Hvem skal betale for børnene?

Lys
Indlæg: 5787
Tilmeldt: 20. dec 2015, 20:30
Kort karma: 500
Likede indlæg: 10398

Re: Hvem skal betale for børnene?

Indlægaf Lys » 15. sep 2017, 10:43

Wizzze skrev:
Lys skrev:
Wizzze skrev:
Akehurst2 skrev:
Wizzze skrev:
Lys skrev:Som udgangspunkt skal forældrene selvfølgelig, men jeg ser noget problematisk i at skære ned på ydelser, som borgere kan have inddraget i deres budget mv. Man kan jo lige som ikke stoppe børnene op igen...

Og for lige at komme den i forkøbet: hvis man ikke må basere sit liv og økonomi på børnefamilieydelsen, så kan den jo ligeså godt afskaffes helt. For så vil den jo kun kunne gå til at forsøde tilværelsen med, og det skal staten vel ikke finansiere.


Men hvis børn kun hænger sammen, med 18års økonomisk støtte, har man så ikke planlagt for hårdt? :gruble:

Dog giver jeg dig ret i at en lidt mindre dramatisk indførelse kunne være smart, f.eks over 3 år, så det hed 4, 3½ og så de 2,75 som man ønsker støtten ned på.


Jeg synes, det er ret nedladende at anklage andre for at have planlagt for hårdt, fordi de har tilladt sig at regne med, at en grundlæggende rettighed, der har eksisteret i massevis af år, ikke fjernes med så kort varsel.

Og så er det jo præcis som Lys skriver: Hvis man ikke må regne med den, hvad er den der så for? Hvis budgettet skal hænge fint sammen uden, så er den jo overflødig for alle.


Jeg er som sådan ikke uenig, men "grundlæggende rettighed"? i et samfund hvor pensionsalderen justeres løbende, efterløn afskaffes, dagpenge perioder afkortes, og regler ændres, Pensionsordninger laves om, osv osv osv. Er det ikke lidt naivt at forvente at børnepengene skulle være noget unikt, og evigt garanteret? :gruble:


Jo, men ændringer af efterløn og pensionsalder ændres da med ret langt varsel og nogle berøres slet ikke, fordi de er tæt på efterløns-/pensionsalder.

Og så har vi et behov for at alle arbejder mere - ikke at de får færre børn.



Og så er vi tilbage ved naturen af børnepengene. Er det en støtte til at gøre livet med børn lidt lettere, eller er det grundlaget for overhovedet at få børn? :gruble:


Du stiller det meget sort/Hvidt op - det kunne også være noget indimellem. Men for mig er børnefamilieydelsen lig med personfradrag, så medmindre du også er helt åben for at fjerne personfradraget fra nogle voksne, så giver det ikke helt mening at fjerne det fra nogle børn i min optik. Medmindre man så samtidig fjerne deres skattepligt.
1
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11191
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1787
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23094

Re: Hvem skal betale for børnene?

Indlægaf Mani » 15. sep 2017, 11:28

Wizzze skrev:Jeg er som sådan ikke uenig, men "grundlæggende rettighed"? i et samfund hvor pensionsalderen justeres løbende, efterløn afskaffes, dagpenge perioder afkortes, og regler ændres, Pensionsordninger laves om, osv osv osv. Er det ikke lidt naivt at forvente at børnepengene skulle være noget unikt, og evigt garanteret? :gruble:

Men der er jo også forskel på at ændre pensionsalderen for alle eller ændre pensionsalderen for dem der har fået mere end 3 børn?
Ville det ikke være mere rimeligt, hvis man ville skærer, at skærer f.eks. 10% for alle børn?
2
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24982
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29985

Re: Hvem skal betale for børnene?

Indlægaf Wizzze » 15. sep 2017, 12:53

Mani skrev:
Wizzze skrev:Jeg er som sådan ikke uenig, men "grundlæggende rettighed"? i et samfund hvor pensionsalderen justeres løbende, efterløn afskaffes, dagpenge perioder afkortes, og regler ændres, Pensionsordninger laves om, osv osv osv. Er det ikke lidt naivt at forvente at børnepengene skulle være noget unikt, og evigt garanteret? :gruble:

Men der er jo også forskel på at ændre pensionsalderen for alle eller ændre pensionsalderen for dem der har fået mere end 3 børn?
Ville det ikke være mere rimeligt, hvis man ville skærer, at skærer f.eks. 10% for alle børn?


Nej da, for så ville DF jo lægge sig ud med alle børnefamilier i DK, den slags kunne jo koste stemmer :shock:
Næææ så er det meget bedre at det mest ramme muslimske familier og så nogle få danske storfamilier, meget færre stemmer i fare.

Sad but true.
1
Do as I say! :whip:
Lys
Indlæg: 5787
Tilmeldt: 20. dec 2015, 20:30
Kort karma: 500
Likede indlæg: 10398

Re: Hvem skal betale for børnene?

Indlægaf Lys » 15. sep 2017, 12:56

Wizzze skrev:
Mani skrev:
Wizzze skrev:Jeg er som sådan ikke uenig, men "grundlæggende rettighed"? i et samfund hvor pensionsalderen justeres løbende, efterløn afskaffes, dagpenge perioder afkortes, og regler ændres, Pensionsordninger laves om, osv osv osv. Er det ikke lidt naivt at forvente at børnepengene skulle være noget unikt, og evigt garanteret? :gruble:

Men der er jo også forskel på at ændre pensionsalderen for alle eller ændre pensionsalderen for dem der har fået mere end 3 børn?
Ville det ikke være mere rimeligt, hvis man ville skærer, at skærer f.eks. 10% for alle børn?


Nej da, for så ville DF jo lægge sig ud med alle børnefamilier i DK, den slags kunne jo koste stemmer :shock:
Næææ så er det meget bedre at det mest ramme muslimske familier og så nogle få danske storfamilier, meget færre stemmer i fare.

Sad but true.


Spørgsmålet er også hvor mange vælgere, DF egentlig har blandt de meget ressourcestærke med mange børn? *fordom off*
3
Akehurst2
Indlæg: 14124
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40528

Re: Hvem skal betale for børnene?

Indlægaf Akehurst2 » 15. sep 2017, 13:02

Wizzze skrev:
Nej da, for så ville DF jo lægge sig ud med alle børnefamilier i DK, den slags kunne jo koste stemmer :shock:
Næææ så er det meget bedre at det mest ramme muslimske familier og så nogle få danske storfamilier, meget færre stemmer i fare.

Sad but true.


Hvilket også forklarer at ændringer i regler om pension og efterløn omhyggeligt friholder 68'erne. Ingen grund til at save den gren over, man selv sidder på, jo.
3
Akehurst2
Indlæg: 14124
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40528

Re: Hvem skal betale for børnene?

Indlægaf Akehurst2 » 15. sep 2017, 13:10

Lys skrev:
Wizzze skrev:
Mani skrev:
Wizzze skrev:Jeg er som sådan ikke uenig, men "grundlæggende rettighed"? i et samfund hvor pensionsalderen justeres løbende, efterløn afskaffes, dagpenge perioder afkortes, og regler ændres, Pensionsordninger laves om, osv osv osv. Er det ikke lidt naivt at forvente at børnepengene skulle være noget unikt, og evigt garanteret? :gruble:

Men der er jo også forskel på at ændre pensionsalderen for alle eller ændre pensionsalderen for dem der har fået mere end 3 børn?
Ville det ikke være mere rimeligt, hvis man ville skærer, at skærer f.eks. 10% for alle børn?


Nej da, for så ville DF jo lægge sig ud med alle børnefamilier i DK, den slags kunne jo koste stemmer :shock:
Næææ så er det meget bedre at det mest ramme muslimske familier og så nogle få danske storfamilier, meget færre stemmer i fare.

Sad but true.


Spørgsmålet er også hvor mange vælgere, DF egentlig har blandt de meget ressourcestærke med mange børn? *fordom off*


Politikens eksempel på en familie, der rammes hårdt er i hvert fald omhyggeligt udvalgt: http://politiken.dk/indland/samfund/art ... k%C3%A6res

Helt dansk med blå øjne, lyst hår, sen-efternavn og bosiddende lige i "det gule" Danmark: http://www.dr.dk/nyheder/politik/valg2015/resultat Vi ved selvfølgelig ikke hvad de stemmer, men det kunne jo godt være DF. Det er i hvert fald mere sandsynligt end hvis de havde valgt en familie på Indre Nørrebro.

EDIT: Og de er i hvert fald helt friske på at tage fra flygtningenes børnepenge: http://politiken.dk/debat/debatindlaeg/ ... B8rnepenge
1
Brugeravatar
Jydepigen
Indlæg: 1113
Tilmeldt: 12. dec 2016, 13:39
Kort karma: 87
Likede indlæg: 885

Re: Hvem skal betale for børnene?

Indlægaf Jydepigen » 15. sep 2017, 22:32

Denne sag med at afskaffe børnepenge efter nummer 2-3 stykker kan få mit pis i kog. Jeg er ud af en pæredansk velfungerende familie med 6 børn. Der har ikke været anden grund til at få så mange børn end at mine forældre bare godt kan lide børn og ville sætte nogle i verden. At det så er flere end gennemsnittet synes jeg ikke at de skal straffes for.

Stordriftsfordele kan ligge på et meget lille sted. Der er højest lidt besparelse hvis man har 2 eller 3 i institution på samme tid. Med 6 børn spredt ud over 15 år så er der ikke mange der har været i institution på samme tid. Man skal stadig have større hus med et værelse til børnene, en større bil, større indkøb, fritidsaktivtiter, gaver m.m. Hvis man er meget heldig kan der måske være lidt tøj man kan arve. Men det meste er slidt op, hvis man har nogle vilde drenge eller en drengepige som mig.

Jeg kan ikke se at dette lovforslag vil gavne nogen som helst andet end negativt. Tænker at der bliver nogle familier der bliver smidt ud i strammere økonomiske tilfælde og samfundet måske på en anden måde skal "hjælpe" til.

Sorry, kan virkelig bare ikke se at det er godt for nogle som helst. Selvfølgelig får man ikke børn pga. børnepenge.. Men det er en stor hjælp, da det selvfølgelig er dyrt at opfostre børn. Men der skal også gerne være nogle til at passe os som gamle :)
3
Ficus
Indlæg: 2194
Tilmeldt: 17. jul 2016, 06:49
Kort karma: 193
Likede indlæg: 2906

Re: Hvem skal betale for børnene?

Indlægaf Ficus » 16. sep 2017, 07:54

Akehurst2 skrev:
Politikens eksempel på en familie, der rammes hårdt er i hvert fald omhyggeligt udvalgt: http://politiken.dk/indland/samfund/art ... k%C3%A6res


Hold da fast for nogle navne de børn har :nerve:


Derudover så er jeg enig med moren i at det ville være bedre at sætte alle udbetalinger ned med en lille %, end at stoppe den efter et vist antal børn. I hvert fald hvis man vil lave det gældende for børn der er kommet til verden.
1
Zoxa
Indlæg: 367
Tilmeldt: 13. jul 2017, 06:04
Kort karma: 22
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 593

Re: Hvem skal betale for børnene?

Indlægaf Zoxa » 16. sep 2017, 08:56

Det lette svar er selvfølgelig at vælger man at få (mange) børn må man da selv stå for driften.

Men sådan er det jo ikke i den virkelige verden eller i rigtig mange andre finansierings tunge beslutninger. Og heller ikke i udlandet for den sags skyld.

Det uanset om du investere i en virksomhed, en bil, et hus eller... det at få børn.

Når man budgetterer med et tilvalg bliver der selvsagt taget højde for fradrag og tilskud mm. og går du ud og fks beder om at få lavet en real kredit vurdering indregner banken så sandelig også de nuværende fradrags muligheder til at ligge budgettet OG børnepengene.

Så selvfølgelig kigger man da også på børne tilskuddet som en del af det faste fremtidige budget når man planlægger et barn.

Naturligvis skal man da tænke selv, være fornuftig og ikke spænde buen for hårdt. Men hvis man i regerings regi skaber social bekymring fordi privat økonomi pludselig bliver noget som er som vinden blæser, er det absolut heller ikke rimelige vilkår for borgerne.

Og jeg vil da langt hellere betale skat til understøttelse af børne familier end tilfældigt opfundne spindoktorer/analyse instittuter og div rapporter som tilfældigvis involverer en søster eller en gran onkel af en top politiker som ikke kan leve uden (endnu) et gyldent håndtryk.

Der er også en langt mere effektiv måde at regulere antal børn og adgang til børnecheck på. Og det er at kigge ind på lejeloven og antal kvadrat meter pr person også ved familie forøgelser. Hvad jeg tror vil være til stor gavn for børnenes samlede sociale vilkår i det lange løb....
2
fisken80
Indlæg: 22013
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1122
Likede indlæg: 51940

Re: Hvem skal betale for børnene?

Indlægaf fisken80 » 16. sep 2017, 19:05

Akehurst2 skrev:
Lys skrev:
Wizzze skrev:
Mani skrev:
Wizzze skrev:Jeg er som sådan ikke uenig, men "grundlæggende rettighed"? i et samfund hvor pensionsalderen justeres løbende, efterløn afskaffes, dagpenge perioder afkortes, og regler ændres, Pensionsordninger laves om, osv osv osv. Er det ikke lidt naivt at forvente at børnepengene skulle være noget unikt, og evigt garanteret? :gruble:

Men der er jo også forskel på at ændre pensionsalderen for alle eller ændre pensionsalderen for dem der har fået mere end 3 børn?
Ville det ikke være mere rimeligt, hvis man ville skærer, at skærer f.eks. 10% for alle børn?


Nej da, for så ville DF jo lægge sig ud med alle børnefamilier i DK, den slags kunne jo koste stemmer :shock:
Næææ så er det meget bedre at det mest ramme muslimske familier og så nogle få danske storfamilier, meget færre stemmer i fare.

Sad but true.


Spørgsmålet er også hvor mange vælgere, DF egentlig har blandt de meget ressourcestærke med mange børn? *fordom off*


Politikens eksempel på en familie, der rammes hårdt er i hvert fald omhyggeligt udvalgt: http://politiken.dk/indland/samfund/art ... k%C3%A6res

Helt dansk med blå øjne, lyst hår, sen-efternavn og bosiddende lige i "det gule" Danmark: http://www.dr.dk/nyheder/politik/valg2015/resultat Vi ved selvfølgelig ikke hvad de stemmer, men det kunne jo godt være DF. Det er i hvert fald mere sandsynligt end hvis de havde valgt en familie på Indre Nørrebro.

EDIT: Og de er i hvert fald helt friske på at tage fra flygtningenes børnepenge: http://politiken.dk/debat/debatindlaeg/ ... B8rnepenge


Folk der døber deres tvillinger de navne der, stemmer ikke DF, det tror jeg simpelthen ikke på. Fordom i know, men jeg tror den holder vand.
1
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
ajnaM
Indlæg: 9908
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1050
Likede indlæg: 27006

Re: Hvem skal betale for børnene?

Indlægaf ajnaM » 17. sep 2017, 18:35

Det med børn er på ingen (!) måde en overskudsforretning. Vi får ikke anden støtte end børnepengene, og børnene koster langt, langt mere end den støtte, vi får.

Jeg bliver ærligt talt lidt træt af at høre på folk, der tror, man får børn for pengenes skyld. Ærligt talt, så kan det være, man skulle sætte sig lidt mere ind i tingene.
5
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
ajnaM
Indlæg: 9908
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1050
Likede indlæg: 27006

Re: Hvem skal betale for børnene?

Indlægaf ajnaM » 17. sep 2017, 19:04

Ficus skrev:
Akehurst2 skrev:
Politikens eksempel på en familie, der rammes hårdt er i hvert fald omhyggeligt udvalgt: http://politiken.dk/indland/samfund/art ... k%C3%A6res


Hold da fast for nogle navne de børn har :nerve:


Derudover så er jeg enig med moren i at det ville være bedre at sætte alle udbetalinger ned med en lille %, end at stoppe den efter et vist antal børn. I hvert fald hvis man vil lave det gældende for børn der er kommet til verden.



Det er politik for de ældre vælgergrupper hos DF og S. Man går efter muslimerne i første omgang og i anden omgang børnefamilierne, som den gruppe mener sagtens kan skære kraftigt ned.

Men altså, det forslag har jo været fremme før, og det er en skrøne, at det er muslimske familier, der bliver ramt. Men den form for fakta preller hurtigt af på DFs vælgere, så man kan fint komme med samme forslag igen.

Børnefamilierne er den mest pressede gruppe i forvejen - det er ikke her, man skal spare, hvis det ellers var politik, der skulle give mening.

At spare på pensionsformuer eller boligernes friværdi ville gøre en forskel, men puha, det tør man ikke.

:sur:
3
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
ajnaM
Indlæg: 9908
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1050
Likede indlæg: 27006

Re: Hvem skal betale for børnene?

Indlægaf ajnaM » 17. sep 2017, 19:10

I øvrigt burde det her være den sidste dråbe i forhold til vores ongoing diskussion herhjemme, om vi skal stoppe ved 2 børn eller få 3.

Ikke fordi, vi ikke ville have råd til 3 børn. Og ikke fordi, det reelt bør betyde noget, hvad politikerne siger. Men det sender et virkelig shitty signal til forældre fra offentlig side - som om det er ønskværdigt, at man stopper efter 2. At tredje (og fjerde og femte...) barn ligesom ikke er helt så velkomment.



I forvejen knokler vi i hamsterhjulet herhjemme for at få 2x mere end fuldtidsjob til at gå op med institutionslukketider og dårlig samvittighed både på arbejdet og derhjemme. Mens bedsteforældrene kan gå på seniordage og efterløn, og alligevel ikke har tid til at hente, fordi de spiller bridge og nyder deres friværdier.

Jeg er så træt af, at det f*cking igen er børnefamilier, der skal tales ned. Jeg får helt lyst til at tage min familie og stå af ræset, flytte og stoppe alle mine indbetalinger til fællesskabet. Det er fanme sådan nogen som os, der får det hele til at hænge sammen - og vores børn, der skal sørge for, at det også hænger sammen for de kommende generationer.

*hidsigprop out*
9
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21945
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59497

Re: Hvem skal betale for børnene?

Indlægaf DetSorteCirkus » 17. sep 2017, 19:24

Nu går jeg ikke ind for forslaget, men hvis det absolut skulle være, ville jeg finde det mere rimeligt med en omvendt ordning, hvor man først fik børnepenge efter et vist antal børn. Det må alt andet lige være sværere at få pengene til at række til fire børn end til to.

Jeg mener at have læst, at der er en statistisk sammenhæng i negativ retning mellem antal af børn og forældrenes uddannelsesmæssige og sociale baggrund, ligesom det som mor og far i en storfamilie må være mere kompliceret at tage ekstra arbejde eller flytte til en mindre bolig, hvis der opstår økonomiske problemer, og alt det gør efter min mening forslaget ekstra asocialt.
0
Brugeravatar
Myresluger
Indlæg: 2347
Tilmeldt: 25. dec 2015, 22:04
Kort karma: 110
Likede indlæg: 3802

Re: Hvem skal betale for børnene?

Indlægaf Myresluger » 17. sep 2017, 20:10

Jeg synes ikke umiddelbart om forslaget - det er ret drastisk og begynder ved et temmelig lavt antal børn, men jeg forstår ikke at man synes det er så overrraskende at forslaget kommer. Der bliver allerede skåret i børne- ungeydelse for de familier med høje indtægter. Det kom uden jeg havde hørt om det - og det blev indført med til bagevirkende kraft - jeg fik i hvertfald først besked om det i slutningen af 2014 og det gjaldt for hele 2014. Så det er ikke en nyhed at denslags indføres med kort indfasning.

Selvfølgelig er der stordriftsfordele - de viser det jo selv i bedste stil - børnene har samme tøj på til fotos. Selvfølgelig skal alle have mad etc. Men tøj, barnevogn, autostole osv. vil der selvfølgelig være en væsentlig besparelse på hvis man regner pris pr. barn forhold til et enebarn. Vi ser jo også en familie hvor mor har gået hjemme de sidste 6 år - og dermed kan de ikke have haft de store udgifter til pasning - og det er jo i de fleste familier en af de absolut tungeste poster. Og jo, mor vil jo gerne arbejde på et tidspunkt - men det vil give problemer i forhold til børnenes fritidsaktiviteter. Igen et eksempel der - i hvertfald på mig - virker stik mod hensigten, jeg får mindre sympati for sagen.
0

Tilbage til "Forældre"