»Jeg synes simpelthen, at det for tiden er så pinligt at være dansker«

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Kattefjæs
Indlæg: 2540
Tilmeldt: 29. aug 2015, 15:06
Kort karma: 360
Geografisk sted: London
Likede indlæg: 6387

Re: »Jeg synes simpelthen, at det for tiden er så pinligt at være dansker«

Indlægaf Kattefjæs » 14. sep 2017, 12:53

annella skrev:
Kattefjæs skrev:
annella skrev:Hvilke steder i verden drejer det sig om?



Det staar i indlaegget.


Jeg kan ikke finde 'de steder', så vær rar og oplys mig om dem.



Jamen jeg kan da godt citere mig selv. Jeg undrer mig dog over at du kan forholde dig kritisk til en indlaeg som du tilsyneladende ikke har faaet laest ordentligt.

Der staar:

"Nu bor jeg i et land som ser meget op til de nordiske lande og hvor der de sidste mange aar har vaeret en total obsession med alt Scandi, men jeg arbejder i et internationalt miljoe med folk fra hele verden, saa jeg moeder mennesker fra Asien, Afrika, stort set alle de europaeiske lande, Sydamerika, USA osv. osv. hver eneste dag, og der kan man godt maerke at ideerne om hvad Danmark staar for er nogle lidt andre."
0
Brugeravatar
annella
Indlæg: 723
Tilmeldt: 20. sep 2015, 04:25
Kort karma: 6
Likede indlæg: 343

Re: »Jeg synes simpelthen, at det for tiden er så pinligt at være dansker«

Indlægaf annella » 14. sep 2017, 13:02

Kattefjæs skrev:
annella skrev:
Kattefjæs skrev:
annella skrev:Hvilke steder i verden drejer det sig om?



Det staar i indlaegget.


Jeg kan ikke finde 'de steder', så vær rar og oplys mig om dem.



Jamen jeg kan da godt citere mig selv. Jeg undrer mig dog over at du kan forholde dig kritisk til en indlaeg som du tilsyneladende ikke har faaet laest ordentligt.

Der staar:

"Nu bor jeg i et land som ser meget op til de nordiske lande og hvor der de sidste mange aar har vaeret en total obsession med alt Scandi, men jeg arbejder i et internationalt miljoe med folk fra hele verden, saa jeg moeder mennesker fra Asien, Afrika, stort set alle de europaeiske lande, Sydamerika, USA osv. osv. hver eneste dag, og der kan man godt maerke at ideerne om hvad Danmark staar for er nogle lidt andre."


Nåh den udtalelse mener du, så har du jo blot hørt/oplevet lige det modsatte af, hvad jeg har oplevet i de lande, jeg har boet i - i bla. Mellemøsten, Sydøstasien og adskillige lande i Europa.
0
Brugeravatar
Kattefjæs
Indlæg: 2540
Tilmeldt: 29. aug 2015, 15:06
Kort karma: 360
Geografisk sted: London
Likede indlæg: 6387

Re: »Jeg synes simpelthen, at det for tiden er så pinligt at være dansker«

Indlægaf Kattefjæs » 14. sep 2017, 13:05

annella skrev:Nåh den udtalelse mener du, så har du jo blot hørt/oplevet lige det modsatte af, hvad jeg har oplevet i de lande, jeg har boet i - i bla. Mellemøsten, Sydøstasien og adskillige lande i Europa.



Og?

Altsaa det er rimelig usandsynligt at vi skulle have talt med praecis de samme mennesker fra praecis de samme lande, saa der er ikke nogen grund til at forestille sig at de alle sammen skulle have praecis de samme holdninger. Saa lille er verden trods alt heller ikke.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: »Jeg synes simpelthen, at det for tiden er så pinligt at være dansker«

Indlægaf Slettet bruger » 14. sep 2017, 13:30

Kattefjæs skrev:
JoyNips skrev:Jeg er hverken flov eller stolt over det. Det er jo bare her jeg tilfældigvis er født. Det anser jeg ikke som værende en præstation jeg skal føle stolthed eller flovhed over...


Helt enig. Jeg har aldrig forstaaet de der store stolthedsfoelelser - eller pinligheden for den sags skyld. Vi har ikke selv valgt hvor vi blev foedt, saa det er altsaa ikke en praestation at vaere dansk. Det er bare saadan det er. :lol:

Men som udlandsdansker laegger jeg godt maerke til hvad folk forbinder med det at vaere dansk pt.; indelukkethed, selvfedhed, racisme, uvenlighed og kulde.

Og saa selvfoelgelig velfungerende demokrati, et godt sundhedssystem, ordentlighed og hygge. :lol: Nu bor jeg i et land som ser meget op til de nordiske lande og hvor der de sidste mange aar har vaeret en total obsession med alt Scandi, men jeg arbejder i et internationalt miljoe med folk fra hele verden, saa jeg moeder mennesker fra Asien, Afrika, stort set alle de europaeiske lande, Sydamerika, USA osv. osv. hver eneste dag, og der kan man godt maerke at ideedrne om hvad Danmark staar for er nogle lidt andre.

Men det er ikke noget jeg tager personligt. Jeg forbinder ikke mig selv, min danske omgangskreds eller det liv, jeg levede i Danmark, med de negative ting jeg har naevnt her. Saa jeg synes ikke jeg repraesenterer den negative side af Danmark som udlaendinge "kender" og ikke kan lide. Jeg er utrolig glad for at vaere foedt i Danmark og at have haft mulighed for at vokse op i et velfungerende demokrati osv., men jeg tager ikke personligt aeren for det, da det jo ikke var mig som byggede det op - men jeg hjalp med at viderefoere det, og det er selvfoelgelig en god ting.

Jeg synes selvfoelgelig at det er trist at der ses negativt paa Danmark udefra, men det er ikke noget jeg tager personligt. Jeg ved godt at der er en vis sandhed i det. Jeg synes bare ikke at det er min skyld, eller pinligt for mig, eller noget jeg paa anden vis har vaeret ansvarlig for. Det er ikke min politik der bliver foert.


Anekdoter, afvist. Rygning kan heller ikke anses for at ikke være kræftfremkaldende, fordi din onkel har røget hele livet uden at få kræft.

Her nogen rigtige undersøgelser:

I undersøgelsen, der er baseret på 1.000 respondenter i henholdvis USA, Sverige, Storbritannien og Tyskland, svarer 11 pct. af de adspurgte, at de har fået et bedre indtryk af Danmark de seneste seks måneder. 7 pct. har fået et dårligere indtryk og hele 75 pct. svarer, at deres syn på Danmark er uændret.


https://infomedia.dk/indsigt/artikler-a ... -omdoemme/

Visitdenmark, 7000 respondenter.

Markant flere tyskere forventer i år, at de vil holde ferie i Danmark. I alt 8% af den tyske befolkning mod 4% sidste år.

I Norge er rejseforventningen til Danmark fortsat stor, men lidt lavere end sidste år. Danmark er dog fortsat en klar feriefavorit til storby- og kystferier.

Den svenske rejseforventning til Danmark er stabil og Danmark er fortsat i toppen over efterspurgte rejsemål. Den svage svenske krone gør det lidt dyrere at være turist i Danmark lige nu.

Hollænderne bruger især Danmark til kyst- og naturferier. Rejseforventningen til Danmark er stabil og der ses en lille stigning i kendskabet til Danmark som feriedestination.

Briternes rejseforventning til Danmark er stabil, hvilket er positivt, og kendskabet til Danmark er gået frem de seneste år. Briterne vil især på storbyferie i Danmark.


https://infomedia.dk/indsigt/artikler-a ... -omdoemme/

Problemet igen er: Der er mange der lever i informationsbobler hvos man bekræfter hinanden i sine fordomme. Man skal ud af sin informationsboble. Mærken brisen fra den virkelige verden! Kom ud af hulen hvor man sidder og gnækker "Danmarks ry er garanteret i smadder, vi ved det fordi vi siger det til hinanden."
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: »Jeg synes simpelthen, at det for tiden er så pinligt at være dansker«

Indlægaf Slettet bruger » 14. sep 2017, 13:33

Kattefjæs skrev:
annella skrev:
Kattefjæs skrev:
annella skrev:Hvilke steder i verden drejer det sig om?



Det staar i indlaegget.


Jeg kan ikke finde 'de steder', så vær rar og oplys mig om dem.



Jamen jeg kan da godt citere mig selv. Jeg undrer mig dog over at du kan forholde dig kritisk til en indlaeg som du tilsyneladende ikke har faaet laest ordentligt.

Der staar:

"Nu bor jeg i et land som ser meget op til de nordiske lande og hvor der de sidste mange aar har vaeret en total obsession med alt Scandi, men jeg arbejder i et internationalt miljoe med folk fra hele verden, saa jeg moeder mennesker fra Asien, Afrika, stort set alle de europaeiske lande, Sydamerika, USA osv. osv. hver eneste dag, og der kan man godt maerke at ideerne om hvad Danmark staar for er nogle lidt andre."


Du bor i London i et kreativt miljø, hvor folk læser Guardian, right?

Rigtigt nok, Guardian har et horn i siden på DK :) Men det er jo ikke alle i UK der mener det som Guardian synes de skal mene.
1
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: »Jeg synes simpelthen, at det for tiden er så pinligt at være dansker«

Indlægaf Slettet bruger » 14. sep 2017, 13:35

De udenlandske og danske turister foretog i alt 51,5 mio. overnatninger i Danmark i år 2016, viser tal fra Danmarks Statistik. Det er hele 4,7 pct. flere overnatninger end året før. Dermed blev 2016 endnu et rekordår i dansk turisme


http://www.visitdenmark.dk/da/analyse/f ... -i-danmark
0
Brugeravatar
Kattefjæs
Indlæg: 2540
Tilmeldt: 29. aug 2015, 15:06
Kort karma: 360
Geografisk sted: London
Likede indlæg: 6387

Re: »Jeg synes simpelthen, at det for tiden er så pinligt at være dansker«

Indlægaf Kattefjæs » 14. sep 2017, 13:38

eks-Maupassant skrev:Du bor i London i et kreativt miljø, hvor folk læser Guardian, right?

Rigtigt nok, Guardian har et horn i siden på DK :) Men det er jo ikke alle i UK der mener det som Guardian synes de skal mene.



Du er helt galt paa den hvis du tror jeg har mine ideer fra The Guardian. What the fuck? :lol: Det er for lavt til at jeg overhovedet gider diskutere det. Jeg taler med, og om, rigtige mennesker.

Hvis du vil diskutere det videre, saa lad vaere med at forestille dig alt muligt og digte historier om mine erfaringer. Det er for plat.
1
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: »Jeg synes simpelthen, at det for tiden er så pinligt at være dansker«

Indlægaf Slettet bruger » 14. sep 2017, 13:44

Kattefjæs skrev:
eks-Maupassant skrev:Du bor i London i et kreativt miljø, hvor folk læser Guardian, right?

Rigtigt nok, Guardian har et horn i siden på DK :) Men det er jo ikke alle i UK der mener det som Guardian synes de skal mene.



Du er helt galt paa den hvis du tror jeg har mine ideer fra The Guardian. What the fuck? :lol: Det er for lavt til at jeg overhovedet gider diskutere det. Jeg taler med, og om, rigtige mennesker.

Hvis du vil diskutere det videre, saa lad vaere med at forestille dig alt muligt og digte historier om mine erfaringer. Det er for plat.


Nej-nej det var ikke det jeg mente at DU fik dine meninger med fra Guardian, jeg tænkte at dem du snakker med i UK får dem fra Guardian. Eller i hvert fald tilhører det segment, hvor de tanker flyder rundt i miljøet.

Guardian har skrevet mest om DK og smykkelov osv. Måske BBC også har haft det også at vende, men Guardian var sådan over historierne fra DK i et stykke tid.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: »Jeg synes simpelthen, at det for tiden er så pinligt at være dansker«

Indlægaf Slettet bruger » 14. sep 2017, 13:46

Kattefjæs skrev:
eks-Maupassant skrev:Du bor i London i et kreativt miljø, hvor folk læser Guardian, right?

Rigtigt nok, Guardian har et horn i siden på DK :) Men det er jo ikke alle i UK der mener det som Guardian synes de skal mene.



Du er helt galt paa den hvis du tror jeg har mine ideer fra The Guardian. What the fuck? :lol: Det er for lavt til at jeg overhovedet gider diskutere det. Jeg taler med, og om, rigtige mennesker.

Hvis du vil diskutere det videre, saa lad vaere med at forestille dig alt muligt og digte historier om mine erfaringer. Det er for plat.


Altså min teori var at DU snakker med rigtige mennesker, og de her rigtige mennesker som du snakker med, de læser Guardian, eller tilhører det miljø, hvor der er mange der læser Guardian, og er enige med deres grundholdninger :)
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: »Jeg synes simpelthen, at det for tiden er så pinligt at være dansker«

Indlægaf Slettet bruger » 14. sep 2017, 13:51

Mistermor skrev:
eks-Maupassant skrev:
De udenlandske og danske turister foretog i alt 51,5 mio. overnatninger i Danmark i år 2016, viser tal fra Danmarks Statistik. Det er hele 4,7 pct. flere overnatninger end året før. Dermed blev 2016 endnu et rekordår i dansk turisme


http://www.visitdenmark.dk/da/analyse/f ... -i-danmark


Hvad i alverden har turisme med omdømme at gøre? Folk rejser til alle mulige lande uafhængigt af deres politik! Folk rejser jo også til Dubai.


Det har det med at gøre, at det man skal bruge omdømmet til, ja der er turisme noget af det vigtigste. Også eksport. Vi vil gerne have et godt image, fordi så vil folk godt handle med os og holde deres ferie i DK.

Det er derfor vi giver en fuck for det. Det er ikke bare fordi det føles rart at random folk ude i verden tænker pæne ting om os.

Turisme og eksport går ganske glimrende.
0
Brugeravatar
Aragorn
Indlæg: 7323
Tilmeldt: 9. jul 2017, 20:50
Kort karma: 1558
Likede indlæg: 23134

Re: »Jeg synes simpelthen, at det for tiden er så pinligt at være dansker«

Indlægaf Aragorn » 14. sep 2017, 14:11

Conway skrev:Patetisk at høre indvandringsliderlige som ex. Bad Samaritan forudse bål og brand fordi vi ikke vil have flere nasserøve indenbords.
Hvor svært er det lige at se hvad der sker i de lande der topper listen over nasserøvs importører som Tyskland, Sverige og Frankrig og dernæst (helt idiotisk) prøve at overbevise alle andre om at det er den rigtige vej.
Fandens til åndsvag logik....


Jeg er også mod større indvandring, til gengæld mener jeg - som tidligere beskrevet - at Vesten forsøger at undslå sig sit ansvar.

En person der ikke svigter sit ansvar er netop Bad Samaritan, der så vidt jeg kan se arbejder aktivt i felten med at hjælpe mennesker i nød, hvilket er ærefuldt. Jeg har kun den største respekt for den mand, selv om jeg er uenig med ham i hvad løsningen på problemet er.
0

Essen meine sheisse. Schmäct gut, jah?
All poopoo times are peepee times, but not all peepee times are poopoo times.
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: »Jeg synes simpelthen, at det for tiden er så pinligt at være dansker«

Indlægaf Slettet bruger » 14. sep 2017, 14:19

Mistermor skrev:
eks-Maupassant skrev:
Det har det med at gøre, at det man skal bruge omdømmet til, ja der er turisme noget af det vigtigste. Også eksport. Vi vil gerne have et godt image, fordi så vil folk godt handle med os og holde deres ferie i DK.

Det er derfor vi giver en fuck for det. Det er ikke bare fordi det føles rart at random folk ude i verden tænker pæne ting om os.

Turisme og eksport går ganske glimrende.


Hvem siger det? Det er vel en præmis, du stiller op?

Kan du dokumentere, at politik påvirker turisme, - hvis vi vel at mærke tager livsfare ud af ligningen? Folk tager jo troligt til lande, hvor man behandler indbyggerne som skidt, hvor der er kolossal ulighed, fattigdom, diskrimination osv. De holder sig lidt væk, når der har været attentater, eller hvis der generelt er fare for angreb mod turister. Men når der er faldet ro på, tager de afsted igen. - Det gør danskere, skulle udlændinge være anderledes?

Jeg tænker da, at det må have mere relevans, om folk har lyst til at BO i landet, og hvad deres holdning generelt er til den førte politik. Det kan selvfølgelig være svært at måle, eftersom det er blevet temmelig svært at etablere sig i Danmark som udlænding. :stoned:


Hvem der siger det? Alle der arbejder med branding og image.

Folk kigger jo på mange ting mht ferie - pris, er der sol, osv. Så kan man jo fint vælge et diktaturland hvis der er billig og der er sol. I DK er det ikke billigt og sol er der ikke meget af, derfor der bruges en hel masse krudt på at brande og markedsføre DK, og det går det absolut fremragende med for tiden. Man kan nærmest ikke sparke sig frem for turister i Kbh, for mig selv personligt er der mange flere end jeg bryder mig om.

Det er nemt at slå sig end i DK hvis man er fra EU, og det er der mange mange 1000 der gør hvert år. Det vælter faktisk ind med folk.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: »Jeg synes simpelthen, at det for tiden er så pinligt at være dansker«

Indlægaf Slettet bruger » 14. sep 2017, 14:23

Jeg forstår ikke hvorfor folk mener man ikke kan komme ind i DK, altså hvorfor man ikke bare googler selv hvor mange der kommer ind.

Billede

http://videnskab.dk/kultur-samfund/velf ... k-velfaerd

Jeg synes det er sjovt at mens mange har travlt med at være angst & bange for hvor lukket det er, så er det helt åbent og hvert år indvandrer der flere og flere EU-borgere til DK og slår sig ned og får arbejde. Vi har vel nærmest aldrig fået så mange nye personer ind i landet som nu.
0
Brugeravatar
annella
Indlæg: 723
Tilmeldt: 20. sep 2015, 04:25
Kort karma: 6
Likede indlæg: 343

Re: »Jeg synes simpelthen, at det for tiden er så pinligt at være dansker«

Indlægaf annella » 14. sep 2017, 14:28

Kattefjæs skrev:
eks-Maupassant skrev:Du bor i London i et kreativt miljø, hvor folk læser Guardian, right?

Rigtigt nok, Guardian har et horn i siden på DK :) Men det er jo ikke alle i UK der mener det som Guardian synes de skal mene.



Du er helt galt paa den hvis du tror jeg har mine ideer fra The Guardian. What the fuck? :lol: Det er for lavt til at jeg overhovedet gider diskutere det. Jeg taler med, og om, rigtige mennesker.


Hvad er rigtige mennesker? Og hvem er de, de rigtige mennesker?
2
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: »Jeg synes simpelthen, at det for tiden er så pinligt at være dansker«

Indlægaf Slettet bruger » 14. sep 2017, 14:28

Mistermor skrev:Undersøgelsen, der linkes til er lavet blandt 1000 personer tilfældigt udvalgt - i hvert af landene. https://www.mm.dk/artikel/stroemninger- ... ttr=114078

og som de selv skriver, hvis man henter pdf- filen fra mit link

Det viser undersøgelsen ikke
Denne del af undersøgelsen er af nogle blevet overfortolket til, at den negative internationale mediedækning af Danmark slet ingen betydning har haft, og at Danmarks omdømme er intakt i forhold til tidligere.
For at kunne konkludere dette skulle man have undersøgt Danmarks omdømme blandt flere typer af interessenter, fx beslutningstagere, eningsdannere
og erhvervsliv m.fl. Desuden skulle man have stillet nøjagtigt de samme spørgsmål før og efter flygtningekrisen. Undersøgelsen viser, at Danmarks omdømme lige nu er meget positivt, kun de færreste mener selv, at de har skiftet holdning til Danmark, og at kun de allerfærreste forbinder Danmark med flygtningepolitik, når de ”top-of-mind” skal sætte ord på Danmark.

Så jeg tænker, at det ville være interessant, at man lavede undersøgelsen blandt mennesker, der rent faktisk forholdt sig til Danmark.

Hvis folk spørger mig, hvad jeg synes om et tilfældigt land, så vil jeg sjældent kunne sætte noget specifikt på, fordi jeg ikke er stærk i hverken historie, geografi eller udenlandspolitik, - så jeg vil forvrænge billedet, fordi det ville være mere rigtigt at sige, at jeg IKKE har et billede af landet, end at sige, at jeg har et positivt billede.

Alt dette bare for at sige, at jeg synes, det er urimeligt at affærdige de oplevelser, mennesker, der bor i udlandet har, i forhold til andre folkeslags opfattelse af Danmark. - Der er ingen, der siger, at det er den endegyldige sandhed, men det er da med til at give nogle pixels til billedet.


Ja men hvis du kan finde nogen undersøgelser om vores standing blandt politikere o.lign. det ville være super spændende.

Så vidt jeg er orienteret er vores omdømme tip-tip-dynamolygte.

Og nej, jeg er helt enig i at vores flygtningepopularitet self. ikke er en slags popularitetskonkurrence hvor det handler om at få flest likes fra udlandet.

Men det er venstrefløjen der har bragt det på bane at det handler om "likes" og gang på gang kommer med udokumenterede påstande om at NU ryger omdømmet - hvor de med usvigelig sikkerhed ALDRIG vender tilbage og siger "hey OK det var forkert det jeg sagde for 6 måneder siden", hvad de gør er bare at sige igen "NU ryger omdømmet", og sådan er det blevet ved i 15 år hvor der aldrig er sket en bjælde med det omdømme.

Så FØRST gør de til en slags "hvis vi ikke får likes fra udlandet skal vi lave tingene om", FOR DET ANDET er det forkert det de skriver med for mange likesvi får, og de ved godt det er forkert, derfor lyver de bare.

Det er jeg rigtigt rigtigt grundigt træt af, den der faktresistente tilgang til det. Og jeg synes ikke at i Trump-tiden at det er OK med den slags mere.
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"