kommune pludselig køber ind i vildskab af bageudstyr, høns og cykelpumper til tout le monde.
2
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21981
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2516
Likede indlæg: 59640

Re: Begrænsninger på kommuners opgavetyveri

Indlægaf DetSorteCirkus » 8. sep 2017, 07:57

Og så en lille kæphest, jeg har. Nej, faktisk en stor.
Borgerne har også et ansvar for, hvordan de offentlige ressourcer bruges.
Hvis man selv kan købe eller klare et eller andet, som ligger udenfor kerneydelserne (hvortil jeg regner bibliotekerne), så gør man det.
1
Brugeravatar
Stars
Indlæg: 4915
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:11
Kort karma: 191
Likede indlæg: 6531

Re: Begrænsninger på kommuners opgavetyveri

Indlægaf Stars » 8. sep 2017, 08:54

Akehurst2 skrev:
LaScrooge skrev:Mange af tiltagene er for mig at se almennyttige, nogle af dem er lighedsskabende og derfor har de et andet sigte end at kommunerne tjener penge på det.

Fx her: »Et kommunalt bibliotek udlåner bl.a. værktøj, bageudstyr mv. gratis til brugerne i konkurrence med virksomheder, som sælger eller udlejer de samme artikler«. - uden at vide hvad de udlåner til, så skaber de med dette tiltag muligheden for, at nogle mennesker, der ikke har råd til at anskaffe sig bageudstyr eller værktøj (og/eller måske kun skal bruge det kortvarigt), rent faktisk stadig kan have adgang til det - på midlertidig basis. Hvordan kan man være imod det? Og ville alle de mennesker, som kunne låne hos biblioteket købe hvis det ikke var en mulighed? Det er sådan set langt fra tilfældet.
Og hvis man er imod det, er man så ikke snublende tæt på at være imod biblioteker i det hele taget, fordi man jo ikke køber bøger man kan låne gratis, eller?

"Københavns Kommune vil have flere københavnere til at vælge cyklen frem for bilen, og derfor tilbyder den nu, at sende en cykelmekaniker ud til en række boligforeninger og fikse borgernes cykler gratis. Målet med de såkaldte ‘cykel-service-events’ er at nedbringe mængden af korte bilture i byen."
Dette tilfælde er almennyttigt og har til formål at påvirke borgerne i en bestemt retning: flere skal cykle, for det er bedre for byen, det letter trafikken, slider mindre på vejene etc. Det er med al sandsynlighed ikke et varigt tiltag og har de held med det, vil det skabe ny aktivitet hos cykelsmedene efterfølgende.


Hvordan kan jeg være imod, at kommunen opkræver mine penge med magt og bruger dem til at købe udstyr, som de udlåner gratis til folk, der ellers ville have købt eller lejet det hos en privat erhvervsdrivende, der kunne have tjent penge på det? For mig er det nærmest et retorisk spørgsmål.

Det er jo i høj grad et ideologisk spørgsmål - jeg synes staten og kommunerne skal fokusere på det, der er deres opgave og overlade ting, der findes på det private marked til markedet. Både for ikke at konkurrere (på unfair vilkår), men også for at overlade valget til borgerne.

Hvis borgerne ikke har råd eller lyst til at købe eget værktøj, men gerne vil leje, så er der et marked for det, eller for at fx andels- eller grundejerforeninger går sammen om det. Det kan og skal borgerne selv finde ud af.

Jeg er ikke anarkokapitalist, og der er bestemt opgaver, der skal ligge hos stat og kommuner, og jeg er bestemt for biblioteker ud fra en folkeoplysningstanke og lige adgang til viden, men der er virkelig langt fra bøger til bageudstyr og lånehøns og hvad har vi.



I forhold til cykel-service-events ser jeg ikke noget problem i det, så længe det er enkeltstående events.
Nede foran min hoveddør kommer der også en gang om året 2 cykelsmede fra en lokal cykelsmed i forbindelse med et arrangement.
Hvem, der betaler deres løn, ved jeg ikke, men mon ikke det er med på det kommunale arrangements budget.

Men det skal selvfølgelig ikke være sådan, at man når som helst kan få fikset sin cykel hos kommunen.
1
"Vi har .. truffet den beslutning, at vi ikke tager børnene til Danmark, fordi deres forældre har vendt Danmark ryggen og har kæmpet for Islamisk Stat, og dermed har de truffet et valg på deres børns vegne."

Børnenes statsminister?
Brugeravatar
Seladon
Indlæg: 1816
Tilmeldt: 7. jan 2017, 16:20
Kort karma: 60
Geografisk sted: ude i det blå
Likede indlæg: 1079

Re: Begrænsninger på kommuners opgavetyveri

Indlægaf Seladon » 9. sep 2017, 04:50

fisken80 skrev:
SonataA skrev:Når man taler om kommunernes brug af praktikker, og at det tager faste stillinger, så tror jeg det er vigtigt at huske på;
- mange af dem der er i praktik har måske behov for at lære at gå på arbejde. Vis mig en arbejdsgiver der til en betalende medarbejder, accepterer at vedkommende kun møder 45% af tiden, hvis vedkommende overhovedet møder så meget.
- mange af de stillinger ville være sparet væk for lææææænge siden. Så der udføres en opgave som ikke ville være blevet udført ellers.

Skal man brokke sig over noget, så må det være kommunernes brug af offentlige løntilskudsstillinger.

That said, så skal kommunerne selvfølgelig heller ikke udhule det private arbejdsmarked, men at se sig sur på udlån af bageudstyr, lapning af en cykel (som koster væsentligt mindre end co2 bekæmpelse) det er i mine øjne politik for politikkens skyld, og uden reel værdi


Nu har der bare været indtil flere sager, hvor en person i aktivering har ført til nedlæggelse af en fast stilling. En stilling, der ikke ellers ville være blevet nedlagt. Når vi snakker aktivering snakker vi jo altså ikke kun om svage kontanthjælpsmodtagere, der skal støttes meget og som ikke kan møde fuld tid eller som har meget fravær. Vi snakker også velfungerende mennesker på dagpenge, der sendes ind i et endeløst hamsterhjul af aktiveringer.


Så sandt som det er sagt, men ang. løntilskud og praktik har de private virksomheder de samme rettigheder som de offentlige, de kan oprette løntilskudsjob og de kan modtage praktikanter.

Men det ser ud som om kommunnerne er bedst til at udnytte disse ordninger, og hermed få de også mere gratis arbejde end private virksomheder.
0
Husk nu "Jeg er OK, du er OK". :devil2: for her har vi Danmarks hyggeligste debat, ikke også. :P
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21981
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2516
Likede indlæg: 59640

Re: Begrænsninger på kommuners opgavetyveri

Indlægaf DetSorteCirkus » 9. sep 2017, 06:58

^
Man har i hvert fald undersøgt, hvor der er størst sandsynlighed for, at ens arbejden gratis vil resultere i en ansættelse, og det er IKKE i det offentlige.
0
Brugeravatar
Seladon
Indlæg: 1816
Tilmeldt: 7. jan 2017, 16:20
Kort karma: 60
Geografisk sted: ude i det blå
Likede indlæg: 1079

Re: Begrænsninger på kommuners opgavetyveri

Indlægaf Seladon » 9. sep 2017, 07:11

DetSorteCirkus skrev:^
Man har i hvert fald undersøgt, hvor der er størst sandsynlighed for, at ens arbejden gratis vil resultere i en ansættelse, og det er IKKE i det offentlige.


Nemlig, der har værwt nogle grelle tilfælde hvor folk fik i halvandet år - 2 år lov at knokle i løntilskudsjob i det offentlige uden at blive ansat.

Har fundet en gammel artikel på avisen.dk: i 2012 vat der 38.000 løntilskudsansatte i stat oh kommuner. Gad vide hvor mange fik job efter endt ansættelse.
38.000 er et tal dwr vil noget.
0
Husk nu "Jeg er OK, du er OK". :devil2: for her har vi Danmarks hyggeligste debat, ikke også. :P
Brugeravatar
Seladon
Indlæg: 1816
Tilmeldt: 7. jan 2017, 16:20
Kort karma: 60
Geografisk sted: ude i det blå
Likede indlæg: 1079

Re: Begrænsninger på kommuners opgavetyveri

Indlægaf Seladon » 9. sep 2017, 07:11

Seladon skrev:
DetSorteCirkus skrev:^
Man har i hvert fald undersøgt, hvor der er størst sandsynlighed for, at ens arbejden gratis vil resultere i en ansættelse, og det er IKKE i det offentlige.


Nemlig, der har været nogle grelle tilfælde hvor folk fik i halvandet år - 2 år lov at knokle i løntilskudsjob i det offentlige uden at blive ansat.

Har fundet en gammel artikel på avisen.dk: i 2012 vat der 38.000 løntilskudsansatte i stat og kommuner. Gad vide hvor mange fik job efter endt ansættelse.
38.000 er et tal der vil noget.
0
Husk nu "Jeg er OK, du er OK". :devil2: for her har vi Danmarks hyggeligste debat, ikke også. :P

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"